Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rankaisisitte lasta myymälävarkaudesta?

Vierailija
23.08.2012 |

Poika 13 v. jäi eilen kiinni myymälävarkaudesta. En ymmärrä varastamista kun pojalla oli rahaa mukana. Poliisi oli pitänyt pojalle puhuttelun, sitten isänsä ja poika on kovasti katuva.

Mutta katumus ei tietenkään riitä. Mitä te antaisitte rangaistukseksi? Emme halunneet eilen hurjassa kiukunpuuskassa antaa rangaistusta vaan sanoimme että mietimme asiaa ja päätämme tänään rangaistuksen.

Miten rankaisisit siis omaa lastasi vastaavassa tapauksessa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten menisimme yhdessä pyytämään anteeksi kauppaan ja maksamaan varastetut tavarat. Summa vähennettäisiin lapsen viikkorahoista. Jos toistuisi, olisi arestia ja ankarampi rangaistus.

Vierailija
2/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän varasti? Jos hän varasti suuren monikansallisen yrityksen tuotteen, tulee hänelle antaa taputus olalle ja antaa vinkkejä kiinnijäämisen välttämiseksi. Jos tuote oli kotimainen ja pienen yrityksen tekemä, tulee poikaa nuhdella ankarasti. Varastamisessakin on moraali.

Rahalla tai sen puutteella ei ole yleensä myymälävarkaalle merkitystä. Ilmeisesti et ole koskaan varastanut, tai halunnut varastaa mitään. Kyse on enemmänkin jännityksen hakemisesta ja tavaran saamisesta -ilmaiseksi-. Mukana voi olla myös itsensä palkitsemisen tarvetta, eli tunne siitä että ei ole saanut tarpeeksi palkitsevia juttuja viime aikoina, eli kyseessä on lohdutuksen hakeminen.

Ota huomioon että vaikka poika jäi kiinni nyt, on hän voinut varastella useita kertoja aiemminkin menestyksekkäästi. Tämä tapaus voi olla vain jäävuoren huippu.

(kirjoittaja on entinen menestyksekäs myymälävaras joka lopetti tuon harrastuksen yhden läheltäpiti-tilanteen jälkeen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistus pitäisi määritellä pojan asenteen mukaan. Koko tapaus on saattaanut pistää hänen vatsan täyteen perhosia, tai sitten hänellä on hälläväliä-asenne. Vain sinä osaat kertoa tuon. Jos poika silminnähden vapisee kiinnijäämisen johdosta niin puhuttelu ja pieni muodollinen rangaistus ovat riittäviä. Jos asenne on sitä toista laatua niin sitten on mietittävä tuntuvampia rangaistuksia.

Vierailija
4/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan loputtoman arestin, joka taisi sitten kestää noin 3 kuukautta ja lisäksi kesälomalle suunniteltu leiri peruuntui. Mielestäni joku tietokoneen poisotto viikonlopuksi on aivan liian kevyt seuraus varastamisesta. Mitä jos sinulta varastetaan jotain, sallisitko varkaan selviävän noin vähällä?

Vähän sääliä. Poikahan itki ja pyysi anteeksi, eiköhän poliisin puhuttelu pelästyttänyt jo tarpeeksi. Tuo vaihe kuuluu jokaisen koettavaksi, joten eiköhän saanut rangaistuksensa tällä kertaa, eri asia jos toistuu...

Vierailija
5/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kiinni 15-vuotiaana näpistyksestä. Äitini oli mukana kun näpistin, joten yhdessä istuttiin vartijan kopissa ja sitten mentiin poliisiautoon. Äiti häpesi silmät päästä. Mitään erityistä rangaistusta en silti saanut ja äiti maksoi sakotkin. Olin kiittämätön kakara ja jatkoin näpistelyä, tosin hieman varovaisemmin.

Vierailija
6/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä varmaan ottaisin läppärin takavarikkoon. Aika keskittyä koulunkäyntiin, joten siinä pojalle tekemistä. Ei tietenkään kohtuutonta aikaa ehkä viikonlopun yli ja tietty viihtyy sen ajan kotona. Kyllä mielestäni ansaitsee rangaistuksen, jotta oppii että kotona ei hyväksytä aivan kaikkea. Ihana että on tollasia vanhempia, jotka ottavat asian tosissaan ja hoitavat sen fiksusti! tsemppiä teille ja pojalle ja toivotaan että oli viimonen kerta.

Vierailija
7/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli poliisi on puhutellut, samoin kotiväki.

JOS tuo toistuu, sitten kunnon sanktiota, ja kannattaa myös lapselle sanoa, että nyt näin, mutta jos toistuu, sitten tulee rangaistuksetkin. Miettikää etukäteen, mikä se olisi. Viikon kotiaresti?

Vierailija
8/31 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kiinni 15-vuotiaana näpistyksestä. Äitini oli mukana kun näpistin, joten yhdessä istuttiin vartijan kopissa ja sitten mentiin poliisiautoon. Äiti häpesi silmät päästä. Mitään erityistä rangaistusta en silti saanut ja äiti maksoi sakotkin. Olin kiittämätön kakara ja jatkoin näpistelyä, tosin hieman varovaisemmin.

kiittämätön kakara olet todellakin

Vierailija
9/31 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hirveä häpeä on vieläkin.

Minusta teidän poika sai jo hirveän rangaistuksen, kun poliisitkin olivat kutsuttu. En enää lisäisi tuskaa.

Vierailija
10/31 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesemään sen kaupan lattian vaikka mopilla. Niin, ja ihan oikeasti tekisin näin, itse vielä valvoisin vierellä, että tulee puhdasta jälkeä.

