Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotain outoa naapurin lapsissa.. tai lähinnä vanhemmissa

Vierailija
31.08.2012 |

Poikia on kolme, kaksi alle kouluikäistä ja yksi tokaluokkalainen. Toinen alle kouluikäisistä on mun lasten kaveri ja käy meillä ajoittain kylässä. On ihan normaali, kiva poika.

Kuitenkin toinen mun lapsista karttelee ja kumpikin mun lapsista kertoo aina, miten tämä poika on rikkonut tarhassa muiden leluja tai leikannut askartelusaksilla muiden vaatteita. Tänään retkellä oli tappanut sammakon. Ällöttävää. Tätä lasteni kaveria ei juuri kutsuta muiden synttäreille, koska kuulemma puree, lyö ja potkii muita, ja "on tuhma, tosi tuhma".

Lapseni sanovat, että nämä naapurin kolme lasta haluavat olla aina keskenään ja keskimmäinen haluaa vaan vahtia pienintä.

Tunnen näiden lasten äidin nimeltä ja saatetaan jutella ja vaihtaa kuulumiset jos vaikka kaupassa törmätään. Hän on minua kuitenkin kymmenisen vuotta vanhempi ja ei olla jotenkin ihan samaa genreä. Äiti on jotenkin tosi alentuvan, varovaisen oloinen.

Viimeksi kun tämä keskimmäinen lapsi kävi meillä hän sanoi lähtiessään, että "sä oot kaikista kivoin äiti, voi kun saisin jäädä tänne". Yritin kysyä mitä tarkoittaa ja haluaako kertoa jotain, mutta lapsi oli jo kadonnut rappukäytävään.

Nämä naapurin lapset saavat heilua yksinään tuntikaupalla ulkona yksinään. Asutaan kuitenkin ihan melkein kantakaupungissa Helsingissä, ratikat kulkevat tossa lähikadulla. Yhtenä iltana lasten äiti soitti mulle kahdeksan jälkeen, että onko lapsi kenties meillä. Oli tarhan jälkeen käynyt vaan kotona ja lähtenyt ulos. Ei ollut näkynyt, mutta sanoin, että soita heti jos ei meinaa löytyä niin lähden etsimään mukaan. Muut saman ikäiset lapset ei täällä juuri saa edes yksinään olla ulkona.

En tiedä olenko tullut vaan vainoharhaiseksi kun koko ajan lehdestä saa lukea vaikka mitä kauheuksia, mutta mietityttää. Mitään konkreettista ei kuitenkaan ole. Tulee vaan tunne, että pitäisikö reagoida jotenkin ja jos, niin miten?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan varmaan hyvin samanlaisella alueella kuin te eikä todellakaan kenenkään tarhaikäiset huitele yksinään ulkona. Voisitko puhua asiasta neuvolassa?

Vierailija
2/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa meillä on kyllä jotenkin tosi yhteisöllinen meininki ja mielestäni hoitajat seuraavat tarkkaan. Kuitenkaan en koe, että voisin tarhassa tästä mainita.

Toisaalta en halua puhua muiden naapuruston vanhempien kanssa tai siis asia ei varsinaisesti ole tullut puheeksi ja tuntuu, että jos tekisin aloitteen, vaikuttaisi siltä, että jauhan p:tä muista ihmisistä?

Päällisin puolin perhe on ihan tavallinen. Hyvin toimeentuleva, kaunis koti. Isä on tosi etäinen ja vanhepainilloissa kyllä äänessä ja hänellä on ihan fiksuja ajatuksia ja vaikuttaa ihan normaalilta.

Ehkä käännyn neuvolan puoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luulen tietäväni nämä lapset. Olen itse kertonut heidän menosta lastensuojeluun, mutta eivät suhtautuneet kovin vakavasti. Lähinnä kertoivat mulle, että on erilaisia tapoja kasvattaa ja that's it...

Vierailija
4/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tarvitset itse psykiatria, sillä selkeesti olet lukenut kauhujuttuja liikaa.

Mitään perusteita sun epäilyksille ei ole.

Munkin lapsen kaverit kehuu minua ja se ei mitään tarkoita.

Karmeinta on, että hyökkäät lapsesi kaverin perhettä vastaan ilman perusteita ja leimaat perheen neuvolassa.

Juuri näistä syistä meidän lasten kaverit ei asu naapurissa, kun kaikkia piuhkoja löytyy naapureista.

Ymmärrätkö että tämä kyseinen äiti ei halua kommunikoida kanssasi.

