Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhön perehdytys mättää ja pahasti!!!

Vierailija
06.09.2012 |

Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä, jossa perehdytys on surkeaa/olematonta. Tänään sitten selvisi, että olen taloon vastikään ostetun tietokoneohjelman vastuukäyttäjä. Siitä on koulutukset ollut ennen minun tuloani enkä itse tarvitse sitä. Kirjallisia ohjeita ei ole olemassa ja kyseessä ei ole mikään kotikoneelle asennettava ohjelma.

Minulle soittelee nyt sitten ohjelmaa käyttävää porukkaa, joilla on ongelmia sen kanssa, mutta vielä vähemmän minä siitä tiedän kuin he. Muilta vastuukäyttäjiltä ei saa tukea, kun ohjelma on kuulemma niin helppo. Anteeksi vain, mutta mitähän varten tuo osaksi erittäin korkeasti koulutettu kyselijäporukkakaan ei sitten siitä selviä ja miksi tarvitaan tällaisia vastuukäyttäjiä?

Aluksi tunsin huonommuutta mutta nyt puhkun pyhää kiukkua. Eikö näillä ihmisillä ole mitään käsitystä siitä, miten ihmisiä koulutetaan ja perehdytetään?!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kuukausi sitten uudessa työssä, jossa perehdytys on surkeaa/olematonta. Tänään sitten selvisi, että olen taloon vastikään ostetun tietokoneohjelman vastuukäyttäjä. Siitä on koulutukset ollut ennen minun tuloani enkä itse tarvitse sitä. Kirjallisia ohjeita ei ole olemassa ja kyseessä ei ole mikään kotikoneelle asennettava ohjelma.

Minulle soittelee nyt sitten ohjelmaa käyttävää porukkaa, joilla on ongelmia sen kanssa, mutta vielä vähemmän minä siitä tiedän kuin he. Muilta vastuukäyttäjiltä ei saa tukea, kun ohjelma on kuulemma niin helppo. Anteeksi vain, mutta mitähän varten tuo osaksi erittäin korkeasti koulutettu kyselijäporukkakaan ei sitten siitä selviä ja miksi tarvitaan tällaisia vastuukäyttäjiä?

Aluksi tunsin huonommuutta mutta nyt puhkun pyhää kiukkua. Eikö näillä ihmisillä ole mitään käsitystä siitä, miten ihmisiä koulutetaan ja perehdytetään?!

Sinun tehtävä on osata sen käyttö. Siitä vain käyttämään. Määrätyissä töissä kuuluu itse hankkia osaaminen. Se että sinulta kysyvät ovat korkeasti koulutettuja ei kerro mitään. Heillähän voi olla mikä koulutus vaan. Ei se tarkoita että he tietävät tietokoneista mitään saati siitä ohjelmasta. Kaikella pitää olla vastuu henkilö. Jonkun pitää olla aina se joka osaa asiasta "kaiken". Muuten asioista ei tule mitään.

Vierailija
2/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tehtävä on osata sen käyttö. Siitä vain käyttämään. Määrätyissä töissä kuuluu itse hankkia osaaminen. Se että sinulta kysyvät ovat korkeasti koulutettuja ei kerro mitään. Heillähän voi olla mikä koulutus vaan. Ei se tarkoita että he tietävät tietokoneista mitään saati siitä ohjelmasta. Kaikella pitää olla vastuu henkilö. Jonkun pitää olla aina se joka osaa asiasta "kaiken". Muuten asioista ei tule mitään.

On olemassa sellainenkin asia kuin tietokoneohjelmien käytettävyys. Sekalaisen seurakunnan käyttöön tehdyn tietokoneohjelman kuuluu olla selkeä. Tämä ko. ohjelma on tehty valikkorakenteeltaan ihan järjettömäksi.

Missään ei myöskään ole erikseen kerrottu, mitkä tiedot pitää syöttää ja mitkä kohdat voi jättää tyhjäksi. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia päätellä näitä asioita.

Minä en voi itse harjoitella ohjelman peruskäyttöä, koska en sitä tarvitse työssäni. Siinä ei ole olemassa demoa, joten kaikki harjoituskappaleeni menisivät suoraan eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka ohjelman on tehnyt? Menet toimittajalle käymään.

Toinen vaihtoehto on marssia ja sanoa että et kykene hankkimaan tietoa ja et kykene työhön.

Vierailija
4/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja et edes käytäkoko ohjelmaa. Ymmärtäisin jos olet IT-tehtävissä. Normaalisti joku hallinnosta laitetaan vastuuseen ohjelmasta jos hän myös käyttää sitä. Meillä kaikki vastuussa olevat käyttäjät ovat ohjelman käyttäjiä muutenkin. Ei ohjelmaa muuten voi osata ja oppia jos sitä ei käytä, ei helppoakaan.

Vierailija
5/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka ohjelman on tehnyt? Menet toimittajalle käymään.

Toinen vaihtoehto on marssia ja sanoa että et kykene hankkimaan tietoa ja et kykene työhön.

Olen konttorirotta, jonka varsinaista työtä tuo ei edes ole, eikä ole mitään aikaa ja mahdollisuuksia lähteä minnekään toimittajalle sorvin äärestä. Ei ole edes tässä samassa kaupungissa.

Firma on yksinkertaisesti päättänyt säästää siinä, ettei vaadita kunnon käyttöopasta ja koulutusta toimittajalta ohjelman kylkeen. Sen sijaan nimetään "vastuukäyttäjät", joille homma kaadetaan.

Ikävintä hommassa on se, että minä tykkään vilpittömästi neuvoa ihmisiä ja olen neuvomisessa oikeasti hyvä. Siis silloin kun tiedän, mistä puhun. On tosi noloa, kun on joutunut jollekin vastuukäyttäjälistalle ja ihmiset tulevat kysymään hyvässä uskossa apua.

Vierailija
6/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja et edes käytäkoko ohjelmaa. Ymmärtäisin jos olet IT-tehtävissä. Normaalisti joku hallinnosta laitetaan vastuuseen ohjelmasta jos hän myös käyttää sitä. Meillä kaikki vastuussa olevat käyttäjät ovat ohjelman käyttäjiä muutenkin. Ei ohjelmaa muuten voi osata ja oppia jos sitä ei käytä, ei helppoakaan.

Minä olen aina oppinut kaikki ohjelmat nimenomaan käyttämällä niitä. Nyt kyllä ottaisin vastaan vaikka sen parin tunnin powerpoint-sulkeiset aiheesta, mutta ei ole sitäkään...

Vierailija
7/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin perus-av:ta taas, "se on sun työsi ja sun pitää itse opetella se"... Joo-o.

Mä jätin juuri työn siksi, että se oli mulle kaikinpuolin uutta (tämän rekrytoijat tiesivät), vastuuta en mäkään pelkää ja ihmisiä mielelläni neuvon mutta kun ei ole sitä tarvittavaa taitoa niin miten sen teet? Sen verran mulla on kunnianhimoa ja haluan suorittaa tehtäväni kunnolla, etten jätä jotain mulle kuuluvaa osuutta "noooo... jos kokeilet nyt noin, en oo kyllä yhtään varma, ai eikö toiminut, ihme juttu" -tasolle.

Mulle sentään luvattiin koulutus jonka sainkin, mutta kun ei siitä ollut mihinkään. Yhtäkkiä mulle vain sanottiin että nyt töihin siitä, osaat nämä asiat kyselijöille neuvoa ja mä ihan huuli pyöreänä että enhän mä osaa itsekään näitä tehdä! Tulee kuulemma siinä työn mukana (miten, kun mullakaan ei edes niitä kyseisiä laitteita omassa työssäni ollut käytössä) eikä ketään johdossa kiinnostanut tämä kun asiasta kerroin. Vähän aikaa kokeilin mutta ei antanut luonto periksi jättää töitä parhaimmillaan puolitiehen. Aloin nähdä painajaisiakin tuosta enkä halunnut enää mennä töihin... Muutosta ei tullut joten nyt sekin nakki on jonkun muun kontolla.

Järjetöntä olettaa, että osaat neuvoa sulle täysin tuntemattomassa asiassa ihan tuosta noin vaan! Koulutus järjestetty ennen sun tuloa, luonnollisestihan tuo tekee susta parhaan vaihtoehdon vastuuhenkilöksi... Nykypäivän työmaailma on kyllä ihan mätä.

Vierailija
8/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuukäyttäjän tehtävistä ja perusteluiksi pitäisi riittää ettei sinua ole perehdytetty ohjelman käyttöön. Lisäksi se ettet tarvitse kyseistä ohjelmaa työssäsi.

Jos tämä ei mene läpi vaadi että sinut laitetaan ohjelmakoulutukseen ja sen jälkeen voit olla vastuukäyttäjä.

En näe muita vaihtoehtoja.

Vierailija
9/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei sen toimittajan oikeasti tarvii siellä samassa kaupungissa olla! Puhelin käteen ja kuvaruutukaappaukset ongelmista ja yhteys toimittajaan. Hankalissa tapauksissa toimittaja voi ottaa etäyhteyden työasemaasi niin ymmärtää ongelman vielä enemmän. Työnantajan tehtäviin kuuluu varmistaa että vastuukäyttäjät saavat tarvitsemansa tuen, tässä tapauksessa sovelluksen toimittajalta.

Vierailija
10/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin perus-av:ta taas, "se on sun työsi ja sun pitää itse opetella se"... Joo-o.

Mä jätin juuri työn siksi, että se oli mulle kaikinpuolin uutta (tämän rekrytoijat tiesivät), vastuuta en mäkään pelkää ja ihmisiä mielelläni neuvon mutta kun ei ole sitä tarvittavaa taitoa niin miten sen teet? Sen verran mulla on kunnianhimoa ja haluan suorittaa tehtäväni kunnolla, etten jätä jotain mulle kuuluvaa osuutta "noooo... jos kokeilet nyt noin, en oo kyllä yhtään varma, ai eikö toiminut, ihme juttu" -tasolle.

Mulle sentään luvattiin koulutus jonka sainkin, mutta kun ei siitä ollut mihinkään. Yhtäkkiä mulle vain sanottiin että nyt töihin siitä, osaat nämä asiat kyselijöille neuvoa ja mä ihan huuli pyöreänä että enhän mä osaa itsekään näitä tehdä! Tulee kuulemma siinä työn mukana (miten, kun mullakaan ei edes niitä kyseisiä laitteita omassa työssäni ollut käytössä) eikä ketään johdossa kiinnostanut tämä kun asiasta kerroin. Vähän aikaa kokeilin mutta ei antanut luonto periksi jättää töitä parhaimmillaan puolitiehen. Aloin nähdä painajaisiakin tuosta enkä halunnut enää mennä töihin... Muutosta ei tullut joten nyt sekin nakki on jonkun muun kontolla.

Järjetöntä olettaa, että osaat neuvoa sulle täysin tuntemattomassa asiassa ihan tuosta noin vaan! Koulutus järjestetty ennen sun tuloa, luonnollisestihan tuo tekee susta parhaan vaihtoehdon vastuuhenkilöksi... Nykypäivän työmaailma on kyllä ihan mätä.

Ottaa yhteyttä toimittajaan sähköisesti. Ohjelman käytön voi myös opetella samaan aikaan kun neuvoo. Kun joku haluaa tehdä asian X niin AP:n tehtävä on etsiä keino tehdä se X. Ei kaikkeen tule tietoja hopealautasella. Tuo tarkoittaa sitä vastuunkantoa. Kun sen pystyy kantamaan voi päästä uralla eteenpäin.

Vierailija
11/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuukäyttäjän tehtävistä ja perusteluiksi pitäisi riittää ettei sinua ole perehdytetty ohjelman käyttöön. Lisäksi se ettet tarvitse kyseistä ohjelmaa työssäsi.

Jos tämä ei mene läpi vaadi että sinut laitetaan ohjelmakoulutukseen ja sen jälkeen voit olla vastuukäyttäjä.

Mitä luulet että tapahtuu jos AP sanoo että hän ei osaa TYÖTÄNSÄ? Hän saa potkut.

Vierailija
12/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ap voi osata jos ei ole opetettu. Ymmärtääkseni hänet on palkattu muihin tehtäviin ja tuo mainittu tehtävä tuli salaa bonuksena.

Mitä luulet että tapahtuu jos AP sanoo että hän ei osaa TYÖTÄNSÄ? Hän saa potkut.

Vierailija
13/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä millaista työtä olet tottunut tekemään ja millaisessa työyhteisössä, mutta kyllä se monessa työpaikassa on niin, että se oppi hankitaan ihan itse. Tietenkin käytät työaikaa opetteluun. Jos siellä olisi joku sinua perehdyttämässä kyseiseen ohjelmaan, mihin sinua tarvittaisiin enää? Silloinhan olisi jo olemassa se vastuukäyttäjä, eikä sinua olisi tarvinnut palkatakaan. Vaikutat hieman nuorelta, ja kenties kokemattomalta työelämässä, mutta nyt pystyt näyttämään kyntesi, kun oma-aloitteisesti ja sitkeästi olet oma-aloitteinen ja hankit sen opin jonka jälkeen pystyt opettamaan muita.

Vierailija
14/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa yhteyttä toimittajaan sähköisesti. Ohjelman käytön voi myös opetella samaan aikaan kun neuvoo. Kun joku haluaa tehdä asian X niin AP:n tehtävä on etsiä keino tehdä se X. Ei kaikkeen tule tietoja hopealautasella. Tuo tarkoittaa sitä vastuunkantoa. Kun sen pystyy kantamaan voi päästä uralla eteenpäin.

Sähköinen (tai paperinen, puhelimitse tuleva) viesti vaan olisi tullut mulle kuitenkin. Näetkö ongelmani?

Toki työssä oppii tekemällä, mutta mielestäni on kohtuutonta vaatia aivan riittämättömän koulutuksen jälkeen olemaan yhtiön kasvot kyseisen tuotteen ongelmissa. Ap:lla ongelma ei onneksi ole näin paha vaan koulutusta vaatimalla ja sitä kautta työssä oppimalla tuokin vastuutehtävä varmasti onnistuu.

Vierailija
15/17 |
06.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ap voi osata jos ei ole opetettu. Ymmärtääkseni hänet on palkattu muihin tehtäviin ja tuo mainittu tehtävä tuli salaa bonuksena.

Harvaan asiaan sinua koulutetaan. Vaan sinun pitää vaan oppia. Monessa työpaikassa ihmisille lisätään töitä mitä niillä ei alunperin ollut. Tämä on järkevää. On järjetöntä ruveta palkaamaan johonkin asiaa erillistä työntekijää

Vierailija
16/17 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaan asiaan sinua koulutetaan. Vaan sinun pitää vaan oppia. Monessa työpaikassa ihmisille lisätään töitä mitä niillä ei alunperin ollut. Tämä on järkevää. On järjetöntä ruveta palkaamaan johonkin asiaa erillistä työntekijää

Oppiminen ja muille edelleen opettaminen on jatkumo, jossa opettajan pitää ensin itse oppia asia, jossa neuvoo. Esimerkiksi näin:

a) opit asian itsenäisesti sitä tekemällä (vie todella paljon aikaa, jos ainoat kontaktisi ohjelmaan tulevat siitä, kun ihmiset kysyvät sinulta neuvoa, eikä demoa ole)

b) opit asian, kun sinulle ja muille tuleville asiaa opettaville se ensin keskitetysti opetetaan, ja sen jälkeen voit opastaa muita (ei onnistu, jos opetusta ei ole)

c) opit asian itsenäisesti, kun sinulla on käytössäsi ohjekirja (ei onnistu, jos käyttöohjetta ei ole)

d) opit asian itsenäisesti, koska se on järkeiltävissä (ei onnistu, jos et tiedä työtehtävistä, joihin ohjelmaa käytetään)

Tätä ei moni tajua, jos ei ole tutustunut ammattikäyttöön sorvattujen ohjelmien ihmeelliseen maailmaan, mutta erittäin usein ne ovat työnteon hidaste. Tämä johtuu siitä, ettei kukaan ole oikeasti miettinyt ohjelman käytettävyyttä eikä osannut laatia selkokielistä käyttöohjetta.

Ammattikäyttöön tarkoitettuja ohjelmia ovat sellaiset, joita ei jokainen voi ostaa Microsoftilta kotikoneeseen. Joskus ne ovat selainpohjaisia, mutta saatavilla ainoastaan yrityksen intranetissä. Usein niissä on kaikenlaisia ongelmia ja vikoja, jotka hankaloittavat käyttöönottoa vuosia. Kun ohjelma on lopulta saatu toimimaan, onkin jo aika kilpailuttaa uusi ohjelma samaan tarkoitukseen.

Jonkinlaisen kalpean aavistuksen ihan fiksujen ihmisten työssään kohtaamista tietokoneongelmista saa käydessään VR:n uudessa verkkokaupassa. Se sentään on pyritty tekemään helppokäyttöisemmäksi, kun asiakkaat ovat protestoineet. Suomalaisilla työpaikoilla sen sijaan ei protestoida vaan henki on se, että työntekijässä on vikaa, jos ei osaa käyttää firman tai kaupungin kalliilla hankkimaa ohjelmaa.

Vierailija
17/17 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosien aikana työssäni. Olen käyttänyt ainakin jonkin verran jokaista. Tietokoneohjelmistot linkitetään yhteen yrityksen muiden ohjelmistojen kanssa.On ollut hyvä että tunnen kaikki yriyksemme ohjelmistot jotta voin ottaa käyttöön uusia ja linkittää ne vanhoihin.Lisäksi tunnen yrityksemme koko toiminnon pääpiirteittän jotta voin tehdä oikeat päätökset räätälöinti vaiheessa.

Yleensä mikään tietokoneohjelma ei ole valmis kun se ostetaan yritykseen. Räätälöintiä voi olla paljokin ja sisäänajovaihe kestää 3-12 kk riippuen monesta tekijästä. Tietokoneohjelman käyttöönotto ei ole helppo kenellekään.

Myyjällä on käytössä konsultti joka laskuttaa joka puhelusta sievoiset summat.Samoin opetuskäynnit yritykseen maksavat 120 EUR/h alkaen. Joskus on ollut oston yhteydessä tarjous etä 4 tuntia hintaan 75 EUR/h sisältyy kauppaan.

Mielestäni ap:n työnantaja haluua säästää rahaa eikä edes itse ymmärrä mitä merkitsee ohjelman vastuukäyttäjyys. Nuorelle henkilölle on laitettu jokin tehtävä jota muut eivät osaa. Voi olla että pomoilla on käsitys että laitetaan se nuori tyttö tuohon hommaan kun me vanhemmat ollaan vähän out tuosta tietotekniikasta.Nuoret ne osaa käyttää tietokoneita...

Yrityksenne esimiestaidot ovat ainakin tältä osin hukassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme