Kasvissyöjät, millaista pitsaa yleensä syötte?
Viikonlopuksi illanistujaisiin suunnittelin että valmistaisin itse pitsaa, ja ystävistäni muutama on kasvissyöjä, lisäksi yksi sellainen joka ei syö punaista lihaa mutta kalaa kyllä.
Suunnittelin että tekisin kaksi eri vaihtoehtoa, toinen voisi olla esim. tonnikalapohjainen ja toinen olisi kokonaan kasvispitsa. Haluaisin teiltä vinkkejä mitä kannattaisi pitsoihin laittaa että maistuisivat?
Kommentit (19)
tuskin onnistut sellaista tekemään, jonka kaikki lisukkeet ovat jokaisen kasvissyöjän lempilisukkeita - mutta etköhän sellaisen, jota jokainen kasvissyöjä mielellään syö. =)
Esim. tuo ensimmäisen vastaajan pitsa on mun inhokkiani! =D En halua pitsaani paprikaa, siitä tulee ihan ylikypsää. Sipuli taas jää sellaiseksi inhottavaksi nauhaksi (tai pätkityksi nauhaksi...). Sienet ovat tosin POP ja tomaatit menevät.
Summa summarum: Söisin ilomielin ja kiitollisena tuotakin pitsaa, vaikken ikinä tuollaista itse tekisi. Mutta että olet nähnyt vaivaa ja varrrrmasti on hyvää, niin olisin kiitollinen.
Omat lempitäytteeni taas ovat aika tymäköitä, ei niistäkään kaikki välitä. Oliivia, aurajuustoa, kaprista... tms.
-banaania, persikkaa, ananasta ja currykastike
-päärynää, persikkaa, säilykekirsikoita ja banaania (maistui kuin olisi hedelmäcocktailsäilykepurkin sisältö kaadettu pizzan päälle)
-perunamuussia, punaisia ja ruskeita papuja jonkinlaisessa tomaattikastikkeessa
Ja kyllä, nämä ovat olleet ihan pizzerioiden listoilta, viimeistä en kokeillut vaan otin perinteisemmän paprika-sipuli-tomaatti-ananas -pizzan. Parasta taitaa olla kuitenkin että ihan kysyisit niiltä ystäviltäsi mitä haluavat/eivät voi sietää.
Itse tilaan pitsoja tyyliin ananas-jalapeno-tomaatti-feta, vaikka en kasvissyöjä olekaan. Nomm.
-banaania, persikkaa, ananasta ja currykastike
-päärynää, persikkaa, säilykekirsikoita ja banaania (maistui kuin olisi hedelmäcocktailsäilykepurkin sisältö kaadettu pizzan päälle)
-perunamuussia, punaisia ja ruskeita papuja jonkinlaisessa tomaattikastikkeessaJa kyllä, nämä ovat olleet ihan pizzerioiden listoilta, viimeistä en kokeillut vaan otin perinteisemmän paprika-sipuli-tomaatti-ananas -pizzan. Parasta taitaa olla kuitenkin että ihan kysyisit niiltä ystäviltäsi mitä haluavat/eivät voi sietää.
missä ihmeessä tuollaisia syödään? Jossain tropiikissako? Kaamea ajatuskin että banaania tai perunamuusia pizzassa!
Mun suosikki-kasvispizzoja on esim. seuraavat täytteet (näiden lisäksi toki se tomaattikastike ja mozzarellaa+parmesanjuustoa):
- herkkusieniä, oliiveja, punasipulia, punaista paprikaa
- ananasta, paistettuja soijasuikaleita, jalapeñoja, sipulia
- pinaattia, sipulia ja fetajuustoa
- mozzarellaa, tuoretomaattia, pestoa
tomaatin tilalla voi olla myös aurinkokuivattua tomaattia. Ja tietenkin paljon valkosipulia.
tomaatti-persikka-suolapähkinä. Persikat ovat siis säilykepersikoita. Itse en enää siedä pitserioiden ainaisia herkkusieni-paprika-sipuli-ananas -ällötyksiä, mutta niitä kai useimmat kasvissyöjät syövät...
Feta jalapeno tomaatti ja ananas
Mozzarella jalapeno tomaatti sipuli
sweet chili-kastike, ananas, tomaatti, tuore herkkusieni ja aurajuusto. Ja päälle tietysti vielä reilusti juustoa, oli herkkua!
feta
punasipuli
cashewpäkinä
kirsikkatomaatti
mut oikeesti voi laittaa ihan melkein mitä vain. hyvää siitä tulee, ja aina oon vegenä kiitollinen ku joku muistaa mun ruokavalion.
mieluiten sellaista jossa on tomaattia, sipulia, herkkusieniä, oliiveja, valkosipulia ja basilikaa.
ja reippaasti valkosipulia ja juustoa, ja tietysti tomaattikastike alle! Vähän voi tuikata pestoakin joukkoon. Nam!
herkkusieni-sipuli-paprika-oliivi
pestoa, mozzarellaa, sipulia (kuullottaa pannulla runsaassa öljyssä niin ei jää kuivaksi) ja vielä kirsikkatomaatteja. Nam!
Oma suosikkini pitsoissa on klassinen margherita: tomaattia, mozzerellaa ja basilikaa. Myös rucola basilikan sijaan on hyvää.
Vuohenjuusto, basilika, pinjansiemen, aurinkokuivattu tomaatti, oliivi + valinnainen valkosipuli? On ihan mahtavan hyvää!
Kasvissyöjät, millaista pitsaa yleensä syötte?
Yleensä aivan paskaa!
Pitsassa ei tarvitse olla älyttömästi niitä täytteitä, ei varsinkaan kasvispitasssa. Tee sellainen roomalaistuulinen ohutpohjainen pitsa.
Mun suosikkitäytteitä on
-"joku vihreä ruoho" eli pinaatti, rukola tai sikuri tai vastaava vihreä tymäkänmakuinen ruohokasvi (Talvisaikaan ja muuten ulkosesonkiaikana ruohovihanneksen voi muuten kohtuullisella menestykselä korvata myös punajuuriraasteella. SIinä on jotenkin samantyyppinen maku- mut ei liikaa sitä raastetta sitten!)
-latva-artisokka
-oliivi
-tomaatti
-sipuli (ihan pieneksi silputtuna)
-tuore paprika (säilykepaprika on ihan hirveää)
Mutta juuri kahta enempää ei kannata samaan pitsaan laittaa, paitsi sitten lisäksi tomaattikastike ja juusto, jos juustoa käyttää. Itse tykkään juustosekoituksistakin, myös aurajuusto sopii usein kasviksiin.
Erivärisiä paprikoita, sipulia, tuoreita herkkusieniä ja kirsikantomaatin puolikkaita.