Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yläasteen ope! Onko kiva ammatti vai onko rankkaa?

Vierailija
25.08.2012 |

Ainakin Suomi24:lla joku sanoi, että helppoa ja hyväpalkkaista on siihen työmäärään nähden. Pitäähän sitä jotain tietääkin, mutta samoja kalvojahan sitä pyöritettän/kirjoja käydään, joten ei ehkä kokoajan tarvitse itse opiskella...

Mikä aineyhdistelmä sinulla on? Saitko pätevyytesi opiskelemalla yliopistossa ko. ainetta ja siihen pedagogiset päälle vai opiskelitko suoraan opeksi?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka menee joka pv töihin klo 7.20, lähden klo 15-16 riippuen päivästä, kokeet korjaan lisäksi kotona. Kaikki materiaalit, monisteet, tukku-ja kauppatilaukset teen kotona.

Joskus menee töissä klo 17-18, ehkä kerran viikossa.

Vierailija
22/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pidät ihmisistä noin ylipäätään, tykkäät sosiaalisista kontakteista, vaihtelevista tilanteista, et hermostu pienistä.. tykkäät ohjata ja kasvattaa nuoria. Silloin opettajan työ on sinulle varmasti mieluista.

Aineenhallinta on se vähin vaiva yläkoulussa. Mutta työssä kehittyy koko ajan ja löytää parempia tapoja opettaa.

Itse kyllä edelleen suunnittelen tuntini, enemmän ja vähemmän, koska haluan kehittyä. Aineessani ei ole käytössä oppikirjaa. Oppimateriaalia on kertynyt työvuosien varrella. Eka vuosi oli rankka, kun kaikki piti tehdä alusta alkaen.

Plussaa ovat pitkät kesälomat (sitten, kun niistä vihdoin jossain vaiheessa uraa alkaa saada palkkaa... monta vuotta saattaa ensin mennä äitiysloma-, hoitovapaa- ja vuorotteluvapaasijaisena, jolloin palkka juoksee vain lukuvuoden ajalta).

Lapsiperheelliselle opettajan työ sopii hyvin työaikojen ja lomien puolesta.

Olen opiskellut mutkien kauttaa aineenopettajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kotitalousopettajan pitää tehdä 23h / vko? Ja mennä töihin klo 07.20. Ja toiset saa saman palkan esim. 20h / vko työstä. En ymmärrä.

Vierailija
24/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kotitalousopettajan pitää tehdä 23h / vko? Ja mennä töihin klo 07.20. Ja toiset saa saman palkan esim. 20h / vko työstä. En ymmärrä.

Eri aineilla on eri opetusvelvollisuus, eli se jolla saa täyden palkan ja jonka yli menevät tunnit on ylitunteja.

(Ajattele, lukion äidinkielenopella se on 16, eli käytännössä lukiokertoimen takia 15. tämä ihan ohiksena.)

Vierailija
25/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on määritelty kauan sitten ja niissä olisi tarkistamisen paikka pikaisesti.

Esim. aiemmin kotitalousopettajat eivät juurikaan pitäneet kokeita, eli niiden korjaamistakaan ei ollut. Siksi 23 viikkotuntia oli SILLOIN sopiva. Nykyisin pidetään teoriakokeita ja korjaamistakin piisaa. Teetetään kirjallisia töitä. Kotitalousopettaja on myös mukana vaikka ties missä työryhmässä ja juhlia järjestämässä ym. 23 tuntia on aivan liikaa. Ja ei ne raaka-aineetkaan sinne luokkaan itsekseen kävele. Moni käy itse kaupassa.

Vierailija
26/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että äidinkielen opettaja saa luokanvalvojuudesta parhaimman korvauksen ja se, jolla on 24 h:n opetusvelvollisus saa pienimmän.

Ihan älytön juttu! Siinä jos missä olisi OAJ:llä tarkistamisen paikka.

Vierailija
27/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se, että äidinkielen opettaja saa luokanvalvojuudesta parhaimman korvauksen ja se, jolla on 24 h:n opetusvelvollisus saa pienimmän.

Ihan älytön juttu! Siinä jos missä olisi OAJ:llä tarkistamisen paikka.

Paikallisesti/koululla sopimalla se tosin voidaan korjata. Mä opetan lukiossa ja meillä sovittiin niin, että korvaus ryhmänohjaajuudesta menee eri kertoimilla opetusvelvollisuuden mukaan (1 / 1,1 / 1,2 / 1,3) niin, että kaikille tulee suunnilleen sama euromäärä. Aivan tasan sitä ei saa, mutta näillä kertoimilla saatiin kaikkia tyydyttävä ratkaisu. Teidän pitää ottaa asia esille koululla, ei se täällä marisemalla korjaannu.

Vierailija
28/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehty hiljattain. Tiedot on jo rehtoreilla! Lv-korvaus tulee olemaan kaikilla äidinkielenopettajien saaman korvauksen suuruinen!

Vierailija
29/46 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokkia toisiaan eivätkä pysy aloittajan toivomassa aiheessa.

Vierailija
30/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla oman aineen ja sivuaineiden opinnot, ei voi lukea "suoraan opeksi".

Vierailija
31/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten muutaman vuoden päästä luin toisen aineen pätevyyden. Alkuvuosina tuntien suunnitteluun meni aikaa. Nyt ei niinkään paljon. Sitäkin enemmän täytyy päivittää tietojaan. Ja se kaikki muu työ opettamisen lisäksi. Toisinaan on helppoja työviikkoja ja toisinaan raskaampia. On mukavia oppilasryhmiä ja erittäin haastavia. Kevyempää on niinä vuosina, kun ei ole luokanvalvojuutta.

Eniten nyppii se, ettei kahdenkaan aineen yhdistelmällä saa riittävästi tunteja. Olen tuntiopettaja kahdessa koulussa ja tunteja alle opetusvelvollisuuden.

Vierailija
32/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kokee helvetillisenä, jotkut sopeutuu ja suhteessa kokevat työnsä jopa ajoittain keveäksi.

Monet on tuosta väliltä.

Itse vaihdoin aikuisena opettajaksi yli 10 vuoden työuran jälkeen. En ole kokenut kauhean raskaana. Toki, päivät on intensiivisiä, mutta minulle tämä työ sopii ja koen sen kevyempänä kuin vanhan työni. Mutta suurin osa varmaan entisistä kollegoistani kokisi tämän paljon pahempana. Sinänsä kaikki työ on enemmän tai vähemmän raskasta. Se on sitten persoonasta kiinni, mikä on se itselle rankin.

Vierailija
33/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietopuoli ei ole rankkaa - opeoppaat on keksitty ja netissä on valtavasti valmista materiaalia, eli helpolla pääsee, jos haluaa.

Rankka on ne teinit! Puolet tunnista menee siihen, että sais ne apinat edes jotenkin päin tuoleihinsa ja kirjan auki oikealta sivulta.

Ja haukkukaa vain, että olen ihan väärällä alalla. Niin olenkin, mutta huomasin sen liian myöhään ja nyt kun on asuntolaina niskassa niin ei auta kuin kestää. Minun aineyhdistelmälläni ei ihan heti saa muuta yhtä hyväpalkkaista työtä.

Vierailija
34/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"matemaattisten aineiden opettajan koulutus", lähinnä tuollaista tarkoitin "suoralla" :)

Minkä aineen ope olet? Ainaki meidän opet pyöritteli vuodesta toiseen samoja juttuja. Mietipä esim. matematikkaa, historiaa tai kemiaa, mikä siinä oikeasti muuttuu?

Mikä hommasta tekee rankan? Opetettavatko?

Vierailija
35/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin aineisiin ei valmista matskua ole yhtä paljon, eikä sekään oikein riitä, sillä pitäähän niistä muokata oppitunti- ja jaksokokonaisuuksia. Mutta se on osa sitä työtä. Jos pääsee mielestään helpolla, ei tee työtään parhaalla mahdollisella tavalla. Työ tämä on muiden joukossa, kaikissa on puolensa ja omat raskautensa ja mukavuutensa.

Vierailija
36/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten nyppii se, ettei kahdenkaan aineen yhdistelmällä saa riittävästi tunteja. Olen tuntiopettaja kahdessa koulussa ja tunteja alle opetusvelvollisuuden.

tunneilta tietyllä kertoimella (valmisteleminen).

Oletko matemaattisten aineiden ope?

Kiva että täällä on oikeasti erilaisia mielipiteitä hommasta, ettei aina vaan sitä tuoda esille miten kamalan rankkaa se on!

Vierailija
37/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyään ihan hitosti, viime vuosina se on lisääntynyt roimasti. Oppilaat saattavat olla myös todella haastavia, eivät tietysti kaikki.

"matemaattisten aineiden opettajan koulutus", lähinnä tuollaista tarkoitin "suoralla" :) Minkä aineen ope olet? Ainaki meidän opet pyöritteli vuodesta toiseen samoja juttuja. Mietipä esim. matematikkaa, historiaa tai kemiaa, mikä siinä oikeasti muuttuu? Mikä hommasta tekee rankan? Opetettavatko?

Vierailija
38/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi näin hurjasti vaivaa tunteihin ja olin täysillä mukana lähes 24/7. Sitten sain omia lapsia ja yllättäen olisikin pitänyt jäädä aikaa iltaisin ja viikonloppuisin.

Olen yllättynyt, miten paljon aikaa menee luokanvalvojan tehtäviin. Päivittäin saan tunnin kulumaan siihen, että luen Helmi-viestit, sähköpostin, laitan poissaolijat ja kirjaan ylös plussat ja miinukset. JOinakin päivinä selviän sillä, että monistan pari monistetta seuraavan päivän tunneille. Olen töissä joka päivä klo 8-15, mutta kun päästään syyskuun puolelle ja alkaa koekausi, niin sitten olenkin töissä koko ajan ainakin 2 tuntia pidempään. Lisäksi tunteja on pakko välillä suunnitella kunnolla. Samoilla kalvoilla ei omassa aineessani ainakaan voi mennä kuin satunnaisesti. Luokat ovat erilaisia, ja kyllähän jo se opittava aineskin muuttuu.

Opettajankokoukset, vanhempainillat, vanhempainvartit, oppilaspalaverit ja ohr:n palaverit työllistävät myös aika tavalla.

Jotenkin toivoisin, että saisin enemmän aikaa keskittyä opetettavaan aineeseen ja vähemmän menisi näihin kodin ja koulun yhteistyöhön. Mutta nykyään se vie koko ajan enemmän ja enemmän aikaa.

Vierailija
39/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta erilaisten rautalankamallien ja muiden opetusmenetelmien kehittely vie aikaa. Välillä jotain yhden oppitunnin haastavaa asiaa tulee suunniteltua monta tuntia! Että miten sais jonkun heikkoja, keskittymiskyvyttömiä oppilaita täynnä olevan ryhmän jaksamaan vaikean asian, jonka osaaminen olisi pohja seuraavien tuntien edes kohtuulliselle onnistumiselle.

Sinne luokkaan kun menisi ja sanoisi, että sivu x ja tehtävät x-x, niin juuri kukaan ei tekisi mitään...

Kävitkö sä montakin kertaa saman luokan, kun tiedät, että teidän opet pyöritteli vuodesta toiseen samoja juttuja? =)

Vierailija
40/46 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teini-ikäisten kanssa vääntäminen vaan ei sopinut mulle. Koin hirveää vastuuta oppilaiden oppimisesta, vaikka ketään ei voi pakottaa ottamaan opetusta vastaan. Isointa osaa porukasta kiinnosti vaan omat kännykät ja ipodit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä