Jos etäisä kuolee tailoukkaantuu vakavasti niin kenelle ilmoitetaan? Omaisille tietenkin mutta
lähimmät omaiset alaikäiset lapset.
Ilmoitetaanko ensisijaisesti lasten äidille(=lähivanhemmalle) vai lapsista seuraavalle lähimmälle etäisän sukulaiselle?
Tuli vain mieleeni. Tietääkö kukaan?
Jos ilmoitus siis tulee viranomaistaholta.
Kommentit (24)
siis ex-kihlattu...siitä on jo15 vuotta aikaa ja olen nyt naimisissa toisen miehen kanssa. Kelleköhän rimpautetaan jos jään junan alle..mielenkiintoista..
Meillä ainakin poliisi soitti meille kotiin, kun isäni kuoli, ja kertoi äidilleni. Olin itse silloin alaikäinen. Äiti oli kyllä ollut mukana tekemässä katoamisilmoitusta isän naisystävän kanssa. Äiti ilmoitti sitten isän muille sukulaisille.
Missä on merkitty lähiomaiseksi? En minä ainakaan ole mihinkään ilmoittanut.
Kyse on nyt viranomaisten toiminnasta. Miten viranomaiset ilmoittavat?
Pahimmassa poliisi tulee ovelle mutta kenen ovelle? Sitä nyt yritän kysyä.t. ap :-)Lähdetään siitä, että etäisällä ei ole elossa olevia vanhempia.
Eikös se ilmoiteta sille kuka on merkitty miehen
lähiomaiseksi? Meillä esim minä olen mieheni ja mies minun.
koska olemme naimisissa ja meillä on yhteinen lapsi, niin minulle varmasti ilmoitettaisiin ensin jos miehelleni sattuisi jotain. Minä sitten ilmoittaisin miehen lapselle ja exavokille.
t. 3
meillä kävi näin:
Lasteni isä kuoli. Lapset olivat alaikäisiä, olimme olleet aikoinaan avoliitossa, eronneet, minulla oli lapsiin yksinhuoltajuus ja olin lähivanhempi.
Olin yh.
Lasten isä oli avoliitossa, ei lapsia uuden naisen kanssa.
Kuolemasta ilmoitti ex-miehen sisko minulle.
Jos kukaan ei olisi ilmoittanut minulle, olsin varmaan jossain vaiheessa saanut kirjettä joltain viranomaiselta, koska yhteisten alaikäisten lasten huoltajana minun kuului hoitaa perunkirjoitus.
En todellakaan tiedä, miten olisi kuvio mennyt ja millainen soppia olisi syntynyt, jos kukaan ei olisi ilmoittanut vaan ilmoitusvelvollisuus olisi jäänyt viranomaisille.
Perunkirjoitus oli siis minun vastuullani. Lapset eivät peri velkoja, mutta minä olisin ollut niistä vastuussa jos asiaa ei olisi laitettu ajoissa liikkeelle.
Omaisuuden ja velkojen suhteen exän avovaimo hoiti papereita kasaan. Oikeasti pankki ei olisi saanut antaa yhtään mitään lappusta tms. kellekään exän sukulaiseille, mutta pikkukylässä se ei toimi noin, vaan exän vanhemmat hoiteli pankkiasioita ym.
Hautajaiset hoiti exän suku.
Jos ei olisi hoitanut, se olisi kait lasten edunvalvojana ollut minun vastuulla.
Onnettomuustapauksissa kuten kuolemantapauksissakin ilmoitus tulee sille joka on merkitty lähiomaiseksi.
Mutta jos menehtyneellä on alaikäisiä lapsia huollettavana, sitten viranomaiset alkavat selvittää, kuka on lasten toinen huoltaja, voiko lapsia laittaa hänelle, kuka hoitaa lapsia jne. Lapsille pitää kuitenkin nimetä uusi lähihuoltaja, se on joko etä tai joku muu.
siis ex-kihlattu...siitä on jo15 vuotta aikaa ja olen nyt naimisissa toisen miehen kanssa. Kelleköhän rimpautetaan jos jään junan alle..mielenkiintoista..
Meillä minä olen lapsen yksinhuoltaja. Uudelleen naimisissa. Tieto exän kuolemasta meni ensin exän isälle. Oli ilmeisesti merkitty lähiomaiseksi. Yhdessä exän äidin ja siskojen kanssa hoidetaan käytännön asioita.
Meillä on töissä (valtiolla) pitänyt merkitä tietokantoihin vähintäänkin ensimmäinen kontaktihenkilö ja itse olen merkinnyt toisenkin (mieheni ja veljeni).
Lisäksi mulla on aika usein telefooni mukana ja siinä on numero "ICE mieheni", joka tarkoittaa siis suomeksi in case of emergency - eli se jolle onnettomuustapauksessa ilmoitetaan, myös ulkomailla (jos olet sellaisessa sivistysvaltiossa, missä ICE-numero on tuttu).
Jos rekisterissä on tieto lähiomaisesta => tälle ilmoitetaan, vaikka olisi sitten se exä.
Jos ei ko. tietoa löydy, katsotaan viranomaisrekistereistä ensin puoliso, sitten aikuiset lapset, sitten vanhemmat ja sisarukset, sitten alaikäiset lapset ja näiden huoltaja. Tässä vaiheessa on yleensä joku löytynyt.
Tästä on jo yli kymmenen vuotta aikaa, mutta meillä meni näin. Olin vielä alaikäinen kun isäni kuoli tapaturmaisesti. Vanhemmat olivat eronneet ja molemmat uudelleen naimisissa. Poliisi ilmoitti kuolemasta äidilleni ja isän uudelle vaimolle. Ensimmäisen kerran kun poliisi soitti vastasin minä puhelimeen, mutta koska olin alaikäinen ei poliisi kertonut minulle isän kuolemasta vaan soitti seuraavana päivänä uudelleen äidin ollessa kotona.
Lapset ovat lähimmät (rekisteristä löytyvät) omaiset, ja heidän huoltajalleen tulevat kertomaan.
Kenet mies nimeää lähiomaisekseen?
Jos alaikäisten lasten isä kuolee niin keneneel ilmoitetaan kun vanhemmat ovat eronneet. Yhteishuoltajuus ja äiti on etävanhempi.
Sisko, veli tms. Eksä ei taida olla se ensimmäinen.
En minä ainakaan ole mihinkään ilmoittanut.
Kyse on nyt viranomaisten toiminnasta. Miten viranomaiset ilmoittavat?
Pahimmassa poliisi tulee ovelle mutta kenen ovelle? Sitä nyt yritän kysyä.t. ap :-)
Lähdetään siitä, että etäisällä ei ole elossa olevia vanhempia.
Eikös se ilmoiteta sille kuka on merkitty miehen
Jos vanhempia ei ole elossa.
Eli jos erän vanhempia, sisaruksia tai esim sairaalan tiedoissa olevaa ilmoitettua lähiomaista ei tavoiteta, niin voihan siinä niin käydä, että lähi joutuu lastensa huoltajana ilmoituksen vastaanottamaan.
Perunkirjoituksiin yms. joutuu lastensa edunvalvojana jokatapuksessa puuttumaan.
Tai lähinnä poliisi toimii.
Ei kai siinä viikkokaupalla aleta etsimään jotain tietoa jos joku olisi joskus johonkin merkinnyt...
Taisi olla turha ja väärä paikka kysyä mutta joskus täällä saa asiallisia ja asiantuntevia vastauksia. Siksi kai kysyinkin! ;-)
t. ap