Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa minulle syy miksi teillä ei käytetä kestovaippoja?

Vierailija
05.09.2012 |

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertakäyttöiset ovat paljon parempia. Siksi.

Vierailija
22/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse en vielä tarvii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse olin terve ja lapsi terve, niin ei ollut mitään ongelmaa käyttää. Suurimman osan ajasta kuitenkin käytimme niitä kestoja.

sitten kun oli sairautta niin silloin käytettiin kertavaippoja. erityisesti silloin kun lapsella oli noro, niin helpotti kun ei tarvinnut pestä 30-40 vaippaa päivässä.

Vierailija
24/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivien kertisten löytäminen on nopeaa ja kerta ostona edullista, eikä niitä tarvitse tilata tai lähteä kaupungista hakemaan.

Esikoisella yritin, mutta ne harvat pyöri yli kolme päivää pyykkikoneessa...Meillä ei vain tullut tarpeaksi pyykkiä. Vaikka ne pestiin muun pyykin seassa. Enkä pese kuin täysiä koneellisia.

Eikä ne kokeilussa olleet olleet sopivia.

Vierailija
25/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus yritin perehtyä noihin mutta niitä oli niin tuhottomasti erilaisia juttuja etten tajunnut niistä enää mitään. Käytettiin vauvalla kun ei vielä liikkunut. Kun lähti liikeelle ei enää niin hyvää pakettia löydetty että olisi pitänyt.

Kallis ja työläs. Yhdetkin villahousut maksoi 30€ jotka olisi vielä pitänyt käsitellä jollakin aineella.

Vierailija
26/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen vaippa-ajasta on jo 13v. Ei silloin ollut kivan näköisiä kestovaippoja, ja jotkut villahousut yököttää mua. Eikä siitä juuri puhuttu, en jotenkaan ajatellut että vois olla mun juttu.

Nuorempi päätti syntyä keskelle talonrakennustyömaata, ja vähän jopa harmitti ettei ollut aikaa kestovaippailla. Käytin siis kaiken mahdollisen aikani rakennushommiin, en vaippapyykkiin.

Vierailija
27/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilimme useampaa eri materiaalia olevia kestiksiä, mutta ainoat vaipat, joita esikoisen iho sietää on pampersit. Sillä on mentävä. Toisella saman oloinen iho, joten en ole muuta kokeilutkaan.

Ekan kanssa yritin ja kokeilin vaikka minkälaisia.. Toisen iho on aina ollut huonompi, rasvailla saa parhaimmillaan 3 kertaa päivässä vieläkin (lapsi jo 4v), joten kertiksillä mentiin hänenkin kanssaan, kokeilematta edes kestoja.

Vierailija
28/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien kohdalla loppui alle vuoden iässä, kun ei marketista ostetut enää mahtuneet päälle, eikä ollut aikaa eikä energiaa. Tulevankin kanssa aion sitkeästi aloittaa kestoilla, vaikka pyykkivuori tulee olemaan 7 ihmisen perheessä huima, ja luultavasti saan itse hoidella vaipat, kun mies ei innostu. On kuitenkin halvempaa, kun on edellisten tarvikkeita runsaasti jäljellä ja saan varmaan kavereilta äitiyspakkauksista tulleet kestot :)

Vierailija
29/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien kohdalla loppui alle vuoden iässä, kun ei marketista ostetut enää mahtuneet päälle, eikä ollut aikaa eikä energiaa. Tulevankin kanssa aion sitkeästi aloittaa kestoilla, vaikka pyykkivuori tulee olemaan 7 ihmisen perheessä huima, ja luultavasti saan itse hoidella vaipat, kun mies ei innostu. On kuitenkin halvempaa, kun on edellisten tarvikkeita runsaasti jäljellä ja saan varmaan kavereilta äitiyspakkauksista tulleet kestot :)

Vierailija
30/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne paskavaipat säilötään? Meillä on pyykkikone piharakennuksessa, on aina oma hommansa roudata ne vaipat sinne. Toiseksi en usko, että kestovaipat ovat pätkääkään ekologisempia kuin kertokäyttöiset - jatkuva pyykkikoneen pyöritys ei varmaan ole ihan järkevää...

Meillä on sama juttu, pyykkikone piharakennuksessa. Vaipat säilötään kannettomassa ämpärissä (ei liotusvettä). Kakkavaipat huuhdellaan mahd. pian kakkavahingon jälkeen.

Kertakäyttövaipat pitää valmistaa erikseen jokaista kertaa varten ja lisäksi niiden kuljetukseen (kauppaan, kaupasta, kaatopaikalle) kuluu öljyä. Kesto-ja kertovaipoista on tehty laskelmia, ja kestovaipat on todettu ympäristöystävällisemmiksi.

Vierailija
31/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kestovaippailijat sanoo, että pesevät muun pyykin seassa, mä joutuisin kyllä pesee 90c ja erillään, sen verran ällöttäis...

Kakat huuhdotaan ennen pyykkikoneeseen laittoa, lisäksi laitan vaipoille ennen pesua nopean kylmän huuhtelun. Kyllä se pesukone puhdasta tekee!

90 asteen pesu vain satunnaisesti, esim. kerran kuussa.

Vierailija
32/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kertikset ovat myös hygieenisempiä kuin kestovaipat. Lisäksi kestovaipat haisee.

en siis yritä käännyttää...

Kestovaipat eivät ole mitenkään epähygieenisiä, tästä on tehty tutkimuksiakin. itse asiassa kertisvaipat vaikuttavat heikentävästi sisäilman laatuun, niistä pääsee ilmaan jotain kaasua, jonka nimeä en nyt muista.

Kestovaipat eivät haise, jos ne pesee oikein. Meillä ja monessa tuttavaperheessä käytetään kestoja, eivätkä ne tosiaan haise, jos pesussa ja säilytyksessä käyttää järkeä.

Vierailija
33/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kestovaippailijat sanoo, että pesevät muun pyykin seassa, mä joutuisin kyllä pesee 90c ja erillään, sen verran ällöttäis...

Kakat huuhdotaan ennen pyykkikoneeseen laittoa, lisäksi laitan vaipoille ennen pesua nopean kylmän huuhtelun. Kyllä se pesukone puhdasta tekee!

En minäkään pesisi niitä muiden pyykkien seassa. Pesen jo muutenkin oksennuksessa/puklussa, kakassa ja pissassa olevat vaatteet erikseen muista vaatteista ja 90 asteesssa. Sori mutta kaikki eivät luota siihen että se pesukone tekee puhdasta jälkeä, itse en ainakaan.

Ja meillä ei käytetä kestoja koska ajatus niistä ällöttää. Se vauvankin pissa ja kakka haisevat vaikka ihmiset muuta väittävätkin joten ajatus haisevista kestovaipoista ei miellytä. Nuo muumi-, ja nature babycare vaipat haisevat vähemmän kuin kestovaipat.

Vierailija
34/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pesisi niitä muiden pyykkien seassa. Pesen jo muutenkin oksennuksessa/puklussa, kakassa ja pissassa olevat vaatteet erikseen muista vaatteista ja 90 asteesssa. Sori mutta kaikki eivät luota siihen että se pesukone tekee puhdasta jälkeä, itse en ainakaan.

Ja meillä ei käytetä kestoja koska ajatus niistä ällöttää. Se vauvankin pissa ja kakka haisevat vaikka ihmiset muuta väittävätkin joten ajatus haisevista kestovaipoista ei miellytä. Nuo muumi-, ja nature babycare vaipat haisevat vähemmän kuin kestovaipat.

Bakteerikasvusto haisee, mutta meidän vaipat ei haise, ei kuselle, ei paskalle eikä tunkkaiselle! Kertakäyttövaipat haisevat minusta paljon paremmalle, sekä vauvan päällä että roskiksessa. Kestovaippa taas ei haise miltään, ellei siellä ole kakkaa. Kertisvaipastahan haistaa heti, koska pissa on tullut.

Ihan mielenkiinnosta, mistä sulla on sellainen käsitys, että kestovaipat haisee?

Vierailija
35/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteenkaan pyykkiä niin paljon, että voisin kestoilla järkevästi. 40 asteessa en lähtisi kakkavaippoja pesemään.

Vierailija
36/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-säästyy rahaa

-vähemmän jätettä

-ovat söpöjä

-tykkään pestä pyykkiä

-eivät haise, ällöttäisi enemmän vaippojen vienti keittiön roskikseen

-tekevät hoikalle tytölle kivasti pyllyä, monet housut eivät muuten pysyisi päällä

-tulevat puhtaiksi 60 asteen pesussa joka kolmas päivä

-toisen lapsen kohdalla säästö on entistä suurempi

Vierailija
37/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on tehty Suomessa ihan kunnollinen tutkimus. Siinä todettiin, että kestovaippojen ympäristökuormitus on noin kolmasosa kertavaippojen aiheuttamasta kuormituksesta, kun vaippojen valmistus, pesu ym. jutut otetaan huomioon. Lisätietoja tutkimuksesta ja tarkempia laskelmia löytyy varmasti Suomen Luonnonsuojeluliiton sivuilta.

En sinänsä halua arvostella kenenkään kertavaippojen käyttöä. Niitä käytettiin meilläkin osittain. Mutta pesujen aiheuttamaan ympäristökuormitukseen on turha vedota valinnan perusteena.

Vierailija
38/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla oli kertikset, ja mahdollisimman pian ilman.

Minä en jaksanut pesurumbaa, ja jos muut voi pestä vaippoja 40'C muun pyykin seassa, niin minä en olisi voinnut. Olisi ollut pestävä 90'C, ja sekään energia ja vesi ei tyhjästä olisi tullut.

Vierailija
39/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla oli kertikset, ja mahdollisimman pian ilman.

Minä en jaksanut pesurumbaa, ja jos muut voi pestä vaippoja 40'C muun pyykin seassa, niin minä en olisi voinnut. Olisi ollut pestävä 90'C, ja sekään energia ja vesi ei tyhjästä olisi tullut.

pestä 90 asteessa, 60 astetta riittää. 90 asteen pesu vain noin kerran kuussa.

Vierailija
40/41 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-säästyy rahaa

-vähemmän jätettä

-ovat söpöjä

-tykkään pestä pyykkiä

-eivät haise, ällöttäisi enemmän vaippojen vienti keittiön roskikseen

-tekevät hoikalle tytölle kivasti pyllyä, monet housut eivät muuten pysyisi päällä

-tulevat puhtaiksi 60 asteen pesussa joka kolmas päivä

-toisen lapsen kohdalla säästö on entistä suurempi

keksin vielä lisää:

-ovat ihoystävällisiä, iho ollut aina kunnossa

-tuntuvat lapsesta mukavalta, kun on kuivapintainen materiaali

-kertisvaipat haisee jo yhdestä pissasta, kestovaippaa ei tarvitse vaihtaa joka pissan jälkeen, vaan sama menee 3-4 tuntia

-hyvillä imumateriaaleilla vaipasta ei tule liian paksua

-säästöä tulee lisää, sillä jälleenmyyntiarvo on loistava

-virhehankinnat saa usein myytyä, jos malli ei istu

-monet halvatkin merkit ovat hyviä

-usein vuoto-ongelmiin löytyy syy käyttäjässä (vaippa liian löysällä, huono malli, huonot imut, väärin pesty..)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi