Aion jatkossa välttää eläinkunnan tuotteita
ja kyselen, millä voin korvata hapanmaitotuotteet? Maitoa en ole juomana käyttänyt sitten lukion ekaluokan.
Ruokavalioni on kauan ollut kasvispainotteinen, makaronia ja riisiä käytän todella harvoin, sillä ne ovat ravintoköyhää ja riisi kuljetetaan ulkomailta ja sadonkorjuu tapahtuu pitkälti lasten toimesta.
Suosin kotimaisia marjoja ja nyt on ollut esim. karviaisia suoraan pehkosta monena päivänä. Pakasteessa on mansikkaa, mustaherukkaa ja tyrnejä.
Olen käyttänyt työeväinä raejuustoa, maustamatonta jukurttia ja kasviksia. Millä voin korvata raejuuston?
Leivon paljon, suolaisten kanssa ei ongelmaa, mutta miten rahkapiirakka, kermavaahto onnistuu ilman eläinkunnan anteja?
Esim. soijasta saa kaupasta valmiskermavaahtoa, on myös kaurakermaa. Soijajuustoja ym. Kaurasta saa kaurajogurttia ja tätä voi myös itse tehdä.
Kai huomaat, että palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä tarvitset myös. Kannattaa tutustua esim. cashewkermaan. Cashewpähkinöistä voi valmistaa hyvän makuista ja ravitsevaa kermaa. Mantelista voi tehdä maitoa (melkein kaikista viljoista ja siemenistä ja pähkinöistä voi ja monia voi myös ostaa kaupasta valmiina). Joihinkin juttuihin rahkan voi korvata vaikka hampunsiemenistä tehdyillä jutuilla kuten hefulla.
Suosittelesin hankkimaan kirjan "Härkäpapua sarvista" kun sinua ilmeisesti kiinnostaa lähellä tuotettu ruoka. Siellä esim. hyviä härkäpapu, herne ja hampunsiemenreseptejä ja myös leivontaohjeita. Ehkä kannattaisi hankkia myös joku ihan perus vegaanikeittokirja, jossa selvitetään mitä voi korvata milläkin leivonnassa. Esim. kananmunalle on monia erilaisia korvikkeita. Eri juttuihin sopivat parhaiten eri jutut. Mutta tämä meni vähän aiheen ohi.Netissä on myös paljon ohjeita. Esim. kakkuihin löytyy hyviä reseptejä. Varsinainen herkkukirja vegaaneille on vaikka "Puputyttö ja vohvelisankari".
Itse en ole vegaani mutta olen vuosia ollut kasvispainotteisella ruokavaliolla ja osaan valmistaa myös vegaanisia ruokia.
Onnea leivontayrityksiin ja eväiden etsintään!