minkä ikäinen voi mielestäsi, ulkoilla yksin?
Monessa aloituksessa pääsee lukemaan 3vuotiaista jotka on yksin pihalla. Mielestäni selvä puhe on ainakin ehdoton vaatimus.
Kommentit (29)
Kokonaan itsenäisesti 7-8-vuotiaana niin että ruoka-ajoiksi tullaan kotiin, vanhemmat käyvät välill
Moikkaamassa jne.mutta muuten menevät omalla reviirillään. 3-vuotias on yksiselitteisesti liian pieni.
kaksi nuorempaa aloitti pian 4v päivän jälkeen. Kerrostalopiha kyseessä.
Tässä talossa on yleisesti tapana päästä yksin ulos 4v:sta alkaen.
nico-petteri pitää pitää sisällä täysi-ikäiseksi asti. Koulumatkat pitää aina saattaa Luovuttaa ei voi vaikka nico-petteri menisi naimisiin.
päästänyt tuon nelikymppiseni ulos ihan yksin, tarkistin vain että löytyy mun numero helposti, jos tulee joku hätä, että voi soittaa mulle.
Ihan kivasti se on pärjännyt tuolla tavoin.
Meillä nuorempi ulkoili pienellä omakotitaloalueella yksin jo vähän alle kolmivuotiaana. Ellei ollut nähty 20 minuuttiin, lähdettiin etsimään. Olin alunperin ajatellut, että hän ulkoilisi yksin vasta vanhempana, mutta kuljettuani kuukausikaupalla lapsijoukon liepeillä vahtimassa lastani tulin siihen tulokseen, että hän on ihan turvassa siellä, vaikka antaisinkin hänen liikkua porukan mukana ilman vahtia. Joukossa oli oma sisarus ja useita muitakin isoja lapsia.
Tuolla maalla oli toki erilaista kuin kaupungissa. Kaupungissa esikoinen ei ollut hetkeäkään yksin ulkona ennen kuin vasta nelivuotiaana. Silloinkin yksinolot olivat sellaisia, että hain vaunuvarastosta rattaat vauvalle, kun lapsi odotti hiekkalaatikolla ja aikaa meni kaksi minuuttia.
päästin ekan kerran yksin pihalle. Nyt 3,5v ja ulkoilee joka päivä myös yksin, vaikka toki olen usein pihalla hänen kanssaan. Meillä on turvallinen piha ja naapurusto, ei liikennettä yms. Eikä poika ole sellainen, joka lähtisi omin päin pihasta pois. Mutta mielestäni tähänkään ei voi sanoa yhtä yleispätevää ikää, koska lapset ovat erilaisia. Jokaisen vanhemman täytyy harkita oman lapsensa kohdalla, milloin uskaltaa lapsen päästää pihalle yksin.
Eli ette ihan tosissaan anna koululaisen olla pihalla valvomatta?
Meillä luhtitalo Helsingissä rauhallisella omakotitaloa-alueella (olemme ainut luhtitalo) ja olen antanut reilu 3 vuotiaan aloittaa ulkoilun omalla pihalla johon minulla näköyhteys parvekkeelta. Ollut parvekkeenovi auki ja joko itse lueskellut kirjaa parvekkeella tai puuhien lomassa tarkistanut tilanteen 5-10min välein.
päästänyt tuon nelikymppiseni ulos ihan yksin, tarkistin vain että löytyy mun numero helposti, jos tulee joku hätä, että voi soittaa mulle.
Ihan kivasti se on pärjännyt tuolla tavoin.
Mäkin aiemmin päästin, mut sit viime syksynä (oli sillon vielä vähän alle nelkyt) niin kerran piti poliisien tuoda kotiin, ei ollu osannu tulla ite mut muisti onneks osoitteen. Nyt oon sit vahtinu tarkemmin, sen verran säikäytti tommonen.
Ihan kivasti se on pärjännyt tuolla tavoin.Mäkin aiemmin päästin, mut sit viime syksynä (oli sillon vielä vähän alle nelkyt) niin kerran piti poliisien tuoda kotiin, ei ollu osannu tulla ite mut muisti onneks osoitteen. Nyt oon sit vahtinu tarkemmin, sen verran säikäytti tommonen.
Onneksi kaikki päättyi hyvin, minä varoitan aina että EI SAA mennä vieraitten mukaan!
että osaa olla yksin pihalla. 3v sisarus on usein hänen kanssaan, mutta en tuota 3v:tä vielä päästäisi yksin pihalle vaikka sisaruksen kanssa onnistuukin. Tosin meidän lapset on aika vilkkaita, etenkin tuo nuorempi.
Kuulemma minä ja siskoni oltiin jo parivuotiaina keskenämme pihalla, mutta me oltiin tosi kilttejä ja rauhallisia lapsia. Me myös opimme puhumaan aiemmin kuin nämä meidän lapset, joista nuoremman puhe on vieläkin varsin epäselvää.
Ihan kivasti se on pärjännyt tuolla tavoin.Mäkin aiemmin päästin, mut sit viime syksynä (oli sillon vielä vähän alle nelkyt) niin kerran piti poliisien tuoda kotiin, ei ollu osannu tulla ite mut muisti onneks osoitteen. Nyt oon sit vahtinu tarkemmin, sen verran säikäytti tommonen.
Onneksi kaikki päättyi hyvin, minä varoitan aina että EI SAA mennä vieraitten mukaan!
Niin mäkin oon sitä terottanu ett vieraille ei saa jutellakaan. Oli kyl lupa lähtee kotipihasta, ja oli ihan tuttuja kavereita joiden kanssa oli - isovelikin mukana mut silti pääsi näin käymään. Eli ei kannata luottaa ett isommat sisarukset vahtii!
5-6-vuotias niin että vanhemmilla on näköyhteys. Kokonaan itsenäisesti 7-8-vuotiaana niin että ruoka-ajoiksi tullaan kotiin, vanhemmat käyvät välill
Moikkaamassa jne.mutta muuten menevät omalla reviirillään. 3-vuotias on yksiselitteisesti liian pieni.
Onneksi kaikki päättyi hyvin, minä varoitan aina että EI SAA mennä vieraitten mukaan!Niin mäkin oon sitä terottanu ett vieraille ei saa jutellakaan. Oli kyl lupa lähtee kotipihasta, ja oli ihan tuttuja kavereita joiden kanssa oli - isovelikin mukana mut silti pääsi näin käymään. Eli ei kannata luottaa ett isommat sisarukset vahtii!
Noi isommat tahtoo viedä tyhmyyksiin, katson kanssa aina kuka hakee ulos! Ja muistutan leikkipaikoista. Ja ilman lupaa ei menne muitten kotiin!
suomen kielen pilkkusääntöjen alkeellinen hallinta.
suomen kielen pilkkusääntöjen alkeellinen hallinta.
Lapset ovat 6v ja 4v. Mummolassa saavat ulkoilla keskenään, saivat ulkoilla jo vuosi sitten kahdestaan. Mummolassa on turvallinen piha ja ikkunoista näen lapset.
Kotona en ole päästänyt vielä ulkoilemaan ilman aikuista. Asumme kerrostalossa enkä näe leikkipaikalle meidän asunnon ikkunoista. Vieressä kulkee vilkasliikenteinen tie. 4-vuotiaalla on tapana karkailla tai mennä vaan piiloon, joten en uskalla antaa olla ulkona isomman sisaruksen valvonnassa.
Eli ette ihan tosissaan anna koululaisen olla pihalla valvomatta?
Meillä luhtitalo Helsingissä rauhallisella omakotitaloa-alueella (olemme ainut luhtitalo) ja olen antanut reilu 3 vuotiaan aloittaa ulkoilun omalla pihalla johon minulla näköyhteys parvekkeelta. Ollut parvekkeenovi auki ja joko itse lueskellut kirjaa parvekkeella tai puuhien lomassa tarkistanut tilanteen 5-10min välein.
Riippuu hirveästi seurasta että kenen kanssa voi jättää yksin ulos. Tuon ikäiset keksii mitä tahansa älyttömyyksiä ja kun mukana on se kaikkein villein erityislapsi niin jälki on sen mukaista. Oikeasti on pakko käydä vähän katsomassa perässä, tai sitten varautua olemaan lompakko levällään :(
Rauhallisemmassa seurassa ei ole mitään ongelmaa tuon ulkoilun suhteen. Meiltä ei ole näkö- tai kuuloetäisyyttä pihaan joten se hieman hankaloittaa.
pihalla naapurin samanikäisen kanssa.Asumme vastakkian, ja meillä on yhteinen sisäpiha.Toki ollaan molemmat äidit ovi ja ikkuna auki, eli tavallaan tytot ovat valvonnassa koko ajan.Ja molemmista ikkunoista suora näköyhteys pihalle.Tää on kyllä hyvä kysymys, ap.Itse mietin tätä pitkään ja tiedän että viime kesänä ei olis onnistunu.Nyt on kaikki mennyt tosi hyvin.
jos on aidattu pieni piha josta ei pääse mitenkään autojen sekaan, niin kolmevuotias voi äidin silmän alla ulkoilla tavallaan yksin.
Normaalilla kerrostalopihalla varmaankin kuusivuotias voi olla yksinään.