Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki myydä ilman reseptiä 1MG kipulääkkeitä????

Vierailija
06.09.2012 |

3 kpl on jo maksimiannos ja vaarallista ottaa enempiä. Nyt kuka vain voi ostaa kipuun.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1G on sama kuin 2 X 500 MG, joten täytyyhän siinä tarkkana olla, ettei mene annokset sekaisin, parasetamoli tuhoaa maksan, yliannosteltuna. Mun mielestä tyhmää että vapautui käsikauppalääkkeeksi.

T:sh

Vierailija
42/63 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin kuluttajien tietotaso ja ymmärryskyky on tämä. Näitä esimerkkejä tulee apteekissa vastaan päivittäin. Tietyissä asioissa jonkinlaisen holhouksen ylläpito on kansanterveydellisesti ja -taloudellisesti pelkästään järkevää. Esimerkiksi lääkkeiden jakelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn harvoin apteekissa ja päätin ottaa isomman annoksen kerralla.

Mutta panadolia ei saanut kuulemma myydä kuin yksi pakkaus kerralla! Näin oli ainakin muutama vuosi sitten - käyn siis todella harvoin ostamassa käsikauppalääkkeitä apteekista.

Siksi otin useamman paketin siten, että otin rinnakkaisvalmisteita.

Olin kyllä ihmeissäni, että mitä tämä on, että pitää välillä käydä kääntymässä ulko-ovella ennen kuin voi ostaa toisenkin paketin.

Aspiriinia ja buranaa olisin kai saanut rajattomasti mutta parasetamolia en.

Vierailija
44/63 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetelen tällä hetkellä vuorokaudessa lääkärin ohjeen mukaan

Panacodx3 lisäksi burana 800mgx3 ja tarvittaessa 500mg panadolia noiden kanssa sekä 1-2 tramalia 3-4krt vrk.Tää lääkemäärä väsyttää jumalattomasti, nuppi sekasin koko ajan sekä kamala ummetus ton panacodin takia.

Vierailija
45/63 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta panadolia ei saanut kuulemma myydä kuin yksi pakkaus kerralla! Näin oli ainakin muutama vuosi sitten - käyn siis todella harvoin ostamassa käsikauppalääkkeitä apteekista.

Olin kyllä ihmeissäni, että mitä tämä on, että pitää välillä käydä kääntymässä ulko-ovella ennen kuin voi ostaa toisenkin paketin.

siis jos ei ole reseptejä niihin. Mies olisi ostanut itselleen normaalia buranaa ison paketin ja minulle noita 500g Panadoleja (olen raskaana) niin oli täti sanonut kassalla tylysti että ei hän voi ottaa riskiä ja myydä niitä molempia miehelle.

Vierailija
46/63 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suppoja sai ostaa vain yhden 10kpl.n paketin. Oli pakko tehdä niin, että meitä lähti ostamaan lapsille flunssan aikaan lääkkeitä puoli sukua, että saatiin ostettua lääkekaappiin suppoja ja tabletteja muutamaksi päiväksi, ettei tarvinnut joka päivä ajaa kaupunkiin.

Vierailija
47/63 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekissa. Ja sitten kuitenkin ihmetellään suureen ääneen miksi lääkkeet myydään siellä eikä ruokakaupassa... päätöksiä tekevät ne ihmiset, joille tämä matikka on itsestään selvää ja muutkin asiat elämässä...

Mutta totuus on, että juuri näitä epäselvyyksiä selitellään päivät useille asiakkaille siellä apteekissa.

Puurot ja vellit on jo sekaisin siinä vaiheessa kun ei ymmärretä, että käsikauppasärkylääkkeissä on vain muutamia vaikuttavia aineita tarjolla ja hylly on siis täynnä eri tehtaiden pakkauksia, joista useat sisältävät samaa vaikuttavaa ainetta eri lääkemuodoissa ja eri vahvuuksissa.

Siellä sitten ihmetellään yhdessä, että miten se onkaan niin, että Burana 400 mg ja Ibusal 400 mg voikin vaikuttaa samalla tavalla... niillähän on vallan eri nimetkin. Pieni vilkaisu toiseen kohtaan pakettia ja voisi tajuta, että molemmissa on ibuprofeenia 400 mg ja sama valmistajakin vielä.

Ja vielä enemmän ollaan sekaisin kun pitäisi ymmärtää, että eri lääkeaineet ovat kemiallisesti erilaisia ja vaikuttavat erilaisina annoksina. Ketoriniahan ei kukaan osta kun siinä on vain 25 mg lääkeainetta. Onhan se nyt vähän kun muissa on 400 mg tai 500 mg. Sitä sitten yritetään selittää kovasti.

Yksi ihanuus on sitten nämä kuumat juomat, jotka "parantavat" flunssan... Niitä sitten kilpaa juodaan heti kun vähän nenä vuotaa tajuamatta niiden tarkoitusta ollenkaan. Nehän ovat särkylääkettä jauhemaisessa muodossa. Tätä saa sitten väsymykseen asti selittää, ettei asiakkaat käyttäisi esim. flunssaa parantamaan Finrexiniä ja kipuun yhtä aikaa Buranaa...

Ja tosiaan sen parasetamolin maksimiannos on 500-1000 mg x 4 päivässä = 4 g.

Joka tarkoittaa 2 x 500 mg x 4 = 4 g tai

1 x 1000 mg x 4 = 4 g

Ja eihän se nyt vallan vaikeaa matikkaa ole jos ottaa eri parasetamolivalmisteita ja laittaa vaikkapa paparille ylös kuinka monta Panadolia, Panacodia, Dolania tms on päivä aikana tullut napsittua.

Tässähän pitäisi oikeastaan vain osata laskea yhteen ja ymmärtää mikä on LÄÄKEVALMISTE ja mikä on LÄÄKEAINE. Silloin ymmärtää syövänsä samaa lääkeainetta eri nimisistä pakkauksista otettuna. Eihän kukaan oikeasti ajattele, että Buranassa vaikuttaa burana niminen aine ja Ibusalissa ibusal... Eihän????

Kai jokainen vähänkään asiaa ajatteleva hahmottaa mikä se lääkevalmiste on... että tabletti tehdään niin, että sekoitetaan esim. laktoosiin ja väriaineeseen lääkeaine ja puristetaan seoksesta tabletti. Jos toinen tehdas tekee tabletin niin siellä sekoitetaan lääkeaine ja vähän eri väriainetta ja eri määrä laktoosia ja maissintärkkelystä sekaan ja tadaa... taas meillä on tabletti. Ja se vaikuttava aine on molemmissa sama.

Vierailija
48/63 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on taas sellainen matti matematiikkanero joka #%#¤##¤¤ väittää että mg = megagramma...

Kaiva itse se matematiikan kirja esille. Toivottavasti et tarvitse työssäsi edes matematiikan alkeita.. 

Vierailija
49/63 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

milligramman lyhenne on mg, megan M

Mega (tunnus M) on SI-järjestelmän kerrannaisyksikön etuliite, joka tarkoittaa miljoonakertaista (106). [1] Esimerkiksi yksi megawatti (MW) on tuhat kilowattia eli miljoona wattia. Sana johtuu kreikan sanasta megas (μέγας), joka tarkoittaa suurta.

Vierailija
50/63 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tietämys haittavaikutuksista on tätä tasoa.

Vierailija
51/63 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

Lainaus:

Jo 3g vuorokaudessa voi posauttaa maksan.

No ei voi.

Lainaus:

Parasetamoli on myös yleisesti käyetty itsarivalmiste.

No ei itseasiassa ole. Se olisi siihen tarkoitukseen kyllä tehokas, mutta ikävän hidas ja tuskallinen.

Lainaus:

sen yhteys lasten astmaankin on monesti todettu.

Parasetamolilla ei ole mitään yhteyttä lasten tai aikuisten astmaan, toisin kuin tulehduskipulääkkeillä (esim. Burana).

Lainaus:

Mä en pidä valmisteita kotona mielelläni joista lapsi saattasikuolla jo. 2 pillerin syömisestä.

Lääkkeet pidetään lukitussa kaapissa lasten ulottumattomissa. Haluaisin myös nähdä 6-kiloisen lapsen, joka oma-aloitteisesti syö 2 kpl 1g parasetamolitabletteja.

T. lääkäri

Uskomaton keskustelu.

T. toinen lääkäri

Näin juuri. Paracetamolia tulisi ottaa oikeastaan 15g eli 15 x 1g tabletteja, jotta saisi itsarin tehtyä. Joten ei, paracetamol ei todellakaan ole YLEINEN valmiste itsemurhaa ajatellessa. Todellakin uskomaton keskustelu :D Eipä tähän oikeen muuta osaa sanoa, kun että huhhuh. :D

Vierailija
52/63 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhus: ostaa panadolia 500 mg tabletteja, koska on aina käyttänyt niitä. sitten saa 1 G reseptin para-tabsia, ja ohjeen, että näitä saa ottaa vain yhden kerralla. ottaa panadolia sen normi 1 tbl kun on aina ottanut, ja päälle 1 g Para-tabsia, kun on määrätty. Ja sen lisäksi saattaa käydä vielä niin, että lääkäri määrää panaCOD ia , ja vanhus ottaa sitäkin, koska ei tiedä että on parasetamolia sekin.

ja lääkäri: ei useinkaan tarpeeksi ohjaa potilasta lääkkeenotossa, kirjoittelee vain reseptin.

nimenomaan vanhuksilla se virhemahdollisuus on melkoinen! -on toki ollut jo ennen kun nuo 1g tulivat käsikauppaan.

Luulisi lääkärin näkevän koneeltaan mitä lääkkeitä on määrätty ja näin pystyy neuvomaan vanhusta käytössä. Sama apteekissa.

Vierailija
53/63 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelle myytiin noita apteekista, kun olin tulossa kotiin synnäriltä vauvan kanssa ja pyysin hakemaan "jotain tosi tehokasta jälkisuppareihin".

Vierailija
54/63 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on se että ilmeisesti aikuisilla ihmisillä ei ole lukutaitoa tai laskutaitoa eli eivät yksinkertaisesti osaa lukea pakkausselosteita, ratkaisuna tähän kannattaa jättää ne kaikki pillerit ottamatta jos ei kertakaikkiaan OSAA LUKEA. Toinen ongelma on ilmeisesti että apua tuollaiset pillerit iik mitä jos lapsi saa. No jos olet vastuullinen aikuinen, tiedät, että lääkkeet tulee säilyttää lukitussa kaapissa lapsen ulottumattomissa. Ongelma ei ole ne grammaset särkylääkkeet, vaan se, että olette palikoita eikä teitä pitäisi yksinään ilmeisesti päästää edes sinne lääkekaapille.

Vierailija
55/63 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille tuli apteekissa ongelmia & hirveä ristikuulustelu, kun otimme reseptillä minulle Dolania  ( lihasrelaksantti jossa parasetamolia) , lapsille  Burana neljäsatasta tapaturmien/ flunssan ym varalle ( pojat ovat 9 v ja 11v eli eivät enää missään suppovaiheessa!) ja vielä miehelle vahvinta Panadolia mitä löytyi, olikohan se 1000 mg vai mitä  hammassärkyyn ( kovaan hammassärkyynhän tehoavat parhaiten Burana ja Panadol yhdessä). meitä kohdeltiin ihan narkkareina ! :(  ja jouduimme käymään kolmessa eri apteekissa :O

Vierailija
56/63 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

siis jos ei ole reseptejä niihin. Mies olisi ostanut itselleen normaalia buranaa ison paketin ja minulle noita 500g Panadoleja (olen raskaana) niin oli täti sanonut kassalla tylysti että ei hän voi ottaa riskiä ja myydä niitä molempia miehelle.

