Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka känni? Kuuluuko päihteiden kokeilu nuoruuteen?

23.08.2012 |

Päihteitä ei tulisi käyttää alle 18-vuotiaana, mutta tästä huolimatta ainakin alkoholin, tupakan tai jonkin muun päihteen kokeilua saattaa murrosikäisen nuoren maailmassa tapahtua.

Vaikuttavia tekijöitä on paljon; kaveripiirissä vallitseva kulttuuri, media tai vanhempien antama malli, mutta ihmistä ei voi lasipulloonkaan sulkea Tärkeää on siis ennen kaikkea välittäminen ja keskusteleminen.

Mitä tehdä kun nuoren muuttunut käytös askarruttaa? Mistä tietää onko kyseessä normaali murkkuikäisen ailahtelu vai jotain ihan muuta?

Keskustelussa mukana tänään Paula ja Petri

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholi on aine, jota ei tarvita missään tilanteessa ja jota ilman elämä on mukavaa.

Silloin ei tarvita edes mitään absolutismilupauksia. Ei ole tarvetta luvata pysyä erossa alkoholista, koska alkoholi on niin typerä aine, että on itsestäänselvää, ettei kukaan järkevä ihminen juo alkoholia.

Vierailija
2/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut, että usein hyvällä saa parempia tuloksia kuin pahalla. Jos laittaa tarpeeksi hyvät kannustimet sille ettei vedä niitä kännejä.

Sillä saa uskottavuutta ja kättä pidempää kaveripiireissä (mahdollisesti tapahtuvaa) painostusta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

senikäinen on jo maailmankuvansa ja arvonsa muodostanut. Jos nuori alkaa tulla kännissä kotiin, niin peli alkaa olla menetetty. Eivät vanhemmat enää tuossa vaiheessa voi kauheasti nuoreen vaikuttaa. Voivat toki parin-kolmen vuoden ajaksi laittaa kotiarestiin, mutta kun ikää on 18 v, nuori saa tehdä vapaasti mitä haluaa. Jos viinanhimo on syttynyt, niin ei siinä vaiheessa kukaan ulkopuolinen voi asialle enää mitään.

Kiitos kommentista. Ei kai peli nyt vallan menetetty ole, jos kotiin tullaan kännissä? :)

Nuorihan saattaa myös testailla, että miten vanhemmat suhtautuu? Tuossa vaiheessa varmasti selkeiden rajojen luominen ja samalla välittämisen osoitus on tärkeää.

Vanhemmat pystyy ainakin antamaan viestiä ja vähentämään humalahakuisten juomakertojen määrää reagoimalla tilanteeseen.

Vierailija
4/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut, että usein hyvällä saa parempia tuloksia kuin pahalla. Jos laittaa tarpeeksi hyvät kannustimet sille ettei vedä niitä kännejä.

Sillä saa uskottavuutta ja kättä pidempää kaveripiireissä (mahdollisesti tapahtuvaa) painostusta vastaan.

kuka antaa niitä kannustimia esim 19- tai 27-vuotiaalle? Ei ole mitään järkeä, että teinit yritetään saada pidettyä pois alkoholin parista, mutta sitten täysi-ikäisenä voi rällästää niinkuin sielu sietää.

Kyllä lapselle ja teinille on opetettava, että päihteetön elämä on itsessään nautinto ja palkinto.

5/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekat kännit kun olin 13(en mitään övereitä kuitenkaan) ja kun olin "villi ja vapaa" 15-16v.opiskelija ja asuin omillani niin tuli oltua vain parissa kotibileissä missä join liikaa,vaikka en kuitenkaan sammunut. sen krapulan jälkeen en ole halunnut juoda samalla tavalla ja mitä vanhemmaksi olen tullut(21v.),sitä vähemmän alkoholi kiinnostaa.

syynä voi myös olla se että puolisoni ei ota ollenkaan ja taas isäni käyttää ja on aina käyttänyt liikaa alkoholia,enkä halua itsestäni semmoista kuin hän on. ja jos otan,otan aina maltillisesti ja tiedän rajani.en ole eläissäni juonut niin paljoa että minua olisi pitänyt kantaa tai olisin menettänyt muistin. en oikein osaakkaan ottaa liikaa,tietyn annosmäärän jälkeen ei vaan tee enää mieli.

vaikka itse olen kokeillut alkoholia niin nuorena,en ikinä voisi antaa omalle teini ikäiselle lupaa juoda alaikäisenä. toivottavasti omat ja mieheni juomistottumukset antavat sitten omille lapsille hyvää esimerkkiä siitä että sevinkin päin on hauskaa,ellei hauskempaa :)

Vierailija
6/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

senikäinen on jo maailmankuvansa ja arvonsa muodostanut. Jos nuori alkaa tulla kännissä kotiin, niin peli alkaa olla menetetty. Eivät vanhemmat enää tuossa vaiheessa voi kauheasti nuoreen vaikuttaa. Voivat toki parin-kolmen vuoden ajaksi laittaa kotiarestiin, mutta kun ikää on 18 v, nuori saa tehdä vapaasti mitä haluaa. Jos viinanhimo on syttynyt, niin ei siinä vaiheessa kukaan ulkopuolinen voi asialle enää mitään.

Kiitos kommentista. Ei kai peli nyt vallan menetetty ole, jos kotiin tullaan kännissä? :)

Nuorihan saattaa myös testailla, että miten vanhemmat suhtautuu? Tuossa vaiheessa varmasti selkeiden rajojen luominen ja samalla välittämisen osoitus on tärkeää.

Vanhemmat pystyy ainakin antamaan viestiä ja vähentämään humalahakuisten juomakertojen määrää reagoimalla tilanteeseen.

Minun mieheni tuli kerran vuosia sitten hiprakassa kotiin ja siitä olen pitänyt huolen, että toista kertaa semmoista ei tapahdu. Silloisen alkoholivalistuksen jälkeen mies ei ole uskaltanut toistaa temppuaan. Eikä muuten uskaltaisi teininikään käyttää alkoholia. Tai jos käyttäisi kerran, niin ei ainakaan toista kertaa. Olen aika tiukka täti.

Vierailija
7/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuka antaa niitä kannustimia esim 19- tai 27-vuotiaalle? Ei ole mitään järkeä, että teinit yritetään saada pidettyä pois alkoholin parista, mutta sitten täysi-ikäisenä voi rällästää niinkuin sielu sietää.

Kyllä lapselle ja teinille on opetettava, että päihteetön elämä on itsessään nautinto ja palkinto.

"

Totta tuokin. 27-vuotias on jo kuitenkin aikuinen, ja kykenevä tekemään itse omaa elämäänsä koskevia päätöksiä, mutta lapsuudessa ja nuoruudessa saadut mallit ja opit vaikuttavat vieläkin.

Lapsen ja nuoren aivot ja kehokin ovat vielä eri kehitysvaiheessa kuin aikuisen, eikä alkoholin kestokyky ole vielä sama. Mielestäni lapset ja nuoret tarvitsevat vielä tukea ja kasvatusta niin päihde kuin muissakin asioissa.

Vierailija
8/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tässä vaiheessa hyvistä kommenteista.

Onhan se ihan totta, että päihteet on vain päihteitä. Toki voi ajatella, että alkoholin kauhistelu tekee siitä vaan yhä "mystisemmän" nuoren silmissä ja uteliaisuus herää. Silti ei vanhempien ole hyvä hyväksyä humalahakuista juomista.

Kaveripiiristä mahdollisesti tulevat mielikuvat ovat myös oma osansa tässä.

Päihteitä ei pidä demonisoida, mutta ainakin suurkulutuksessa ja humalahakuisessa juomisessa on hyvä tapahtua ajattelutavan muutoksia, sekä siinä, että se alkoholin käyttö tulisi kuvioihin mukaan vasta 18-vuotiaana, jos silloinkaan. :)

Vierailija
9/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuokin. 27-vuotias on jo kuitenkin aikuinen, ja kykenevä tekemään itse omaa elämäänsä koskevia päätöksiä, mutta lapsuudessa ja nuoruudessa saadut mallit ja opit vaikuttavat vieläkin.

Lapsen ja nuoren aivot ja kehokin ovat vielä eri kehitysvaiheessa kuin aikuisen, eikä alkoholin kestokyky ole vielä sama. Mielestäni lapset ja nuoret tarvitsevat vielä tukea ja kasvatusta niin päihde kuin muissakin asioissa.

ainakaan ne, jotka tuolla kaljakuppiloita kansoittavat ja koteihinsa mäyräkoiria raahaavat. Joku tuttipullovaihe heille on jäänyt päälle. Jossain vaiheessa tuttipullon sisältö vain on väkevöitynyt. Jotain on mennyt aihemmin kasvatuksessa vikaan, kun senikäisten pitää taantua säännöllisesti lapsen tasolle ja hakea keinotekoista mielihyvää pullosta.

Vierailija
10/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tässä vaiheessa hyvistä kommenteista.

Onhan se ihan totta, että päihteet on vain päihteitä. Toki voi ajatella, että alkoholin kauhistelu tekee siitä vaan yhä "mystisemmän" nuoren silmissä ja uteliaisuus herää. Silti ei vanhempien ole hyvä hyväksyä humalahakuista juomista.

Kaveripiiristä mahdollisesti tulevat mielikuvat ovat myös oma osansa tässä.

Päihteitä ei pidä demonisoida, mutta ainakin suurkulutuksessa ja humalahakuisessa juomisessa on hyvä tapahtua ajattelutavan muutoksia, sekä siinä, että se alkoholin käyttö tulisi kuvioihin mukaan vasta 18-vuotiaana, jos silloinkaan. :)

alkoholiriippuvuus hiipii hiljaa, varkain.

Siksi on aivan hyvä demonisoida alkoholijuomia.

Vierailija
11/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relatkaa nyt vähän. Kukaan teininä maistellut kaverini eil ole alkkis, alkkis on se uskovaisen perheen poika jota ei päästetty koskaan mihinkään ja jolta kiellettiin kaikki. Alaikäisen juomista ei tarvitse hyväksyä, vaan eipä tarvitse mestatakaan tai olla edes yllättynyt kokeilusta.

Vierailija
12/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt jonkilainen kokeileminen nuorena on mielestäni ihan hyväkin asia. Toleranssi nousee ja ei sitten täysi-ikäisyyttä juhliessa aivan yhdestä kaljasta känniin mene. Myös se, että ensin "opettelee" juomaan turvallisessa ympäristössä on mielestäni tärkeää. Ja yleensä tällaiset nuorten kotibileet ja illanistujaiset ovat huomattavasti turvallisempia, kuin baarit. Huonossa kunnossa olevat kaverit saatetaan yleensä kotiovelle asti jne.

Vierailija
13/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relatkaa nyt vähän. Kukaan teininä maistellut kaverini eil ole alkkis, alkkis on se uskovaisen perheen poika jota ei päästetty koskaan mihinkään ja jolta kiellettiin kaikki. Alaikäisen juomista ei tarvitse hyväksyä, vaan eipä tarvitse mestatakaan tai olla edes yllättynyt kokeilusta.

Vierailija
14/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kiitos kommentista.

Juu, ihan totta. Alkoholismi on monen tekijän summa, jossa nämä kasvatuskysymykset on vain yksi osa koko palettia. Tässä puhutaankin nyt enemmänkin nuoren hyvinvoinnista ja sen parantamisesta. :)

Vierailija
15/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt jonkilainen kokeileminen nuorena on mielestäni ihan hyväkin asia. Toleranssi nousee ja ei sitten täysi-ikäisyyttä juhliessa aivan yhdestä kaljasta känniin mene. Myös se, että ensin "opettelee" juomaan turvallisessa ympäristössä on mielestäni tärkeää. Ja yleensä tällaiset nuorten kotibileet ja illanistujaiset ovat huomattavasti turvallisempia, kuin baarit. Huonossa kunnossa olevat kaverit saatetaan yleensä kotiovelle asti jne.

Mitä myöhemmin aloitetaan juominen sitä vähemmän juodaan. Nuorena hankittu tolerannsi johtaa siihen, että helpolla juodaan enemmän.

Kotibileistä: nuorelle on aika iso vastuu kantaa huolta muista kavereista. Usein se sammunut jätetään nukkumaan toiseen huoneeseen. Kuten aikaisemmin mainittiinkin alkoholimyrkytys on hengenvaarallinen tila.

Vierailija
16/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelijoille! Oli hyviä kommentteja aiheesta!

Mukavaa loppuviikkoa!

Vierailija
17/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotibileistä: nuorelle on aika iso vastuu kantaa huolta muista kavereista. Usein se sammunut jätetään nukkumaan toiseen huoneeseen. Kuten aikaisemmin mainittiinkin alkoholimyrkytys on hengenvaarallinen tila.

Täällä ainakaan en ole ikinä kuullut että sammunut olisi jätetty yksin. Saattaa tietenkin riippua siitä millaisissa piireissä pyörii. Itse en ainakaan ikinä joisi känniin jos ei olisi luotettavaa kaveria mukana. Ja jokaisesta sammuneesta kaveristani tunnen olevani sen verran vastuussa, että heistä kyllä pidetään huolta.

Vierailija
18/37 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on pitkältä aikaväliltä. Olen 47v ja ensimäiset ovat jo kuolleet tutuistani alkoholin liikakäyttöön. Ja kaikki heistä ovat syrjäytyneistä perheistä, missä on käytetty alkoholia ja he ovat itse käyttäneet alkoholia alaikäisinä.

Ihan näppituntumalta näyttää siltä, että raittiiden ja koulutettujen perheiden nuoret ja nykyään aikuiset juo ja polttaa vähemmän. Alkoholiongemia ja runsasta tupakointia niillä, joiden vanhemmat poltti ja käytti alkoholia ja sallivat nuorilleenkin vapaan alkoholinkäytön nuorena.

Mutta otanta on aika pieni. Vain ne ihmiset, jotka olen oppinut tuntemaan ja tiedän 47 vuoden aikana.

Vierailija
19/37 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin nuoren näkökulmaa ajattelin tarjota, jos vaikka apua/mielenkiintoa esiintyy. Itsehän en ole ollut helpoimmasta päästä, kokeilut alkoholin kanssa alkoivat aivan liian varhaisessa iässä ja sukuni alkoholisminkin huomioiden, vei viina kirjaimellisesti mennessään. Laitosmaisen hoitoni aikana vannoin päihteettömyyttä, mutta lupailin liikoja. Nykyään tiedostan kuinka helposti voin kääntyä väärään suuntaan, joten tasapainottelen työn ja huvin välillä, onhan se vaikeampaa, kun ihmisille joilla ei ole juonti lähtenyt aikoinaan käsistä. Asiat kääntyivät siis lopulta oikeean suuntaan, mutta jos joskun lapsia tulen saamaan, en millään tavalla kannusta heitä tekemään samoja virheitä, varsinkaan, kun tämä riippuvuus kulkee vahvasti molemmilla puolilla sukuani. Tupakointi on kylläkin erittäin paha tapani edelleen, useiden lopetus yritysten jälkeen.

Vierailija
20/37 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä lapsena oppii sen vanhana taitaa uik

Mr.Lothar on taas tulossa lanseeraten markkinoille omaa kotikeittoista pontikkaa tarkkaile lähikauppasi marketteja jospa pongaat sieltä siideriäkin vahvempaa uikkia nimeltä Vauvakänni 5.8 vol tarkkaile myös kirjakauppoja jospa siellä on syksyn kunniaksi myynnissä Lotharin menestyskirja joka kertoo saletin reteesti miekkosen matkastaan elokuvan suureen maailmaan Juvalle

uik

promokuvista

http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20090324162722/uncyclopedia/images/4/49/Baby_beer_cigarette.jpg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi