Eläkekertymä
Hei, Jos jäisit nyt eläkkeelle niin kuinka suuri/pieni työeläkkeesi olisi? Mietin tuota kun eilen luin kotiin tulleen työeläkeotteen, että mihin omani sijoittuu verrattuna muiden vastaavaan.
Olen 45 v nainen ja eläkekertymäni oli 517€. Lapsia 3. Miten sinulla?
Kommentit (20)
oli jotain 300 euron luokkaa.
Siinä ei näy kuin yksityisellä palvelu ja minä olen ollut töissä myös kunnalla ja seurakunnalla, niin ei ole totuudenmukainen.
Ikää 42v ja lapsia 3 jos ne nyt tähän kuuluu.
1200 ja risat. Kauhistuttaa se että eläkkeelle lähtö viimeistään 15 v päästä, ehtiikö ollenkaan parantua tuosta? Ja sijoitukseni vapaaehtoisen eläkkeeseen on tuottanut vain persnettoa!
oli jotain 300 euron luokkaa. Siinä ei näy kuin yksityisellä palvelu ja minä olen ollut töissä myös kunnalla ja seurakunnalla, niin ei ole totuudenmukainen. Ikää 42v ja lapsia 3 jos ne nyt tähän kuuluu.
Kyllä lapset vaikuttaa, kun on poissa työelämästä.En nyt muista keräännyttääkö ansiosidonnainen äitiyspäiväraha eläkettä mutta ainakaan kotihoidon tuki ei. Ja sosiaalietuudet otetaan laskentaan erilailla kuin palkka.
t Ap
1200 ja risat. Kauhistuttaa se että eläkkeelle lähtö viimeistään 15 v päästä, ehtiikö ollenkaan parantua tuosta? Ja sijoitukseni vapaaehtoisen eläkkeeseen on tuottanut vain persnettoa!
kun eläkkeeseen on vielä matkaa, kysessähän on työeläke, ymmärrän itse asian niin että kansaneläke tulee päälle- eikö? Kyllä tuolla jo pärjää jos talo on maksettu.
Kaksi lasta, kotona yhteensä lasten takia 5 vuotta. Mulla on ollut aika hyvä palkka ja pääsin töihinkin jo 22-vuotiaana kesken opintojen.
oli jotain 300 euron luokkaa. Siinä ei näy kuin yksityisellä palvelu ja minä olen ollut töissä myös kunnalla ja seurakunnalla, niin ei ole totuudenmukainen. Ikää 42v ja lapsia 3 jos ne nyt tähän kuuluu.
Kyllä lapset vaikuttaa, kun on poissa työelämästä.En nyt muista keräännyttääkö ansiosidonnainen äitiyspäiväraha eläkettä mutta ainakaan kotihoidon tuki ei. Ja sosiaalietuudet otetaan laskentaan erilailla kuin palkka.
t Ap
lasten takia kuin 3 x 6 kk. Siis teen muutenkin osa-aikatyötä siksi kertymä on niin pieni.
Hoitovapaalla en ole koskaan ollut ja mies on pitänyt vanhemapinvapaata. Ja kotihoidon tuki kerryttää eläkettä nykyään.
Terkuin se kolmonen.
Kaksi lasta, kotona yhteensä lasten takia 5 vuotta. Mulla on ollut aika hyvä palkka ja pääsin töihinkin jo 22-vuotiaana kesken opintojen.
No tuo on kyllä tosi hyvin. Mistä iästä se eläkealkoikaan kerääntyä- 23v? mullakin on ollut palkkatuloja 18 alkaen, mutta niitä ei otetan huomioon.Ne on eritelty siinä otteessa.
kun eläkkeeseen on vielä matkaa, kysessähän on työeläke, ymmärrän itse asian niin että kansaneläke tulee päälle- eikö? Kyllä tuolla jo pärjää jos talo on maksettu.
Kansaneläke tippunut jo aikoja sitten pois työeläkettä nauttivilta. Appiukolla työeläke 700 eikä yhtään kansaneläkettä!
Työeläkkeen raja on muistaakseni 1200, niin ei saa enää kansaneläkettä lainkaan. Karkeasti (joku voi tarkastaa tarkkaan) se menee niin, että työeläke syö puolella kansaneläkettä.
Eli:
työeläke 200
kansaneläke 600
Summa: 200+(600-100)=700
tai
työeläke 500
kansaneläke 600
Summa: 500+(600-250)=850
Ja tappihan tulee vastaan 1200 Euron kohdilla.
Mutta 51-vuotiaana en olisi vielä huolestunut. Eläkekertymähän kasvaa 53-vuotiaasta ja jos jaksat vielä puristaa hetken 63-vuotiaana, niin sitten pääset siihen superkertymään. Ehdit mainiosti saada vielä 2000 Euron eläkkeen, jos saat olla töissä loppuun asti.
Kyllä lapset vaikuttaa, kun on poissa työelämästä.En nyt muista keräännyttääkö ansiosidonnainen äitiyspäiväraha eläkettä mutta ainakaan kotihoidon tuki ei. Ja sosiaalietuudet otetaan laskentaan erilailla kuin palkka. t Ap
lasten takia kuin 3 x 6 kk. Siis teen muutenkin osa-aikatyötä siksi kertymä on niin pieni. Hoitovapaalla en ole koskaan ollut ja mies on pitänyt vanhemapinvapaata. Ja kotihoidon tuki kerryttää eläkettä nykyään. Terkuin se kolmonen.
Ok, en tiennyt että kerryttää.
No tuo on kyllä tosi hyvin. Mistä iästä se eläkealkoikaan kerääntyä- 23v? mullakin on ollut palkkatuloja 18 alkaen, mutta niitä ei otetan huomioon.Ne on eritelty siinä otteessa.
kertyy eläke, vaikka ne maksut on joutunut kyllä maksamaan. Itse ollut töissä 6 vuotta ennen kuin alkoi kertyä Ja meitä vielä sanotaan pullamössöiksi :(
Työeläkkeen raja on muistaakseni 1200, niin ei saa enää kansaneläkettä lainkaan. Karkeasti (joku voi tarkastaa tarkkaan) se menee niin, että työeläke syö puolella kansaneläkettä. Eli: työeläke 200 kansaneläke 600 Summa: 200+(600-100)=700 tai työeläke 500 kansaneläke 600 Summa: 500+(600-250)=850 Ja tappihan tulee vastaan 1200 Euron kohdilla. Mutta 51-vuotiaana en olisi vielä huolestunut. Eläkekertymähän kasvaa 53-vuotiaasta ja jos jaksat vielä puristaa hetken 63-vuotiaana, niin sitten pääset siihen superkertymään. Ehdit mainiosti saada vielä 2000 Euron eläkkeen, jos saat olla töissä loppuun asti.
Voi paska, ja mun tulot pieneni, kun ylsät jäi pois :(. No, jospa sitä pärjäis jotenkin sitten.
ap
että vuodesta 2005 tai 2006 asti on hoitovapaa kerryttänyt eläkettä. Oikaskaa joku paremmin tietävä.
sellaisen työeläkeotteen, jossa näkyy KOKO TYÖHISTORIA eli siis sekä yksityinen että julkinen on laskettu yhteen.
Itse olin siinäkin onnekas, että aloitin alani töissä kesäkuussa ja elokuussa tuli 23 täyteen, joten en joutunut makselemaan juurikaan eläkemaksuja turhaan.
kertyy eläke, vaikka ne maksut on joutunut kyllä maksamaan. Itse ollut töissä 6 vuotta ennen kuin alkoi kertyä Ja meitä vielä sanotaan pullamössöiksi :(
ne lopetettiin jo 1990-luvulla.
Meitä 1960-luvulla ja myöhemin syntyneitä tulee vaivaamaan elinikäkerroin, eli lopullista eläkettä ei tiedä vielä. jos ikäluokkani (1960-syntyneet miehet) keskimääräine elinikä kohoaisi vaikka 80 vuoteen tai yli se pienentää eläkettä tai tarkoittaa että töissä oltava 67-vuotiaksi asti että sisi edes sellaisen eläkkeen jotka suuret ikäluokat saavat jo 63-vuotiaina.
että 2005 tuli eläkeuudistus, jonka jälkeen eläke on alkanut kertyä 18-vuotiaasta alkaen ja myös hoitovapaalta kertyy eläkettä. Tämä tietysti vasta 2005 alkaen eli minulle ja monelle muulle ei ole hyötyä kummastakaan. Eläke alkaa kertyä vasta 23-vuotiaasta alkaen ja hoitovapaat ym. olen pitänyt ennen vuotta 2005.
Vielä kun tässä ottaa huomioon elinaikakertoimen, joka leikkaa eläkettä aina enemmän, mitä myöhemmin olet syntynyt (katsokaa lisätiedot esim. työeläke.fi) niin kyllä esim. meidän 70-luvulla syntyneiden eläke tulee olemaan paljon surkeampi kuin meitä vanhempien ja taas nuorempien, jotka kerryttävät eläkettä 18v alkaen ja myös hoitovapaalta.
Että sellaista pullamössösukupolvea ollaan. Kyllä suuret ikäluokat ovat viimeiset, jotka saavat kunnon eläkkeet ja pääsevät eläkkeelle aikaisemmin. Valittavat kuitenkin jatkuvasti eläkkeen pienuutta. Esim. miehen mummo (joka ei kyllä ole suurta ikäluokkaa, on jo yli 90v) valittaa jatkuvasti pientä ja surkeaa eläkettään, oli valtion rautateillä jossain konttorihommissa. Kysyin kerran että no miten pieni se eläke on. Oli jotain 1900 euroa. Jep, moni toimistotyöläinen ei nykyään saa edes tuon vertaa palkkaa, puhumattakaan siitä kertyneestä eläkkeestä.
Kansaneläke on yksinäiselle 608,63 eur/kk ja parisuhteessa olevalle 539,85 eur/kk. Sen saa, jos ei ole ansaittua työeläkettä (eli on ollut koko ikänsä työtön, kotirouva tms).
Jos jotain työeläkettä on ansaittuna, se heti pienentää kansaeläkkeen määrää. Jos työeläke on yli 1120,46 eur/kk, niin ei saa enää ollenkaan kansaneläkettä.
Eläkkeistä menee normaali vero%. Leskeneläkettä voi saada, jos puoliso kuolee, mutta leskeneläke loppuu aina siihen, kun täyttää 65 v.
että 2005 tuli eläkeuudistus, jonka jälkeen eläke on alkanut kertyä 18-vuotiaasta alkaen ja myös hoitovapaalta kertyy eläkettä. Tämä tietysti vasta 2005 alkaen eli minulle ja monelle muulle ei ole hyötyä kummastakaan. Eläke alkaa kertyä vasta 23-vuotiaasta alkaen ja hoitovapaat ym. olen pitänyt ennen vuotta 2005. Vielä kun tässä ottaa huomioon elinaikakertoimen, joka leikkaa eläkettä aina enemmän, mitä myöhemmin olet syntynyt (katsokaa lisätiedot esim. työeläke.fi) niin kyllä esim. meidän 70-luvulla syntyneiden eläke tulee olemaan paljon surkeampi kuin meitä vanhempien ja taas nuorempien, jotka kerryttävät eläkettä 18v alkaen ja myös hoitovapaalta. Että sellaista pullamössösukupolvea ollaan. Kyllä suuret ikäluokat ovat viimeiset, jotka saavat kunnon eläkkeet ja pääsevät eläkkeelle aikaisemmin. Valittavat kuitenkin jatkuvasti eläkkeen pienuutta. Esim. miehen mummo (joka ei kyllä ole suurta ikäluokkaa, on jo yli 90v) valittaa jatkuvasti pientä ja surkeaa eläkettään, oli valtion rautateillä jossain konttorihommissa. Kysyin kerran että no miten pieni se eläke on. Oli jotain 1900 euroa. Jep, moni toimistotyöläinen ei nykyään saa edes tuon vertaa palkkaa, puhumattakaan siitä kertyneestä eläkkeestä.
Jep, omalla äidilläni(yli 70v) on mielestäni aika iso eläke,ottaen huomioon että hän oli siivooja.Eläke on jotain 1600 e kk.Sais itse edes tuon...
t ap
eikö keltään löydy työeläkeotetta?Käykääpä mun mieliksi vilkaisemassa, oot varmaan laittanut sen lipaston laatikkoon jemmaan :)