yläasteen ope! Onko kiva ammatti vai onko rankkaa?
Ainakin Suomi24:lla joku sanoi, että helppoa ja hyväpalkkaista on siihen työmäärään nähden. Pitäähän sitä jotain tietääkin, mutta samoja kalvojahan sitä pyöritettän/kirjoja käydään, joten ei ehkä kokoajan tarvitse itse opiskella...
Mikä aineyhdistelmä sinulla on? Saitko pätevyytesi opiskelemalla yliopistossa ko. ainetta ja siihen pedagogiset päälle vai opiskelitko suoraan opeksi?
Kommentit (46)
Raskainta ovat vaikeat oppilaat ja heidän perheensä. Parasta on hyvä palkka ja pitkät lomat.
jota harva haluaa tehdä
erittäin huonolla palkalla
mutta sanon että on pirun kivaa!
palkkaa saa prosentteina samassa suhteessa.
Mutta koska opetusta yli 16 tuntia täytyy juosta joka hiivatin kokouksessa ja palaverissa sellaisenakin päivänä, jolloin lukujärjestykseen ei ole merkitty tuntiakaan opetusta.
Raskasta työstäni tekee ongelmaiset perheet ja äänitaso jota joudun päivittäin kuuntelemaan. Ei siis niinkään äänitaso luokassani, vaan koulurakennuksessa ylipäätään (välitunneilla käytävillä, ruokalassa jne.)
Mukavaa työssäni on nähdä oppilaiden kehittyminen ihmisenä. Voi olla huimaavaa nähdä kuinka pienestä 13-vuotiaasta pojan nassikasta tulee jossain vaiheessa lähes aikuinen peruskoulun käynyt nuori mies. Ja ne muistavat minut vielä vuosien kuluttuakin :)
Teen työtä melko pienellä paikkakunnalla, jossa itse myös asun. Tiedän olevani silmätikkuna. Vaikka yläkoulussamme on noin 300 oppilasta, väitän että melkein kaikki tietävät missä asun, missä käyn ostoksilla, mitä harrastan ja keitä ovat omat lapseni. Se ei ole aina niinkään hauskaa..
Oma aineeni ei riitä opetusvelvollisuuteen, teen lisäksi tunteja myös toisessa aineessa, johon minulla ei ole kelpoisuutta. Töitä tuntien eteen riittää edelleen, vaikka olen ollut alalla jo 12 vuotta. No, minä käytänkin kalvoja todella vähän :)
Myös lomat koen kyllä plussana, enkä pidä palkkaakaan huonona (tätähän ei saisi sanoa ääneen).
Olisihan se mukava hyötyä jollakin tavalla siitä, että opetusta on alle opetusvelvollisuuden ja palkkaa tulee vähemmän. Parasta on se, että lukujärjestyksessä on yksi tyhjä päivä viikossa. Voisi pitää lapset kotona ja saada pienempi päivähoitomaksu.
Huonolla tuurilla se opetukseton päivä sattuu sitten olemaan opettajainkokouspäivä, jolloin on oltava paikalla.
Ei kovin mukavaa.
"tunneilta tietyllä kertoimella (valmisteleminen)"
Siis ei saa "täyttä palkkaa", jos opetettavien tuntien määrä jää alle opetusvelvollisuudeksi määritellyn määrän.