Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääköhän se yhteisö noista nuorista mormonisaarnaajista kunnolla huolta?

Vierailija
29.08.2012 |

Meilläpäin on kulkee nuoria mormonisaarnaajia. Kohteliaita, sympaattisen oloisia ihmisiä. Jotenkin, joka kerta kun näen heitä, mulle tulee sellainen olo, että on varmaan tosi rankkaa olla vieraassa maassa käännyttämässä ihmisiä. Tulee jopa sellainenkin mieleen, että noi nuoret lähtetään toisiin maihin osittain siksi, että kun he kokevat riittävästi torjuntaa, niin se oma yhteisö tuntuu entistä turvallisemmalta.

Lähinnä kuitenkin mietityttää, että pitääkö se kirkko heistä huolta myös täällä suomenpäässä? Ettei heitä vaan ole suurinpiirtein nakattu tänne? En voi sille mitään, mutta heti herää hoivavietti kun näen noita nuoria. Kun mulle tullaan kertomaan uskosta, haluaisin vaan kysyä, että pistäkää nyt hyvät nuoret lämpöistä vaatetta päälle, kauhean kylmä tuuli täällä, ja milloinkas sitä on syöty kunnon ruokaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se siellä Utahissa ovat talviinkin tottuneet. Älä huolehdi :)

t. kristitty

Vierailija
2/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon rahaa missioiden jarjestamiseksi.

Ala huoli.

Tai pyyda sisaan ja kysy suoraan. Jos ovat amerikkalaisia, he pitavat siita varmasti.

Mormoninuoret ovat kokemukseni mukaan erittain kohteliaita ja hyvin kasvatettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa saavat kyllä kaupasta ja loputtomilla perhevierailuillaan. Ei ne nyt mitään reppanoita ole.

Vierailija
4/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä. Ja lisäksi heillä on käsittääkseni jonkinlainen koulutus hommaan. Muistelen lukeneeni, että he jopa opiskelevat suomea ennen tänne lähtöään.

(En ole itse mormoni)

Vierailija
5/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo lähetysreissu kuuluu jokaisen mormonimiehen elämään, kyllä siihen valmistaudutaan varmasti hyvin. Älä vaan haksahda paapomaan niitä, eivät ole kiinnostuneita muusta kuin sinun saamisestasi MAP-kirkon maksavaksi orjaksi.

Vierailija
6/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä niistä huolta pidetään. Tai siis nehän on aikuisia, ja tarkoitus onkin oppia itse pitämään huolta itsestään. Saavat hyvän ohjeistuksen mukaan pakattavista varusteista sääolosuhteiden mukaan, maksavat itse suuren osan kuluistaan (sama maksu kaikille riippuen minne päin maailmaa menee ja varat jaetaan niin, että kaikille riittää tarpeisiin tasapuolisesti, muuten joku elelisi älyttömän rikkaana jossain afrikassa ja köyhäilisi sillä summalla Suomessa). Eli siis rahaa on ruokaan ja kirkon jäsenet usein kutsuvat illalliselle.

Ja lähetystyöhön lähteminen on ihan vapaaehtoista, ja monet tytötkin lähtee. Ja lähetyssaarnaajat jopa nauttivat siitä mitä tekevät. Uskovat Jumalaan ja uskovat, että heidän uskonnossaan on paljon sellaista, joka saisi muutkin onnellisemmaksi, joten haluavat antaa muille mahdollisuuden tutkia asiaa. Kirkossa kukaan ei maksa mitään, jos ei halua, joten rahojesi perään eivät ole vaan haluavat tarjota mahdollisuuden oppia enemmän Jumalasta.

Jos haluat tarjota niille ruokaa, niin siitä vaan, hyvin voit sanoa, että sen jälkeen en halua teitä nähdäkään. Ja kunnioittavat sitä kyllä, jos eivät ole ihan ääliöitä. Niitäkin mahtuu toki joukkoon.

Jos on lisää kysymyksiä, kysy pois.

Itse olin lähetystystyössä 1½ vuotta ja olen nainen.

Vierailija
7/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me mormonit mitenkään erityisen rikkaita olla. Yhtä lailla joukkoon mahtuu kaikenlaista, toki muutama rikkaampikin on joukossa, tosin ei juurikaan Suomessa, mutta yhtä lailla niitä työttömiä, yksinhuoltajia, sossun tuella eläviä, sairaseläkkeellä ja tavallisella eläkkeellä olevia, pienituloisia ja keskituloisia. Useimmilla kuitenkin on pyrkimys elää tulojensa mukaan ja säästää tulevaisuutta varten. Lähetyssaarnaajistakin suurin osa ihan itse työllä rahansa lähetystyöhön ansaitsee.

Vierailija
8/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikki osaavat suomea jo maahan tullessaan, ainakin vähän. Toinen kavereista on ollut Suomessa jo pidempään ja auttaa toista. Ennen tänne tuloa heidät valmistellaan kyllä ja heistä pidetään hyvää huolta.

Kokemuksesta voin kertoa, että kasvattaa pojasta mieheksi samalla tavalla kuin armeija Suomessa. Omaa miestäni en pois antaisi, vaikken itse mormoni olekaan. :-)

Vierailija
9/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiitos sinullekin huolenpidostasi, ap. :) Aina lämmittää mieltä, kun ihmiset ovat ystävällisiä ja huomioonottavaisia.

Lähetyssaarnaajat ovat todellakin käyneet useamman kuukauden koulutuksen Utahissa. Siellä on myös opeteltu erittäin kattavasti suomen kielen alkeet. Myös tapoihin, ilmastoon ja kulttuuriin on tutustuttu, joten luulisi suurimmalla osalla olevan ne kaikki hanskassa.

t. ex-mormoni

Vierailija
10/10 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä. Ja lisäksi heillä on käsittääkseni jonkinlainen koulutus hommaan. Muistelen lukeneeni, että he jopa opiskelevat suomea ennen tänne lähtöään.

(En ole itse mormoni)

Esim. USA:n sotilasvoimat on ottaneet oppia heidan kielikylpymenetelmistaan.

Juttelin hiljan nuoren mormonimiehen kanssa joka oli tehnyt missionsa Bangladeshissa. Yritin kysella tarkemmin kielen opiskelusta, mutta han vain totesi etta kylla sita oppii kun pudotetaan paikallisten sekaan. Ensimmainen puoli vuotta oli kuulemma hankalaa.