Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outoja kotiruokia joista ette ole kuulletkaan/ikinä maistanee?

Vierailija
26.08.2012 |

Tuli mieleen tuosta ensi viikon ruokalista ketjusta. Minulle aivan uusi tuttavuus oli savuluusoppa, joka ilmeisesti on peruskotiruokaa jos sitä on mummun ajoilta tehty.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kotona kuulemma syötiin muttia usein. Muttihan on siis periaatteessa jauhoklimppejä.

Samalta seudulta ollaan kotoisin, mutta meidän kotona ei muttia tehty koskaan.

Vierailija
22/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoperunoista olen kuullut, mutta se kuulostaa sellaiselle ruualle jota en ikinä halua maistaa :D Siis oikeasti, pelkää maitoa ja perunaa? En ymmärrä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani oli ainakin näitä:

- veriletut. Sian tai naudanvereen sekoitettiin lettutaikinan tyyliin ja paistettiin. Syötiin puolukkahillon kanssa. Ja oli hyviä

- makaronivelli (maitoa ja makaronia ja juustoraastetta)

- perunavelli (perunamuusi tehtiin ohueksi ja laitettiin paljon voita, nam nam) syötiin lämpimien ruisleipien kanssa

- tilliliha

- savuluusoppa, jota teen aina kun lihaisia savuluita saan, ihan mahtavaa ruokaa!

- läskisoosi eli porsaankylkikastike

- jauhelihalaatikko (perunoita ja jauhelihaa ja munamaitoa, uunissa)

- vanhanajan makaronilaatikko, joka oli juhlaruokaa eikä siihen tullut lihaa, vaan sokeria

- leipäressu, joka oli maidossa liotettua ruisleipää ja paistettiin valurautapannulla voissa ja syötiin hillon kera, suurta herkkua

- tappaiskeitto, josta muuntamalla tuli mykyrokka. Aika tukevaa murkinaa Savosta. Hyvää.

- hapanlohko, jossa oli keitettyä hapanleipätaikinaa ja perunaa (ukkini kotiseuturuokaa Karjalasta)

Mummo (synt. Savossa 1918 ja täyttää 98 vuotta) kertoo syöneensä myös 20-luvulla oravakeittoa, joskin kurrea piti keittää kauan. 20-30-luvun taitteen lama oli kovaa aikaa.

N46 v.

Vierailija
24/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko

Vierailija
25/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoperunoista olen kuullut, mutta se kuulostaa sellaiselle ruualle jota en ikinä halua maistaa :D Siis oikeasti, pelkää maitoa ja perunaa? En ymmärrä....

No, otettiin sitä mitä kotoa löytyi, kun ruoka oli vähissä, eikä ainoaa lehmää voinut teurastaa. Aika paljon tuota suomalaista ruokakulttuuria sävyttää vuodenajat, köyhyys ja puute.

Vierailija
26/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko tekee harvase viikko jotain kurryja. En ole maistanut, tosin välillä laitan kurry-maustetta kanaan.

Vierailija
27/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri joskus kertoi että heillä oli usein lapsena maitokaalia. Mitä sitten leinee, maitoa ja kaalia?

Vierailija
28/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo koskaan maistanut tillilihaa. Aloitin koulu-urani 1987, 80-luvulla sitä käsittääkseni tarjoiltiin, muttei meidän koulussa.

Vierailija
29/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kananmunakastike eli valkokastike johon lisätään pilkottua keitettyä kananmunaa on yllättävän hyvää keitetyn perunan kanssa.Päälle höysteeksi meetwurstikuutiota tai Neulasmuikkua.80-luvun lapsuudessa oli herkkua mummolassa.

Vierailija
30/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimasesti oudoin ruoka josta oon kuullu on munakastike. Siis keitetystä kananmunasta tehtyä kastiketta.

Olin jo unohtanut tän. Ei ollut suosikkini, mutta kastike oli ihan yleinen kun olin lapsi.

Aloittajan savuluusopasta en ole kuullut koskaan. Palttusoppaa meillä syötiin, ei ole ehkä kaikille tuttu.

Vierailija
31/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökkyy tai tökkäys voi olla vähän vieraampi ruokalaji joillekin.

Vierailija
32/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin kotona kuulemma syötiin muttia usein. Muttihan on siis periaatteessa jauhoklimppejä.

Eroaa makaronista miten? 

Vierailija
33/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin ja se on hyvää ollakseen perinneruoka. Jauhoklimpit on väärä kuvaus, kuiva puuro kuvaa paremmin, koska koiranpäämutti on huonosti tehty mutti  (isoja jauhoklimppejä).

Vierailija
34/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroaa makaronista miten? 

Eroaa siten, että ei sisällä makaronia, vaan ohrajauhoja, suolaa ja vettä (ja voita).

Vierailija
35/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, otettiin sitä mitä kotoa löytyi, kun ruoka oli vähissä, eikä ainoaa lehmää voinut teurastaa. Aika paljon tuota suomalaista ruokakulttuuria sävyttää vuodenajat, köyhyys ja puute.

No lähinnä tarkoitin, että ihmettelen miksi tätä joku nykyisin tekee/syö. Jouduttiinhan aikoinaan pettuakin syömään, kun muuta ei ollut, mutta tuskin sitä kukaan enää nykyisin söisi.

Vierailija
36/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-perunakeitto. Oikeestiko vain keitetty perunoita? Jotain maustetta?

-tilliliha. Luin jostain että tämä on yksi helpoimpia ruokia laittaa.

Vaikka onkin vanha ketju ...

Perunasoppa, jota nimenomaan mummini teki on ihanaa, samettista keittoa. Keitetyt perunat ja sipulit soseutetaan, mausteeksi suolaa, mustapippuria ja muskottia, sekaan ruohosipulia ja persiljaa. Perunasoppaan voi myös lisätä Koskenlaskijaa. Sehän on loppujen lopuksi vain yksi juuressosekeitto. 

Pidän tillilihasta, mutta en ole sitä koskaan tehnyt. Edellyttää tietyntyyppistä, luista naudanlihaa, jotta siihen saa oikean maun. Tekemisessä taitaa mennä aikaa, mutta ei vaadi vaivaa. 

Mulle ei nyt tule mieleen mitään "outoja" kotiruokia. Paljon on sellaista, jota en ole syönyt, esim. tappaiskeitto ja klimppisoppa, mutta eivät ne silti outoja ole. 

Vierailija
37/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helnekeitto ja polkkanasoppa!

Vierailija
38/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkokastike on samaa kuin lasagnenkastike ja lipeäkalan kastike.Valkokastiketta voi syödä yleiskastikkeena,esim. kalaruokien kanssa se on ihanaa.Keväällä kun pistää sekaan ruohosipulia tai vihreitä uuden sipulin varsia,myös persilja käy ja kala-ruuan kanssa tilli-a vot!

Vierailija
39/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ogobono keitto

Vierailija
40/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna-jauhelihalaatikkoa teen ihan perus-kotiruokana.Teen sen vaan perunamuussista,äitini teki viipaloiduista perunoista ja sitten joko lihasuikaleita/siivuja tai jauhelihaa ym. mausteita munamaito jne.Minä siis sekoitan muussiin ruskistetun jauhelihan,mausteet,yleensä pakastevihanneksia ja sipulia.Munamaito päälle ja toisinaan juustoraastetta.A vot.Itseasiassa sama ruoka kuin jouluinen imelletty perunaloora.Sitä vaan imelletetään yön yli lämpimässä vehnäjauhojen voimalla ja sitten uuniin.Siihen ei tule muuta perustaa kuin perunamuussi.