Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva perätilassa. Kannattaako edes yrittää alatiesynnytystä?

Vierailija
01.09.2012 |

Olen ensisynnyttäjä, ja äkkiseltään ajateltuna alatiesynnytys kuulostaa ihan ok:lta. Lääkärin käsikopelon mukaan vauva mahtuisi tulemaan alateitse, joskin menen ensi viikolla vielä magneettikuvaukseen. Viikkoja on nyt 36.

Kokemuksia, vinkkejä? Sektio kammottaa melkeinpä enemmän kuin alatiesynnytys, mutta jos vauva viihtyy mahassa vielä kauan ja koko ajan paino nousee, niin mikähän tässä olisi järkevää...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viis normaali synnytystä ja jo pään hieman väärä asento on aiheuttanut ongelmia ponnistusvaiheessa.

Mutta tämä on ihan mun henkilökohtanen mielipide.

Vierailija
2/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä muutenkin isommat riskit, kun ei tiedä miten se ponnistusvaihe loppupeleissä sujuu eikä tiedä omia voimiaan.

Ulkokäännöskö ei onnistunu?

Nyt voisin synnyttääkin jos kolmas olis perätilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla käännettiin muistaakseni vkolla 36. hyvin meni.

Vierailija
4/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoisen (3850g) perätilassa tasan viikoin 40.

Hyvin meni, mutta valmentautumista se toki vaati. En ottanut lääkkeellistä kivunlievitystä, jotta pystyin liikkumaan koko avautumisvaiheen loppuajan, olin paljon vedessä, niin suihkussa kuin ammeessakin ja ponnistin pystyasennossa, jolloin lapsella oli enemmän tilaa tulla ulos. Olen kyllä todella tyytyväinen, toivuin nopsasti, yksi tikki tarvittiin, mutta muuten hyvä synnytys.

Vierailija
5/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tyytyväinen valintaani! Kyseessä oli esikoinen ja sain itse valita haluanko sektioon vai alatiesynnytyksen (jos siis magneettikuvissa lantion koko ok). Otin kaikki mahdolliset lääkitykset, mitä tarjolla oli ja kaikki meni lopulta hyvin. Koin, että juuri esikoisen kohdalla oli hyvä alateitse synnyttää, koska ei ollut kokemusta muunlaisesta synnytyksestä.

Vierailija
6/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ei kannata kysellä missään mielipiteitä, koska kukaan muu ei ole sinä.

Sinun synnytys menee aika varmasti eritavalla kuin näiden vastaajien :)

Vierailija
7/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä ennen tuota lantion kuvausta. Olen tosin 99% varma ettei se onnistu, koska mulla on erittäin supistusherkkä kohtu, istukka etuseinämässä ja vauva oli ainakin viimeksi ultratessa molemmat jalat tuolla pään vieressä ojennettuina...

Mitä riskejä siinä oikeasti on? Miksi perätilasynnytystä pidetään niin hankalana? Tietysti mua pelottaa jos vauvan paino nousee liian suureksi, mutta kyllähän niitä nelikiloisia raivotarjontavauvojakin synnytyetään alateitse... Valistakaa. Lääkäri ei tarjonnut edes muita vaihtoehtoja kuin alatiesynnytyksen, sektiosta ei puhuttu. Saa tosin nähdä mitä tuolla käännösyrityksessä ja kuvauksessa sanotaan.

ap

Vierailija
8/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen lapseni perätilassa ja kaikki meni ok.Tyttöä ei edes yritetty kääntää kun istui niin napakasti ja lapsivettäkin oli niukanlaisesti.

Katsottiin vain röntgenillä että mahtuu tulemaan.

Kaverini on myös synnyttänyt,toisen lapsensa tosin,perätilavauvan ja sekin meni hienosti ilman ongelmia.

Vierailija
9/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on käsittääkseni siinä, että pää on yleensä se rajoittava tekijä vauvan alateitse mahtumisessa. Ja jos pää tulee viimeisenä, eikä mahdukaan, niin sektiolla ei tilannetta pystytä pelastamaan. Alatiesynnytyksessä vauva ei tuossa tilanteessa lähtisi kunnolla syntymään (siis jos pää olisi liian iso) ja silloin voitaisiin tehdä hätäsektio.

Sen takia perätilavauvan koko ja lantio tutkitaan tarkoin, jotta tuollaista kohtalokasta tilannetta ei pääsisi tapahtumaan.

Jos olisin sinä, niin valitsisin alatiesynnytyksen, jos lantio kuvauksissa on hyvän kokoinen ja vauva ei kovin iso. Tosin luultavasti rajatapauksissa lääkäri määräisisi mielipiteistäsi huolimatta sektion, eli jos saat valita ilman että sektiota olisi tutkimusten perusteella määrätty, niin oletettavasti alatiesynnytys on sinulle yhtä turvallinen vaihtoehto.

Eräs kaverini on synnyttänyt esikoisensa perätilasta alakautta. Hyvin meni. Hänellä vauva oli pieni ja lantiokuvaustenkin perusteella hyvin mahtui.

Vierailija
10/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttämään perätilavauvaa. Oli lisäksi vielä jalatkin ihme asennossa, mikä selvisi vasta kun vauva otettiin sektiolla pois (ei siis asia näkynyt aiemmissa ultrissa) . Olisi kuulemma ollut varma hätäsektio jos olisi koittanut alakautta synnyttämään. Varmempi ja turvallisempi valinta sektio tässä tilanteessa. Ja toipuminen kuitenkin nopeampaa kuin mahdollisessa hätäsektiossa.

Vierailija
11/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toivon ettet sinäkään lähde yrittämään! Toki se vo mennä ihan hyvin, mutta on iso riski siihen ettei menekään. Siihen on syynsä, että monissa pienemmissä sairaaloissa perätila tarkoittaa automaattisesti sektiota. Kuten myös siihen, että perätila on jo synnyttäneilläkin (joilla siis jo tiedetään että lantiosta mahtuu jne.) ihan validi syy sektioon, josta harvemmin tarvitsee paljoa tapella. Minusta on pöyristyttävää, että lääkäri suosittelee alatieyritystä ensisynnyttäjälle!

Suunniteltu sektio on yleisesti ottaen varsin turvallinen. Kukaan ei toki voi luvata ettet saa haavatulehdusta tm. mutta suurin osa menee hyvin ja toipuminenkin tapahtuu aivan siedettävässä ajassa. Tilastoissa näkyvät kaikki sektiot, joista suurimmassa osassa on muitakin riskitekijöitä.

Tsemppiä!

Vierailija
12/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään viisaammaksi. Mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä... ap

Vierailija
13/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski on käsittääkseni siinä, että pää on yleensä se rajoittava tekijä vauvan alateitse mahtumisessa. Ja jos pää tulee viimeisenä, eikä mahdukaan, niin sektiolla ei tilannetta pystytä pelastamaan. Alatiesynnytyksessä vauva ei tuossa tilanteessa lähtisi kunnolla syntymään (siis jos pää olisi liian iso) ja silloin voitaisiin tehdä hätäsektio.

Sen takia perätilavauvan koko ja lantio tutkitaan tarkoin, jotta tuollaista kohtalokasta tilannetta ei pääsisi tapahtumaan.

Jos olisin sinä, niin valitsisin alatiesynnytyksen, jos lantio kuvauksissa on hyvän kokoinen ja vauva ei kovin iso. Tosin luultavasti rajatapauksissa lääkäri määräisisi mielipiteistäsi huolimatta sektion, eli jos saat valita ilman että sektiota olisi tutkimusten perusteella määrätty, niin oletettavasti alatiesynnytys on sinulle yhtä turvallinen vaihtoehto.

Eräs kaverini on synnyttänyt esikoisensa perätilasta alakautta. Hyvin meni. Hänellä vauva oli pieni ja lantiokuvaustenkin perusteella hyvin mahtui.

vauva työnnetään takaisin kohtuun. Se pää on joka tapauksessa vielä silloin siellä kohdun puolella.

Vierailija
14/14 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva työnnetään takaisin kohtuun. Se pää on joka tapauksessa vielä silloin siellä kohdun puolella.

näin oikeasti? Tämä on se pahin skenaario mitä tulee noista riskeistä mieleen. Onko mahdollista työntää vauva takaisin?

Mainittakoon vielä, että synnytän tyksissä, eli valmiudet hätäsektioon on.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi