Mitä ihmettä minä oikein teen näin lapsellisen ihmisen kanssa?
Kyse on toisesta kämppäkaveristani, jonka henkinen ikä taitaa lähennellä yhdeksää. Onko teillä kokemusta samanlaisista tapauksista?
Muutama päivä sitten hän päätti mököttää. Liimasi oveen lapun, jossa luki "En puhu kenellekään enää ja sillä siisti!!", ja kun yritin tervehtiä tai kysyä jotain käytännön kannalta tärkeää asiaa, hän vain tuijotti vihaisesti. Ihmettelin koko päivän, että mitähän olen mennyt tekemään ikävästi, mutta toinen kämppäkaveri paljasti, että "hänellä nyt vaan on huono päivä". Joo, kiva, hänellä on huono päivä täysin meistä kahdesta kämppiksestä riippumatta, joten hän pitää meille mykkäkoulua ja paiskoo meidän kotimme ovia kulkiessaan ympäriinsä.
Tänään, kuten muutamana aikaisempanakin aamuna, hän tulee keittiöön todella kuuluvasti huohottaen mainostamaan sitä, miten paljon lääkkeitä hänen pitää ottaa. Hän vihjailee koko ajan, miten "on niin 'ihana' olla nainen", mutta ei missään vaiheessa vahingossakaan sano suoraan, että nyt on kuukautiset. Tätä "arvaa mikä mul on"-linjaa jatkuu koko aamiaiseni ajan.
Nyt kuitenkin räjähti. Puhuimme keittiössä aivan normaalisti, kun hän esittää väitteen: "Ne aina iloiset ihmiset ei voi tietää, mitä todellinen onnellisuus on". Minä tällaisena 'aina iloisena'-ihmisenä sanoin vastaan, sillä hän ei mielestäni voi vertailla toisten ihmisten onnellisuutta, ja lisäksi minua loukkasi se, että hän väitti minun ja monien muiden olevan täysin tietämättömiä onnellisuudesta. Kysyin, miten hän voi todistaa asian, ja hän sanoi että "se on kuules fakta". Yritin kysyä uudestaan, että niin miten hän voi todistaa se-.. "PÄÄ KII ÄMMÄ!!!", ja ovet paiskoutuvat kun hän marssii huoneeseensa. "Sillä on taas vähän huono päivä.." Tyypin käytös kuitenkin aivan selvästi häiritsee tätä toistakin täällä asuvaa.
Okei, pyydän anteeksi viestiäni jo nyt, tiedän tämän olevan vauvapalsta. Tämä on kuitenkin Aihe vapaa, mikä tarkoittaa että aihe on vapaa, ja toivon teidän voivan vastata asiallisesti viestini vauvattomuudesta ja perheettömyydestä huolimatta. Olette pystyneet siihen ennenkin :)
Kommentit (27)
antakaa rauhassa mököttää, älkää kiinnittäkö siihen mitään huomiota niin ehkä hän kyllästyy aikanaan.
ulkopuoliseksi?
Koeta ymmärtää. Onko sinusta ja toisesta kämppiksestä tullut läheisempiä ja nyt tää hankala kolmas kämppis jotenkin tiedostamattaan kiukuttelee kyseisestä asiasta.
Koita olla aikuinen äläkä sorru haukkumaan hankalaa kämppistä hänen selkänsä takana.
Antaisit toisen olla rauhassa!
Mä asuin solukämpässä monta vuotta, enkä koskaan pyrkinyt puhumaan kämppisten kanssa muuta kuin pakolliset. Eikä ne mun kanssa ja jjru siksi meni hyvin. Anna nyt toiselle vähän yksityisyyttä, ei sen tarvi olla sun uskottu bestis vain siksi, että se asuu saman ulko-oven takana!
Älä anna huomiota. Älä nyt ainakaan kysele, jos toinen on laittanut oikein lapun, ettei puhu.
Voisit myös harkita poismuuttoa, koska voi olla, että noin raskas persoona syö energiaasi ajan mittaan.
Mä etsisin uuden asunnon. Jonain yönä se voi alkaa hiippailla veitsi kädessä. Ei suljetullakaan nykyisin pidetä kuin pari päivää niin kauan kuin muistaa oman nimensä.
kuulostaa siltä, ettei taida mikään järkevä auttaa :D
Jospa yrittäisit vain tästedes jättää omaan rauhaansa ja arvoonsa ja olla provosoimatta yhtään. Jos siis haluat välttää konflikteja..
Tai sitten vaan nautit toisen suomasta viihdykkeestä ja naurat päin naamaa tuollaiselle käytökselle.
Niin luultavasti itse tekisin :DD
niin anna olla puhumatta. Ja jos joku on sitä mieltä, että iloiset ei tiedä onnellisuudesta, ei siihen ryhdytä inttämään mitään. Siihen sanotaan, että jaha, läskit ihmiset taas ei voi tietää, millainen on hyvä pano.
Mä etsisin uuden asunnon. Jonain yönä se voi alkaa hiippailla veitsi kädessä. Ei suljetullakaan nykyisin pidetä kuin pari päivää niin kauan kuin muistaa oman nimensä.
En tiedä minkä ikäisiä olette ja mitä opiskelette. Tieto tästä voisi valaista vähän taustoja.
Mutta monet muuttaa tosi kaukaakin opiskelupaikkakunnille ja jättävät entisen elämän taakseen. Muutos voi olla toisille melko rankkakin kokemus, varsinnkin jos tukiverkot eivät ole kunnossa.
Minkä ikäisiä olette?
Hormoonit voivat vaikuttaa vielä parikymppisenkin elämään todella voimakkaasti ja ihmisen aivot kehittyy vielä 22 vuotiaanakin.
Toisilla kypsyys kehittyy myös aikaisemmin ja toisilla myöhemmin.
mun _entinen_ kaveri. On aina yhtä vaikea ja arvaamaton, vaikka onkin fiksu ja oikein tuplamaisteri.
Osuiko oikeaan?
Tätä on av-mammat luvassa, jos ette ala laittamaan niille lapsille rajoja.
Koittaa kestää (ja silti pitää tietenkin omista oikeuksista ja rajoista kiinni) tai muuttaa. Jos minä olisin tuossa tilanteessa, hoitaisin tyypin kanssa vain todella pakolliset asiat.
Miksi ihmeessä pyydät viestiäsi anteeksi? Jotain passiivis-agressiivisuutta kenties?
Antaisit toisen olla rauhassa!
Mä asuin solukämpässä monta vuotta, enkä koskaan pyrkinyt puhumaan kämppisten kanssa muuta kuin pakolliset. Eikä ne mun kanssa ja jjru siksi meni hyvin. Anna nyt toiselle vähän yksityisyyttä, ei sen tarvi olla sun uskottu bestis vain siksi, että se asuu saman ulko-oven takana!
Minä olen meistä kolmesta se etäinen tyyppi, hän on alusta asti tunkenut lähemmäksi kuin itse edes haluaisin (tulee mm. varoittamatta asettelemaan paitaani rintojen kohdalta ja laittamaan kaulakoruani oikein päin). Edellinen kämppis ei paljoa minusta välittänyt (sellaisella kivalla tavalla, tämä ei ole sarkasmia), totuin siihen ja mielestäni se olisi kiva juttu. Tämä vaikeampi tapaus näistä uusista kämppiksistä on monta kertaa päivässä aivan oma-aloitteisesti kommunikoimassa ja minä haluan käytöstapojen nimissä vastata hänen sanomisiinsa. Minusta tuntuu, että hän pitää meitä kämppiksiä ikäänkuin uutena perheenä, jonka pariin hän on muuttanut, eikä ole vielä täysin ymmärtänyt kämppikseyden ideaa.
En usko, että mikään osa alkuperäisestä tekstistäni viittaisi siihen, että en antaisi hänen olla rauhassa, joten ole kiltti äläkä tuomitse omien mielikuviesi perusteella, sillä se saattaa tuoda monille muillekin lukijoille saman kuvan ja sitten koko ketju on pelkkää selittelyä asian oikeasta laidasta.
passiivis aggressiivinen suomenruotsalainen joka tykkää provosoida kantasuomalaisia?
Eikö?
Nautit siitä kun onnistut manipuloimaan kaikki omalle puolellesi ja vihaamaan tätä "hankalaa" kämppistä?
Veikkaisin, että kämppis hakee huomiota (ts. on tosi paha olo mutta ei osaa purkaa sitä oikein). Tuosta tulee tavallaan nimittäin mieleen oma masennusaikani (opiskelijana solukämpässä).
Olkaa ihan normaalisti ystävällisiä, älkää reagoiko kiukutteluun sen kummemmin. Kyllä hän kyllästyy tai sitten pato murtuu.
En tiedä, kuinka läheisissä väleissä olette mutta kuitenkin. Teidän tehtävänne ei ole olla paskasäkkeinä mutta voittehan aina yrittää vielä jutella hänen kanssaan.
Veikkaisin, että kämppis hakee huomiota (ts. on tosi paha olo mutta ei osaa purkaa sitä oikein). Tuosta tulee tavallaan nimittäin mieleen oma masennusaikani (opiskelijana solukämpässä).
Olkaa ihan normaalisti ystävällisiä, älkää reagoiko kiukutteluun sen kummemmin. Kyllä hän kyllästyy tai sitten pato murtuu.
En tiedä, kuinka läheisissä väleissä olette mutta kuitenkin. Teidän tehtävänne ei ole olla paskasäkkeinä mutta voittehan aina yrittää vielä jutella hänen kanssaan.
Aikuiset ihmiset ovat myös joskus kuin lapsia. Kiukuttelun takaa löytyy yleensä joku muu todellinen syy kuin se mistä kys. henkilö on alunperin aloittanut kiukuttelun
passiivis aggressiivinen suomenruotsalainen joka tykkää provosoida kantasuomalaisia?
Eikö?Nautit siitä kun onnistut manipuloimaan kaikki omalle puolellesi ja vihaamaan tätä "hankalaa" kämppistä?
taitaa olla tuo sun kämppis mun _entinen_ kaveri. On aina yhtä vaikea ja arvaamaton, vaikka onkin fiksu ja oikein tuplamaisteri.
Osuiko oikeaan?
Emme ole tunteneet kovin kauaa vielä, mutta hän ei vaikuta miltään mainittavan fiksulta ihmiseltä. En siis sano, että hän olisi tyhmä, vaan ihan keskiverto. Ikää hänellä on 15, joten tuplamaisteriuskaan ei ehkä tule kysymykseen. Juttuun saattaa vaikuttaa se, että minä olen paria vuotta häntä vanhempi.
Ja joku kysyi opiskelualaa, minä siis käyn lukiota, siinä missä molemmat kämppikseni ammattikoulua taiteellisella puolella. Poismuutto ei tule kysymykseen, sillä täällä ei lähellä ole muita näin halpavuokraisia asuntoja, ja tämä on sitäpaitsi ihan koulun vieressä, joten fyysisesti hieman estyneenä tämä on minulle tällä hetkellä paras mahdollinen kodin sijainti.
Tämäkään ei osunut oikeaan. Älä tee minusta peikkoa, sillä tämä ketju ei sisällä minulta yhtäkään valheen sanaa.
Aika hankalalta tyypiltä kuulostaa. Muuta en osaa sanoa :D