Mitä järkeä on ottaa lapsille vakuutusta?
Laskin, että jos mä pari kertaa vuodessa joudun käyttämään lastani yksityisellä, niin mulle tulee halvemmaksi maksaa se Kelakorvausten kanssa itse kuin ottaa vakuutus, jota maksella sitten 50e joka kuukausi.
Terveyskeskuksessa pääsee melko vähällä jonottamisella pienen lapsen kanssa nykyään lääkärin vastaanotolle ja perussairauksissa osaavat hommansa yhtä hyvin kuin yksityiselläkin.
Kommentit (28)
lapsi kärsii ummetuksesta eli ei sen pahemmasta vaivasta mutta se lääkitys maksaa n.euron päivä. Eli jo nuo lääkkeet tekevät jo vakuutuksen kannattavaksi. Siihen vielä korvakierre päälle niin kyllä on oikeasti hyötyä vakuutuksesta.
Vakuutukset maksavat n. 300€/vuosi/lapsi. En voisi kuvitellakaan meneväni lasteni kanssa arvauskeskukseen jonottamaan. Varaan ajan netistä ja menemme yksityiselle puolelle hyville lääkäreille. Meillä on ollut korvakierrettä, atooppista ihoa ja allergiaa. Esim. korvien putkitus maksoi yksistään 750€ ja tehtiin viivyttelemättä ja kaikki meno tosi sutjakasti. Yhden vuoden kulut korvista olivat pitkästi yli 1000€ Maksan mielelläni laadusta ja vaivattomuudesta. Tosin meillä vakuutukset ovat kyllä maksaneet itsensä takaisinkin. Vakuutusmaksuihin saa muuten alennusta keskittämällä.
se, joka asuu paikkakunnalla, missä julkinen terveydenhoito toimii. Tässä omassa kaupungissani se ei kertakaikkiaan toimi.
Vakuutuksen takia tulee automaattisesti mentyä yksityiselle, minne pääsee jonottamatta, ja yleensäkin saa ajan. Lisäksi lasta hoitaa aina erikoistunut lastenlääkäri. Sekin on arvo, josta moni on valmis maksamaan. Minä säästän sitten jostain muusta ; )
En edes miettinyt vakuutuksen ottamista, koska minulla oli riskiraskaus. Ongelma tuli siitä, että vain osa vakuutusyhtiöistä yleensäkään oli valmis antamaan sairaskuluvakuutusta kyseisessä tilanteessa.
250 e vuosi/lapsi, ei omavastuuta. Enpä luopuisi.
on kyllä ilmaista julkisella puolella. Ja yksityisellähän ei niitä vakavimpia edes yleensä hoideta, vaan nimenomaan ne vakuutuksen ottaneet käyvät yksityisellä flunssien, korvatulehdusten, yms takia - jotka voisi hoidattaa ihan ilmaiseksi terveyskeskuksessa.
Niitä vakuutuksiahan perustellaan sillä, että terveyskeskuksiin ei saa aikoja kukaan koskaan, vaan pitää istua jonottamassa viikkokausia, hoito on huonompaa kuin keskiajalla, jne. Niitä tarinoita kuunnellessa voisi kuvitella, että puhutaan jostain kehitysmaan terveydenhuollosta. Julkista puolta käyttävillä taas on ihan päinvastainen kokemus.
Perusterveydenhuolto on kyllä ilmaista julkisella puolella. Ja yksityisellähän ei niitä vakavimpia edes yleensä hoideta, vaan nimenomaan ne vakuutuksen ottaneet käyvät yksityisellä flunssien, korvatulehdusten, yms takia - jotka voisi hoidattaa ihan ilmaiseksi terveyskeskuksessa.
Niitä vakuutuksiahan perustellaan sillä, että terveyskeskuksiin ei saa aikoja kukaan koskaan, vaan pitää istua jonottamassa viikkokausia, hoito on huonompaa kuin keskiajalla, jne. Niitä tarinoita kuunnellessa voisi kuvitella, että puhutaan jostain kehitysmaan terveydenhuollosta. Julkista puolta käyttävillä taas on ihan päinvastainen kokemus.
Itse asiassa perusterveydenhuolto kyllä maksaa. Se maksaa joka kerran, kun käy lääkärissä, oli sitten päivystys tai varattu aika.
Minä olen käynyt sekä terveyskeskuksessa että yksityisellä lääkäriasemalla päivystyksessä, ja molemmissa olen joutunut ihan samalla lailla jonottamaan. Meidän kaupunginosassamme saa tk-päivystykseen ajan samana aamuna, jos sairastuu äkillisesti.
Valtio maksaa erikoislääkärillä tehtävän jatkohoidon, johon on saatu lähete tk:sta (itse tietysti polimaksut ja lääkkeet kattoon asti), mutta jos lähete on yksityiseltä, myös jatkohoito on maksettava kokonaan itse. Lääkkeistä saa Kela-korvauksen, mutta hoitomaksuista ei. Jos siinä kohtaa on vakuutus, sillä saattaa ehkä saada maksettua jotain.
Kun lapsi aloittaa infektiokierteensä (korvatulehdukset) 5 kuukautisena ja 10 kuukautisena laitetaan jo putket korviin niin kyllä on tullut kiiteltyä moneen kertaan että on vakuutus. Nyt reilun kahden vuoden iässä takana jo 18 korvatulehdusta (ja huomattavasti useampi lääkärikäynti kun lasketaan jälkitarkastukset ym. mukaan), kahdet putket (molempiin putkituksiin päästy yksityisellä viikossa, molempina kertoina olisimme päässeet jo SEURAAVANA PÄIVÄNÄ) ja lukuisia lukuisia ja taas lukuisia lääkärikäyntejä. Yksityiselle korvalääkärille ollaan päästy nopeimmillaan puolessa tunnissa, eli hyvä että ollaan ehditty lääkäriasemalle siinä ajassa. Asiantuntijoita ja apua aina saatavilla, myös viikonloppuisin. En ikinä koskaan veisi lastani terveyskeskukseen jollekin ulkomaalaiselle huonosti suomea puhuvalle ja ymmärtävälle "lääkärille"!!! Eli maksan riemusta kiljuen sen 300 eur vuodessa vakuutusta, josta vielä osa menee OP-bonuksista.....
ja saavat silloin säästösumman.