Uusperheen äideille kysymys
Miten suhtauduisitte siihen, että lähes joka kerta, kun lapsipuolenne tulevat teille viikonlopuksi, heidän äitinsä on jo suunnitellut sille viikonlopulle ohjelmaa, joka siis teidän tulee toteuttaa. Olisiko se teidän mielestä reilua?
Musta asia tuntuu kurjalta, sillä emme voi suunnitella mitään, koska aina lasten bioäidillä on jotain jo valmiiksi sovittua. Ymmärrän esimerkiksi hyvin lasten kavereiden synttärit, että sinne viedään (bioäiti on jo valmiiksi ilmoittanut lapset sinne, kysymättä sopiiko se isälle), mutta esimerkiksi kenkien ostaminen juuri sinä viikonloppuna on jo vähän liikaa. Siis että isä vie lapset kenkäkauppaan, missä äiti jo odottaa ja kengät ostetaan ja isä tulee lasten kanssa takaisin kotiin. Mielestäni nämä asiat äiti voisi ihan hyvin tehdä silloin kun lapset ovat hänellä ja antaa isälle rauhan olla lasten kanssa.
Emme voi oikein sopia mitään etukäteen, kun aina lasten äiti on jo kerinnyt suunnittelemaan meidänkin viikonlopun valmiiksi :(
Kommentit (50)
on se tilanne, että puolisoni kolmesta lapsesta yksi asuu meillä, yksi äitinsä kanssa ja yksi omillaan. Elareita maksetaan muista paitsi meillä asuvasta. Silti lasten bioäiti möykkää ja vaatii meitä hankkimaan luonansa asuvalle lapselle vaatteet, kengät, polkupyörät ja kuskaamaan joka paikkaan.
Kun bioäidin luona asuva lapsi on meillä kaikki viikonloput niin ei anneta mitään etukäteisohjelmaa, mutta kun lapsi palaa kotiin meillä soi puhelin ja alkaa valitus siitä ettei ole järjestetty tarpeeksi ohjelmaa lapselle. Kun lapselta kysyy mennäänkö ratsastamaan jne lapsi kieltäytyy joka kerta.
vaatteiden ja kenkien osto onnistuu varmasti muutoinkin kun isäviikonloppuina. Lähiäiti yrittää selkeästi hallita tilannetta eikä osaa päästää lapsistaan irti.
Harrastuksiin liittyvät välttämättömät menot ja tärkeät kaverisynttärit ymmärrän, muuten kannattaa laittaa stoppi äidin käytökselle.
Ilmoittakaa vaan suoraan, että nyt ei käy.
Aika outoa jos lapsella on vain yhdet käyttökengät - entä jos kengät kastuvat tms.? Ylipäänsä on hyvä antaa kenkien levähtää. Meillä on aina vähintään kahdet käyttökengät ja niin on kaikissa tuntemissani perheissä.
Mies sanoi exälleen jo kerran, ettei hän päätä mitä me teemme meidän viikonloppuina ja exäkin oli samaa mieltä, mutta tässä tulos. Taas mennään ostamaan sitä ja tätä lauantaina. Ja exä on sopinut lasten harrastuksetkin niin, että isä vie ne joka vkl sinne, tai jos ei vie, lasten äiti vie. Eli ihan sama oikeastaan mitä tässä yrittää tehdä, lasten äiti päättää. En jaksa, eikä mies ymmärrä sitä. Näin ne uusperheet varmasti tuhotaankin hyvin?
Minä en tajua näitä miehiä, miksi he ovat exänsä pompotettavana.
Meillä oli sama tilanne. Meillä toki siten, että se exä oli aivan pimahtanut, mutta olisi sitten hoitanut asian lastenvalvojan kautta. Sellaista hyssytteluä jopa anopin suunnalta.. synttärijuhlien suhteen oli niin, että lapsi haetaan perjantaina, ja lapseella on mukana synttärikutsu: joskus juhlat oli jo pe-illalla, ja lahja oli AINA isän ostettava, eli lahjaa ei ollut ostettu valmiiksi. Exä ajatteli, että koska se on isäviikonloppu, ja lapsella on synttärijuhlat, niin vastuu siitä lahjasta on isällä. Vaikka lapsi oli siellä lapsen omassa elämänpiirissä, mihin isällä ei ollut minkäänlaista osaa eikä arpaa, eikä tietoa.
Lasten exä oli AINA ja koko ajan meidän perheemme välissä, ja se, jonka olisi pitänyt tehdä rajat, stoppi ja sanoa että nyt riittää jne. se olisi ollut mies.
AINA jälkeenpäin ja nytkin, yhäkin, mies hokee: olisi pitänyt silloin ... jos se tilanne olisi tässä nyt, niin ...
Me erosimme.
Exä sai mitä halusikin, hajotettua meidän perheen. Kauan siihen kyllä meni, mutta sitkeys palkitaan.
En suostu olemaan tekemisissä eikä meidn yhteiset lapset ole tekemisissä miehen ex-liiton lasten kanssa, sen verran paljon ovat kiusanneet etten halua nähdä näitä herranterttuja enää.
Terveisiä miehellesi.
Juuri tuolla tavalla se mies itse rikkoo tämän teidänkin suhteen.
mihin sitä bioäitiä tarvitaan niissä vaateostoksissa? me on kyllä ostettu tarpeen mukaan ne vaatteet/kengät ihan oma-aloitteisesti. tosi kumma ja avuttoman oloinen se sun miehes.
Kuka ne kengät ja vaatteet ym.maksaa? Lasten isäkö? Eli sekö tässä on takana, että näin exä saa isän maksamaan. Äiti saa elarit ja lapsilisät, ja sitten vielä ekstraa exältään.. näppärä täti.
ei hän laita omaa elämäänsä off-tilaan isän ja tämän perheen takia. Isäviikonloppu on lapselle mahdollisimman normaali eli näkee kavereita, käy harrastuksissa jne. Jos lapsen pitää kieltää isän uuden perheen takia koko oma elämänsä, ei hän isälle menisi!
Jos meillä lapsille sanottaisiin, että isä ei kuljeta harkkoihin, jäisi se isälle meno kokonaan tai menisivät vasta harkkojen jälkeen. Isän uusi suhde ei saa viedä lapsilta harrastuksia.
ei hän laita omaa elämäänsä off-tilaan isän ja tämän perheen takia. Isäviikonloppu on lapselle mahdollisimman normaali eli näkee kavereita, käy harrastuksissa jne. Jos lapsen pitää kieltää isän uuden perheen takia koko oma elämänsä, ei hän isälle menisi!
Jos meillä lapsille sanottaisiin, että isä ei kuljeta harkkoihin, jäisi se isälle meno kokonaan tai menisivät vasta harkkojen jälkeen. Isän uusi suhde ei saa viedä lapsilta harrastuksia.
Teillähän lasten harrastuksista on varmasi keskusteltu ja sovittu ennakkoon etäisän kanssa? Eikös ap:n tapauksessa ollut kyse siitä että lähiäiti omatoimisesti toiselta huoltajalta mitään kyselemättä järjestää näitä harrastuksia ja menoja. Siinä kohtaa menee jokin vikaan - eikö perheessä yleensä vanhemmat ihan yhdessä sovi harrastusasioista.
miksi ei lapsen kanssa voi arki-iltana käydä kenkäostoksilla? Entä miksi ei lapselle voi vain ostaa edellisten kanssa samanmallisia kenkiä isompaa numeroa?
Itse ostan usein kengän ns. avokaupalla kotiin sovitukseen ja sitten palautan, jos ei ole hyvä.
Asiat voi tehdä helposti ja vaikeasti.
Kaikki äidit eivät tajua sitä, että se, minkä he itse määrittelevät lapsen elämäksi, ei välttämättä olisi lapsen elämää, ilman sitä määrittelyä... Ja kuuluuko suunnitella seuraavaa viikonloppua "lapsen elämää", vaikka tämä olisikin siellä isänsä luona - onko se silti "lapsen elämää" ja lapsen parhaaksi, vai siltäkö se vaan sillä hetkellä tuntuu?
Jospa se isäkin voisi määritellä, mikä on lapsen elämää ja mikä ei...
Teillähän lasten harrastuksista on varmasi keskusteltu ja sovittu ennakkoon etäisän kanssa? Eikös ap:n tapauksessa ollut kyse siitä että lähiäiti omatoimisesti toiselta huoltajalta mitään kyselemättä järjestää näitä harrastuksia ja menoja. Siinä kohtaa menee jokin vikaan - eikö perheessä yleensä vanhemmat ihan yhdessä sovi harrastusasioista.
Sitten kun toinen eronneista löytää jonkun niin tavallista, että toinen yrittää tuhota kaiken.
Mutta antaas olla kun molemmat seukkaa ja tapailee ja on onnellisia niin ongelmaa ei enää ole.
Niin lapsellista vaan tuhota toisten elämä, ei ole todellakaan helppoa perustaa uusioperhettä.
Itsekkin siinä olleena jo monia vuosia.
Täytyy vaan tehdä stop sellaisille asioille mitä ei itse siedä. Ei ketään pompotella miten tykkää.
on ex-vaimon ovela tapa näyttää sulle kaapin paikka kakkosnaisena. Ja hyvin näkyy onnistuvan. Miehet on niin yksinkertaisia ja johdateltavia. :(
puutu viikonloppuihin tai päiviin, jolloin lapsi on toisella vanhemmalla. Sanoisin miehelle ihan yksiselitteisesti että voit muuttaa muualle, jos yksikin viikonloppu on vielä suunniteltu exäsi toimesta. Niitä kenkiä ei todellakaan tartte ostaa juuri isän viikonloppuna, mitä se yleensäkin niihin puuttuu? Ei sillä ole mitään oikeutta.
miksi ei lapsen kanssa voi arki-iltana käydä kenkäostoksilla? Entä miksi ei lapselle voi vain ostaa edellisten kanssa samanmallisia kenkiä isompaa numeroa? Itse ostan usein kengän ns. avokaupalla kotiin sovitukseen ja sitten palautan, jos ei ole hyvä. Asiat voi tehdä helposti ja vaikeasti.
ja lähimpään kenkäkauppaan saattaa olla 40 km.
miksi ei lapsen kanssa voi arki-iltana käydä kenkäostoksilla? Entä miksi ei lapselle voi vain ostaa edellisten kanssa samanmallisia kenkiä isompaa numeroa? Itse ostan usein kengän ns. avokaupalla kotiin sovitukseen ja sitten palautan, jos ei ole hyvä. Asiat voi tehdä helposti ja vaikeasti.
ja lähimpään kenkäkauppaan saattaa olla 40 km.
*Itse-asiassa on melko säälittävää, että exällä ei ole elämää ja sen täytyy puuttua ja päteä, surullista
Kiitos asiallisista kommenteista, nyt alkaa keskustelu mennä vaan niin ikäväksi, että mitäpä jos lopetettaisiin tähän. Välitän hyvin paljon näistä lapsipuolistani, enkä aio lukea vertailuja tämän karmeaan tarinaan, mikä julkisuudessa nyt on vellonut. Rauhaa ja rakkautta kaikille äideille ja äitipuolille, mitä jos olisimme ihan sovussa kaikki? AP
Mutta älä miksikään kynnysmatoksi ala, exällä ei ole mitään sanomista viikonloppuihin, jolloin lapset on isällään. Sun täytyy mies saada tajuamaan asia.
mutta ei kai voi olettaa, että lasten harrastukset menee katkolle aina kun ollaan toisen vanhemman luona? Jos useampi lapsi, niin aikamoista sumplaamistahan ne viikonloput on sen jälkeen, kun lapset ei enää taaperoita.
Eli ei varsinaisesti mikään "uusperheen" ongelma, muuta kun siinä mielessä, että ehkä ne omien biolapsien harrastukset ja menot tuntuvat luontevalta osalta omaa aikataulua ja ne ottaa automaattisesti huomioon ajankäytön suunnittelussa. Ja sitten taas ne "ei-omien" lasten aikatauluihin ja menemisiin tuomat rajoitteet nähdään helposti ikävän ex:n pomotteluna.
Itse olen uusperheen äiti ja olen hyväksynyt sen, että usein minä neuvottelen miehen ex:än kanssa lasten menemisistä ja tulemisista ja ketä pitää viedä minnekin. Kun taas meidän perheessä mulla on lasten harrastukset ja sosiaaliset menot tiedossa eli minä tiedän, missä meidän auto menee milloinkin. Eli sumplailen ex:än kanssa lasten menoja.
Hän kyllä joustaa myös, ei vaan me. Eli jos minä sanon, että on hankala viedä esim. lasta johonkin harrastukseen, koska jollain muulla meidän (eli mun) lapsista on menoa samaan aikaan, niin ex hoitaa kuskaukseen, vaikka oliskin meidän vuoro pitää lapsia. Eli siis joustaa omasta "vapaastaan". Kun ne lapset ei ihan kokoaikaisesti sekä mun miehen että hänen lapsia vaikka vanhemmat ovatkin eronneet.
Mun oman ex:än kanssa ei suju ihan yhtä joustavasti kun miehen ex-vaimon kanssa, mutta ok kuitenkin.
Uusperheenä elämistä helpottaa mun mielestä eniten se, kun tajuaa, että vaikka ne ex:ät ei olekaan suoraan MUN perhettä, niin ne on lapsen perhettä ja mitä enemmän pystyy ajattelemaan, että se vastuu lapsista (mun miehellä) on kokoaikaista, vaikka lapset ei asukaan meillä kokoajan, sitä parempi.
Silloin ei ajattele, että "hitto kun exä meitä pompottaa" vaan saattaa joskus valittaa kaverille kahvilla, että "hitto kun on nää viikonloputkin aina niin kiireisiä, kun on monta lasta. Aina on jollain jotain, eikä koskaan kerkeä omiin menoihin."
mutta ei kai voi olettaa, että lasten harrastukset menee katkolle aina kun ollaan toisen vanhemman luona? Jos useampi lapsi, niin aikamoista sumplaamistahan ne viikonloput on sen jälkeen, kun lapset ei enää taaperoita.
Eli ei varsinaisesti mikään "uusperheen" ongelma, muuta kun siinä mielessä, että ehkä ne omien biolapsien harrastukset ja menot tuntuvat luontevalta osalta omaa aikataulua ja ne ottaa automaattisesti huomioon ajankäytön suunnittelussa. Ja sitten taas ne "ei-omien" lasten aikatauluihin ja menemisiin tuomat rajoitteet nähdään helposti ikävän ex:n pomotteluna.
Itse olen uusperheen äiti ja olen hyväksynyt sen, että usein minä neuvottelen miehen ex:än kanssa lasten menemisistä ja tulemisista ja ketä pitää viedä minnekin. Kun taas meidän perheessä mulla on lasten harrastukset ja sosiaaliset menot tiedossa eli minä tiedän, missä meidän auto menee milloinkin. Eli sumplailen ex:än kanssa lasten menoja.
Hän kyllä joustaa myös, ei vaan me. Eli jos minä sanon, että on hankala viedä esim. lasta johonkin harrastukseen, koska jollain muulla meidän (eli mun) lapsista on menoa samaan aikaan, niin ex hoitaa kuskaukseen, vaikka oliskin meidän vuoro pitää lapsia. Eli siis joustaa omasta "vapaastaan". Kun ne lapset ei ihan kokoaikaisesti sekä mun miehen että hänen lapsia vaikka vanhemmat ovatkin eronneet.
Mun oman ex:än kanssa ei suju ihan yhtä joustavasti kun miehen ex-vaimon kanssa, mutta ok kuitenkin.
Uusperheenä elämistä helpottaa mun mielestä eniten se, kun tajuaa, että vaikka ne ex:ät ei olekaan suoraan MUN perhettä, niin ne on lapsen perhettä ja mitä enemmän pystyy ajattelemaan, että se vastuu lapsista (mun miehellä) on kokoaikaista, vaikka lapset ei asukaan meillä kokoajan, sitä parempi.
Silloin ei ajattele, että "hitto kun exä meitä pompottaa" vaan saattaa joskus valittaa kaverille kahvilla, että "hitto kun on nää viikonloputkin aina niin kiireisiä, kun on monta lasta. Aina on jollain jotain, eikä koskaan kerkeä omiin menoihin."
Syytä on nyt puhua miehesi kanssa mitä te teette perheenä,ilman bioäitiä. Tuolla menolla teillä on mökki varattuna ensi kesäksi,bion toimesta.
Synttärit ovat eri asia kyllä, mutta kenkiä ei tuolla tyylillä ostettaisi :D
eikö sun miehes uskalla sanoa vastaan exälleen?
mihin sitä bioäitiä tarvitaan niissä vaateostoksissa? me on kyllä ostettu tarpeen mukaan ne vaatteet/kengät ihan oma-aloitteisesti. tosi kumma ja avuttoman oloinen se sun miehes.