viljelijä perheet hoi!
Hei!
Mua on mietityttänyt jo kauan, että miten teillä muilla maanviljelijöiden perheissä jaetaan kotityöt. Eli jos molemmat työskentelee tilalla niin kuinka kotityöt jotka ei kuulu siihen toimeentuloon niin jaetaan.
Meillä vastuu kotitöistä jää kyllä mulle. Molemmat työskennellään tässä tilalla ja osallistun kyllä ihan kaikkiin töihin myös konetöihin. Lisäksi hoidan paperitöitä ja pankkiasiat. Meillä on kolme lasta ja iso huusholli sekä iso puutarha. Isäntä ei myöskään osallistu puutarhan hoitoon.
Tekee kyllä välillä jotain jos pyytää mutta muuten ei kyllä tapahdu mitään.
Miten teillä muilla?
Kommentit (23)
Varmaan suuri osa maajusseista on sinun miehesi kaltaisia sikoja.
Täytyy ihmetellä miten se mies saa aikansa kulumaan jos ei tee mitään. Eihän peltotöissä mene kuin pari kuukautta vuodessa. Makaako se porsas sohvalla lopun vuotta. Paljonko mies painaa?
kun väsähdin toisen lapsen jälkeen. Ollaan yritetty jakaa kotitöitä sen mukaan mitä kumpikin tekee mielellään. Mies esim. tyhjentää tiskikoneen, viikkaa pyykit ja iso siivous hoidetaan yleensä yhdessä, kun mun kädet lypsytyöstä jo kipeät.
eli koska hän tekee jotain muuta, ei ruuanlaitto tai siivous kuulu hänelle. Vastaavasti jos minä olen aamupäivän pellolla eikä ruoka ole valmiina, alkaa ihmettely, miksi en hoida töitäni.
Ei vaiskaan, nykyisin se saa itse laittaa ruokansa ja pestä pyykkinsä. Minä lähdin tilan ulkopuolelle töihin.
Kyllä täällä tilalla riittää töitä meille molemmille ihan koko vuodeksi. Kun on eläimiä niin niitä pitää hoitaa myös jouluna ja juhannuksena. Tämä vastauksena sille joka ihmetteli makaako mies sohvalla kun peltohommat kestää vain muutaman kuukauden.
Ei nyt sohvalla sentään makaa, mutta ihan vain mielenkiinnosta haluaisin tietää miten muilla tiloilla tää juttu menee.
Kyllä meilläkin mies tekee jos patistan tekemäään mutta oma-aloitteisesti ei tartu esim, imuriin vaikka oltais sovittu että mies hoitais kerran viikossa imuroimisen.
Onneksi nuo lapset jo vähän sentään ovat avuksi.
ap
Varmaan suuri osa maajusseista on sinun miehesi kaltaisia sikoja. Täytyy ihmetellä miten se mies saa aikansa kulumaan jos ei tee mitään. Eihän peltotöissä mene kuin pari kuukautta vuodessa. Makaako se porsas sohvalla lopun vuotta. Paljonko mies painaa?
on viljatila eikä muita töitä? Asun maalla enkä tunne ainuttakaan tuollaista. Naapurin isäntä on hammaslääkäri, seuraavalla on kaivinkone ja kolmas on opettaja.
Kyllä täällä tilalla riittää töitä meille molemmille ihan koko vuodeksi. Kun on eläimiä niin niitä pitää hoitaa myös jouluna ja juhannuksena. Tämä vastauksena sille joka ihmetteli makaako mies sohvalla kun peltohommat kestää vain muutaman kuukauden.
Ei nyt sohvalla sentään makaa, mutta ihan vain mielenkiinnosta haluaisin tietää miten muilla tiloilla tää juttu menee.
Kyllä meilläkin mies tekee jos patistan tekemäään mutta oma-aloitteisesti ei tartu esim, imuriin vaikka oltais sovittu että mies hoitais kerran viikossa imuroimisen.
