Mitä verenluovutuksessa käytännössä tapahtuu?
Kuinka kauan kestää? Ajattelin mennä Isoon Omenaan luovuttamaan vapaapäivänäni ja haluaisin tietää mihin varautua. olen terve, normaalipainoinen, ei lääkityksiä.
Kommentit (8)
sut käsketään ehkä odottamaan hetkeksi tai suoraan pedille, laitetaan neula käsivarteen ja pussi siihen kiinni, ja sitten makoilet ja rentoudut kunnes pussi on täynnä.
Lopuksi saat vähän aikaa istuskella. Tarjolla saattaa olla voileipää ja mehua.
Alukis saat täyttettäväksi henkilötieto- ja kysymyslomakkeen. Sinua voidaan myös kehottaa juomaan. Sitten menet hoitajalle joka katsoo lomakkeen läpi ja ottaa hemoglobiinin. Jos nämä ok niin pääset pötköttämään petille ja kyynärtaipeeseen laitetaan iso neula ja pumppaaat sideharsorullaa kämmenessä. Tuohon menee aikaa n 10min. Sitten neula otetaan pois ja laitetaan sidos. Varovcasti voit nousta ja käydä pöytään syömään ja juomaan tarjolla olevia eväksiä.
Onko sen jälkeen kykenevä normaaliin aktiviteettiin vai onko väsynyt?
Käy spr:n sivuilla katsomassa ehdot. Esim. raskaus ja imetys estävät luovutuksen, samoin uusi parisuhde tai hiljattain tehty matka tiettyihin maihin.
Veren tippuminen kestää noin 20min, vaihtelee eri ihmisillä ja eri kerroillakin. Esivalmisteluissa myös ehkä noin 20min, riippuen siitä onko jonoa. Ensin täytetään haastattelulomake, sitten mitataan hemoglobiini ja käydään hoitajan kanssa lomake läpi ja jos kaikki on ok niin sitten vain neula suoneen ja veri tippumaan. Luovutuksen jälkeen kahville.
Mä tosin ajelen esim pöyrällä sieltä kotiinkin. Yksilöllistä, toisille tulee oksettava ja/tai pyörryttävä olo.
ei suositella rasittavaa liikuntaa saman päivän aikana.
Itse en ole ainakaan ollut väsynyt luovutksen jälkeen, ja ihan tavalliset arkiaskareet sujuvat mainiosti. Saunomista ja fyysistä rasitusta on käsketty välttää samana päivänä. Luovutuksen jälkeen kannattaa juoda runsaasti.
ja jos tarpeeksi niin makaamaan ja sitten verta kyynärtaipeesta, voit nopeuttaa valumista puristelemalla kättä nyrkkiin