Kuka vaan voi ostaa koulukirjojen opettajan oppaita joissa myös kokeet vastauksineen
Mitäs mieltä tästä, tulisko houkutus varmistaa hyvät numerot omille lapsille?
Kommentit (18)
lapsilleni.
Pidän erittäin tärkeänä että lapseni oikeasti oppivat, ja oppivat myös opiskelemaan.
Nimittäin jatko-opintojen kanssa sitten ollaankin pulassa jos peruskoulu selvitetään vilungilla eivätkä tdistuksen numerot kerrokaan lapsen osaamisesta.
Totuus on se, että ei onnistu kun
a) lapsi ei vähääkään välitä
b) lapsi ei muista niitä vastauksia.
Tämä kokemus sekä opettajana että vanhempana. Joskus olen tehnyt kokeen, jossa on ollut tehtäväkirjan tehtäviä, jotka on tehty ja tarkistettu ennen koetta, eli jokaisen olisi pitänyt oikeat vastaukset tietää.
Ei yhtään sen enempää täysiä kymppejä kuin muutenkaan.
mutta ei se oikeasti toimi, sillä hyvin harva opettaja käyttää opettajaoppaiden kokeita suoraan. Yhtä hölmöä olisi käyttää vuodesta toiseen samoja kokeita, kyllä ne nopeasti alkaisivat kiertää vuosiluokalta toiselle...
Sen sijaan on olemassa erilaisia tilanteita, joissa vanhempien pitääkin ostaa opettajan opas. Näitä on esimerkiksi silloin kun lapsi ei saa tukiopetusta koulusta, mutta tarvitsee sitä, tai kun lapsi on pitkään sairaana tai muusta syystä tarvitsee kotiopetusta. kokemuksesta voin kertoa, että kouluta on näisä tilanteissa turha pyytää mitään - ei opetusta eikä materiaalia.
Silloin siitä kirjoitti paikallislehtemme. Kumma että nyt vasta asiasta tulee enemmän julkisuuteen.
lapsilleni.
Pidän erittäin tärkeänä että lapseni oikeasti oppivat, ja oppivat myös opiskelemaan.
Nimittäin jatko-opintojen kanssa sitten ollaankin pulassa jos peruskoulu selvitetään vilungilla eivätkä tdistuksen numerot kerrokaan lapsen osaamisesta.
vain kielissä ja matematiikassa aikaisemmin opitulla on merkitystä, muissa aineissa ei niinkään.
Ja vaikka saisis matikan kokeet ja vastaukset etukäteen, pitää sun silti opetella ne, harva niin hyvin ulkoa muistaa.
...lapsen ope onkin ahkerana ja tekee koekysymykst itse, eikä käytä kirjan valmista pohjaa? Osaatte sitten väärät vastaukset....
Mä pääsin yläasteen aikana aina silloin tällöin käsiksi koekysymyksiin edellisenä iltana, enkä silti saanut revittyä niistä kokeista täysiä pisteitä. Toisaalta se oliskin ollut liian läpinäkyvää, mutta paikoin en ihan oikeastikaan muistanut sitä ulkoluettua vastausta. No, joku etu siitä että piti äitiä kestää samassa koulussa.
Totuus on se, että ei onnistu kun
a) lapsi ei vähääkään välitä
b) lapsi ei muista niitä vastauksia.
mutta toinen ei.
Mutta jos koko illan harjoittelisi opastetusti jo etukäteen tiedossa olevia matikan tehtäviä, niin taatusti koetulos olis parempi.
ulkoa opettelu on monelle vaikeampaa kuin oikeasti laskeminen. Ja entä jos ope vaikka yhdistää näitä kokeita tai tekee väliin omia kysymyksia. Meneekö ulkolukija tällöin sekaisin? Mäkin olen tehnyt joskus niin, että koetta edeltävällä tunnilla on tehty 'harjoituskoe', joka oli sama koe kuin oikeakin. Välistä pohtivat itse, välistä porukalla ja kaikki vastaukset käytiin läpi. Numerojakauma ei eronnut tavallisesta, eikä yksilöiden kesken ollut normaalia suurempia eroja.
Surkea opiskelija vetää kiitettävän, kun otan kiireessä kokeen suoraan opeoppaasta. Sitten kun keksin omasta päästäni kysymyksiä ja askartelen viikkotolkulla omaa koetta, sama jäpikkä saa vitosen, mikä vastaakin täysin hänen taitotasoaan. Annanko numeroksi tokariin siis 7?
Se vaan, että open oppaita ei ole myynnissä vapailla markkinoilla ja toisekseen - tuskin kukaan ope on niin typerä, että ottaa kokeet suoraan oppaista.
Kolmanneksi: melko huonoa esimerkkiä lapsille tuollainen huijaaminen
että tietäisit, että kaikki lapsen "osaama" on vain ulkolukua?
Kuvittele vissiin olevasi oikea älyn jättiläinen nyt? Se vaan, että open oppaita ei ole myynnissä vapailla markkinoilla ja toisekseen - tuskin kukaan ope on niin typerä, että ottaa kokeet suoraan oppaista.
Kolmanneksi: melko huonoa esimerkkiä lapsille tuollainen huijaaminen
Vaan sanomalehdestä luin. Ja tosiaankin ihan vapailla markkoinoilla opettajan oppaita myydään ja vaikka kirpputorilla.
Ja moni opettaja on niin laiska, että käyttää valmiita kokeita.
ja tiedän että monikin vanhampi käyttäisi tilaisutta hyväkseen varmistaakseen lapselle kymppit todistukseen.
ap.
että tietäisit, että kaikki lapsen "osaama" on vain ulkolukua?
eihän voi luottaa että opettaja käyttää valmiita kokeita, mutta kokeisiin valmistautuessa olisi oiva lisä tietä millaisia kysymyksiä ehkä luvassa.
Itse muistan harjoitelleeni veljeni vanhoilla kokeilla, 60-70% kokeista oli samoja ja tai ainakin suuri osa kysymyksistä. Meillä oli sama opettaja ala-asteella.
ihan itse keksin kysymykset ja kas, ne ovat 80% varmuudella samat, mitä opettaja kysyy. Tarvitaan vain vähän logiikkaa ja tietoa siitä, ksyykö ope nippelitietoa vai laajoja kokonaisuuksia.
Lapseni saa aika säännöllisesti kokeista sen parjatun kympin, koska äiti on niin hyvä arvaamaan kysymyksiä.
eihän siihen tarvita mitään opettejan opasta, että osaa arvailla kysymyksiä. Kyllä lapsen oma kirja siihen riittää oikein hyvin. Ja kuten joku sanoikin ei se ulkoluku ole kaikkien hommaa. Ne oppii, jotka oppisivat muutenkin ja huonot menee helposti sekaisin jos unohtavat välistä jotain ja sitten ne ei osaa jatkaa sitä ritirimpsua.
jos tämmöinen yleistyy?
Entä jos opettaja käyttää valmista koetta ja joku oppilas vastaa sanasta sanaan kuten mallivastauksissa, onko se lunttaamista? Mun lapsi pystyisi helposti muistamaan ulkoa vastaukset. Mutta muistaa ulkoa kyllä ihan normimenetelmälläkin lukien ja saa niitä kymppejä.
eivätkä mittaa osaamista mitenkään. Teen kokeet itse ja lisäilen joskus niihin yksittäisiä, satunnaisia valmiita tehtäviä.
ope
He oppivat päivittäin paljon muutakin kuin ulkolukua koulussa ja siinä sivussa ovat hyviä koulussa.