Onneksi nuo lapset jo vähän sentään ovat avuksi.
ap
Ei siellä navetalla olla koko päivää. Aamuin illoin ja päivtä on vapaata. Typerä ukkosi voi aivan hyvin auttaa kotitöissä päivällä klo 9-15 ajan
Jos ei tiedä, ei kannata kommentoida :D
Eiköhän tähän liity muutakin kuin pellolla ja navetalla oloa ;)
Kyllä täällä tilalla riittää töitä meille molemmille ihan koko vuodeksi. Kun on eläimiä niin niitä pitää hoitaa myös jouluna ja juhannuksena. Tämä vastauksena sille joka ihmetteli makaako mies sohvalla kun peltohommat kestää vain muutaman kuukauden. Ei nyt sohvalla sentään makaa, mutta ihan vain mielenkiinnosta haluaisin tietää miten muilla tiloilla tää juttu menee. Kyllä meilläkin mies tekee jos patistan tekemäään mutta oma-aloitteisesti ei tartu esim, imuriin vaikka oltais sovittu että mies hoitais kerran viikossa imuroimisen. Onneksi nuo lapset jo vähän sentään ovat avuksi. ap
Ei siellä navetalla olla koko päivää. Aamuin illoin ja päivtä on vapaata. Typerä ukkosi voi aivan hyvin auttaa kotitöissä päivällä klo 9-15 ajan
ja joskus myös yöllä.
Myös remontit ja pihanhoidon.
Paperitöihin ei minulta jää aikaa kun pitää noita tilan töitäkin tehdä. Teetämme osan kirjanpidosta vieraalla ja mies hoitaa pankkiasiat iltaisin.
Lasten kanssa mies ei oo käytännössä kuin lomilla.
Teen itse joskus keikkatyötä kodin ulkopuolella ja silloin kyllä siivoukset jää tekemättä.
Robottinavetassa töitä on 6.00 - 18.00.
Robotin laittaneilla usein työntekijät navetassa. Eikä ne työt niin ihmeellisiä ole automatisoidussa navetassa. Eikä todellakaan tarvi olla 6-18 navetassa.
Täytyy ihmetellä miten se mies saa aikansa kulumaan jos ei tee mitään. Eihän peltotöissä mene kuin pari kuukautta vuodessa. Makaako se porsas sohvalla lopun vuotta. Paljonko mies painaa?
Ei mene ihan noin, kun elukat pitää hoitaa 340 päivänä vuodessa. Vapaapäiviä kun on vain 26, muistaakseni.
Peltotyöt ovat vain pieni osa maatilan töitä, sillä eläintenhoidon lisäksi menee aikaa konetöissä, remonteissa ja kaikenlaisissa sellaissa, joita on tavallisissakin omakotitaloissa ilman maatilaa.
Ja kyllä, noin se menee kuin sinullakin. Pääsyy on se, että mies asuu lapsuudenkodissaan ja siinä on aina eletty perinteiseen tapaan: nainen on passannut miestään ja poikapuolisia lapsiaan, joiden on pitänyt tehdä niin raskasta työtä että voivoi. Kyllä minäkin mieluummin imuroin kuin lähden vaikka sonnanajoon. Vaikka toisinaan joutuu siihenkin.
Yleensä käy niin, että naisten on lähdettävä miestentöihin, mutta mies harvemmin tekee sisällä yhtään mitään ainakaan ilman hirmuista riitaa.
Ei mene ihan noin, kun elukat pitää hoitaa 340 päivänä vuodessa. Vapaapäiviä kun on vain 26, muistaakseni.Peltotyöt ovat vain pieni osa maatilan töitä, sillä eläintenhoidon lisäksi menee aikaa konetöissä, remonteissa ja kaikenlaisissa sellaissa, joita on tavallisissakin omakotitaloissa ilman maatilaa.
Ja kyllä, noin se menee kuin sinullakin. Pääsyy on se, että mies asuu lapsuudenkodissaan ja siinä on aina eletty perinteiseen tapaan: nainen on passannut miestään ja poikapuolisia lapsiaan, joiden on pitänyt tehdä niin raskasta työtä että voivoi. Kyllä minäkin mieluummin imuroin kuin lähden vaikka sonnanajoon. Vaikka toisinaan joutuu siihenkin.
Yleensä käy niin, että naisten on lähdettävä miestentöihin, mutta mies harvemmin tekee sisällä yhtään mitään ainakaan ilman hirmuista riitaa.
Traktorissa istuminen ei ole työtä. Ja miksi helvetti sitä remonttiakin muka pitää joka helveitn päivä tehdä. Eikö se idiootti osaa pitää koneita kunnossa. Se on monella tilalla tapa että kaikki asiat on levällään ja koko ajan on muka jotain tekemistä.
Voin lyödä satasen vetoa että teilläkin pihapiiri on siivottomassa kunnossa ja rakennukset repsottaa vaikka miehes siellä kokoajan tohottaa. Niillä joilla on siisti piha ja siistit talousrakennukset on aikaa aina. Sitten on ne joilla ei ole koskaan aikaa eikä silti mitään saa valmista. Ihmisiä on niin moneen junaan ja sinun ukkos nyt vaan sattuu olemaan se typerys.
Robottinavetassa töitä on 6.00 - 18.00.
Robotin laittaneilla usein työntekijät navetassa. Eikä ne työt niin ihmeellisiä ole automatisoidussa navetassa. Eikä todellakaan tarvi olla 6-18 navetassa.
Pöljä, se robotti on laitettu nimenomaan sitä tarkoitusta varten, että EI TARVITSE OTTAA TYÖNTEKIJÄÄ.
Ehkä ei ihan puolta vuorokautta navetalla mene, mutta kyllä siellä kuluu aika paljon aikaa kaikkeen sellaiseen, jota ei kaupunkikerrostalossa tiedä olevan olemassakaan. Ei se robotti ihan itsekseen rehuja pellolta tai varastosta niille elukoille saa jaettavaksi.
Mies herää 4.45 lypsylle ja siitä se päivä alkaa. Tekee töitä klo 21 asti käyden välillä syömässä. Rehunteon aikaan tosin voi mennä pidempään. Tätä samaa mies tekee 7pv/vko
En oleta, että hän vielä tekis ruokaa, vaan teen sen hänelle(kin) ja siivoan yksin.
Maalla ei tosiaan tarvitse sohvalla maata, täällä riittää töitä 24h/vrk, jos haluaa ja ympärivuoden.
En ole muuten koskaan nähnyt omaa miestäni sohvalla makaamassa, en koskaan.
Nytkin mies on vielä töissä ja minä koneella.
Sanon kyllä, että en ole koskaan yhtä ahkeraa miestä nähnyt kuin minulla on. Uskon muutenkin, että maalaiset ovat 100 kertaa ahkerampia kuin kaupunkilaiset.
Joskus mä valitin, et kun pitää aina yksin siivota, niin mies tuumasi, että meille ei voi siivoojaakaan kutsua, kun mulle ei siivoojan työnjälki kuitenkaan kelpais ja oli varmasti täysin oikeassa. Mutta kyllä mä siivoon!
Joo ja se ärsyttää kaupunkilaisissa, kun ne aina valittaa,et on esim. 10 päivän työputki ilman vapaata. Voi jessus, että olisin tyytyväinen, jos saisin joka 10 työpäivän jälkeen vaikka 2 vapaata!
Kummasti miehellä menee tilan töissä näin kesäaikana 14-17h päivässä. Mulle jää kotihommat, pihatyöt, lasten hoito...
Tosi usein ollaan aiheesta keskusteltu ja näin hyväksi nähty tämä jako. Että kumpikin tekee sen, mitä osaa ja ehtii. Muu jaetaan.
Tilat on erilaisia..meillä lypsykarjaa (ei viljaa) , eikä ylimääräistä työvoimaa. Ulkoisteta ei juuri mitään. Mies esim. tekee peltohommat itse, korjaa ja huoltaa lähes kaikki koneet itse, käy lypsyllä aamua iltaa....silloin harvoin, kun ukko ehtii sohvalla maata, en kyllä aja sitä pois :) Ei kannata tietämättömien arvostella.
Traktorissa istuminen ei ole työtä. Ja miksi helvetti sitä remonttiakin muka pitää joka helveitn päivä tehdä. Eikö se idiootti osaa pitää koneita kunnossa. Se on monella tilalla tapa että kaikki asiat on levällään ja koko ajan on muka jotain tekemistä.
Voin lyödä satasen vetoa että teilläkin pihapiiri on siivottomassa kunnossa ja rakennukset repsottaa vaikka miehes siellä kokoajan tohottaa. Niillä joilla on siisti piha ja siistit talousrakennukset on aikaa aina. Sitten on ne joilla ei ole koskaan aikaa eikä silti mitään saa valmista. Ihmisiä on niin moneen junaan ja sinun ukkos nyt vaan sattuu olemaan se typerys.
Voit hyvinkin olla siinä oikeassa, että vain typerys jää näinä aikoina maatilalle.
Oletko koskaan istunut traktorissa? Ei siinä kukaan lystikseen vain istu, vaan yleensä sillä hommalla on joku tarkoitus. Istutaan traktorissa vaikka pelto muokkamassa, satoa korjaamassa tai tekemässä muuta sellaista, että pitää vielä istua koko ajan pää vinossa katsomassa taakse ja maahan.
Koneiden kunnossapito vie aikaa ihan yhtä paljon kuin niiden korjaaminenkin. Ja itse kannattaa korjata siksi, että korjaajan odottamisen aikana työt jäävät tekemättä ja se maksaa.
Etkö sinä todellakaan tiedä, että pihan ja rakennusten kunnossapitoon menee aikaa! Kas kun suomalaisilla maajusseilla ei ole erikseen puutarhuria ja rakentajia.
Etkö sinä todellakaan tiedä, että pihan ja rakennusten kunnossapitoon menee aikaa! Kas kun suomalaisilla maajusseilla ei ole erikseen puutarhuria ja rakentajia.
Kuten sanottu toisilla jusseilla tuntuu aikaa riittävän ja toiset vaan tohottaa saamatta mitään valmista. Ja sehän on fakta että talvella ei peltotöitä tehdä. Ainakin talvisi voisi paksu ukko yrittää kotitöitäkin
-joka ei kaikilla ole 'vain 2 kk'-minä vastaan enimmäkseen 'huoltopuolesta'. Kyllä itsekin osallistun peltotöihin, mutta mies tekee suurimman osan. On luonnollista hoitaa huusholli, kirjanpito ja lapset eläintenhoidon päälle yksin, koska mies on 12-16 tuntia vuorokaudesta pellolla.
Kesä on kuitenkin sitä tuottamisen aikaa,rehua tulee saada ja pellot tulee säilyä hyvässä iskussa, joten minua ei haittaa jos mies ei puutarhassa pyllistele. Käytän itse sujuvasti raivaussahaa, ruohonleikkuria ja käännän kasvimaan itse. Kiirekesinä piha jää vähemmälle hoidolle, mikä sekin kuuluu asiaan. Kaikkea vain ei ehdi.
Talvisin taas mies kokkailee, siivoilee, pesee pyykkiä, vie lapset harrastuksiin ja tekee kaikkea mitä perhe-elämään kuuluu.
Ihana kartanomainen miljöö, johon on nähtykin vaivaa,ihana nauttia kättensä jäljistä, hehtaarin piha, kasviksia ja yrttejä tuottava kasvimaa...
[/quote]
[/quote]
Minä kyllä enemmän, mutta ei se mies pahasti kakkoseksi jää :)