Vierailija
11/31 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaverinsa kanssa. Rangaistukseksi käytettiin se siellä kaupassa pyytämässä anteeksi (yritti pölliä ripsivärin). Annettiin tietokonekieltoa ja täydellistä kotiarestia 2 kuukaudeksi. Ei saanut käydä kuin koulussa, eikä poistua kotoa kuin vanhempien kanssa esimerkiksi kirjastoon tai lenkille.

Puhelinkin otettiin pois.

Rahaa munkin lapsella olisi ollut siihen 15 euron ripsariin, mutta kuvitteli ilmeisesti että jos varastaa sen, niin niin säästää ne rahansa.

Aivan typerää käytöstä.

Vierailija
12/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIelestäni tuo puhuttelu ei ole rangaistus. Kyllä rangaistus täytyy olla, jotta lapsi tietää että uuteen yritykseen (varastamiseen) ei kannata ryhtyä kun siitä seuraa sitä ja tätä. Eli nyt kohtuullinen rangaistus, koska muuten lapsi oppii että jaha mä saan tehdä tätä ja tuota eikä siitä mitään seuraa. Kyllähän me annamme pienille lapsillekkin pieniä rangaistuksia niskuroinnista, niin kyllä hän pienen rangaistuksen on ansainnut. Nimittäin en jaksais tähän suomeen enään yhtään ongelmanuorta. Kuri kunniaan.

Vierailija
13/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katumus riittää ensikertailaiselle. Itse olen syyttäjä, eka kerralla riittäisi puhuttelu, mutta toisesta kerrasta ei kyllä alennusta tule.

Keskustelette nyt lapsen kanssa, mitkä ovat seuraavasta kerrasta seuraukset ja mietitte yhdessä ns. tuntavaa rangaistusta.

Vierailija
14/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan perus moraaliopetusta siitä miksi ei saa varastaa. Laittaisin pojan varmaan vielä johonkin vapaaehtoistyöhön viikoksi :D

En tosiaan tiedä.

Kun itse olin tuon ikäinen ja mokasin (alkoholi, poliisi juttuja) Vanhemmat ei varsinaisesti möykännyt vaan ne oli silminnähden pettyneitä ja se tuntui paljon pahemmalta. Olisi edes antanut sen selkäsaunan mutta ei.

Vierailija
15/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 13 v. jäi eilen kiinni myymälävarkaudesta.

Miten rankaisisit siis omaa lastasi vastaavassa tapauksessa?

Mun on pakko sanoa, etten kuolemaksenikaan muista, miten poikaa rankaistiin. Luulen, että joku rangaistus annettiin, pelikielto tai kotiarestia. Paikkakunnallamme toimii näppihaukka, eli ensimmäinen myymälävarkaus johtaa myös nuorisotyöntekijöiden puhutteluun.

No poika ei ottanut opikseen ensimmäisestä kerrasta vaan meni hölmöyksissään näpistämään uudestaan. Kahdesta myymälävarkaudesta poliisi tekee automaattisesti lastensuojeluilmoituksen joten istuimme sitten sosiaalitanttojen puhuttelussa koko perhe. Musta tuntuu, että se jos mikä oli pojalle kova paikka. Luonnollisesti sai taas jonkun rangaistuksen, varmaan kotiarestia. Lisäksi tuli ehdoton kielto tapailla näitä kavereita, joiden kanssa yhdessä tämä toinen rötös oli tehty.

Vierailija
16/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myymälästä kuin poliisiltakin. Varmaan jo pyysikin anteeksi poliisilta mutta myymälästä myös. Itse tein niin ja oli hyvä juttu!

Vierailija
17/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vasta alakouluikäisiä lapsia, mutta voisin kuvitella ottavani etuuksia pois määrätyksi ajaksi, viikoksi ehkä. Tai seuraava viikko/kuukausiraha pois. Myös ihan vanha kunnon kotiaresti olisi mahdollisuus. Riippuu vähän lapsestakin, että mikä häntä "kirpaisisi" eniten. Lisäksi minä kävisin vielä ihan asiallisen ja rauhallisen keskustelun lapsen kanssa siitä mikä on oikein ja mikä väärin ja miksi. Ja mitä seurauksia hänelle voi parin vuoden kuluttua vastaavasta toiminnasta tulla. Siis ei enää mitään rangaistuspuhuttelua vaan ihan vaan juttelua hyvässä hengessä.

Vierailija
18/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin täältä saa näin selväjärkisiä ja -päiviä kommentteja.

Poika alkoi illalla itkeä, kun sanoin että olen tosi pettynyt hänen käytökseensä ja että en olisi uskonut että hän varastaa. Hän pyyteli anteeksi useaan kertaan ja uskon, että katuu.

Hänelle oli luvattu kavereita yökylään viikonlopuksi, ja tämän haluan ainakin perua. En jaksa nyt mitään poikalaumaa meille. Tietokone menee myös pariksi päiväksi jäähylle. Tämä varmaan riittää nyt ekalla kerralla. Pitää vielä töiden jälkeen puhua miehen kanssa tarkemmin.

Vierailija
19/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä virheitä? Kaikki tekee virheitä, me aikuisetkin, eikä meitä jokaisesta niistä laiteta leivättömän pöydään ääreen.

Virheistä pitää ottaa opiksi, kuten tässä näyttää selkeästi käyneen. Puhuttelu ja seuraukset tehnyt selväksi.

Vierailija
20/31 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan loputtoman arestin, joka taisi sitten kestää noin 3 kuukautta ja lisäksi kesälomalle suunniteltu leiri peruuntui. Mielestäni joku tietokoneen poisotto viikonlopuksi on aivan liian kevyt seuraus varastamisesta. Mitä jos sinulta varastetaan jotain, sallisitko varkaan selviävän noin vähällä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä