Neuvolantäti kyselee äideiltä
Mikä siinä oman iän ja toisen äidin iän vertailussa on niin kiehtovaa? Usein törmään kysymyksiin kuinka paljon parempia minun ikäiset äidit ovat kuin tuon toisen ikäiset äidit ja karkeaa vertailua siitä kuinka se oma ikä oli parempi?
Taas yksi ihmeellinen muka pohdinta täällä siitä, ovatko kolmekymppiset jotenkin tiedostavampia ja jos parikymppiset ovat yhtä hyviä äitejä, on se vain poikkeus. Anteeksi mitä ihmettä te hölötätte?
En ole työssäni huomannut mitenkään poikkeavasti erottuvia ikäryhmiä, ellei sitten verrata 15vuotiasta 45 vuotiaaseen, joka on jo suuri ero.
Siinä vaiheessa kuin 30v vertailee itseään 22vuotiaaseen, alkaa hymyilyttää.
Edes tilastollisesti näissä kahdessa iässä ei ole kovinkaan merkittäviä eroja ja suurin osa erostakin johtuu ainoastaan koulutustasosta. Mutta jos katsotaan akateemista 22vuotiasta ja 30vuotiasta, en huomaa eroa. Nuoremmat ehkä aavistuksen pirteämpiä ja rennompia äitejä. (karkea yleistys)
Mutta mikä siinä on niin kiehtovaa siinä IÄN vertailussa? Ymmärtäisin jonkun järkevämmän mitan kuin ikä, jos nyt on saatava vertailla.
Kommentit (44)
Itse olin kyllä parempi äiti nuorempana.
En ole nytkään yli 30vuotiaana huono, mutta jotenkin nuorena olin aktiivisempi ja jaksoi olla kiinnostuneempi. Nyt koen huonoa omatuntoa lievästä laiskuudesta, nuorena olin superäiti.
Mutta kuten huomaatte, tosi yksilöllistä. Osa väittää olevansa vanhempana parempi äiti ja osa taas nuorempana. :)
Tietysti se että vanhempana on parempi selittyy osittain silläkin, että kokemusta löytyy jo esikoisesta...
30vuotiailla on usein sellainen kasvunvaihe elämässä, että he kuvittelevat olevansa maailman huipulla. Elämänkokemusta on jo muka kauheasti ja 22v on ihan toisessa maailmassa kuin minä, suuri ja mahtava 30v. Ei siitä kannata välittää, tuleehan noita vaiheita.
Näin 50v:n silmissä näkee jo kokonaisuutena, kuinka lapsellisia 30v:t vielä on. Täältä katsottuna 22v ja 30v on aika lailla saman ikäistä porukkaa. Nuorta ja sopivan naiivia vielä. Kuitenkin äidiksi juuri hyvän ikäisiä.
Sensijaan ihmettelen kuinka joku terveydenhoitajan koulutus tekee tavallisista ihmisistä lähes kaikkitietäviä ylijumalia, jotka sitten jakelevat, osa vielä lapsettomina, näitä suoraan kirjasta neuvoja, ainoana oikeana tietämyksenä. Vähintään joka viides vuosi kaikki suositukset muuttuu, ja oikeesti mitään oikeaa ei ole edes olemassa.
Totta, mutta tekee sinun ikäiset myös erittäin paljon vääriä valintoja kumppaninkin suhteen. Katsoin joskus tilastoista, että oman ikäisenä naimisiin menneillä (22v) ja 30vuotiaalla oli 5% ero siinä erossa. :D Eli ei kovinkaan merkittävä enää. :)
Ja muutenkin, miksi ajattelisin olevani millään tavalla vähemmän vakavasti otettava mistä tahansa puhuttiinkaan kuin 30v. Mun omissakin silmissä 30v on myös tosi nuori vielä. 45+v alkaa jo näyttää minun silmissä aikuiselta.