Mitä kaikkea teidän 5kk kullannuppunne
osaa tai osasi ollessaan 5kk? Ja millainen on luonteeltaan.
Mulla on kotona poika 5kk 1vk, joka on todella malttamaton ja omaa lyhyen pinnan. Kovin on näppärä käsistään, pinsettiote sujuu jo tutin kanssa touhutessa, istuu suht hyvin, juo itse tuttipullosta, jossa on kahvat, juo myös nokkamukista, liikkuu taaksepäin ja sivuille lattialla, seisoo tukea vasten. MUTTA! Polttaa todella nopeasti lattialla pinnansa jos ei pääse eteenpäin?? Jos edessä on lelu eikä siihen yletä, saa ison raivarin.
Mietin tässä vain sellaista, että voiko luonteella olla merkitystä liikkumisen opettelussa? Oppiiko helposti turhautuva lapsi hitaammin koska ei jaksa yrittää niin pitkään? Kysyn, koska en tiedä!:) Eikä MINULLA ole kiire saada lastani ryömimään tai konttaamaan tai muuta, mutta hänellä tuntuu olevan kiire suorittaa asioita, jotka eivät vielä onnistu.
Joo. Sekavaa ehkä, mutta haluaisin kokemuksia. Minkä ikäisenä teidän pikkuinen alkoi ryömimään? Kauanko kesti peruutteluvaihe ja sivusuuntaan meneminen ennen eteenpäin lähtöä vai oliko sellaista vaihetta edes ollenkaan?
Kiitos :)
Kommentit (5)
meillä oli nelikuinen, joka vain makasi ja sätki paikallaan, ei vielä osannut muuta kuin pyöriä ympäri. Kuukauden päästä hän oli oppinut ryömimään, konttaamaan, nousi itse tukea vasten seisomaan ja istui tukevasti. Oli luonteeltaan utelias ja ärhäkkä ja vaikeasti viihdytettävä. Hyppykiikku hommattiin juuri ennen kuin nuo kaikki opittiin ja se piti tytön tyytyväisenä jonkin aikaa. En usko että yrittäminen vähenee jos lapsi saa helposti lelun tai muun kapineen, toki ne kauempana olevat tavarat kiinnostavat myös, kuten kissan kuppi, kirjahylly, johdot, kengät :)
6 kk vanha poika joka ei liiku vieläkään mihinkään :) eikä viihdy vatsallaan yhtään kun ei pääse eteenpäin. Kun laittaa lattialle, kääntyy samantien vatsalleen ja kauhea sätkiminen alkaa mutta tosiaan hermo menee n. 10 sekunnissa kun ei pääse eteenpäin. Istuu kyllä tukevasti, tosin ei malta kun pitäisi seistä koko ajan :)
Kivittäkää vaan mutta meillä on ollut päivien pelastuksena kävelytuoli jossa viihtyy istuen ja pääsee sillä liikkumaan. Juu ja ei tosiaankaan istu siinä koko päivää vaan hetkittäin. :)
Mulla on kotona poika 5kk 1vk, joka on todella malttamaton ja omaa lyhyen pinnan. Kovin on näppärä käsistään, pinsettiote sujuu jo tutin kanssa touhutessa, istuu suht hyvin, juo itse tuttipullosta, jossa on kahvat, juo myös nokkamukista, liikkuu taaksepäin ja sivuille lattialla, seisoo tukea vasten.
Meidän poika on utelias tarkkailija, katselee ahkerasti ympäristöä. Ei ole kovin temperamenttinen, itkeskelee vain väsyneenä. Ei osaa pinsettiotetta, ei istu itse, ei juo itse, ei seiso tukea vasten. Juo nokkamukista, kun juotetaan. Lattialla viihtyy selällään ja mahallaan, liikkuu kierimällä, ryömiä ei osaa. Puskee kyllä pystyyn itseään, kun loikoilee sitterissä tai sylissä, mutta ei istu tukevasti.
samanlaista, hermo menee todella nopeasti kun ei pääse eteenpäin. Vauva vaan räpiköi hassunnäköisesti lattialla :) Ei osaa istua ilman tukea, sylissä istuu kyllä tukevasti. Osaa pitää tuttipulloa itse, mutta ei pitkään. Osaa liikkua kierimällä, ei ryömi.
Kaikenkaikkiaan aika samoja kun muillakin, ihana nauravainen vauva :)
tossa iässä jo ryömittiin