Vierailija
5/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luulen tietäväni nämä lapset. Olen itse kertonut heidän menosta lastensuojeluun, mutta eivät suhtautuneet kovin vakavasti. Lähinnä kertoivat mulle, että on erilaisia tapoja kasvattaa ja that's it...

etten ole näiden ajatusteni kanssa yksin.. :/

Vierailija
6/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta pilaa nyt näiden ihmisten elämä soittelemalla neuvolaan - jotka tekee sitten lastens.ilmoituksen ja kohta huomaat, että äiti lapsineen on muuttanut pois.

Minä tulkitsen näin:

Se äiti piti sinua ystävänään. Olet pitkästä aikaa oikea todellinen ja aito ihminen.

Hän on kuitenkin saanut paljon ikäviä asioita eteensä eikä luota.

Näin ollen lapsetkaan eivät luota.

Liian paljon muuttoja ja muutoksia, pelkoa kyttäävistä naapureista. Silloin kääriydytään sisäänpäin eikä lapsetkaan ole avoimia, eikä juttele puolituntemattomille.

Minä olen myös ihan kiva ja tavallinen ihminen.

NYT me voimme hyvin ja toivon, että voimme jäädä tähän, mssä asumme.

Toivon, ettei kukaan nykyisistä naapureista keksi meistä aiheettomia, loukkaavia huolen aiheita ja lastensuojeluilmoituksia ja neuvolaan soittoja, kuten aikaisemmin on käynyt.

Kun niitä tuli, sulkeuduimme.

Olimme omituisia, koska emme enää luottaneet.

Joten hyvä ihminen, anna näiden naapureiden elää ja olla!

Voit jutella äidille, eikö häntä pelota kun lapset on keskenään, ja liikenne vilkas lähellä.

Ja muuten, minkä ikäisiä lapset ovat.?

Vierailija
7/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tarvitset itse psykiatria, sillä selkeesti olet lukenut kauhujuttuja liikaa.

Mitään perusteita sun epäilyksille ei ole.

Munkin lapsen kaverit kehuu minua ja se ei mitään tarkoita.

Karmeinta on, että hyökkäät lapsesi kaverin perhettä vastaan ilman perusteita ja leimaat perheen neuvolassa.

Juuri näistä syistä meidän lasten kaverit ei asu naapurissa, kun kaikkia piuhkoja löytyy naapureista.

Ymmärrätkö että tämä kyseinen äiti ei halua kommunikoida kanssasi.

Ehkä pitää vaan vilkaista peiliin.

En kyllä missään vaiheessa huomannut kirjoittaneeni, että minua häiritsisi, että äiti ei halua kommunikoida kanssani? No tekstiä saa tulkita kukin miten haluaa :)

Kiitos mielipiteestäsi.

Vierailija
8/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä yksi syy miksi helsingin sossu selittelee resurssipulalla sitä, että 8 v tytön tapaukseen ei puututtu.

Tottakai on resurssipula, kun ilmoituksia tulee ovista ja ikkunoista "naapurin perhe on outo"

Jokaisen perheen tavat ovat erilaiset, ja koettakaa tajuata se. Se ei ole lastensuojelun asia.

lastensuojelua tarvittaisi sitten, kun lapsia laiminlyödään ihan oikeasti, koko ajan, jatkuvasti, ihan todella ja todeistettavasti.

Vierailija
9/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko oikeasti et ne tekis jotain?

Mielummin ota lapsia teille leikkimään, ruoki jos on nälkäisiä, koita vähän tutustua äitiin ja kuulostella miten hänellä menee. Hoida lapsia jos äiti tuntuu väsyneeltä.

Oikeaa auttamista eikä pelkkää kyttäilyä.

Mielestäni tarhaikäisen EI pitäisi juoksennella yksin pitkin pihoja, etenkään vilkkaasti liikennöidyllä paikalla. Samoin vanhempien pitäisi olla selvillä missä lapset menevät. Huolesi on ehkä aiheellinen, mutta neuvolaan soittelusta ei ole kyllä mitään apua!

Vierailija
10/10 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi millään tietää onko kyseessä sama perhe.

Myöhään ulkoilu ei ole epänormaalia, jos saa unta tarpeeksi.

5v. voi ulkoilla yksin ja sitä vanhemmat ainakin.

Tosi törkeekin olet, kun on kyse lapsesi kaverista.

Etkö osaa puhua vanhemmille asioista.

Selkeesti nämä Eerika njutut ei sovi sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi