Mikä saa vatsani sekaisin päivittäin? Kokemuksia keliakian ja laktoosi-intoleranssin oireista?
Olen normaalikuntoinen, perusterve 23-vuotias nainen. Reilun kuukauden ajan vatsani on jatkuvasti ollut löysällä. Uloste ei ole normaalin kiinteää, vaan aina ripulia, ei kuitenkaan vetistä mutta löysää. Pahinta on, kun iso hätä iskee. Normaalisti pystyy pidättämään, nyt on tuntunut, että on heti päästävä vessaan. Lisäksi tuntuu, että olen jatkuvasti turvoksissa ja ilmavaivojakin on ihan kiitettävästi.
Olen miettinyt, voisiko kyse olla keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista. Luin, että keliakiaa epäillessä ei kannata alkaa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota ennen lääkärin konsultointia, sillä ohutsuoli voi ehtiä palautua hyvään kuntoon ennen testejä. Kannattaisikohan jättää laktoosipitoiset tuotteet pois? Millaisia alkuoireita av:n lukijoilla on ollut keliakiasta tai laktoosi-intoleranssista?
Normaaliin ruokavaliooni kuuluvat joka-aamuinen kaurapuuro, raejuusto, maitorahka, satunnaisesti ruisleipä, pasta, liha, kana, vihannekset jne. Olen myös huomannut, että paprika ja tomaatti imeytyvät melko huonosti ja laittavat toisinaan vatsan sekaisin. Pitäisikö nyt jättää jokapäiväiset tomaatit sitten veke?
Vaikeaa päättää, mistä aloittaa.
Kommentit (44)
Kiitos vastauksista, 2 ja 3. Luen nuo linkit. Kaura-allergia on kyllä mielenkiintoinen teoria, taidan jättää puuron pois ja katsoa.
Toivottavasti ei ole mitään suolistosairautta. Nämä oireet ovat onneksi olleet suht "mietoja", mutta mistä sitä tietää.
ap
vuosia, ripuloin päivässä 6-10 kertaa, öisinkin välillä jopa 6 kertaa. Kaikki tutkittu ja syy ihan vaan ärsyyntynyt paksusuoli eli ei tehdä mitään. Ruokavalion muutokset yms. ei vaikuta. Aamupäivisin en voi lähteä kotoa koska kun ripuli tulee niin se tulee, onneksi teen töitä kotona. Muutenhan olisin työkyvytön. kaikki on tutkittu ja tähystetty, ei mitään syytä. se on todennäköisin syy sinullakin mutta toki pitää tutkia kun on kestänyt useamman kuukauden. Tää on tosi rankka vaiva, voin sanoa nyt vuosien jälkeen.
Ootteko syöneet jotain maitohappobakteereja vaivoihin? Esim. Lacto 7 voisi auttaa niihin.
Sympatiani kutoselle, kuulostaa aikamoiselta kohtalolta. Minulla onneksi ei isompi hätä tule kuin kerran tai kaksi päivässä eli "normaaliaikataululla" mennään, vaikka varoaika voikin olla lyhyt.
Maitohappovalmistetta voisin kokeillakin, jos ruokavaliomuutos ei auta.
ap
auttanut maitohapot eikä mikään ruokavaliomuutos.
Ei ap, vaan toinen pahasta ripulista kärsivä
vuosia, ripuloin päivässä 6-10 kertaa, öisinkin välillä jopa 6 kertaa. Kaikki tutkittu ja syy ihan vaan ärsyyntynyt paksusuoli eli ei tehdä mitään. Ruokavalion muutokset yms. ei vaikuta. Aamupäivisin en voi lähteä kotoa koska kun ripuli tulee niin se tulee, onneksi teen töitä kotona. Muutenhan olisin työkyvytön. kaikki on tutkittu ja tähystetty, ei mitään syytä. se on todennäköisin syy sinullakin mutta toki pitää tutkia kun on kestänyt useamman kuukauden. Tää on tosi rankka vaiva, voin sanoa nyt vuosien jälkeen.
lievensi oireita oli raskaus mutta ei pidemmän päälle kovin toimiva hoito : )
Kokeile ensin joko laktoositonta ruokavaliota tai sitten kokonaan maidotonta. Laktoositon on ainakin helppo toteuttaa, joten aloita sillä.
Kokeile tätä ainakin pari viikkoa.
Väitteesi siitä, ettei ennen keliakiatestejä kannatta jättää viljoja väliin, ei pidä paikkaansa. Jos sinulla on keliakia, niin se vain on, sillä ei ole väliä vaikka olisit jättänyt viljat jo aiemmin pois ruokavaliostasi. Eli tämä ei estä sinua jättämästä viljoja itse pois.
Kokeile laktoosittoman ruokavalion lisäksi vaikka vähähiilihydraattista ruokavaliota. Eli jätä viljat vähän vähemmälle ja korvaa osa vaikka gluteenittomilla.
Noudata näitä ainakin kaksi viikkoa, mielellään kuukausi ja katso onko niistä ollut hyötyä.
Kiitos myös kympille. Gluteenitonta en mielelläni aloittaisi ennen kuin olen kokeillut jotain muuta, kuten ehdotitkin.
Tässä linkki, jossa mainittiin tuo viljojen poisjättäminen, josta ekassa viestissä mainitsin.
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/diagno…
ap
ja syynä oli siis ihan vaan se kaura. Missään tähystyksissä ym. ei tullut esiin yhtään mitään, testien mukaan olin terve kuin pukki. Silti ripuloin tuskallisesti useita kertoja päivässä, ja hädän hetkellä oli todellakin oltava pytyn lähellä. Kun jätin joka-aamuisen kaurapuuron pois, vaiva poistui kuin veitsellä leikaten. Muiden viljojen kanssa ei ole ollut ongelmia. Tiedän, että tämä on aika harvinaista, kauran kai pitäisi sopia monelle keliaakikolle. Ja sitä ihmeellisempää, aiemmin ei ollut ongelmia, vaan kehitin tuon vaivan vasta kolmikymppisenä.
Kiitos myös kympille. Gluteenitonta en mielelläni aloittaisi ennen kuin olen kokeillut jotain muuta, kuten ehdotitkin.
Tässä linkki, jossa mainittiin tuo viljojen poisjättäminen, josta ekassa viestissä mainitsin.
<a href="http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/diagno…" alt="http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/diagno…">http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/diagno…;
ap
Koska tähystykseen pääsy saattaa toisinaan suomessa kestään hyvinkin kauan, niin tässä tapauksessa aloittaisin gluteenittoman ruokavalion nähdäkseni onko siitä oikeasti hyötyä.
Keliaakikko ei kestä viljoja, joten jos tähystykseen pääsy kestää esimerkiksi 5 kuukautta, niin voit vaikka kaksi viikkoa ennen tähystystä aloittaa tavallisen ruokavalion. Ja sen kyllä huomaat ihan itsekin, jos et viljoja kestä ja tähystyksessäkin se näkyy.
Mutta suosittelen silti gluteenittoman ruokavalion testausta ihan itse vaikka kahden viikon ajan jos laktoossittomasta/maidottomasta ruokavaliosta ei ole apua.
Gluteeniton ruokavalio tekee tähystystutkimuksen käytännössä ihan hyödyttömäksi (koepalat eivät ole enää diagnostisia) ja veren vasta-ainetasokin saattaa normaalistua yllättävän pian dieetin aloittamisen jälkeen. Eli jos haluat diagnoosin taudillesi, mene ensi viikolla verikokeisiin ennen mitään viljatemppuilua.
T. lääkäri
P.S. Näille "neuvojille", joilla ei ole mitään käsitystä mistään, toivoisin malttia olla neuvomatta. Joskus tulee aika pahaa jälkeä.
Kun kokeilet laktoositonta ruokavaliota, ole hyvin tarkkana. Lue kaikki tuoteselosteet ja jos et ymmärrä jotain sanaa, tarkista, mitä se tarkoittaa. Älä luule, että voit syödä yhden keksi kahvipöydästä, ottaa lääkärin määräämän lääketabletin tai hyla-tuotteita ilman, että se aiheuttaa ripulin. Laktoosi-intoleranssi usein alkaa rajusti ja asettuu myöhemmin niin, että vatsa kestää pienen määrän maitotuotteita. Alussa täytyy pitää täydellistä nollalinjaa. Maidoton ruokavalio voi olla helpompi.
En väitä, että oireesi aiheutuvat laktoosista, mutta jos kokeilet sen pois jättämistä, ole todella tarkkana.
T. lääkäriP.S. Näille "neuvojille", joilla ei ole mitään käsitystä mistään, toivoisin malttia olla neuvomatta. Joskus tulee aika pahaa jälkeä.
Ensimmäiseksi lääkäri sanoo, että täytyy olla kaksi viikkoa ilman maitotuotteita ja sen jälkeen kaksi viikkoa ilman viljatuotteita ja sen jälkeen kaksi viikkoa ilman tomaattia/perunaa/mitä tahansa. Vasta sen jälkeen pääsee tutkimuksiin. Kyllä tämä on kuule koettu. Ja mitä haittaa siitä sitten on, jos itse kokeilee jättää jonkun tuotteen pois? Eiköhän se siinä sitten selviä, mikä sopii ja mikä ei, ja samalla välttyy hirveiltä tutkimuksilta.
Meillä miehellä oli pidemmän aikaa samoja oireita: vatsa löysällä ja aina ennen kotoa lähtöä kävi monta kertaa vessassa "varalta", koska hätä tulee TODELLA äkkiä. Turvotusta, närästystä, ilmavaivoja.
Mies kävi lääkärillä, keliakiatestit negat ja mies niin terve kuin voi olla. Mies oli kyllä gluteenittomalla ruokavaliolla ennen lääkäriinmenoa, mutta siellä sanoivat ettei kyllä ihan hetkessä palaudu ja että jos on keliakia, niin se näkyy kyllä testeissä. En tiedä sitten oliko tämä totta. Siihen tulokseen tulivat, että on joku vilja-aineyliherkkyys, koska nyt kun vehnä, ruis ja ohra jätetty pois niin eipä enää ole vatsa löysällä, ei turvota, ei närästä. Näillä mennään. Lääkäri lohdutti, että hyvä puoli siinä on se, että koska ei ole keliakiaa niin on tod. näk. jotain sellaista mikä siedättyy ajan kanssa. Ja viljoihinkin voi suoli ns. oppia.
Sellaistakin lääkäri kertoi, että nykyään ihmiset tulevat paljon lääkärin pakeille juuri tällaisilla oireilla. Ovat suositelleet purukumin jättämistä pois, koska xylitolit yms ovat monessa muussa maassa kiellettyjä, joissakin maissa luokitellaan jonkin sortin myrkyksi elimistölle. Ihmisen elimistöä ei ole "luotu" käsittelemään sellaista ainetta. Tällä hetkellä ainut käypä purukumi miehelleni on siis juicy fruit...
Monet keliaakikothan ovat myös laktoosi-intolerantikkoja. Voivat siis liittyä toisiinsa. Mulla on laktoosi-intoleranssi ja se näkyy kyllä VÄLITTÖMÄSTI, kun on juonut maitoa/syönyt maitotuotteita. Vatsaa alkaa vääntämään, kamala tuska ja hetken päästä tulee alapäästä tavaraa tuutin täydeltä, paineella.
Tuosta rahkansyönnistäkin on sanottu, että jos vetää joka päivä niin saattaa tehdä turvotusta ja närästystä. Paprikat närästää ja tekee turvotusta vaikkei mitään sairautta olisikaan (ainakin mulle)
Soitappa kuule lääkäriin ja varaa aika. Tai jos haluat kotona kokeilla jotain niin aloita siitä että jätät maitotuotteet pois. On helpompaa kuin viljojen jättäminen koska niitä viljoja on niin monessa paikassa ettei hoksaa katsoakaan...
Sitä voi syödä vuosikausia isojakin annoksia ja auttaa ripuliin.
Maitotuotteiden pois jättäminen ei aiheita lainkaan pahaa jälkeä. Eikä kyllä viljankaan.
Kiitos kaikille vastaajille. Taidan aloittaa tuolla kaurapuurottomalla ja sitten jättää laktoosin pois. Lääkärissäkin kyllä pitäisi varmasti käydä, jotta saisi mahdollisesti jonkin varman diagnoosin. Viitsimisestähän tässä kai on kyse. Kai olen ajatellut, että tämä on jotain ohitsemenevää. Ainakin terkkarille voisi olla hyvä soittaa.
ap
ja syyksi paljastui kaura-allergia. Korvaa siis kaurapuuro aamusin mannavellillä ja katso, muuttuuko tilanne.