Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa vatsani sekaisin päivittäin? Kokemuksia keliakian ja laktoosi-intoleranssin oireista?

Vierailija
02.09.2012 |

Olen normaalikuntoinen, perusterve 23-vuotias nainen. Reilun kuukauden ajan vatsani on jatkuvasti ollut löysällä. Uloste ei ole normaalin kiinteää, vaan aina ripulia, ei kuitenkaan vetistä mutta löysää. Pahinta on, kun iso hätä iskee. Normaalisti pystyy pidättämään, nyt on tuntunut, että on heti päästävä vessaan. Lisäksi tuntuu, että olen jatkuvasti turvoksissa ja ilmavaivojakin on ihan kiitettävästi.

Olen miettinyt, voisiko kyse olla keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista. Luin, että keliakiaa epäillessä ei kannata alkaa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota ennen lääkärin konsultointia, sillä ohutsuoli voi ehtiä palautua hyvään kuntoon ennen testejä. Kannattaisikohan jättää laktoosipitoiset tuotteet pois? Millaisia alkuoireita av:n lukijoilla on ollut keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista?

Normaaliin ruokavaliooni kuuluvat joka-aamuinen kaurapuuro, raejuusto, maitorahka, satunnaisesti ruisleipä, pasta, liha, kana, vihannekset jne. Olen myös huomannut, että paprika ja tomaatti imeytyvät melko huonosti ja laittavat toisinaan vatsan sekaisin. Pitäisikö nyt jättää jokapäiväiset tomaatit sitten veke?

Vaikeaa päättää, mistä aloittaa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa todella helppokäyttöisen koti-keliakiatestin!

Vierailija
42/44 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä päivittäisiä ilmavaivoja, ei kovaa mahakipua, mutta jonkunlaista pientä nipistelyä/kramppia.

Ripulia tai ummetusta ei ollut, mutta kun tuli vessahätä, niin vessaan piti päästä heti. Esim. kesken aamupalan töissä.

Nyt on todettu keliakia ja lastoosi-intoleranssi oli jo ennen tuota keliakia-diagnoosia. Laktoosi-intoleranssihan saattaa olla yksi keliakian oire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 16v vanha, jolla ollut noin kaksivuotta tämä vaiva että koulussa oli PAKKO mennä vessan jos hätä iski. Sitä ei voinut kierrellä (toki koitin olla menemättä mahdollisimman pitkään ja odotin välituntia). Todettu laktoosi intoleranssi ja olen siirtynyt laktoosittomalle linjalle. En tiedä voiko tähän mikään auttaa vai pitääkö tämän kanssa vain oppia elämään. Erittäin hävettäväähän se on esim kysellä tunnilla pääästäkseen vessaan (usein)

Vierailija
44/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla n.kk vatsa ihan löysä.Aamuisin 2-3 kertaa tulee velliä.

Voiko sytostaatit aiheuttaa?Sain viim syton reilu kuukausi sitten.Sitä ennen vatsa oli ennemminkin aina kivikova.

Ei haittaa päivällä,eikä illalla.Ainoastaan 1.aamulla ja pari kertaa teenjuonnin jälkeen.Aamuisin en enää ole juonut kahvia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän