Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniallergikolle karkkeja

27.11.2005 |

Olisiko kellään hyviä vihjeitä mitä karkkeja voisi kokeilla vilja-, maito,- muna- ja soija-allergiselle lapselle. Viljoista käyvät siis vain riisi ja maissi. Nyt on ikää mittarissa jo sen verran, että tiukkapipoäitikin olisi valmis heltymään karkkipäivän viettoon jos vain jotain sopivaa herkkua löytyisi. Muistelin joskus lukeneeni tältä palstalta aiheesta, mutta en onnistunut hakemalla löytämään mitään hyödyllistä.

Kaikista vinkeistä kiitollinen

Nettiäiti

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkin korvikkeena olen antanut rusinoita, ja ihan karkeista meille käy niiskuneiti- xylitolipastillit. Niissä ei kai ole soijaakaan?

Vierailija
2/6 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on karkit korvattu rusinoilla, riisimuroilla (saa erikoiskaupoista), kuivatuilla päärynöillä, mustikoilla, aprikooseilla...

Ja meidän moniallergiselle olen antanut pommaccia saunajuomaksi. Eihän se sitä paljon juo, mutta on se lapsesta ainakin jännittävää kun saa jotain uutta!

Lisäksi herkkupäivinä teen riisistä ja riisimaidosta lettuja, niihin päälle jotain pilttisoseita hilloksi. Tai vaikka riisijätskiä!

Rusinoissa on sitä paitsi kivasti kuitujakin, joten ennemmin annan jotain hyödyllistä kun ihan pelkkää karkkia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omena käy, niin uuniomenat sokerilla, siirapilla ja kanelilla höystettynä. Jos ei omena käy, niin kai vaikka uunipäärynät ajaa saman asian...

Ei kai se karkki itsessään ole tärkeää, vaan se että saa välillä vähän herkutellakin... ja meillä pidetään karkkipäivän sijasta herkuttelupäivä :))

Vierailija
4/6 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en ole varma, menikö se just noin :-) käyvät monille allergisille.

Vierailija
5/6 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nämä bongannut itselleni kun noudatan tiukkaa imetysdieettiä ja välillä makeanhimo iskee. Eli Wienernougat suklaista, sisältää kyllä mantelia mutta ei maitoa, ei vehnää eikä soijaa. Sitten irtokarkeista löytyy Candykingiltä (ja useimmilta muilta valmistajilta samat) persikat ja krokotiilit. Molemmissa vain maissitärkkelystä käytetty.

Vierailija
6/6 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä saammekin uusia herkkuhetkiä pitkäksi aikaa! Tähän asti allergikkomme on herkutellut pääasiassa leivonnaisilla eli olen itse tehnyt pullaa, muffinsseja, pikkuleipiä ja lettuja (jotka ovatkin superherkkua. Talvella ei vaan viitsisi kovin usein sisällä käryttää!). Ja kuivatut mustikat ovat myös listalla.

Ehkä tämä karkinkaipuu on tullut siitä, että täällä Saksassa muut lapset syövät mielestäni paljon enemmän karkkia kuin Suomessa. Leikkipuistossakin saa olla varuillaan, etteivät tarjoile meidän allergikolle. Jopa lastenlääkäri tyrkyttää aina läksiäiseksi pientä hedelmänallepussia!