Mieheni mielestä on ihan ok jättää vauva yksin siksi aikaa kun
käy itse viemässä pyykit pyykkituvalle. En voi ymmärtää, itse en jättäisi vauvaa edes siksi aikaa. Olen elänyt käsityksessä, että pientä vauvaa ei muutenkaan jätetä oikeastaan lainkaan yksin.
Mitä mieltä?
Kommentit (59)
jos ei uskaltais vaikka vauvan nukkuessa 5 minuutissa viedä muutamaa lakanaa kuivumaan pyykkitupaan.
Kaikkea toki voi sattua ja jos oikein tarkkoja ollaan niin meistä jokainen voi yksin kotona vauvan kanssa ollessaan saada vaikka aivoverenvuodon. Kuka sitten pelastaa vauvan tulipalosta?
Riippuu vähän siitä. Itse vein esim. roskapussin pihalle, kun vauva oli hereillä. Tähän meni max. minuutti. Kun vauva nukkui, vein pyykkiä kuivumaan pihalle (ehkä 10 min?). Mun mielestä tämä oli ihan ok. Jos meinasin olla pitempään esim. pihatöissä, otin käyttöön itkuhälyttimen.
Minäkin jätin esikoisen joskus yksin kun vein pyykit En vaan tajunnut, kuinka ahdistavaa sille lapselle on vaikka herätä yksin ja alkaa itkemään. Nyt ei tulis mieleenkään jättää lapsia yksin ja lähteä toiselle puolelle pihaa. Kaiken pakollisen voi tehdä joko lapsen kanssa tai odottaa että toinen tulee kutiin.
silloin kun ei vielä pysty esim. pinnasängystä liikkumaan minnekään niin että voisi itseään vahingoittaa. Olen voinut käydä pihalla kastelemassa kukat tai ripustamassa pyykit kun vauva nukkuu. Ei se siihen kuole jos ehtii muutaman minuutin itkeä jos herää kun olen pihalla.
Minäkin jätin esikoisen joskus yksin kun vein pyykit En vaan tajunnut, kuinka ahdistavaa sille lapselle on vaikka herätä yksin ja alkaa itkemään.
jos yhdelle tuo on ahdistavaa niin toiselle välttämättä ei.
Vauvan olleessa päiväunilla käyn kyllä ulkona ripustamassa pyykit. Saatan jättää vauvan yksin, jopa vaunuihin ulos nukkumaan. Tai sitteriin istumaan, kun käyn hakemassa aamun lehden postilaatikolta tai käyn vessassa.
Jos vauva on turvallisessa paikassa (esim. pinnis, mistä ei pääse itse pois eikä mitään vaarallista käden ulottuvilla), niin en näe mitään syytä miksei voisi käydä vaikka pyykit heittämässä pesutuvan koneeseen, viedä roskat tai hakea postit tai jotain muuta, mihin menee vain muutama minuutti.
Raahaatteko te suihkuun tai vessaankin aina vauvan mukaan, vaikka se olisi nukkumassa?
Pienen nukkuvan vauvan voi minusta jättää hetkeksi yksin, mutta isompaa ympäriinsä konttaavaa ei voi jättää hetkeksikään.
Teidän tapauksessanne merkkaa sekin, miten kaukana pyykkitupa on ja kauanko siellä menee. Itse en olisi vanhassa kerrostalossamme lähtenyt ilman vauvaa pyykkituvalle, koska se oli ison talon toisessa päässä. Ihan maksimissaan parin minuutin reissun ulos tekisin, jos ei olisi kuuloetäisyyttä. Nyt rivarissa asuessa saatan istuskella pitkäänkin pihalla lasten nukkuessa, koska ikkuna on auki ja kuulen heti kun he heräävät.
Toisaalta minä en vie edes roskia, kun lapsi nukkuu (roska huone pihan perällä). Otan lapsen mukaan, kun herää.
Ei vaikeuta minun elämääni mitenkään.
Itse otin itkuhälyttimen mukaan pihalle kun menin tekemään pihatöitä ja vauva sattui nukkumaan sisällä. Esikoisen päiväunet kun saattoivat kestää parikin tuntia, niin hyvin kerkesin luoda lumet pieneltä pihaltamme tai haravoida osan takapihasta.
Useimmiten toki otin hänet vaunuihin nukkumaan ulos myös, mutta joskus kävi niin että lunta tuli paljon ja ajotie oli melkolailla pakko puhdistaa lumesta sen lumisateen aikana tai jälkeen. Haravoiminen voi toki odottaa useimmiten, mutta välillä oli ihan mukavaa touhuta ilman esikoista.
Meillä on tuollainen itkuhälytin jossa vanhemman hälyosa tärisee kun kuuluu ääntä joten tiesin aina milloin heräily alkoi.
Suihkussakin kävin esikoisen nukkuessa ja siihenkin meni enemmän kuin 5min. =D
vauva on vielä mahassa. Miehelläni on lapsi edellisestä liitosta, joten kokemattomaksi häntä ei kuitenkaan voi sanoa. Myönnän olevani ties minkä raskaushormonien vallassa, mutta silti musta on ikävä ajatus, että mies liitelee ties missä kun vahtii vauvaa. Tulee sellainen olo, etten ehkä uskalla lainkaan jättää vauvaa kahden miehen kanssa - hysteeristä kenties, tiedän..
ap
ja lähtee omille töilleen. Sitten ihmettelee, kun jotain sattuu.
Ei mikään ihme, että lapset ovat loppuun palaneita ennen, kun ovat edes aikuisuuden kynnyksellä, kun eivät saa edes kohdussa rauhassa kehittyä ilman stressiä.
Ei mikään ihme, että lapset ovat loppuun palaneita ennen, kun ovat edes aikuisuuden kynnyksellä, kun eivät saa edes kohdussa rauhassa kehittyä ilman stressiä.
Eiköhän lähes jokaisella ole jotain huolenaiheita raskauden aikana. Vähintäänkin sitten se, onko lapsi terve, meneekö synnytys hyvin jne.
vauva on vielä mahassa. Miehelläni on lapsi edellisestä liitosta, joten kokemattomaksi häntä ei kuitenkaan voi sanoa. Myönnän olevani ties minkä raskaushormonien vallassa, mutta silti musta on ikävä ajatus, että mies liitelee ties missä kun vahtii vauvaa. Tulee sellainen olo, etten ehkä uskalla lainkaan jättää vauvaa kahden miehen kanssa - hysteeristä kenties, tiedän..
ap
En nyt ota tähän asian muuten kantaa, mut siitä olen aivan satavarma että pienempi paha vauvan tunne-elämän kehitykselle on vaikka itkeä sillointällöin pari minuuttia yksin (mikä luultavasti on pahin asia mitä tästä voi hänelle seurata) ennenkuin mies tulee paikalle tuomasta niitä pyykkejä tai viemästä roskia, kuin ne seuraukset mitä isän ja lapsen suhteelle on siitä jos omit vauvan niin ettet uskalla jättää häntä yksin isänsä kanssa tai luottaa miehesi kykyyn hoitaa lastaan - vaikka se olisikin vähän erilainen kuin oma tapasi.
Relaa, miehesi on ymmärtääkseni kuitenkin saanut aiemmankin lapsensa pidettyä hengissä yli vauva-ajan. Eiköhän hän pärjää tämänkin kanssa. Miltä sinusta tuntuisi, jos miehesi sanoisi sinulle, ettei luota sinun kykyysi toimia äitinä sitä vertaa, että uskaltaisi jättää sinut kahden vauvan kanssa? Veikkaan että aivan kamalalta, tuohan on suunnilleen pahinta, mitä vanhemmasta voi ajatella.
Moni mies jättää vauvan tai taaperon yksikseen ja lähtee omille töilleen. Sitten ihmettelee, kun jotain sattuu.
Ja niin näyttää tekevän moni nainenkin, ei taida olla mitenkään sukupuolisidonnainen asia.
Isän ja äidin vaistot ovat erinlaisia ja jokin idea siinä tuntuu olevan, että lapsen ensinmmäinen hoivaaja on nainen.
Suikussa kävin, kun vauva nukkui omassa sängyssään. Silloinkin ovi auki, jotta kuulin jos heräsi (raskastan pitkiä suihkuja). Joutui toki itkemään hetken, jos oli juuri shampoot päässä.
Mökillä pidin itkuhälytintä päällä, jos olin ulkona ja vauva nukkui sisällä (tai toisin päin).
Enkä stressannut yhtään.
Miten kauan menee pyykkien viemiseen, ehkä sen min? Jos vauva jää pinnikseen nukkumaan niin mikä on ongelma?
Vastasyntynyt nukkuu suurimman osan ajasta, eikä tosiaan vahingoitu parin minutin itkusta millään tavalla. Jos työtehtävä on niin kaukana, että menee 10-15 min ennen vauvan luokse pääsyä, se on liian kaukana. Isompi lapsi nukkuu päiväunet, jona aikana voi hyvin viedä pyykit, roskat, ja hakea postin. Eivät lapset, yleensä heti nukahtamisen jälkeen herää, satunnainen herääminen yksin ei traumatisoi, vaan toistuva yksinjättäminen.
silloin kun ei vielä pysty esim. pinnasängystä liikkumaan minnekään niin että voisi itseään vahingoittaa. Olen voinut käydä pihalla kastelemassa kukat tai ripustamassa pyykit kun vauva nukkuu. Ei se siihen kuole jos ehtii muutaman minuutin itkeä jos herää kun olen pihalla.