Kummallista. Mä ostan aina samalla kertaa sekä ison Burana-paketin ja Panadol-paketin, koska syön noita molempia lääkärin ohjeistamana migreenisärkyyn. Reseptiä näihin ei mulla ole eikä ole apteekissa ikinä puututtu siihen tai kysytty yhtään mitään.

Vierailija
57/63 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun parasetamolia pidetään niin kovin pirullisena aineena niin todettakoon, että kun itse sanoin lääkärille käyttäväni ibu- tai ketoprofeiinia yleiskäyttöisenä särkylääkkeenäni satunnaiseen käyttöön niin hän totesi, että minulle lievänpuoleiselle refluksipotilaalle (pelkkä sängynjalkojen kohottaminen riitti rauhoittamaan vaivan) ibuprofeiini on vatsan kannalta parempi vaihtoehto kuin nuo "profeiinit".  Niinpä uusin muutaman vuoden välein tai harvemmin 100 kappaleen reseptiversion 500 mg para-tabsista, joka tulee huomattavan edulliseksi.  Niitä ei toki popsita ahdistukseen vaan ainoastaan pakottavaan kipuun.  Itselläni selkäkivut ja seisomatyöstä pitkässä juoksussa aiheutuneet jalkakivut ovat yleensä syynä käyttöön.

Vierailija
58/63 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 3 mg on muuten jo todella korkea vuorokausiannos, sillä saa (parasetamoli) kyllä maksa-arvot hyvin nopeasti nousuun ja pahimmillaan jopa maksavian aikaan.  Aika käsittämätöntä kyllä että noita 1 mg:n tabletteja myydään ihan vapaasti.

Vierailija
59/63 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 3 mg on muuten jo todella korkea vuorokausiannos, sillä saa (parasetamoli) kyllä maksa-arvot hyvin nopeasti nousuun ja pahimmillaan jopa maksavian aikaan.  Aika käsittämätöntä kyllä että noita 1 mg:n tabletteja myydään ihan vapaasti.

Ihan älytöntä että aikuisia ihmisiä täytyisi tässä asiassa holhota, kun kerran muutakin vaarallista saa ostaa ihan vapaasti. Alkoon voi mennä ja ostaa viinaa, ja juoda mielensä mukaan, ja maksa-arvot nousee. Potentiaalisesti vaarallisia koneita ja työkaluja saa vapaasti ostaa. Ja hyvä näin. Sitä oletetaan että aikuiset ihmiset osaavat noudattaa ohjeita ja arvioida kykyään käyttää tuotetta. Ja lapsilta ja holhouksen alaisilta taas pidetään vaaralliset lääkkeet, aineet ja tuotteet pois ulottuvilta. 

Vähän epäilen myös tuota että kuinka nopeasti ne maksa-arvot nousee. Ei ainakaan mulla aikanaan mihinkään noussut, kun leikkauksen jälkikipuihin sain kotihoidoksi ison satsin parasetamolia + vielä tulehduskipulääkettä päivittäin 3 viikon ajan. Ei ollut maksa-arvoissa mitään vikaa kuurin jälkeen.

Vierailija
60/63 |
30.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan grammasia panacodeja ilman reseptiä.

Lol

Mutta oikeasti suomessa kodeiinista on tehty ihan väkisin "kova huumelääke". Ei ole. Ja useat eivät edes omaa entsyymejä konvertoimaan kodeiinia morfiiniksi. Joka tapauksessa kodeiinin yhdistelmävalmisteet ovat useassa maassa reseptivapaita.

Esim. Nurofen plus - UK. Codoliprane - Ranska jne. Ranskassa tosin saa jopa ihan kunnon lääkkeitäkin ilman respaa.

Olin täällä suomessa polvileikkauksessa jonka jälkeen kivut olivat kovat. Puolipakosti oltiin antamassa buranaa ja vain buranaa... Usassa sama leikkaus toinen polvi = oksikodonia... En sitten tiedä minkälainen kipukynnys muilla on mutta itse en saa kuin yhdestä nsaidista (aspirin) apua edes päänsärkyyn...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan