Ekaluokkalaisten vanhemmat - kuinka monen lapsi osasi lukea nyt ennen koulun alkua? ev
Kommentit (16)
mutta joku muu voisi hehkuttaa että lapsi osaa lukea. Lapseni oppi esikoulussa lukemaan hitaasti sanoja JOS keskittyy. Osaa lukea esimerkiksi kylttejä sekä osaa kirjoittaa sanoja. mutta ei ole kiinnostunut erityisemmin eikä jaksa yrittää juurikaan. Läksyjä tehdessä ei viitsi edes itse yrittää lukea ohjeita mutta saattaa välillä yllättää kirjotuksillaan ja lukemalla joitain mikä kiinnostaa.
viisivuotiaana oppi alkeet ja nyt lukee jo tosi hyvin. Itse on kertonut että oman luokkansa oppilaista (20 lasta) 5 osaa lukea. Luokalla on aika monta lasta joilla äidinkielenä muu kuin suomi, voi olla että sen vuoksi lukutaitoisia on niin vähän.
Ei osannut lukea ekalla. Heillä jaettiin luokka kolmeen osaan ykkösen syksyllä ja jako meni pyöreästi näin:
- 5 sujuvaa
- 10 tavaten lukevaa
- 10 lukutaidotonta
Eli 15/25 osasi lukea edes tavaten. Meidän tyttö ei osannut tosiaan lukea. Syysloman alla oppi ja kehitys oli huimaa. Keväällä oli saanut jo tavaajat kiinni ja kirjoittaminen on erinomaista. Kirjoittaa vaikeat sanatkin täysin oikein. Heillä on luokassa kaksi, joiden lukemisessa on edelleen ongelmia, koska tavaavat niin hitaasti ja nuo kaksi käy erityisopetuksessa.
Edelliskauden eskariryhmästäni viisi osasi lukea ennen kouluunmenoa, kolme heistä luki jo ennen eskarin alkua.
Tämän vuoden eskarilaisista osaa myös kolme jo lukea.
Esikoinen on nyt tokalla luokalla ja opettelee, uskokaa tai älkää, tavaamaan. Tai siis tavuttamaan sanoja. Muistan käyneeni saman prosessin läpi itse aikanaan, opin myös varhain lukemaan.
Kuopus on eskarissa ja on siis myöskin lukenut jo vuoden päivät. Toisin kuin esikoinen, tämä nuorempi on utelias ja tiedonhaluinen, nopea oppija, jota selkeästi eskarin kuviot tylsistyttää. Esikoisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa, koska hän on ennemminkin vähän laiskanpuoleinen ja mielummin haaveilee, kuin tekee yhtään mitään muuta :)
Että saapa nähdä, miten itse kunkin syksy lähtee muotoutumaan lukuhommien suhteen :)
esikoinen oli 5v3kk ja toinen 4v9kk kun lukeminen avautui. Ovat nyt tokalla ja eskarissa. Kolmas nyt 4,5v - saa nähdä milloin oppii, ainakin kiinnostunut on ollut kirjaimista jo pitkään. Itse opin myös 5-vuotiaana.
lukemaan ennen eskariin menoa. Toinen luki sujuvasti jo eskariin mennessä, koulussa piti vähän harjoitella tavaamista, kun luki "liian nopeasti".
Toinen osasi lukea yksittäisiä sanoja eskariin mennessä. Ekalle mennessä osasi sitten lukea jo ihan hyvin, joskin hitaasti.
Kolmas näyttää oppivan lukemaan myös ennen eskaria, koska osaa jo nyt 4v lukea tuttuja sanoja, tuntee kaikki kirjaimet, ja osaa kirjoittaa helppoja sanoja ilman apua.
Kuvittelisin siitä olleen apua, että on luettu aina paljon, ja ollaan puheliasta sorttia kaikki :D
laskee myös, ja kirjoittaa, tosin kirjainkoko ei hallinnassa yhtään. Itse oppinut jotenkin, en ole opettanut. Isosisko tokaluokkalainen lukee huonommin.
Tänään olin ihan erityisen iloinen, kn poika alkoi lukea ihan oikeaa kirjaa. Pelasi välillä ja taas luki useamman tunnin.
luokka jaettu kahtia, mutta ei lukutaidon perusteella, koska lapsen ryhmässä on myös lukemiseen osaavia.
toinen osasi jo eskaariin mennessä lukea, ja lukikin paljon, kirjoitti myös itse tarinoita. Toinen oppi lukemaan vasta tokalla luokalla, ekan aikana tavasi kyllä hieman, mutta ei tosiaan oppinut lukemaan koko vuoden aikana. Se mitä ihmettelen, että näin lukutaidotonta laiteta erkan oppiin enemmän, kerran viikossa sai erkan apuja lukemiseen...
Mutta poika osaa lukea tavuja ja lyhyitä sanoja. Toiset sanat ovat kuitenkin vaikeita. Eli voisin sanoa, että hilkulla ainakin on.