Meistäpä tehtiin kätevä lastes.ilmoitus
Huoh. Lähinnä vaan ylimääräinen meno ja mahdolliset käynnit jossain stressaa.
Aihe ilmoitukseen oli siis seuraava.
Meille tuli alueemme sairaalasta jossa poikani (14v) ollut tutkimuksissa nielemisvaikeuden vuoksi, ilmoitus, että meillä on ollut aika emmekä ole sille saapuneet, joten täyttää lastensuojelun kriteerit!
Otin heti luurin käteen ja soitin sairaalaan sillä odotimme kyllä aikaa saapuvaksi, mutta emme olleet sellaista saaneet. Pyysin nyt etsimään tiedon miten ovat meidät mukamas kutsuneet. Olivat olleet kuulemma huolissaan kun ei meitä näkynyt varatulle ajalle.
Poika voi edellisellä käynnillä ihan hyvin.
Kävi sitten ilmi, että he olivat UNOHTANEET kutsua meidät.
Jep, ja nyt sitten odotamme lastensuojelun sosiaalityöntekijän kantaa kuinka paljon tätä nyt sitten puidaan.
Minä mietin ihan tosissani jo, että haastan ne aiheettomasta ilmoituksesta oikeuteen. Olisivat edes soittaneet kun odottivat meitä saapuvaksi, eikä tultu.
Tälläistäkin voi siis tapahtua ja tälläiseen on kunnilla aikaa ja rahaa, mutta oikeasti hädässä olevat lapset jää huolehtimatta. En ymmärrä.
Tosin en ole kiukkuinen lastensuojelulle vaan sairaalan väelle. Sosiaalityöntekijät vaan tekee työnsä, mutta harmi, että sekin resurssi menee haaskuun sinänsä.
Kommentit (17)
Menee haaskuun tässä meidän tapauksessa.
ap
Toisaalta puheterapeutille menemättä jääminen ei ole lapselle vaaraksi, mutta meidän pojankaan tapauksessa tuon käynnin väliin jääminen ja nyt sen tästä syystä viivästyminen ei ole hengenvaaraksi, mutta vaatii vielä selvitystä ettei ole mitään vakavampaa.
Tämä minkä sanopin niin oli heidän kertomansa mukaan se syy ilmoitukseen, piste.
Siksi en tiedäkään miten suhtautuisin.
On minulla lapsia muitakin ja joskus jouduttu flunssan takia siirtään aikaa, mutta ei se ole haitannut ja onhan se ymmärrettävääkin.
Mutta nämä huolestuivat kun meitä ei kuulunut, emmekä ilmoittaneet, ettemme tule.
ap
on syytäkin lastensuojelun tutkia asia.
ja sanoisivat, että olikin heidän moka. Voisi sossu samantien sulkea tapauksen. Kyllähän tuo täysin älyttömältä kuulostaa, (jos tosiaan tässä oli kaikki faktat nyt esillä).
keskustelemaan lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa, hoitakoot keskenään.
Näin kertoivat, mutta tämä hoitaja lupasi, että asia kirjataan sairaalan sosiaalityöntekijän papereihin.
Ainoa on, että jotenkin en luota enään pätkääkään, että tohtivat myöntää virheensä. Lastensuojelusta nimittäin sanoivat, että vaikka ovatkin aina korostaneet, että pelkkä huoli riittää ilmoitukseen niin ovat silti hiukan kiukkuisia heidän aikansa tuhlaamisesta mikäli heillekin myöntävät tuon asian. Soitin nimittäin lastensuojeluun ja kerroin, että myönsivät minulle virheensä.
Lastensuojelusta eivät ole tavoittaneet hoitajaa eikä sosiaalityöntekijää, mutta sanoi, että asia varmaan suljetaan jos myöntävät asian hänelle.
Muutenhan laki velvoittaa heitä ottamaan asian selvitykseen, vaikka se olisi kuinka pieni.
ap
mitä toimintaa...ja tässä kaupungissa saa tehdä ammattilaisena tuhat ilmoitusta oikeasta asiasta eikä SILTIKÄÄN tapahdu mitään eikä asioita tutkita....
Sellaista ei ole, se on ultrattu ja kokeita otettu.
Ainoa mikä on todettu niin kalkkeuma kilpirauhasessa, mutta sille ei kuulemma mitään tehdä.
Ja se olen ollut minä, joka hoitoa alkuun vaadin joka paikasta koululääkäriä myöten, mutta meitä ei otettu tosissaan ja vein loppujen lopuksi pojan ensiapuun ja vaadin hoitoa.
Silloin vasta saatiin lähetteitä kokeisiin.
Luultavammin nielemisvaikeus johtuu siitä, että hänellä on astma ja asunnostamme löytyi kosteutta ja oletamme täällä olevan hometta. Oireet alkoi juuri silloin kun muutimme tähän ja nyt olemme muuttamassa siksi pois.
Pojan astmakin puhkesi muutamia vuosia sitten talossa missä oli hometta, joten kun altistuminen on jo niin oireetkin voi nousta pintaan nopeasti kun altistuu uudelleen. Oireilemme koko perhe tavalla tai toisella.
Pojalta ei tätä asiaa olla tutkittu, vaikka olen pyytänyt. Käskettiin vain lähettää pois kotoa jonnekin pariksi viikoksi, että hellittääkö oireet. Ei poikamme ole ikinä ollut kotoa niin kauan pois eikä halua, ymmärrän sen.
Nyt olen varannut yksityiselle allergologille ajan jossa otetaan sitten home vasta-aineet ja toivottavasti saadaan asiaa yksityisellä eteneen. Sairaalaan olen todella pettynyt.
Edelleenkin korostan, että aikavarausta ei meille koskaan tullut, joten en tiennyt, että meiltä jäi käynti käymättä. Vasta kun nyt.
ap
kuulostaa ihan mielivaltaiselta, eikä tämä ilmaisesti mitenkään harvinaista. Pelottaisi asua siellä.
Pohdin oman 13-vuotiaani kohdalla, olisiko hänellä nielemisvaikeuksia. Lähinnä ihan syömistänsä seuratessani, poika itse on sitä mieltä, että mitään ongelmaa ei ole. Sivustakatsojan silmään vaan näyttää tosi hankalalta,
Laita kirjallinen viesti perään heti. Laitat siihen päivämäärän ja hoitajan nimen, jonka kanssa olette keskustelleet ja osoita se hänen esimiehelleen sekä sairaalan sosiaalityöntekijälle että lastensuojeluun (jos tiedät, kenelle virkailijalle juttunne menee). Ilmoitat siis faktat ja vaadit, että juttu suljetaan, kun syytä ls-tutkimukseen ei ole.
Meillä lapsi ei neuvolan tädistä tykkää ollenkaan ja tarkastukset ovat hankalia. Pyysin sitten lähetettä keskussairaalaan että kuulo saataisiin vihdoin tässä 5v. tarkastettua kun neuvolassa ei ikinä ole onnistunut.
Postissa tuli kutsu kuulotutkimukseen ja ihan puhtaasti unohdin ajan. Puhelu tuli että meitä odoteltiin saapuvaksi mutta ei tultu ja minä tietenkin olin nolona ja pyytelin anteeksi. Sanoivat että täyttää lastensuojeluilmoituksen perusteet kun lasta ei tuoda jos lähetteellä aikaa pyydetty.
Saatiin uusi aika ja kuulossa ei mitään vikaa ollut. Lasatensuojeluilmoitus hoitui ihan käynnillä virastossa ja selitin mitä tapahtui. Sitten he käviviät meillä nopeasti kotona katsomassa ja se oli sillä hoidettu. Postissa tuli paperi ettei mitään syytä jatkotoimenpiteisiin ja kaikki lapsella ja kotona kunnossa.
Meillä lapsi ei neuvolan tädistä tykkää ollenkaan ja tarkastukset ovat hankalia. Pyysin sitten lähetettä keskussairaalaan että kuulo saataisiin vihdoin tässä 5v. tarkastettua kun neuvolassa ei ikinä ole onnistunut.
Postissa tuli kutsu kuulotutkimukseen ja ihan puhtaasti unohdin ajan. Puhelu tuli että meitä odoteltiin saapuvaksi mutta ei tultu ja minä tietenkin olin nolona ja pyytelin anteeksi. Sanoivat että täyttää lastensuojeluilmoituksen perusteet kun lasta ei tuoda jos lähetteellä aikaa pyydetty.Saatiin uusi aika ja kuulossa ei mitään vikaa ollut. Lasatensuojeluilmoitus hoitui ihan käynnillä virastossa ja selitin mitä tapahtui. Sitten he käviviät meillä nopeasti kotona katsomassa ja se oli sillä hoidettu. Postissa tuli paperi ettei mitään syytä jatkotoimenpiteisiin ja kaikki lapsella ja kotona kunnossa.
Sairaalako tekee ls-ilmon unohtuneista ajoista? OIkeasti? PIenten lasten vanhemmilla kun saattaa olla väsymystä, ja silloin saattaa unohtua. Unohtui minultakin jopa kaksi neuvola-aikaa.
Ymmärrän sen, jos lapsi tarvitsee akuuttia hoitoa, mutta en sitä, että lapsen kuulo pitäisi tutkia ja aika jää vahingossa välistä.
Juu, Suomessa veroeurot menevät mielivaltaisten byrokraattien toimiin.
Niin se varmaan meidänkin tapauksessa menee jos asia tutkitaan lastensuojelusta, ei sen kummempaa, tiedän.
Minua henk.koht. harmittaa vaan se kun aloitan juuri uudessa työpaikassa ja jos tämän takia tarvitsee olla pois töistä heti ja meillä muutenkin noita lääkärimenoja eli poissaoloja töistä tulee kertymään.
Nielemisvaikeudesta. Pojalla alkoi niin, että vitamiinit ja allergialääke mm. tuntui jäävän kurkkuun jonnekin jumiin. Piti juoda ankarasti vettä, että huuhtoutui pois. Pojalla on risat leikattu 4v. Juodessaan nestettä hän pitää melkoisen äänen niellessään. Sitten hänestä itsestä alkoi tuntua siltä, että ruokakin menee hitaasti alas ja juoda saa ruuan kanssa paljon. Ruokailu hidastui. Lopuksi tunne kurkkuun jäämisestä vahvistui niin, että koki voivansa tukehtua. Alkoi vältellä tiettyjä ruokia. Jouduin survomaan osan ja koulustakin kävi kotona syömässä kun pelkäsi, että jotain tapahtuu/tukehtuu eikä saa heti apua, luotti vain kotona syömiseen kun tutut ympärillä.
Poika laihtui kovin. Kieltäytyi sipseistä ja kaikesta ennen himoitsemistaan herkuista. Suklaata pystyi imeskelemään ja sitä ostinkin paljon ettei kilot vähentyisi enempää.
Kun oli jo vakavasti alipainoinen niin sain vihdoin vaatimalla lausunnon kelaan erityisruoka-valmisteisiin, joita olinkin jo itse apteekista pojalle ostanut, mutta ne maksaa tosi paljon. Olin huolesta soikeena. Hän pääsi ravitsemusterapeutille jossa mietittiin mitkä ruuat voi niellä ja mistä saa energiaa tarpeeksi.
Nyt lihonut päälle 15 kg ja vointinsa siltä osin parempi. Edelleen nieleminen hidasta, mutta tutkimusten myötä luottaa enemmän siihen, että ei ole tukehtumassa kuitenkaan ja sen myötä ruokavalio hiukan taas laajentunut. Mutta kaikenkaikkiaan olen saanut joka lähetteestä taistella ja vaatia apua.
Yksityisellä sanoivat, että jos kilpirauhasessa kalkkeumaa ja mulla itselläkin on kilpparin häiriö niin se pitää ehdottomasti tutkia paremmin, kunnan puolella kun jättivät asian toteamislinjalle. Tiedän itse, että kilppari voi tehdä tunteen, että nieleminen vaikeutuu ja on joskus palan tunne kurkussa. Tosin palan tunnetta pojalla ei oman puheensa mukaan ole.
ap
jos on sairaalan erhe niin teillä asia hoituu käymällä sossussa ja kiitos ja hei.
Mitä ihmettä Suomessa tapahtuu, joka perkeleen vinkasusta joku tekee ls-ilmon... eikö nyt vittu ihmisillä ole muuta tekemistä ku kytätä toisten elämää. Minä olen unohtanut lapsen kardiologi käynnin, eipä tullut mitään ls ilmoa.
Ja itse olen lasten isästä tehnyt ls-ilmon, koska siihen oli aihetta. Ei mulla ollut mitään salattavaa, pelättävää taikka panikoitavaa, minun kotioloja ei millään tavalla tutkittu eikä ollut syytäkään. isällä oli ja hän menettikin huoltajuuden sittemmin.
jostain tarvitsisi tehdä ls-ilmoitus, niin sairaalasta, kun unohtivat lähettää ajan sairaalle lapselle tutkimuksiin. Hehän tässä oikeasti ovat uhka lapsen hyvinvoinnille.
Oikeasti erehtyminen ja unohtaminen on inhimillistä, mutta jos tuolla perusteella ls-ilmoja pitäisi tehdä, niin kohde pitäisi olla ihan muualla kuin ap:ssa.
mullakin on lapsi puheterapiassa ja joskus ihan vaan olen unohtanut ajan, mutta ei ole silti lastensuojeluun tehty ilmoitusta.
On tossa jotain muuta taatusti taustalla, mitä et nyt tässä kerro.