Anteeksi antaminen?
Oltiin seurusteltu miehen kanssa reilu puoli vuotta, kunnes saatiin aikaan ensimmäinen järkyttävä riita.
Riita koski yhteenmuuttoa, jota silloin harkittiin vakavasti, käytiin katsomassakin asuntoja ja alustavasti varattiinkin yksi (eli sopimus ym piti mennä tekemään tiettynä päivänä, sovittiin että myyjä korjaa ensin yhden tilan). Sitten mies ilmoitti, että mikään minun tavara/huonekalu ei meidän yhteiseen kotiin siirry.
No, yhteen emme ole muuttaneet vaikka tuosta on nyt jo pari vuotta. Joka ikinen kerta, kun riidellään, mies vetää tuon esiin. Miten olen paska ihminen ja petin hänen luottamuksen asunto-asian suhteen. Laitoin nimittäin miehen soittamaan ja purkamaan sopimuksen, sai laskun remontista... Ehdotin kyllä että voisihan hän siihen yksin arvokkaine huonekaluineen muuttaa.
Kauanko tätä kestää? Eli antaako mies koskaan anteeksi?
Kommentit (3)
kysymällä pääse mihinkään, alkaa vaan uusi huuto ja haukkuminen.
Olen päätynyt tulokseen, että tämä pumpulissa kasvatettu ihminen on tuossa tilanteessa kohdannut elämänsä pahimman vaikeuden ja joutunut myöskin ekaa kertaa elämässään kuuntelemaan jonkun toisen miehen huutoa (asunnon myyjä eli rempan tekijä). Se on ottanut koville.
Mutta pari vuotta kiukuttelua ja haukkumista tuosta alkaa jo riittää.
samanlainen oli ex-mieheni, pumpuliin sattuneista syistä lapsena kiedottu, noihin syihin voi vedota vielä aikuisena miehenä.
Riidellessä voi kaivaa vuosien takaiset vanhat sanomiset ja teot, jo, muka, anteeksi annetut esille ja lopulta niitä sanoja ja tekoja oli niin paljon että yhteiselämää ei voinut jatkaa.
Aina ei ole kyse edes siitä ettei olisi antanut anteeksi, joillain vain on ärsyttävähkö tapa aina riidellessä kaivaa jo vanhat ja sinänsä jo kauan sitten anteeksi annetut asiat uudestaan pöydälle, iahn vaan ärsyttääkseen... Esim. omat vanhempani vielä kun kuusikymppisenä riitelevät käyvät läpi 1960-luvun seurusteluajan juttuja...
Mutta kysy siltä mieheltä suoraan vieläkö häntä oikeasti kaivaa se vanha asia ja mitä asialle voisi nyt tehdä ettei se enää vaivaisi.