Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valita sijoitusasunto?

Vierailija
28.08.2012 |

Olen etsinyt jonkin aikaa sijoitusasuntoa. Tuntuu, että keskustasta ei ole mitään toivoa ostaa. Hinnat on karanneet ihan pilviin.

Mutta sitten jos ostaa vähän kauempaa. Onko järkevää ostaa halpa huonokuntoinen? Jos ei ole itsellä remonttitaitoja. Jos taas ostaa kalliimman ok-kuntoisen niin se maksaa jo älyttömästi enemmän.

Onko kätevintä ostaa jo valmiiksi vuokrattu asunto?

Yksiö vai kaksio?

Vaikeaa! Kun vielä pitäisi tutkia mitkä remontit on tehty missäkin ja mihin on tulossa mitäkin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kehäkolmosen ulkopuolella on hinnat nousseet pilviin, päinvastoin joissakin kaupungeissa on tulleet aika paljon alaspäinkin.

Yksiöitä menee aina vuokralle, ja varmasti kaksioitakin, mutta jos on kalliit vuokrat, niin yksiöt menee paremmin kun sinkuilla ei ole varaa kuin yksiöön.

Jos minulla olisi rahaa, ostaisin muutaman yksiön, vaikka vähän huonompi kuntoisenkin jos saisi edullisesti. Vähän kun tekee remonttia niin saa varmaan ihan hyvää vuokraa, seinät ja lattiat on helppo ja suht edullinen laittaa, voi opetella itsekin jotain tekemään, tai pyytää talkooapua vaikka kavereilta ja sukulaisilta.

Isännöitsijään kannattaa olla yhteyksissä taloyhtiön tulevien remonttien suhteen, yleensä kertovat hyvin.

Vierailija
2/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuntuu, että yksiöissä ja kaksioissa ei ole kauheasti eroa vuokratuotossa. Ja sitten taas kaksion saisi ehkä jatkossa helpommin myytyä ja parempaan hintaan.

En hae Helsingistä asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kolme asia kannattaa muistaa. Sijoitusasunto kannattaa hankkia keskustasta, siellä saa parhaan vuokratuoton ja asunnon saa myytyä, kun sitä ei enää tarvitse.

Remppakulut saa vähentää verotuksessa vasta sitten, kun asunto on jo vuokrattu eli ennen vuokraamista syntyneet kulut saa takaisin vasta asunnon myydessään.

Talkoilla ei kukaan järkevä suostu toisen sijoituskämppää laittamaan, joten kannattaa opetella tekemään itse tai hankkia luottoremppamies, joka tekee työt.

Vierailija
4/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin keskustan hinnat on karanneet käsistä!

Olen ajatellut panostaa yhteen lähiöön, josta on keskustaan 4km ja yliopistoon yms. 2,5km.

Vielä mietin sitä, että kannattaako se yksiö vai kaksio. Ja valmiiksi vuokrattu vai ei? Huonokuntoinen halpa vai hyväkuntoinen kallis?

Vierailija
5/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä minä olen seurannut meidän kaupungissa niin yksiöiden vuokrat on 390-490€ ja kaksioiden vuokrat 450-590€, mutta myyntihinnoiltaan on yleensä yksiöt aika paljon halvempia kuin kaksiot. Ja pienemmässä asunnossahan on sitten pienempi vastikekin, joten luulisin että tuotto on parempi pienissä asunnoissa. Sinkkutaloudet vaan lisääntyy kokoajan.

Kyllä mulla ainakin vanhemmat ja sisarukset auttavat rempoissa, vaikka olisi sijoitusasunnosta kyse.

Vierailija
6/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suht hyväkuntoinen yksiö 30-35m2 voisi olla aika varma. Joku opiskelija voi sellaisessa haluta asua pidempäänkin.

Vierailija
7/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyntihintaan ainakin tuplana, joten itse tekisin kyllä itse remontin ja säästäisin nekin rahat itselleni. Useamman asunnon kun ostaa, saa yhden yksiön jo melkein sillä säästöllä jos oikein hyviä kauppoja tekee.

Vierailija
8/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haetko sijoitukselle tuottoa vai arvon nousua. Jos haluat tuottoa, on luonnollisin valinta sellainen asunto, jonka saa helposti vuokrattua. Arvon nousua tavoittelevan kannattaa panostaa asunnon sijaintiin, tällaiset asunnot ovat luonnollisesti kalliimpia.

Vierailija
9/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole varaa sijoitusasuntoon! Jos joudut miettimään, että halpa vai kallis, olet vielä kauempana sijoittamisen todellisuudesta.

Meillä on Tampereella 3 yksiötä keskustassa, niihin jonotetaan. Sen sijaan serkun kaksio Kaukajärvellä on usein 1-2 kk tyhjänä vuokralaisten "välissä" ja vuokra on alhaisempi kuin keskustassa.

Vierailija
10/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole varaa sijoitusasuntoon! Jos joudut miettimään, että halpa vai kallis, olet vielä kauempana sijoittamisen todellisuudesta.

Meillä on Tampereella 3 yksiötä keskustassa, niihin jonotetaan. Sen sijaan serkun kaksio Kaukajärvellä on usein 1-2 kk tyhjänä vuokralaisten "välissä" ja vuokra on alhaisempi kuin keskustassa.

Vierailija
11/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen suorastaan neutraali. Valmiiksi vuokrattu voi olla hyvä, jos vuokralainen on maksanut hyvin vuokransa, asiapaperit kunnossa ja ehkä asunut siinä jo pitkäänkin. Joskus vaan näitä juuri myydään pois, kun vuokralainen on käynyt rasitteeksi (mistä eivät takuulla kerro myydessä) ja vuokraisäntä/emäntä on kypsynyt sijoitusasuntotoimintaan. Kannattaa kokeilla netistä löytyviä tuottoprosenttilaskureita ja yrittää saada tuottoprosentti vähintään 3 prossaan. Ottaisin ennemmin tuollaisen kaksion, jos sulla on siihen varaa ja tuolta lähiöstä. Saat siihen peräti kaksi asukasta opiskelijoista, katso että pohja on sellaiseen sopiva. Silloin tuotto on yleensä aikas hyvä.

Vierailija
12/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin pienehkö kuin iso. Tyyliin vuokran kannalta ei juuri merkitystä, onko 52 vai 57 m2, mutta hoitovastikkeessa ja ostohinnassa on eroa. Yksiöstä ei saa suhteessa 45m2 niin paljoa kuin kaksiosta, toisaalta ihan kopperoakaan ei kannata ostaa. Hoitovastike on todellakin oleellinen. Loppujen lopuksi saat 50m2 kaksiosta uusilla laminaateilla ja näteillä seinillä paremman vuokran kuin huonommasta 55m2.

Yksiöissä hyvä koko on noin 30m2. Maksimi 35. Kaksiossa 44-55. Pienikin kaksio voi mennä hyvin. Parveketta moni arvostaa nykyään.

Vierailija
13/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisi vuokralle todella hyvään hintaan. Tampereella todella huono asuntotilanne.

Ostaisin heti, jos saisin lainan tai olisi joku perintö.

Vierailija
14/14 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

=varma vuokralainen, korkea vuokrataso, vaikka asunnon kunto ei olisikaan hyvä. Lähiöstä saattaa löytyä kuitenkin helmi, jossa kalliit remontit tehty, huomattavasti halvemmalla. Vaatii kyllä myytävien asuntojen tutkailua monelta kantilta. Itse olen päätynyt etsimään asuntoa ei aivan keskusta, muttei mistään lähiöstäkään. Jompikumpi täytyy olla rempattu: keittiö tai kylppäri. Ja putkiremontti kaukana tulevaisuudessa. Helppoa ei ole kuitenkaan löytää sopivan hintaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan