####Uusi viikko HUHTIkuiset####
Kommentit (25)
Meillä muuttotohinat täydessä käynnissä, loppuviikosta päästään muuttamaan.
Olin viikon sairaalassa keuhkotulehduksen takia ja tyttö ekan kerran ihan yksin isin kanssa kotona. Hyvin oli onneksi mennyt, vaikka aluksi vähän hirvitti ne yöt kun isukki ei meinaa herätä kitinään ja Emma kun ei itke herätessään. En tiedä oliko herätyskello ollut päällä aamuisin vai oliko muten herännyt, hyvin oli silti mennyt. Tyttö vain kiintyi isään niin hurjasti sen viikon aikana että vähät välittää äidistään. Isin perään vain mönkii eikä iskä saa lähteä hetkeksikään pois. En olekaan korvaamaton=)
Emma alkoi kontata viikonloppuna ja onkin jo aivan mahdoton menijä. Ei mitenkään helppoa pitää silmällä näiden tavaralaatikoiden keskellä.
Mikä muuten on huhtihippusten meseosoite?? Olen onnistunut välttelemään kyseistä forumia tähän asti, mutta mukava olisi ihan reaaliajassa vaihtaa kuulumisia (ja kysellä neuvoja kun huono päivä sattuu).
Loskaisia päivänjatkoja,
T&E 2504
Meillä niin kuin monilla muillakin on yöt rikkonaisia edelleen. Juttelin asiasta neuvolatätin kanssa, joka sitten totesi, että kun ruokarytmit ja määrät on kohdallaan, niin ei lapsella tod.näk. yöllä nälkä ole. Eli siis liikkuminen, hampaat ja muu kehitys aiheuttavat sen, että yölläkin " pitää" harjoitella noita taitoja..no meillä kokeillaan nyt viikolla sitä että minä ja mies mennään olohuoneeseen nukkumaan ja Jaakko nukkuu makkarissa pinniksessä. Jos tälläkään ei ole vaikutusta niin sitten viikonloppuna aletaan unikoulu. Hiukset nousee pystyyn jo ajatuksesta, kun Jaakolla on mahtavat äänivarannot ja aikamoinen temperamentti.
Kamala joulukiire on tulossa ja vielä itse aiheutettu. Kuka käskee aloittamaan sellaisia käsitöitä jotka ovat aikaa vieviä ja kun tätä rauhaisaa omaa aikaa ei niin paljoa ole...
Sannalta kysyisin ja tietysti muiltakin, että mistä olette löytäneet parhaat tassuttelu-ohjeet? Olen lukenut Hus:n sivut ja Akuutin artikkelin, mutta olisiko muitakin paikkoja, jossa olisi hyvät ohjeet.
Mukavaa tiistaita!
T: Hanna ja Jaakko
Me käytiin tänään ei-oikein-mihinkään-aikaan neuvolassa, sillä tyttö on nyt 7,5 kk. Eli vertailukelvottomat strategiset mitat: paino 8825 g, pituus 69,5 cm ja pää 45,5 cm. Edelleenkin etenee tasasesti omalla käyrällään. Oli ihan mukava uus täti. Vähän pelkäsin että tulee sanomista noista ruokailujen vähyyksistä, kun tyttö alkaa olla kohta jo 8 kk eikä se vielä syö kuin yhden pienen soseaterian päivässä kakkaongelmien takia. Onneksi tyttö kasvaa edelleen ihan mainiosti, eikä siis mitään hätää.
Mun täytyy nyt syödä aiemmat sanani - *glup*. Olin ennen sitä mieltä, ettei leikkikehä voi olla lapsen mielestä kiva, joutua nyt olemaan jossain kehikon sisässä " vangittuna" . No, eilen saatiin lainaan lasten matkasänky ja tyttöhän viihtyi siinä leikkimässä koko illan!! Se kiipeili pitkin laitoja, pyllähteli ja nauroi mennessään. Välillä nakkeli palikoita siellä sisällä. Ihan hyvä juttu, että voi vähän harjoitella seisomista, tasapainoa ja toivon mukaan myös alastuloa pehmeällä alustalla.
Unihommista vielä. Mun mielestä ei kannata syyllistää itteään siitä jos nyt tuntuu että on " opettanut" lapsen jollekin. Mun mielestä oli tosi ihanaa kun tyttö nukkui mun vieressä, ihanaa oli myös se kun se nukahti syliin rinnalle, ja mielelläni imetin sitä lämmintä tuhisevaa pakkausta myös yöllä. Ongelmahan muodotui vasta sitten, kun tyttö alkoi liikkumaan, eli se oli pakko siirtää omaan sänkyynsä nukkumaan. Varmasti myös seuraavan lapsen kanssa nukutaan perhepedissä ensimmäiset kuukaudet ja nautitaan siitä niin kauan kuin se on mahdollista. Loppujen lopuksi uusille tavoille opettaminen käy yllättävän nopeasti, ja vauvakin kasvaa ja kehittyy niin nopeasti, että jatkuvastihan sille joutuu " opettamaan" uusia tapoja. Meidän syliinnukahtaja pätkänukkujasta on tullut ihan kohtuullinen omaan sänkyyn nukahtaja ja siellä nukkuja. Minä olen päättänyt, etten ota enää mitään stressiä kirjaviisauksista vaan teen niin kuin hyvältä tuntuu, yritän olla johdonmukainen mutta en halua olla puritanisti.
Me ostettiin toissapäivänä vauvapulkka ja eilen käytiin sillä ajelemassa. Tyttö tuntui viihtyvän, ainoastaan nukkumaasennon löytäminen oli vähän hankalaa, kun kesken kaiken alkoi väsyttämään :) Tänään onkin vaan sulanut noi lumet, joten saas nähdä milloin taas päästään pulkkailemaan.
Nyt kyllä lopetan ja santsaan kahvia.
errj & H 14.4.
Pitkästä aikaa!
Meillä ryömitään hurjaa vauhtia, konttausasennossa vain huojutaan.
Sitten meillä ollaan maitolakossa. Pojalle on tulossa hammas ja se johtuu kai siitä. Oma neuvolan täti sanoi että 5-6 krt pitää imettää päivässä, valtakunnallinen neuvolapuhelin sanoi ett 2-3 krt riittää (imetän 4 krt). Olen ollut tosi huolissani saako poika tarpeeksi nestettä mutta hän on hyväntuulinen ja pirteä joten kai hän sitten saa. On isokokoinen (77 cm ja n. 12 kg) ja kuulemma isot vauvat imee maitoa kerralla enemmän. Olihan tuossa yksi 12 h tauko jona aikana otti vain 50 ml vettä. No, tämä on kai taas niitä ohimeneviä vaiheita...
Mekin aiomme ostaa sellaisen vauvapulkan, Prismako niitä myy jossa on lämmike pepun alla ja turvavyö.
Sormiruokia ei olla vielä kokeiltu mutta niitä " vauvojen" maissinaksuja pitäisi kokeilla. Ja tuoreraasteita voisi jo antaa.
Mutta nyt kuuluu huutoa, on mentävä. Heips ja nähdään taas!
Oonkohan tullut sokeeksi, vai minne asti edellinen pino oli tipahtanut?
Muutamana päivänä oon käynyt, aika pikaseen tosin, vilkuilemassa, mut en oo onnistunut löytämään..
Meillä unet on menneet ihan sekaisin, etenkin illalla unentulo ja kunnolla nukahtaminen vie kamalasti aikaa. Miia kun osaa jo odottaa tissiä uenen avuksi ja sitten kun herää ja se tissi ei olekaan siinä, niin huutohan siitä tulee..ja sekin vielä, että pelkkä tutti ja silittely ei yleensä riitä sen unen takasin löytämiseen, vaan viereen on mentävä(nukahtaa meidän sänkyn ja siitä siirretään, vaihtelevalla menestyksellä omaansa..)
Pitikin mennä opettaa tyttö tämmöiseen, mut kun Miia oli pienempi, en raaskinut jättää vaan omaan sänkyynsä vaan tahdoin pitää vieressä ja oli niin helppo tapa. Nyt sitten kun on tottunut, niin mites tuon muuttaisi?? Miehellä taas on semmoinen tapa, että jos Miia illalla vielä herää uudelleen, niin nostaa hänet vielä olkkariin meidän luo, odottamaan uutta yritystä, mut sekään ei miun mielestä oo oikein hyvä, jos tyttö oppii että jos yöllä ei nukuta, niin telkkaa vaan kattomaan..Vai mitä ootte mieltä?
Minuu on kans mietityttänyt nuo syömiset ja varsinkin sormiruuat, mitä ootte " vauvoillenne" jo antaneet itse syödä? Meillä ei vielä mitään, mut mietitty ollaan, mitä uskaltaisi ettei vaan tukehtuisi..saisi itsekin syödä ehkä rauhassa, eikä olisi tuijottelija seuraamassa silmä kovana kun syön..:)
Meillä ei liikkumisessa edellenkään mitään " edistystä" , mahallaan takaperin ja navan ympäri mut ei eteenpäin, saatika sit ylös..Eilen tosin säikäytti, kun Miia oli pyörinyt jotenkin olkkarin pöydän luo ja alemmalta tasolta yletti kiskaisemaan semmoisen kynttiläalusen, (tais olla muurla-merkiltään, painava), päälleen. Onneksi ei kopsahtanut pahasti. Ja onpa tyttö saanut jo kissankin kiinni, taisi kumpikin säikähtää yhtä paljon.
Mutta tämmöistä meillä, mukavat päivänjatkot vaan kaikille!!
-Milenna ja Miia s.27.4-