Iäkkäiden äitein lapset on terveempiä!!
Helsingin Sanomat Yli nelikymppisenä äidiksi tulevien lapset ovat keskimääräistä terveempiä ainakin viisivuotiaaksi saakka, tuore brittitutkimus osoittaa. Havainto on mielenkiintoinen, sillä yli 40-vuotiaana synnyttävien lapsilla on tavallista suuremmat riskit raskauden aikana.
Tulosten perusteella äidin korkeampaan ikään liittyy monia terveyshyötyjä lapselle.
Kun kaksikymppisten äitien lapsista 37 prosenttia oli joutunut hoitoa vaativaan tapaturmaan, nelikymppisten lapsista niin oli käynyt vain 29 prosentille. Ero oli samaa luokkaa, kun tutkijat selvittivät lasten sairaalahoitoja.
Iäkkäämpien äitien lapset myös saivat rokotukset ajallaan ja kehittyivät kielellisesti, sosiaalisesti ja tunne-elämältään keskimäärin paremmin kuin nuorten äitien lapset, joilla aiempien tutkimusten perusteella on tavallista enemmän terveys- ja muita ongelmia.
Erot eivät johtuneet vanhempien tulotasosta, sosiaalisesta asemasta, perheen koosta, lapsiluvusta eivätkä monista muista taustamuuttujista, jotka tutkijat huomioivat. Todennäköisesti selitys löytyy silti lapsen kasvuympäristöön tai kasvatukseen liittyvistä seikoista.
Tulokset perustuvat suureen terveystutkimukseen, josta poimittiin 31 000 yhdeksän kuukauden ikäistä, 25 000 kolmevuotiasta ja 23 000 viisivuotiasta lasta äiteineen.
Tutkimus julkaistiin British Medical Journalissa.
.
Kommentit (9)
Ja vanhempi äiti ylihuolehtivainen? Heti tuli mieleen tuollainen mahdollisuus.
ja vanhemmilla äideillä kömpeliäät lapset.
ja vanhemmilla äideillä kömpeliäät lapset.
se, että kun niitä lapsia on odotettu kauemmin, niiden kanssa jäädään kotiin kun taloudellinen tilakin on jo turvattu. Päiväkotilapset sairastavat pienempänä enemmän, kotihoidetut sitten koulun alkaessa, tai näin ainakin väitetään.
Meidän 2v ei ole kyllä kömpelöä nähnytkään, kaikki lapset ovat oppineet kävelemäänkin alle 10kk ikäisenä. :-) Ja olen vanhempi äiti.
ja vanhemmilla äideillä kömpeliäät lapset.se, että kun niitä lapsia on odotettu kauemmin, niiden kanssa jäädään kotiin kun taloudellinen tilakin on jo turvattu. Päiväkotilapset sairastavat pienempänä enemmän, kotihoidetut sitten koulun alkaessa, tai näin ainakin väitetään.
Meidän 2v ei ole kyllä kömpelöä nähnytkään, kaikki lapset ovat oppineet kävelemäänkin alle 10kk ikäisenä. :-) Ja olen vanhempi äiti.
Tutkimusta ei tehty SUomessa, vaan oloissa, joissa kotihoitoa ei tueta ollenkaan. Kyse ei siis ole siitä, vaan yksinkertaisesti siitä, että vanhemmat äidit huoltavat jälkikasvuaan tehokkaammin ja tarkemmin.
ja vanhemmilla äideillä kömpeliäät lapset.se, että kun niitä lapsia on odotettu kauemmin, niiden kanssa jäädään kotiin kun taloudellinen tilakin on jo turvattu. Päiväkotilapset sairastavat pienempänä enemmän, kotihoidetut sitten koulun alkaessa, tai näin ainakin väitetään.
Henk. koht. en usko että lasten terveydellä on mitään tekemistä äidin iän kanssa. Enemmän siihen vaikuttaa lapsen oma immuniteetti ja se, kuinka paljon hän on tekemisissä muiden lasten tai ylipäätään ihmisten kanssa.
Ei kai se lapsi sairastu mihinkään jos hänellä ei ole oman perheen lisäksi muita ihmiskontakteja. Tiedän erään vanhemman äidin joka ei anna vauvansa tutkia mitään mikä on saattanut olla jonkun toisen ihmisen käsissä. Ja tiedän yhtä hysteerisiä nuoria äitejäkin, ei sillä.
Oma lapsi on sairastanut nyt 1-3-vuotiaana flunssia useampaan otteeseen, mutta lapsi leikkiikin jo paljon muiden lasten kanssa. Kun hoito aloitetaan, minun mennessä töihin, hän luultavasti kestää paremmin noita tauteja kuin muut lapset.
Oikeasti sillä äidin iällä nyt tuskin on asian kanssa mitään tekemistä..
Itse muuten menin pk:iin 2-vuotiaana ja sairastelut alkoivat vasta ollessani 7-vuotias. Äitini oli 30 kun sai minut, joten ei hän mikään iäkäs silloin ollut.
Itse olen saanut lapseni 40- ja 42-vuotiaana ja meillä ei ole kyllä lapset sairastelleet juuri lainkaan ihan yksittäistä päivän kestänyttä oksennustautia ja nopeasti itsestään ohi menneitä yksittäisiä räkätauteja lukuun ottamatta. Lääkärin hoitoa ei ole kumpikaan vielä eläissään tarvinnut mihinkään tautiin.
Toisaalta itse laitan asian sen piikkiin että olen itse aina ollut immuniteetiltani hyvin vahva, en esim. lapsuuden jälkeen ole sairastanut pienintäkään flunssaa edes silloin kun työpaikalla muut kaatuu petiin vuorotellen. Mutta mielenkiintoinen ajatus tosiaan että vanhemmat äidit jotenkin keskimäärin toimivat niin että lapset sairastavat vähemmän. Tapaturma-alttiuden vähenemisen ymmärtää hyvin, onhan monet vanhemmat äidit jopa vähän ylihuolehtivaisiakin ja varomassa kaikkea.
Olen saanut omat lapseni 35 ja 37v:na eli mielestänä varsin iäkkäänä. Kumpikin lapsi on sairastellut tosi paljon ja vanhemmalle on käynyt pari paikkausta vaatinutta tapaturmaakin.
Siksi nuorten äitien lapset eivät menesty koulussa: he ovat kehitystasoltaan valovuosien päässä vanhojen äitien lapsista. Myös tunne-elämä on kehittyneempää eli kannattaa valita puolisokseen vanhojen vanhempien lapsi. Säästyy monelta murheelta.
Jospa nuoret äidit ovat tarkempia siitä että lapset ovat vimpan päälle puettuja ja eivät salli kuralammikoissa leikkiä. Nuoret äidit varmasti pyörivät isoissa ostareissa enemmän kuin vanhat ja niissä paljon pöpöjä.
Nuori äiti tosiaan voi antaa lapsen enenmmän kokeilla maailmaa kun vanha pelkää liikaa että lasta sattuu.