Ei kaikki ylipainoiset ole suursyömäreitä!
En ole hoikka, mutta haluaisin olla! Aina kun olen täällä tai muualla kertonut päivän syömisistäni, kommentit ovat olleet, että voi miten hirvittävän vähän syön. Yritän ja yritän laihduttaa, mutta paino on 165/70 ja pysyy. Joten kaikki ylipainoiset ei ole suursyömäreitä, vaan ehkä jopa monilla on vaan syömisasiat ihan hukassa. En tiedä, miten saisin painoa alas, mutta syömiseni ovat todella vähäiset. Hirveä tilanne :(
Kommentit (44)
ihan normaalit syömiset, mites ne juomiset? fetassa ja mozzarellassa on yllättävän paljon rasvaa ja salaatinkastikkeissa kaloreita
Miksi ihmeessä sitä leipää pitäisi syödä enemmän? Tuota yhtäkään palaa tai puurolautasta ei välttämättä tarvitsisi, makaroni ja riisi lasketaan myös viljatuotteiksi. Sitä paitsi juureksista ja kasviksista saa myös kuitua. Enemmän niissä on kuitua energiamäärään nähden, kuin leivässä.
Tuo väite aikuisen ruokavaliosta, jonka tosin kyseenalaistit, kuulosti minusta ihan hyvältä. Tosin siitä puuttuu rasvat, ellet jättänyt niitä tahallasi mainitsematta. Esimkerkiksi salaattiin on kiva lisätä kastikkeeksi oliiviöljyä (ja balsamicoa).
mutta sillä on todella paljon väliä syötkö:
-ruuaksi pitsan ja suklaapatukan jne.
-vai ruuaksi esim. Kanaa, riisiä ja kasviksia ja esim. hedelmän.
Sillä on väliä Mitä syö.
Eräs kaverini oli laihiksella, ei syönyt koko päivänä, sitten illalla hotki valmisruokaa, suklaata, sipsiä jne. Tuossa tulee jo mahdoton kalorimäärä.
Esim. mehussa on hirveästi energiaa. Kannattaa jättää kaikki mehut ja limut pois, ja saattaakin laihtua ihan huomaamatta. Yleensä on juuri niistä pienistä asioista kiinni. Ja sille, joka sanoi, ettei voi syödä puuroa tai leipää kuin yhden annoksen lihomatta: normaalille aikuiselle tuleekin riittää yksi lautasellinen puuroa tai yksi pala leipää. Enempää ei tarvitse.
kun mussuttavat siitä kuidun saamisesta niin tohkeissaan. Ihanko tosissasi väität että normaali aikuinen syö päivässä yhden leivän + salaattia + juureksia + pienen annoksen kalaa tai lihaa? Ja juomaksi vettä.
Olen 40-vuotias nainen, toimistotyö, normaalipainoinen. Päivän ruokavalio on tämä:
-aamupalaksi lautasellinen puuroa marjojen kanssa. Vettä, kahvia (ei sokeria kahviin).
-lounaaksi erilaisia kasviksia raakana tai kypsennettyinä, proteiinilisä esim. kalapala, kanafilee, kananmuna, linssejä tms. Noin puoli desiä riisiä tai yksi leipäpala riittää hiilariksi. Päälle myös loraus oliiviöljyä. Juomaksi lasi piimää ja vettä.
-välipalaksi esim. rahka tai hedelmä
-illalliseksi jotain suht kevyttä, esim. lautasellinen keittoa. Lasi maitoa, vettä.
-jos käyn urheilemassa, iltapalaksi vielä rahkaa tai muuta proteiinipitoista.
Oikeasti en tarvitse enempää, vaikka liikun useita kertoja viikossa. Näillä pärjäilee.
Itse liikun n.7 km pyörällä, kesät talvet,auraamattomalla tielläsaa punnertaa liian usein.Lisäksi uin,kilsan vetäsee tosta noin vaan..eli jos sulla on paljon lihasmassaa, voit olla painava, mutta silti näyttää pienemmältä kuin 10 kiloa kevyempi ystäväsi joka suhaa autolla rööki hampaissa..lihas painaa-paljon!
Uskokaa jo, en syö karkkia, siis en myöskään suklaata jne. Ja juustoista otan aina kevytversion. Salaatinkastiketta en ollenkaan. Eikä minusta pitsa ole mitään normiruokaa eikä sitä saakaan (ainakaan meidän) työpaikkaruokalassa. Otan siellä kevyen lounasvaihtoehdon ja runsaasti salaattia ilman kastiketta. Ja laitoinhan juomiseni tuohon. Se on pari kahvikupillista maidolla ja vesi.
Aaamulla kahvia maidolla, pala kokojyväruisleipää, jolla kevytlevitettä. Joku kasvislisä kuten puolikas paprikaa suikaleina leivän päällä. Aaamupäivällä vettä Lounaalla yksi annos lämmintä ruokaa, mitä saattuu olemaan, runsas kasvislisä. Iltapäivällä kahvia maidolla, vettä. Illalla sekasalaatti (jossa salaattia, fetaa tai mozzarella ja runsaasti erilaisia vihanneksia) tai kasvissosekeitto tai joskus kasviksista gratiini eli esikeitetyt- tai höyrystetyt kasvikset kevytjuustokuorrutuksella. Joskus gratiinin seassa pakastekalaa file. Vettä
syömisestä ja liikunnan puutteesta. Mä tunnen yhden äidin, joka on itse lihava ja syöttänyt yhden lapsensakin tosi lihavaksi. Selittää aina, että meillä syödään vain terveellistä kotiruokaa. Jotenkin kummallisesti unohtaa ne kaappien sipsit, jäätelöt, äidin luona syödyt keksit ja muut herkut jne.
Tosi harvoin läskit johtuvat huonosta aineenvaihdunnasta tai lääkkeistä.
Uskokaa jo, en syö karkkia, siis en myöskään suklaata jne. Ja juustoista otan aina kevytversion. Salaatinkastiketta en ollenkaan. Eikä minusta pitsa ole mitään normiruokaa eikä sitä saakaan (ainakaan meidän) työpaikkaruokalassa. Otan siellä kevyen lounasvaihtoehdon ja runsaasti salaattia ilman kastiketta. Ja laitoinhan juomiseni tuohon. Se on pari kahvikupillista maidolla ja vesi.
Liikuntakysymykseen jäi vastaamatta. Liikunta on vähän eli vain päivittäinen hyötyliikunta, jonka saan kotitöistä, kauppareissusta ja lyhyehköstä työmatkasta. Mitään harrastusliikuntaa ei ole.
ja silti painat 79kg? ONNITTELUT!! Rikoit juuri fysiikan lait
En taida enää jaksaa vastailla, kun ette lue konnolla mitään kommenttejani. Painan 70 kg.
syömisestä ja liikunnan puutteesta. Mä tunnen yhden äidin, joka on itse lihava ja syöttänyt yhden lapsensakin tosi lihavaksi. Selittää aina, että meillä syödään vain terveellistä kotiruokaa. Jotenkin kummallisesti unohtaa ne kaappien sipsit, jäätelöt, äidin luona syödyt keksit ja muut herkut jne.
Tosi harvoin läskit johtuvat huonosta aineenvaihdunnasta tai lääkkeistä.
Aina on "hyvää" kotiruokaa (ei kasviksia, lapset syövät tarpeeksi koulussa ja ne on niin kalliitakin) ja säännölliset ruoka-ajat (ja ohimennen kaapista keksiä kahville, sipsiä tv:n ääreen yms.
Kaikista oudoin on se typerä kuvitelma, että lapset syövät tarpeeksi kasviksia koulussa yhdellä ruualla. Kun niitä pitäisi syödä kuusi kourallista päivässä. Miksi lapset ottaisivat edes niitä kasviksia, kun kotonakaan ei sellaista mallia tule.
Ja kun ei ota kasviksia, sekin 50% lautasesta täytetään sillä kaloripitoisemmalla ruualla. Ja ihmetellään kun ollaan niin pönäköitä ja perseviä, ja valitetaan kun tavallisesta kaupasta ei vaatteita löydy ja nykymitoitus on per*eestä..
Rasvaa tästä nyt ainakin puuttuu. Unohda kevytlevitteet ja salattiin oliiviöljyä. Muuten kuulostaa niin hyvältä, että voi kunpa itsekin tuohon pystyisin!
Olen nyt pullukka taas koska kun laihdutin itseni normaalipainoiseksi niin syömiseni oli juuri tuota mitä sinunkin. Ja se ei tuottanut minulle mitään iloa! Kilo plumsahti heti kun otti lasi viiniä tai omenapiirakan palan kahvin kanssa. Olin koko ajan kärttyisä ja kiukkuinen (tosin hoikka sellainen :-) niiden syömisten kyttäämisen kanssa että mieskin ahdistui. KOlme vuotta kestin ja sitten totesin että elämästä pitää nauttia! Ja kas kummaa vaikka nyt olen pyöreämpi niin kroppani kestää herkutteluakin paremmin. Välillä juhlitaan esim. sukulaisen viiskymppisiä oikein reippaasti herkkuruoilla ja juomilla ja vaaka ei heilahda. Mieskin tykkää nauravaisesta vaimosta enemmän kuin siitä kärttyliisasta.
Joo-o, olen aikamoinen, kun olen vielä pitkäkin naiseksi, en kylläkään ole sanonut mitään että pitäisi laihtua syömällä suklaata.
Minä kommentoin vaan ruuan MÄÄRÄÄN, eli siihen että vetääkö lihavat kilokaupalla jotain mättöä, oli se sitten porkkanaa tai suklaata. Minä voin elää päivän 300g riisisuklaata, mutta en todellakaan kuvittele että sillä laihtuu.
Nimenomaan minun pitäisi syödä määrällisesti enemmän, mutta eri ruokia kuin nykyään. Sitä on vain hyvin vaikea vaihtaa noin vaan suklaata porkkanaan.
Ihan kuntosalin tietokoneohjelmalla on katsottu mitä tämän kokoinen ihminen kuluttaa vuorokaudessa ihan vaan olemalla hengissä, se on aika raskasta hommaa kanniskella ylimääräistä 60kg mukanaan koko ajan. Sydän joutuu koville, verta pitää pumpata enemmän kun on iso ruho.
Ap, ymmärrän tuskasi ja kaikkien kehot eivät toimi samalla lailla. Olen nyt pullukka taas koska kun laihdutin itseni normaalipainoiseksi niin syömiseni oli juuri tuota mitä sinunkin. Ja se ei tuottanut minulle mitään iloa! Kilo plumsahti heti kun otti lasi viiniä tai omenapiirakan palan kahvin kanssa. Olin koko ajan kärttyisä ja kiukkuinen (tosin hoikka sellainen :-) niiden syömisten kyttäämisen kanssa että mieskin ahdistui. KOlme vuotta kestin ja sitten totesin että elämästä pitää nauttia! Ja kas kummaa vaikka nyt olen pyöreämpi niin kroppani kestää herkutteluakin paremmin. Välillä juhlitaan esim. sukulaisen viiskymppisiä oikein reippaasti herkkuruoilla ja juomilla ja vaaka ei heilahda. Mieskin tykkää nauravaisesta vaimosta enemmän kuin siitä kärttyliisasta.
Kuulostaa niin minulta. Juuri tuollaista on elämäni. Joko eletään askeettisesti normaalipainoisena mutta heti lihoen, jos vähänkin sortuu kaidalta tieltä, tai sitten annetaan mennä ja syödään 2000 kaloria päivässä ja lihotaan BMI 26-27 tienoille.
Olin kans "lievästi ylipainoinen". Ihan tyytyväinen olin itseeni, mutta päätinpä ekan kerran elämässäni koittaa tiputtaa pari kiloa, että lähtis se yks makkara jota joutui aina tunkemaan farkkujen sisään.
Söin mielestäni terveellisesti, en koskaan karkkia tms. vaan ihan normaalia kotiruokaa. Laskin kaloritarpeeni. Sit aloin kääntään joka paketin ympäri ja en syönyt enää lähes mitään missä on yli 100kcal/100g (poikkeuksia toki sallitaan!). Parin kilon sijasta laihduin 25 puolessa vuodessa. Aloin syömään säännöllisemmin ja suunnittelemaan seuraavat syömiseni.
En minäkään mikään suursyömäri todellakaan ole ollut, jotenkin "kummassa" vaan paino romahti sen 25kg kun muutin syömisiäni. Vaatekoko 42 -> 36.
se on aika raskasta hommaa kanniskella ylimääräistä 60kg mukanaan koko ajan. Sydän joutuu koville, verta pitää pumpata enemmän kun on iso ruho.
Tarkoittanet 70-80 kiloa ylimääräistä, jos siis olet tuo 140kg tjsp. ryhävalas?
Ei muuten tarvita sitä ihan kuntosalin tietokonetta kertomaan että noin sairailla elintavoilla ja noin hirveillä kiloilla et kyllä tule kauaa kärsimään enää. Kuolema tulee nopeaan, ja siihen alkaa olla aika vaikea enää vaikuttaa jos koko elämäsi on ollut moista sikailua. Rukoilen kuitenkin että parannut sairaudestasi ja himoistasi ennenkuin niin käy.
Olin kans "lievästi ylipainoinen". Ihan tyytyväinen olin itseeni, mutta päätinpä ekan kerran elämässäni koittaa tiputtaa pari kiloa, että lähtis se yks makkara jota joutui aina tunkemaan farkkujen sisään.
Söin mielestäni terveellisesti, en koskaan karkkia tms. vaan ihan normaalia kotiruokaa. Laskin kaloritarpeeni. Sit aloin kääntään joka paketin ympäri ja en syönyt enää lähes mitään missä on yli 100kcal/100g (poikkeuksia toki sallitaan!). Parin kilon sijasta laihduin 25 puolessa vuodessa. Aloin syömään säännöllisemmin ja suunnittelemaan seuraavat syömiseni.
En minäkään mikään suursyömäri todellakaan ole ollut, jotenkin "kummassa" vaan paino romahti sen 25kg kun muutin syömisiäni. Vaatekoko 42 -> 36.
Miten ihmeessä teit sen. Siis vau, en muuta sano. Kerro lisää!
kun mussuttavat siitä kuidun saamisesta niin tohkeissaan.
Ihanko tosissasi väität että normaali aikuinen syö päivässä yhden leivän + salaattia + juureksia + pienen annoksen kalaa tai lihaa?
Ja juomaksi vettä.