Miksi synnyttäjä suhtautuu vihamielisesti kätilöön?
Kommentit (11)
Fiksu kätilö ei ota itseensä. Suurin osa oikein mukavia ja ymmärtävät synnyttäjää!
Näin ainakin itsellä.Kätilöille en ollut vihainen,mitä nyt muuten vaan ärräpäät lenteli
Fiksu kätilö sanoi kaikkeen, että kyllä se sopii, eikä tarvi jne. oli samaa mieltä. Kuitenkin synnytys sujui niinkuin kätilö suunnitteli. Onneksi!
Mulla oli mahtava kätilö, joka komensi topakastikin, jos rupesin marisemaan, mutta tilanteen ohi mentyä oli taas huumorintajuinen ja empaattinen. Oon sitä mieltä, että hyvä, että komensi, ei siinä tilanteessa lässyttäminen ja suostuttelu välttämättä menisi tajuntaan. Mutta kaikki eivät varmaan moisesta olisi tykänneet.
Yleensä kaikki vieras on pelottavaa. Synnyttäjä voi ajatella, että jos joku menee pieleen, se on HÄNEN henk koht epäonnistumisensa. Hän ei automaattisesti luota vieraaseen ihmiseen, jonka kuitenkin tietää olevan vain ihminen. Lisäksi hormonit ja muutenkin uusi tilanne voivat tehdä sen, ettei äiti ole lainkaan " oma itsensä" .
Kätilön pitäisi olla sillä lailla ammattitaitoinen (ja saada vaikka työnohjausta), että ymmärtäisi sopeuttaa oman toiminnan synnyttäjän mukaan. Ja ymmärtäisi olla loukkaantumatta siitä, ettei synnyttäjä automaattisesti ole luottavainen.
Alistun siis ihan täysin. Syy voi olla kotoa opittu tapa: jos isä oli sillä tuulella, että suuttui herkästi ja tarttui tukasta kiinni, oli paras olla nurkassa ihan hiljaa ja vain tarkkailla tilannetta. Ei kannattanut yrittää yhtään mitään. Typerää toistaa samaa traumaa koko elämän ajan, mutta niin se vain ääritilanteissa aina menee
niin miksei samalla kätilökin saisi osaansa. Eikä se tarkoita, että kätilössä olisi vikaa. Käyttäytyyhän äidit muutenkin jokseenkin " omituisesti" synnytyksessä toisinaan...
Kaikillahan on välillä huononpia päiviä ja äiti jos joku vaistoaa sen ja voi kokea itsensä jotenkin osaamattomaksi jne. ja kierre on valmis.
Eli eiköhän kätilöiden kannata antaa mennä ns. loukkauksen ohi ja antaa äideille jo " etulahjana" anteeksi...
Itselläni on ollut ihanat kätilöt.
Ja viel yks pointti. Jos kätilö on itse epävarma tai jostain syystä pelkää jotain synnytyksessä, niin sitä on äideiltä (varsinkaan monisynnyttäjiltä) turha salata ja siihenkin äiti reagoi...
Heti synkkasi, ja kaikeksi onneksi synnytyskin sujui suht koht normaalisti. Jäi toooosi hyvät muistot. Terveisiä Hgin Naistenklinikalle! =) (Pelkkää hyvää sanottavaa muutenkin siitä paikasta.)
Itselläni on takana traumaattinen synnytys, jossa moni asia meni pieleen, mutta jäimme lopulta molemmat henkiin. Seuraavaa synnytystä pelkään kovasti. Vaikka käyn sekä pelkopolilla juttelemassa että terapiassa purkamassa traumaani, saattaa seuraavassa synnytyksessä olla vaikeaa luoda luottamusta sairaalaan ja kätilöön. Tarvitsisin tällöin lisäkannustusta ja tukea luottamiseen, en missään tapauksessa luottamuspulasta suuttunutta kätilöä. Toivottavasti en sellaiseen kätilöön törmääkään.
Mulla oli kolme mukavaa kätilöä, jotka olivat ammattilaisia ja tiesivät mitä olin tekemässä - toisin kuin minä.