Voisinko edes teoriassa laihtua kilon viikossa?
OLen 46v, pituus 160 cm, paino 60 (tai no 61 kg). Haluaisin laitua 4-5 kg.
Teen kevyttä työtä ja netin kalorilaskurin mukaan kulutan 1535 kaloria päivässä.
Kilon laihduttaminen vaatii 7700 kcal:n kalorivajeen, joka tarkoittaa 1100 kcal / päivä, jos sen jakaa tasaisesti viikolle. Toisin sanoen saisin syödä noin 400 kcal /päivä, jos en harrasta liikuntaa. Tunnin uinti kukluttaa noin 380 kcal, jolloin saisin syödä 780 kcal / päivä.
Eihän tuo ole käytännössä mahdollista. Ei ihme, että en laihdu.
Kommentit (3)
Ensiksi totean, että olet normaalipainoinen. Miksi laihduttaisit? Mutta jos on tarve, ala Cambridge-dieetille. Olen pudottanut neljässä viikossa 7 kiloa, enkä ole ollut kertaakaan nälkäinen. Nyt syön jo suurimmalta osin normaaliruokaa, mutta katson tarkemmin, mitä ruoka sisältää enkä syö liikaa. Mehän tavallisissa oloissa syömme hurjia määriä hiilareita emmekä edes syö nälkäämme vaan tylsyyteen - tai ainakin minä ennen.
Minä olen laihtunut kilo viikossa -tahtia. Alkumitat 163 cm ja 61 kg. Nyt neljä viikkoa takana ja paino 57 kg. Vielä pari kiloa saa lähteä, niin olen tyytyväinen, eikä haittaa vaikka se pari kiloa tulisi nesteenä sitten kuurin jälkeen takaisin. :)
Iloisena yllärinä tämä painon tippumisen nopeus on tullut. Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja laskenut kalorit 1250:een päivässä. Kerran viikossa olen pitänyt päivän, jolloin en laske kaloreita, mutta en myöskään vedä mitään herkkuövereitä.
Liikuntaa en ole lisännyt entiseen verrattuna. Kävelylenkkejä on tullut tehtyä pari-kolme kertaa viikossa, mutta ei mitään sellaista, mikä kauheasti lisäisi energiankulutusta. Kahvia juon nyt paljon, ja se tuntuukin minulla vilkastuttavan aineenvaihduntaa.
Sinun painoisesi ei ole tarkoitus laihtua kiloa viikossa, koska olet normaalipainoinen. Tyydy hitaampaan laihdutusvauhtiin. Normaalipainoiselle esimerkiksi 300-400g laihdutus viikossa on hyvä saavutus.