Miten nukutatte taaperon päiväunille jos teillä on myös (haastava) vauva?
Oon tässä jo etukäteen miettinyt että mitenköhän meidän taaperon päiväunet onnistuu kun vauva tulee? Nykyisin tuo 2-vuotias nukahtaa päiväunille aina rattaisiin, sit kannan omaan sänkyyn. Mites kun tämä ei onnistu enää vauvan kanssa? Voishan sen nukuttaa sänkyyn vieressä köllötellen, mut minne se vauva laitetaan siksi aikaa?
Esikoinen oli vauvana tosi vaativa ja nukkui max. 20min päiväunia, joten en uskalla tästä tulokkaastakaan sen helpompaa odottaa. Miten teillä on homma toiminut?
Kommentit (17)
Minä pistän taaperon huoneen oven kiinni ja imetän vauvaa oven takana. Kun taapero kipuaa sängystään ja avaa oven niin käsken takaisin sänkyyn. Tuota jatkuu jonkin aikaa kunnes taapero jää sänkyynsä ja nukahtaa.
Nukuttamaan, kun pitää juosta esikoisen perässä. Esikoiselle pidin unikoulun sisällä samaan aikaan. Tulos: Esikoinen nukkuu päikkärit sisällä, nyt vuotias rattaissa ulkona.
Ei vauvaa ehdi passata, kun on taapero hoidettavana. Mutta vauva ei tiedä, miten asiat olis, jos hän olisi ainoa lapsi, eli hän oppii siihen, mitä saa.
ai no meillä nukkui vaan pinniksessä ja oppi kyllä aika äkkiä sinne itsekseen nukahtamaan eli ei tarvinnut kun nostaa sänkyyn ja sanoa että hyvät unet
se taapero pitää kantaa vaunuista sänkyyn? Miksei se voi nukkua päiväunia siellä vaunuissa?
Epäilin että rattaisiin nukutus ei vauvan tultua onnistu kun tämä esikko ei ainakaan vauvana suostunut vaunuihin kuin vasta yli puolivuotiaana. Ehkä sitä vauvaa vois pitää mukana vaikka kantorepussa kun nukutan taaperoa ulkona? Kiitos vinkeistä..
Niin me siis asutaan kerrostalossa ja vaunuja ei saa kätevästi parvekkeelle. Siksi tuo sisälle kanto.
Meillä nukutus hoidettiin niin, että taapero (vauvan syntyessä 2 v 4 kk) opetettiin jo paljon (n. 4 kk) ennen vauvan syntymää nukahtamaan yksin omaan sänkyyn: satukirja, halit, peittelyt ja ovi kiinni. Nukahtaa siis nykyisin helposti ilman seuraa.
Meillä oli muuten yhtä haastava esikoinen unien kannalta, mutta rohkaisuna voin sanoa, että tämä kuopus on nukkunut paljon paremmin (päivisin helposti 5 h putkeen pienillä syöttötauoilla ja öisinkin läpi yön syntymästään saakka), on tuntunut aivan uskomattoman helpolta ja ihanalta vauva-arki, ja ehtii hyvin puuhailla taaperonkin kanssa 2-vuotiaan omia juttuja!
Mulla on kolme lasta kohtalaisen pienillä ikäeroilla ja jokainen on nukahtanut aina omaan sänkyynsä ilman rituaaleja ja nukuttamisia. Miksi aina pitää tehdä kaikesta niin suuri show jos kyse on lapsista.
Meillä kukaan kolmesta lapsesta ei ollut vauvana autossa parkumatta. Ei edes se helpoin auringonpaistevauva, joka nukkui ja söi hyvin. Puoli vuotta meni jokaisen kanssa, että oppivat siihen. Joten ap:lla voi olla ihan sama vaunujen kanssa, vaikka ei toki välttämättä. Tämä uusi vauva voi olla ihan toista maata, lapset kun ovat kuitenkin yksilöitä, vaikka samoista aineksista ovatkin tehtyjä.
Meillä toimi kaksosvaunut, kun meillä ei ollut ongelmaa vaunuissa olemisessa. Mutta onneksi vaunut eivät ole ainoa vaihtoehto. Ap:n kannattanee hankkia jo etukäteen kantoliina, jos vauva kulkisi mielellään siinä mukana. Ja kantoreput ja -rinkatkin ovat olemassa, vaikka itse en ihan vastasyntynyttä niihin vielä laittaisi.
kakkonen
En ole koskaan ymmärtänyt tota nukuttamista.
Hienosti osaat myöntää, ettet ymmärrä asiaa. Vielä kun ymmärtäisit myöntää, ettet osaa lukea aloitusta, niin olisit edennyt aika pitkälle tuolla myöntämis-urallasi.
parisängyssä, imetät vauvaa, luet taaperolle kirjaa. Tasoero sinun ja tyynymuurin/seinän välissä. Näin meillä, toimi.
Mulla on kolme lasta kohtalaisen pienillä ikäeroilla ja jokainen on nukahtanut aina omaan sänkyynsä ilman rituaaleja ja nukuttamisia. Miksi aina pitää tehdä kaikesta niin suuri show jos kyse on lapsista.
Sullaon siis kolme helpohkoa lasta (mitä nukkumiseen tulee). Ap:lla on hiukan erilaisia kokemuksia ekastaan. Mulla on viisi lasta, jotka ovat olleet hyvin erilaisia nukkumisen suhteen. Löytyy tuota helppoa versiota, ja sitten vaikeampaa koliikki-versiota, kuin sitten "en nuku päivällä"- versiotakin, ja kaikkea siltä väliltä. Vannon, että noidne kahden vikan kassa elämä oli joskus täyttä sirkusta, ymmärrätkös?
Jos sinä et jotain ymmärrä, ei se tarkoita etteikö sitä asiaa voisi silti esiintyä :)
Ap onkin sitten jo saanut kaikki ne inkit mitä minulla tulee mieleen, ja niille jotka ihmettelivät ettei 2- vuotiaan voi antaa nukkua vaunuissa- meillä nykyinen 1v8kk on sellainen versio joka on sukua Hodinille. Hän tulee hipihiljaa valjaista pois ja kiipeää ihan itse pois rattaista. Tosi kiva kun asutaan ok- talossa vilkkaan tien vieressä. Itkuhälytinkään ei regoi kun pikkumies kiipeää rattaista pois.... Joten meillä nukutaan sisällä.
päiväunien nukkumista rattaissa vauvan tultuakin. Olin varautunut siihen, että pidän vauvaa kantorepussa tai -liinassa ja hytkytän esikoisen uneen. Meillä oli rattaat sisällä makkarissa, niin ei tarvinnut vaatteita päälle turjustaa. Mutta vauva olikin iisiä laatua ja nukahti itsestään ennenkuin ehdin saada kantoreppua viriteltyä päälleni. Vauva siis ensin vaunuihin ulos ja sitten esikoista hytkyttämään.
- niin kunpa kaikki olisivat temperamentiltaan helppoja, vaan kun eivät ole ja edelleenkin sama ero on näkyvissä näissä kahdessa
parisängyssä, imetät vauvaa, luet taaperolle kirjaa. Tasoero sinun ja tyynymuurin/seinän välissä. Näin meillä, toimi.
Jos imetän vauvaa...
Jos taapero on mukautuvainen luonne, se saattaa mennä.
Oikeasti ap - jos sun esikoinen on hankala, et edes pysty hoitamaan vauvaa kuin sen, minkä pystyt. Se ei välttämättä ole paljoa. Usein ne tokat vauvat tottuu jo alusta kaikenlaiseen, kuten nukahtamaan itkuunsa eteisessä toppavaatteissa, kun äiti taistelee isomman sisaruksen kanssa. Elämä on.
Meillä on ollut todella haastava vauva, mutta oppi kyllä loppujen lopuksi nukahtamaan omaan sänkyyn, kun sitä useamman viikon treenattiin tuskanhikisinä molemmat ;) Nykyään nukahtaa kuin tukki, eikä vaadi yleensä erityistemppuja.
Toisena vaihtoehtona pitäisin sitä, että nukutan taaperon ulos rattaisiin ja pidän samalla vaavia kantoliinassa tai repussa (meillä ei suostunut liinaan, mutta repussa suostui olemaan ja jopa nukahti joskus siihen).
Just noin minä tein aikanaan, että nukutin taaperon rattaisiin päiväunille. Vauva kulki tietenkin mukana, eihän sitä voinut kotiin yksin jättää.
ja en ole ikinä lähtenyt päiväuninukutukseen mukaan. Lapset nukkuivat vaunuissa päiväunensa kolmevuotiaiksi, joten oli juurikin helppo laittaa 2v vaunuihin valjaisiin ja pihalle ja olla itse vauvan kanssa sisällä. Sänky on siitä hankalampi että sieltä pääsee halutessaan pois, vaunuista ei päässyt eikä siitä sitten koskaan tarvinnut vääntääkään. Sisäunillekin siirtyminen kävi helposti, eli ovat nukkuneet tuon kolmen vuoden jälkeenkin.