Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan niin, ettei lapset (pienetkään) kunnioita yhtäään aikuisia??

Vierailija
30.08.2012 |

Näitä juttuja aina kuulee, että lapset ei kunnioita aikuisen komentoa mutta olen ajatellut että ovat vain liioittelua (av-tapaan, heh) tai sitten isompien koululaisten oireita (eli 12-vuodesta ylöspäin). Nyt viikon sisällä oon joutunut tarkistamaan ajatuksiani: n. 10-vuotiaat tytöt tulee sotkeentumaan ilkeillen 2-4 vuotiaiden leikkiin puiston hiekkalaatikolla VAIKKA äidit ovat ihan ihan siinä vieressä. 5-vuotias päiväkoti"kaveri" kiusaa ja näyttää kieltä nelivuotiaalle, jälleen vanhempi vieressä - puuttui toki asiaan muttei näyttänyt auttavan vaan isottelu jatkui.

Ymmärrän että lapset (kaikki?) tyhmäilee välillä ja yrittää kiusata mutta että ei edes aikuisia "varota" :O Sanokaa, että nää on yksittäisjuttuja, pliis!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne varo aikuisia juurikaan. Ne isot lapset ehkä haluaa vähän härkkiä, kun se on niin kivaa (pitää toki puuttua). Pienet lapset kiusaa toisiaan, koska niiden empatiakyky on vielä aika heikko. Oppivat kyllä, kun opetetaan, mutta kerkeävät silti toilaillakin. Minusta jos lapsi ymmärtää välttää kiusaamista, kun aikuinen näkee hän on varsin hyvin tietoinen kiusaamisesta ja todennäköisesti kiusaa silloin, kun kukaan ei näe. Ja tämä on musta paljon huolestuttavampaa. Lapsi on aika omaan napaansa katsova otus ja jos kiusaa vaan piilossa on sadisti luonne. Jos kiusaa kaikkien nähden ei todennäköisesti hahmota hommaa kiusaamiseksi. Ja tietysti kaikkiin pitää puuttua, että oppii hahmottamaan ja katsomaan maailmaa myös muiden näkökulmasta ja rangaista pahimmista, että oppi tehostuisi, mutta ei se poista sitä, että lapsi ei koskaan kiusaisi kaveria.

Vierailija
2/2 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointtihan tuo on, että piilossa tapahtuvampi kiusaus on hälyttävämpää. Silti minusta on outoa, ettei sitten lopeta vaikka aikuinen(kohteen äiti tai isä) sanoo asiasta. Minusta osoittaa erikoista uhmaa, ainakin itse jos omaa lapsuutta muistelen niin kyllä sitä kiusaamista sitten osasi säikähtää tai hävetä jos aikuinen tuli paikalle ja osoitti kiinnittävänsä asiaan huomiota. Totta kai lapset kiusaa ja tölvii ainakin satunnaisesti, mutta ettei aikuisen huomautus sitten aiheuta mitään..Itse ainakin pelästyin tarhaikäisenä kauheasti, kun lällättelin kaverilleni ja tämän isä ärähti, eikä muutkaan mitään uhittelijoita olleet paitsi tyyliin yksi joka jatkoi samalla linjalla sitten yläasteelle asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi