Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilta vanhemmat vaativat koulussa kymppejä, mikä teistä tuli isona?

Vierailija
23.08.2012 |

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kahden lapsen äiti. Uran ja kodin välillä tasapainotteleva ylisuoriutuja joka ei koskaan omasta mielestään onnistu riittävän hyvin.

Vierailija
2/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei varsinaisesti vaadittu kymppejä, mutta odotettiin kyllä ahkeruutta ja oman tason mukaisia suorituksia. Eli usein kymppejä :)

Tohtori musta tuli, vaikka opiskeluaikana ajattelin, ettei mulla ole siihen kunnianhimoa. Ei ollut kunnianhimoa, mutta innostuin tutkimustyöstä. Mieheni kannusti eteenpäin. Nykyään toimin tutkijana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun päättötodistuksen ka. 9,4 (lukuaineet 9,7), lukion vastaava 9,6. Ylioppilaskirjoituksista 3 ällää ja 2 eximiaa.

Olen kyllä myös filosofian maisteri, mutta enpä ole sen alan töissä koskaan ollut... Jatkossa olisi tarkoitus opiskella sairaanhoitajaksi työn ohella.

Vierailija
4/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta emmä niitä juuri saanut. Luonnontieteiden tohtori tuli. Kotiäiti nykyisin.

Vierailija
5/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä kapinoin koko koulua ja vaatimuksia vastaan ja sain lähinnä kutosia. Lukioon kuitenkin juuri rimaa hipoen pääsin ja siellä aloin tsempata kun ymmärsin että on kyse mun elämästä ja tulevaisuudesta. Nykyisin olen IT-alalla ohjelmistosuunnittelija, koulutukseltani tietojenkäsittelytieteen FM. VAikka ysiluokalla ope sanoikin että mun "älyllinen kapasiteetti" tuskin riittää lukioon joten amis olisi paras valinta :-)

Vierailija
6/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihan ensimmäiseltä luokalta lähtien systemaattisesti annettiin ymmärtää, että ainoa hyvä tulos kokeesta on täydet pisteet, niin aika tehokkaasti se tappaa opiskeluinnon.

Esimerkkinä muistan ala-asteella saaneeni kokeesta omasta mielestäni erittäin hyvän tuloksen ja ylpeänä sitä sitten äidilleni esittelin, hän vain totesi "Ethän sinä saanut edes täysiä pisteitä". En muista millä luokalla tämä oli, mutta sen verran pieni olin, ettei opettajamme antanut kokeista vielä numeroita vain pisteitä. Ja tällaista kannusta se oli äitini puolelta ihan jatkuvasti.

Olen aina ollut perfektionisti, mutta jos tiedän, että en pysty jotain asiaa suorittamaan täydellisesti en edes yritä vaan vedän ihan riman alta. Kaikki tai ei mitään. Peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo olikin sitten huimat 7,55. Koko yläaste meni tekemättä läksyjä, lukematta kokeisiin ja lintsaten niin paljon kuin kehtasin väittää sairaana olleeni.

Siispä kannustakaa ja palkitkaa lapsianne koulumenestyksestä ( ei pelkistä kympeistä, vaan kunkin oman tason mukaisesti). Palkinto voi olla kehu, raha, vaate, mikä tahansa joka innostaa lasta yrittämään. Tämä voisi olla sellaista positiivista lahjontaa, josta ei ole lapsille haittaa vaan he voivat tästä hyötyä tulevaisuudessa opiskelupaikkaa hakiessaan.

Vierailija
7/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei ole vieläkään hyväksynyt ettei minusta tullut lääkäriä. Sisarukseni noudattivat mahtikäskyä paremmin.

Vierailija
8/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että ei kannata, kun susta ei kuitenkaan koskaan tule mitään.

Tulihan musta - alisuorittaja.

Vierailija
9/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteen ka 9,3 ja äiti pakotti lukioon. Kahden ällän ja neljän een jälkeen amikseen ja nyt ajan paska-autoa onnellisempana kuin ikinä.

Vierailija
10/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli 6 ällän yo, yhteiskuntatieteiden maisteri, toimittaja, äiti.

Vierailija
11/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vanhemmatkin tykkäs. Näin aikuisena ajatellen vähemmälläkin olis hyvin pärjännyt. Lääkäri olen.

Vierailija
12/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opettaja musta tuli.

Vierailija
13/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka hyviä arvosanoja odotettiin aina.Ihan keskiverto todistuksen peruskoulusta sain (8.6)

Lähihoitaja minusta sitten tuli kun sanottiin, että lukioon mennään vain jos aikoo jatkaa opiskeluja lääkiksessä tai oikiksessa, oli pakko valita sitten ammattikoulun puolelta joku kiinnostava ala kun ajattelin että en varmaan pääsisi noihin yllä mainittuihin kouluihin. Myös sen takia nykyisen alan valitsin kun tiesin, että töitä on tarjolla niin pääsen mahdollisimman pian muuttamaan vanhempien luota pois.

Vierailija
14/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee nyt tradenomi.

Vierailija
15/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan lukion jälkeen suuntautua vaikka minne ja ihan hyvin olisit voinut päästä vaikka lääkikseen. Opiskelijoille on edullisia asuntoja tarjolla, joten kotoa pääsee muuttamaan pois ennen valmistumista.

vaikka hyviä arvosanoja odotettiin aina.Ihan keskiverto todistuksen peruskoulusta sain (8.6)

Lähihoitaja minusta sitten tuli kun sanottiin, että lukioon mennään vain jos aikoo jatkaa opiskeluja lääkiksessä tai oikiksessa, oli pakko valita sitten ammattikoulun puolelta joku kiinnostava ala kun ajattelin että en varmaan pääsisi noihin yllä mainittuihin kouluihin. Myös sen takia nykyisen alan valitsin kun tiesin, että töitä on tarjolla niin pääsen mahdollisimman pian muuttamaan vanhempien luota pois.

Vierailija
16/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse pidin omaa rimaa aika korkealla. Melko helpolla niitä hyviä numeroita tuli, ehti olla myös muuta elämää yläasteella / lukiossa. Eläinlääkäri olen nykyään.

Vierailija
17/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tällaisen ihmisen henkinen tila.

Millaisia tuli? Narsisteja tai muita persoonallisuushäiriöisiä, ahdistus- tai paniikkihäiriöstä kärsiviä, masennukseen taipuvaisia jne.

Kertoo nimittäin todella pahaa kieltä vanhemmista, jos lapselta oikeasti VAADITAAN kymppejä. Yleensä tällaiset vaatijavanhemmat ovat itse persoonallisuushäiriöisiä, kuten juuri narsisteja. Ei tervejärkisellä, empatiakykyisellä vanhemmalla ole mitään tarvetta vaatia lapseltaan ylisuoriutumista ja täydellisyyttä.

Kaikki täntyyppiset lapsikohtalot joita tiedän, ovat perheistä, joissa vanhemmilla on henkistä häikkää. Toinen taitaa olla jokaisessa tapauksessa pahemmanlaatuinen tyranni, käytännössä narsisitisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä.

Vierailija
18/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tällaisen ihmisen henkinen tila.

Millaisia tuli? Narsisteja tai muita persoonallisuushäiriöisiä, ahdistus- tai paniikkihäiriöstä kärsiviä, masennukseen taipuvaisia jne.

Kertoo nimittäin todella pahaa kieltä vanhemmista, jos lapselta oikeasti VAADITAAN kymppejä. Yleensä tällaiset vaatijavanhemmat ovat itse persoonallisuushäiriöisiä, kuten juuri narsisteja. Ei tervejärkisellä, empatiakykyisellä vanhemmalla ole mitään tarvetta vaatia lapseltaan ylisuoriutumista ja täydellisyyttä.

Kaikki täntyyppiset lapsikohtalot joita tiedän, ovat perheistä, joissa vanhemmilla on henkistä häikkää. Toinen taitaa olla jokaisessa tapauksessa pahemmanlaatuinen tyranni, käytännössä narsisitisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä.

kymppejä. Moni kyllä vaatii, että koulu hoidetaan kunnolla, koska hyvä koulutus on yksi hyvän elämän mittareista ja ehkäisee syrjäytymistä. Toki silti ei voi vaatia "heikolta" oppilaalta hyviä numeroita, mutta ei myöskään kannata hyväksyä, jos oikeasti hyvä ja fiksu oppilas vetelee piruuttaan kokeista nelosia.

Opettajat kautta maan toivovat aina, että vanhemmat tukevat lapsiaan koulunkäynnissä. Se ei tarkoita, että vaaditaan kymppejä, vaan kysellään kokeisiin, autetaan läksyissä. Tänäkin vuonna moni jäi ilman koulutuspaikkaa.

Ja hei, moni saa niitä kymppejä helpolla ja ilman, että vanhemmat niitä vaativat. Itse lukeuduin niihin. Ka ysillä 9,6 ja vanhemmat olivat aina kiinnostuneita koulunkäynnistä. Eivät silti vaatineet kymppejä, muuta niitä sain ja helpolla. Kohta olen viittä vaille valmis KTM

Vierailija
19/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskotkin lääkäreitä ja niin on vanhemmatkin. Pidän työstäni ja elämästäni hyvin paljon!

Vierailija
20/23 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika harva kai vaatii lapseltaan

kymppejä. Moni kyllä vaatii, että koulu hoidetaan kunnolla, koska hyvä koulutus on yksi hyvän elämän mittareista ja ehkäisee syrjäytymistä. Toki silti ei voi vaatia "heikolta" oppilaalta hyviä numeroita, mutta ei myöskään kannata hyväksyä, jos oikeasti hyvä ja fiksu oppilas vetelee piruuttaan kokeista nelosia.

Opettajat kautta maan toivovat aina, että vanhemmat tukevat lapsiaan koulunkäynnissä. Se ei tarkoita, että vaaditaan kymppejä, vaan kysellään kokeisiin, autetaan läksyissä. Tänäkin vuonna moni jäi ilman koulutuspaikkaa.

Ja hei, moni saa niitä kymppejä helpolla ja ilman, että vanhemmat niitä vaativat. Itse lukeuduin niihin. Ka ysillä 9,6 ja vanhemmat olivat aina kiinnostuneita koulunkäynnistä. Eivät silti vaatineet kymppejä, muuta niitä sain ja helpolla. Kohta olen viittä vaille valmis KTM

Kymppien vaatiminen on aivan eri asia kuin lapsi, joka saa kymppejä omaehtoisesti vailla paineita sellaiseen.

Onhan näitä varmaan joka luokalla joku, jonka kurkkua kuristaa, kun tulikin ysi tai peräti kasi kokeesta. Kun tietää, että kotona saa vähintään saarnan, äidin loukkaantumaan, tai peräti rangaistuksia. Ja niitäkin on, jotka oksentavat kun kymppiä ei tulekaan. Pikkuisen eri asia kuin ahkera ja lahjakas lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi