Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten saisin teinin käyttämään silmälasejaan?

Vierailija
31.08.2012 |

Hän itse halusi hankkia lasit kun huomasi näkönsä huonontuneen. Hän itse valitsi lasit joten luulisi saaneensa mieleisensä.

Nyt niitä ei kuitenkaan käytä.

Vahvuus on -1 molemmissa silmissä, joten ei voi esim. luokassa nähdä taululle ilman niitä. Liikenteessäkin luulisi tarvitsevan, koska vaikka itselläni on vähemän vahvuutta, en mielelläni aja ilman (saisin kyllä, mutta en koe sitä mukavaksi - teinilla ei myöskään ajokortissa ole mitään merkintää asiasta). Migreenikohtauksiakin on tullut jo muutama ja luulen että lasien puutteen ja väsymyksen yhteistekijä on syynä.

Mutta ei halua käyttää laseja. "Joojoo" sanoo, kun puhun asiasta, mutta lipaston päälle ne tänäkin aamuna jäi kun hän lähti kouluun. Ne on kuulemma tiellä ja lähellä tehtävä vihkotyö niiden kanssa aiheuttaa päänsärkyä ja ties mitä. Mut oikeesti, eihän tuosta siristelystä voi tulla mitään...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin luulisi käyttävä :)

Vierailija
2/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yliopistovuodet sama näkö, nykyään hieman huonompi (-1,5). En ole myöskään tottunut laseja käyttämään arjessa. Jos istui luentosalin edessä näki ihan tarpeeksi hyvin ja ulkona liikkuessa noin pienestä miinuksesta ei ole haittaa, ellei kulje jossain uudessa paikassa suurilla nopeuksilla. Migreeni tietty voi liittyä tuohon, minulla ei mitään oireita lasien käyttämättömyydestä tule. Käykää optikolla sovittamassa piilolinssit ja sitten tilatkaa niitä vaikka lensonilta lisää, ei tule kauhean kalliiksi. Ehkä niihin laseihin joskus tottuu, sitä mäkin oon tässä 7 vuotta jo odotellut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lasit vahvuus -1 enkä ole kahteenkymmeneen vuoteen laseja käyttänyt. En koe tarvitsevani missään. Autoakin saan ajaa ilman laseja. Ja kyllä näen ihan hyvin taululle luokissa tms kunhan en ihan takapenkkiin mene istumaan, vähän siristämällä sittenkin vaikka menisin.

Eiköhän se teini niitä laseja käyttäisi jos kokisi näkemisen hyvin hankalaksi ilman. Voihan ne laittaa päähän vain siellä luokassa silloin kun ei juuri näe, ei noin pienen vahvuuden laseja ole päässä koko ajan pakko pitää.

Vierailija
4/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuslasit ovat KAUKOLASIT eli ne päässä vain katsellaan kauas eli liikenteessä, elokuvissa ja luokan perältä taululle.

Jos niitä pidät aina niin voi kehittyä ns valelikinäköä ja joudut osatamaan joka vuosi vaan vahvemmat lasit. Mitä paremmin pärjää ilman sen pidempään selviää pienillä miinuksilla. Esim kotiin tultaessa aina lasit pois päästä...

Vierailija
5/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuslasit ovat KAUKOLASIT eli ne päässä vain katsellaan kauas eli liikenteessä, elokuvissa ja luokan perältä taululle.

Jos niitä pidät aina niin voi kehittyä ns valelikinäköä ja joudut osatamaan joka vuosi vaan vahvemmat lasit. Mitä paremmin pärjää ilman sen pidempään selviää pienillä miinuksilla. Esim kotiin tultaessa aina lasit pois päästä...

siis sellaiset silmälääkärit, jotka ei ole optikkoliikkeessa töissä, vaan esim kunnallisia, eli heillä ei ole mitään yritystä myydä lisää laseja...

Vierailija
6/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jesarilla. Jos ei silläkään pysy niin vähän pikaliimaa yöllä ohimolle ja lasit päähän, voilá.

Vierailija
7/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lasit jo ennen kouluikää ja näkö on nyt -8/-8,5. Lapsena en käyttänyt laseja kuin koulussa ja siristelin silmäni tähän kuntoon. Todellakaan en voi olla kotonakaan ilman laseja tai lukea. En näe edes unia ilman laseja ;).

Vierailija
8/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vie tyttö optikolle tarkistamaan, josko lasit on säädetty huonosti ja siten epämukavan tuntuiset.

Itselläni on lasit, ja harmittaahan niiden jatkuva putsaaminen, vaikka nyt syksyn vesisateissa. Itse n käytä piilareita, koska nukahdin niin usein ne päässäni, mutta tytölläsi voisi olla toimivampi ratkaisu.

Vierailija
9/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tää on kyllä jotain ihan muuta kuin mitä silmälääkärit asiasta sanovat

siis sellaiset silmälääkärit, jotka ei ole optikkoliikkeessa töissä, vaan esim kunnallisia, eli heillä ei ole mitään yritystä myydä lisää laseja...

aikoinaan sanonut että on hyvä olla mahdollisimman paljon ilman laseja kun on noin pienet vahvuudet (-1 toisessa silmässä ja -0,75 toisessa), käyttää vain tarvittaessa. No eipä ole tullut tarvittua eikä käytettyä kouluajan jälkeen. Mulla muuten vielä vanhemmimten näkö parani itsestään niin että nykyisin en tarvi minkäänlaisia laseja (näön paraneminen 30 v. iän jälkeen).

Vierailija
10/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuslasit ovat KAUKOLASIT eli ne päässä vain katsellaan kauas eli liikenteessä, elokuvissa ja luokan perältä taululle. Jos niitä pidät aina niin voi kehittyä ns valelikinäköä ja joudut osatamaan joka vuosi vaan vahvemmat lasit. Mitä paremmin pärjää ilman sen pidempään selviää pienillä miinuksilla. Esim kotiin tultaessa aina lasit pois päästä...

Vierailija
11/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tää on kyllä jotain ihan muuta kuin mitä silmälääkärit asiasta sanovat

aikoinaan sanonut että on hyvä olla mahdollisimman paljon ilman laseja kun on noin pienet vahvuudet (-1 toisessa silmässä ja -0,75 toisessa), käyttää vain tarvittaessa. No eipä ole tullut tarvittua eikä käytettyä kouluajan jälkeen. Mulla muuten vielä vanhemmimten näkö parani itsestään niin että nykyisin en tarvi minkäänlaisia laseja (näön paraneminen 30 v. iän jälkeen).

aikuisiällä. Keskustelin 28-vuotiaana silmälääkärin kanssa mahdollisesta korjausleikkauksesta ja hän totesi, että kannattaisi odottaa pari vuotta, jotta nähdään muuttuuko näkö vielä. Silmän lihakset "veltostuvat" iän myötä, mikä tekee tuota näön korjaantumista monelle. Ihan yleisestä ilmiöstä on siis kyse. Et ole itse näköäsi parantanut ilman laseja siritelemällä.

Vierailija
12/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun itse olin teini ja kans sain silmälasit. Jokusen aikaa niitä käytinkin. Kunnes yksi luokan cooleista pojista haukkui minua rillipöllöksi. Eipä tullut sitten käytettyä silmälaseja 2 vuoteen. Tuossa iässä ollaan niin herkkiä. Olisipa oma äitini huomannut siristelyni ja hankituttanu minulle jo silloin piilarit.

Vierailija
13/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä, jos on miinusta niin paljon, ettei näe lähellekkään hyvin ja tarkasti.

Aika hömelö olet , puss ock kramm

Vierailija
14/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkö -3. En näe edes käsivarren mitan päähän tarkasti. Ja että pitäisi himassa olla ilman kun ovat kaukolasit? Kauas näkeminen on suhteellista, urpo

Vierailija
15/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuslasella ei saa koskaan lukea tai katsella lähelle! Miinuslasit ovat KAUKOLASIT eli ne päässä vain katsellaan kauas eli liikenteessä, elokuvissa ja luokan perältä taululle. Jos niitä pidät aina niin voi kehittyä ns valelikinäköä ja joudut osatamaan joka vuosi vaan vahvemmat lasit. Mitä paremmin pärjää ilman sen pidempään selviää pienillä miinuksilla. Esim kotiin tultaessa aina lasit pois päästä...

Minulla on -1.5 lasit, joita käytän koko valveillaoloajan. En ole tiennytkään että siihen liittyy tälläinen riski. Täytyypä alkaa tarkkailla tilannetta.

Vierailija
16/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuslasella ei saa koskaan lukea tai katsella lähelle! Miinuslasit ovat KAUKOLASIT eli ne päässä vain katsellaan kauas eli liikenteessä, elokuvissa ja luokan perältä taululle. Jos niitä pidät aina niin voi kehittyä ns valelikinäköä ja joudut osatamaan joka vuosi vaan vahvemmat lasit. Mitä paremmin pärjää ilman sen pidempään selviää pienillä miinuksilla. Esim kotiin tultaessa aina lasit pois päästä...

Minulla on -1.5 lasit, joita käytän koko valveillaoloajan. En ole tiennytkään että siihen liittyy tälläinen riski. Täytyypä alkaa tarkkailla tilannetta.

että tämä kuvitelma siitä, että silmiään voisi jotenkin "harjoittaa" sinnittelemällä ilman laseja tai että lasien käyttö laiskistaisi silmiä, on ihan pelkkää huuhaata. Toisaalta, kuten he sanovat silmien kannalta myöskään laseitta olemisesta ei ole haittaa - silmät eivät muutu siitä huonompaankaan suuntaan. Sitä ei sit vaan näe kovin hyvin, mutta silmät pysyy samanlaisina kuin ne olikin.

Vierailija
17/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa ihan siltä että lasit eivät ole sopivat. Väärän vahvuus laseissa ei ainakaan mulla aiheuta päänsärkyä, mutta hajataiton korjaamattomuus kyllä. Ja jos olisivat toimivat, lapsi ottaisi ne kyllä automaattisesti päähänsä. Ja ihan off the topic, tuota miinusta on kuitenkin sen verran vähän, että ihan hyvä on antaa silman tsempata ilman laseja aina silloin tällöin.

Vierailija
18/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa ihan siltä että lasit eivät ole sopivat. Väärän vahvuus laseissa ei ainakaan mulla aiheuta päänsärkyä, mutta hajataiton korjaamattomuus kyllä. Ja jos olisivat toimivat, lapsi ottaisi ne kyllä automaattisesti päähänsä. Ja ihan off the topic, tuota miinusta on kuitenkin sen verran vähän, että ihan hyvä on antaa silman tsempata ilman laseja aina silloin tällöin.

eli ei ole coolia olla rillipää, joten jos ilmankin melko hyvin pärjää niin sitten on, vaikka lasit ihan toimisivatkin. Vähän sama juttu kuin että pipoa ei käytetä vaikka pää vähän palelee.

Vierailija
19/19 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en mikään teini ja silti en käytä mun -1,5 laseja vaan koska ne on epäkäytännölliset niistä saatavaan hyötyyn nähden! Saa olla putsaamassa, muuttavat näkökentän laajuutta ja tuntuvat nenällä kuitenkin aina jonkin verran. Vaiva on isompi kuin hyöty. Käytän niitä luennolla tai leffassa eli tarvittaessa, en huvikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi