Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka viet lapsesi tarhaan

Vierailija
22.08.2012 |

ja jäät yhden tai kahden vauvan kanssa kotiin: vastaisitko näihin kysymyksiin?

1) Jos huomaa toisen lapsen syntyessä, ettei pärjääkään kotona esikoisen + vauvan kanssa, miksi niitä lapsia pitää tehtailla vielä lisää?

2) Missä vaiheessa tällainen äiti edes tutustuu esikoiseensa, tämä kun muuttuu ja kasvaa koko ajan, toisten kasvattaessa hänet melkein kokonaan?

3) Missä vaiheessa tarhaan raahattu esikoinen oppii miten koti toimii, mitä siellä kuuluu tehdä ja miten perheenä eletään?

Nämä kysymykset ihan vain ystävällisesti esitettynä, mitenkään ketään syyllistämättä. Voisitko ystävällisesti vastata? Teitä on varmasti tälläkin palstalla monen monta, koska olette aina niin kovin kärkkäästi puolustamassa lapsen subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoituksesi on esittää ystävällisiä kysymyksiä niin kirjoita ne ystävälliseen sävyyn. Syyllistäminenkin paistaa kilometrien päähän noista kysymyksistäsi. Tuo loppu tekstisi on vähän samaa sarjaa kun se että aloitetaan lause "ei millään pahalla mutta...".

---

Muutenkin oon TODELLA KYLLÄSTYNYT aiheeseen. Kuin te jaksatte? Mitä väliä teille on toisten valinnoilla (jotka ei ketään satuta)? Tai jos noin älyttömästi vaivaa asia, niin pitää pyrkiä yhteiskunnallisesti vaikuttamaan. Nyt tilanne on se että kaikki voi saada päivähoitopaikan.

Pidätte vaan huolta että olette tyytyväisiä omiin valintoihinne.

Ja meillä on keskimmäinen parina päivänä viikossa kerhossa (ei kai tässä menetä nyt sit sitä lasta... Kohta ei tunnetakaan...), isoin on koulussa ja koulun jälkeen usein kavereiden kanssa (onks paha/menetetty?) ja vauva himassa. Ja SILTI mulle sopii että muut tekee toisin, eikä mua edes kiinnosta kamalasti niiden valinnat - omia kyllä pohdin kovasti... Nykyisiä ja tulevia.

Antakaa jo olla. Aika köyhää jauhaa tätä samaa. Hienoa (ja sädekehä pään päälle!) kun hoidatte kotona!! Sitäkö tässä oikeesti kaivataan..??

Vierailija
22/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi niin rakastaa ja tarvitsee päiväkodin toimia ja kavereita.

Kavereita ei saa mistään muualta, kun perheellä ei ole naapureita, ystäviä eikä sukulaisia.

Vauvalla on oikeus olla "ainoa lapsi", saihan esikoinenkin olla aikanaan.

Äidin on luotava symbioosi vauvaan.

Äidin on oltava 24/7 kiinni vauvassa.

Äiti on Parempi Äiti kun muut lapset ovat muualla.

Koko perhe voi paremmin, kun äiti saa tilaisuuden olla Parempi Äiti.

Hoitopaikka on Hampuksen kouluikään asti ja siitä pidetään kiinni.

Hampus petaa paikkaa pikkusisko Hornalle samaan ihanaan hoitopaikkaan.

Jos vauvalomalaisten lapset pannaan pois, hoitopaikkoja vähennetään eikä ne työssäkäyvien lapset pääse yhtään sen paremmin lähihoitopaikkaan.

Ja se olennaisin:

MITÄ SE MUILLE KUULUU MITEN MEIDÄN PERHEESSÄ ÄITI PÄÄTTÄÄ MITEN HELPOITEN ELÄMÄSTÄ SELVIÄÄ? MIKSI ELÄMÄN PITÄÄ OLLA AINAISTA KÄRSIMYSTÄ? KUN ON KERTA MAHDOLLISUUS NIIN SITÄ KÄYTETÄÄN, NIH!

Ehkä aika monen näistä esikoisen syrjijistä olisi ollut parempi olla niitä lisälapsia tekemättä. Työrajoitteisuus, elämäntuska-asenne ja masikset kun ikävä kyllä periytyvät.

Turhaan hoidattaminen on haaskaamista ja itsekästä kiusantekoa niille, jotka hoitopaikkoja oikeasti tarvitsisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka lukee kasvatusoppaita ja "tietää" mikä on oikeasti parasta? Sitten opetat käytökselläsi lapsillesi, että on ihan ok olla 15 vuotta kotona muka hoitamassa lapsia ja "kun työtilanne on niin huono niin voi mennä töihin vaikka ihan oikeasti haluaisin", mutta oikeasti et edes toivo sitä koska kotona on kivempaa kun voi vapaasti kytätä Huuto.nettiä ja kiertää kirppiksiä. Miten sitten löytää sen halvimman Ticketin haalarin?

Kavereita ei saa mistään muualta, kun perheellä ei ole naapureita, ystäviä eikä sukulaisia.

Jos vauvalomalaisten lapset pannaan pois, hoitopaikkoja vähennetään eikä ne työssäkäyvien lapset pääse yhtään sen paremmin lähihoitopaikkaan.

Ja se olennaisin:

MITÄ SE MUILLE KUULUU MITEN MEIDÄN PERHEESSÄ ÄITI PÄÄTTÄÄ MITEN HELPOITEN ELÄMÄSTÄ SELVIÄÄ? MIKSI ELÄMÄN PITÄÄ OLLA AINAISTA KÄRSIMYSTÄ? KUN ON KERTA MAHDOLLISUUS NIIN SITÄ KÄYTETÄÄN, NIH!

Ehkä aika monen näistä esikoisen syrjijistä olisi ollut parempi olla niitä lisälapsia tekemättä. Työrajoitteisuus, elämäntuska-asenne ja masikset kun ikävä kyllä periytyvät.

Turhaan hoidattaminen on haaskaamista ja itsekästä kiusantekoa niille, jotka hoitopaikkoja oikeasti tarvitsisivat.

Vierailija
24/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Jos huomaa toisen lapsen syntyessä, ettei pärjääkään kotona esikoisen + vauvan kanssa, miksi niitä lapsia pitää tehtailla vielä lisää?

En ole missään vaiheessa huomannut, etten pärjäisikään kotona esikoisen + vauvan kanssa. Esikoiseni jatkoi tutussa päiväkodissa osapäiväisenä ja osaviikkoisena äitiyslomani ajan. Ensinnäkin hän itse halusi, toiseksi minä halusin, että esikoisella säilyi hyvä hoitopaikka, kivat hoitajat ja ihanat kaverit, kun olin kuitenkin vuoden kuluttua menossa takaisin työhön.

2) Missä vaiheessa tällainen äiti edes tutustuu esikoiseensa, tämä kun muuttuu ja kasvaa koko ajan, toisten kasvattaessa hänet melkein kokonaan?

Olen tutustunut esikoiseeni hänen syntymästään saakka ja jatkan tutustumista edelleen (esikoinen on nyt 16v.). Minä ja mieheni (lapsen isä siis) olemme olleet hänen pääasialliset kasvattajansa. Kasvatustyössä meitä ovat auttaneet ainakin isovanhemmat, kummit ja muut läheiset sekä päiväkodin ja koulun henkilökunta.

3) Missä vaiheessa tarhaan raahattu esikoinen oppii miten koti toimii, mitä siellä kuuluu tehdä ja miten perheenä eletään?

Kertaakaan ei esikoista tai kuopusta ole raahattu tarhaan. Lapset ovat mielellään menneet päiväkotiin ja sittemmin kouluun. Meidän kotimme ja perheemme toimii niin, että vanhemmat käyvät työssä. Haluan, että fiksut tyttäreni oppivat mieluummin sellaisen käyttäytymismallin, että naiset (jopa äidit) voivat käydä työssä ja menestyä työelämässään. Heillä voi olla tasapainoinen ja tasa-arvoinen parisuhde ja perheen kaikille jäsenille kuuluu kodin ja perheen hoitamiseen liittyvät asiat (siivous, ruuanlaitto yms.).

Nämä kysymykset ihan vain ystävällisesti esitettynä, mitenkään ketään syyllistämättä. Voisitko ystävällisesti vastata? Teitä on varmasti tälläkin palstalla monen monta, koska olette aina niin kovin kärkkäästi puolustamassa lapsen subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Kiitos ystävällisisitä kysymyksistäsi ja siitä, ettet halua syyllistää ketään. Mielestäni subjektiivinen päivähoito-oikeus on hieno asia. Minä olen jo sen verran vanha, että muistan ystävieni elämän ajalta ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta. Ei ollut helppo saada lapselle päivähoitopaikkaa edes opiskelun tai työssäkäynnin takia, kun sellaista ei ihan pakko ollut kunnan osoittaa. Nyt kunnan on yksiselitteisesti pakko tarjota hoitopaikka kaikille sitä haluaville. Kotihoidon tuki on myös subjektiivisen päivähoidon ansiota: jos kunnalla ei olisi velvoitetta päivähoitopaikan osoittamisesta, ei kunnalla olisi myöskään mitään kiinnostusta maksaa siitä, että äidit eivät tuo lasta päivähoitoon.

Vierailija
25/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamiasi vastauksia. Ihan ystävällisesti, ketään syyllistämättä. Rakentava keskustelu on aina hyvästä.

Vierailija
26/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on 3, vauvalomilla olen hoitanut heidät itse ja sitten palannut työhön, josta pidän tosi paljon ja joka on paitsi antoisaa myös hyvin palkattua. En ole lukenut kasvatusoppaita. Huutonettiä ja Ebaytä käytän, mutta kirppareille ja antikvaareihin en ehdi ollenkaan niin usein kuin haluaisin.

Terveen vauvalomalaisen terveiden lasten paikka on kotona eikä päiväkodissa, minun mielestäni.

joka lukee kasvatusoppaita ja "tietää" mikä on oikeasti parasta? Sitten opetat käytökselläsi lapsillesi, että on ihan ok olla 15 vuotta kotona muka hoitamassa lapsia ja "kun työtilanne on niin huono niin voi mennä töihin vaikka ihan oikeasti haluaisin", mutta oikeasti et edes toivo sitä koska kotona on kivempaa kun voi vapaasti kytätä Huuto.nettiä ja kiertää kirppiksiä. Miten sitten löytää sen halvimman Ticketin haalarin?

Ja se olennaisin:

Vierailija
27/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla tosissaan kun väittää että vie lapsensa päiväkotiin koska LAPSI NIIN HALUAA! Vanhemmuus taas kunniaan.., kyllä jumalauta se on aikuisen asia sellaisista päättää!!

Vierailija
28/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani kysyn ihan vain ystävällisesti ja ketään syyllistämättä, että:

1) etkö ap aio missään vaiheessa viedä lapsia päiväkotiin? Miksi viet silloin kuin viet? Oletko itsekäs, kun haluat tehdä palkkatyötäkin elämäsi aikana, miksi et observoi lapsiasi 24/7 aikuiseksi asti?

Ei, en aio viedä päiväkotiin. Olen it-alan yrittäjä ja täysipäiväisesti kotona lasteni 1v ja 2v kanssa. Lasten päiväunien aikaan, aamuisin ja iltaisin teen töitä yritykselleni, enkä koe olevani itsekäs. :-)

2) Entä miksi ajattelit, että koulujärjestelmä on parempi kuin kotikoulu, kyllähän sinun pitäisi nyt sen verran lastesi hyvinvointiin satsata, että jättäydyt työelämästä ja omistat elämäsi lastesi kotikoulutukseen?

Jos pitäisi valita huonotasoisen peruskoulun ja kotikoulun väliltä, valitsisin jälkimmäisen. Tiesithän, että Suomessakin on kotikoulumahdollisuus ja ihan toimiva sellainen? Helsingissä on kuitenkin varaa valita hyvän ja huonon koulun välillä. Sarkasmi sikseen.

3) Missä vaiheessa katsot, että lapset hyötyvät sosiaalisesta toiminnasta?

Myös kotielämä (siis se ettei ole täystarhattu päiväkotiin) on sosiaalista toimintaa, olettaen ettei eristäydytä neljän seinän sisälle. Käymme musiikkileikkikoulussa, kylässä, puistoissa, lastentapahtumissa ja meillä vierailee sekä lapsiperheitä että lapsettomia sellaisia. Katson, että kaikki tämä myös luetaan sosiaaliseksi toiminnaksi, joista lapset hyötyvät ihan syntymästään saakka.

Vierailija
29/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se teille kuuluu montako lasta kukakin tekee ja montako niistä vie hoitoon ja milloin. Tätä samaa aihetta on nyt jauhettu täällä vuositolkulla, etteköhän ole vastaukset jo saaneet.

Täyttä jeesustelua. Hoitakaa vaan ne omat lapset, miten hekin ehtivät teihin tutustua kun notkutte päivät pitkät täällä palstalla, hui kauhistus. Ei ole ikinä mua vaan liikuttanu viekö naapurin akka lapsensa päiväkotiin vuoden iässä vai imettääkö 10-vuotiaaks. Ei voi olla kovin paljon sisältöä elämässä jos toisten tekemiset noin kiinnostaa...

Keskittykää vaikka sitten oikeisiin ongelmiin, kuten insestiin tai perheväkivaltaan. Vai onko nuo jo verrattavissa päiväkotiin?

Vierailija
30/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit milloin hyvänsä aloittaa keskustelun insestistä tai perheväkivallasta, jos ne koskettavat erityisesti Sinua.

Vierailija
31/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit milloin hyvänsä aloittaa keskustelun insestistä tai perheväkivallasta, jos ne koskettavat erityisesti Sinua.

on joka ikinen päivä aloitus samasta aiheesta. onko tässä nyt oikeasti vielä jotain muuta puitavaa kuin joopaseipäs...

- 30

Vierailija
32/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taapero onkin sitten varmaan joku mutanttikummajainen kun näyttää oikeasti siltä, että viihtyy tarhassa... ehkä onkin niin suunnattoman ahdistunut, että yrittää vain esittää iloista ja innostunutta :D

Vierailija
33/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustua isäänsä, jos isä on töissä? Vai onko teillä molemmat koton, jotta lapsi ehtii tutustua teihin? Ei millään pahalla ap

Vierailija
34/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla mitään perustelemaan. täyttä paskasakkia ollaan kuitenkin. kaikki perustelut on vaan "tekosyitä". Se on oikeasti hienoa, jos te jaksatte hoitaa jokaista lasta tasapuolisesti kotona. Meillä refluksivauva, joka kipeä ja itkuinen 24/7 ja ei, valitettavasti minä en jaksanut hoitaa siinä samalla tuota meidän villikkoa. Mutta minähän olenkin vain lisääntymiseen kelpaamaton pohjasakka, jonka ei olisi ikinä pitänyt tehdä lapsia. Pahoittelen, että olen näin heikko. Ja edelleen kunnoitusta ja kummarrusta teille upeille yksilöille, jotka kykenette ihan kaikkeen! Toivottavasti elämänne on aina yhtä rattoisaa!

Vierailija
35/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla mitään perustelemaan. täyttä paskasakkia ollaan kuitenkin. kaikki perustelut on vaan "tekosyitä". Se on oikeasti hienoa, jos te jaksatte hoitaa jokaista lasta tasapuolisesti kotona. Meillä refluksivauva, joka kipeä ja itkuinen 24/7 ja ei, valitettavasti minä en jaksanut hoitaa siinä samalla tuota meidän villikkoa. Mutta minähän olenkin vain lisääntymiseen kelpaamaton pohjasakka, jonka ei olisi ikinä pitänyt tehdä lapsia. Pahoittelen, että olen näin heikko. Ja edelleen kunnoitusta ja kummarrusta teille upeille yksilöille, jotka kykenette ihan kaikkeen! Toivottavasti elämänne on aina yhtä rattoisaa!

Ei teidän tapauksessa ole mistään virikehoidosta kysymys.

Vierailija
36/38 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllin hyvä sinun oma lapsesi tarhaan, ettei heistä kasva samanlaisia fundamentalistijörhöjä kuin sinä. Erilaisuuden sietämisen oppiminen on ainakin sinulta ap jäänyt.

Vierailija
37/38 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän tapauksessa ole mistään virikehoidosta kysymys.

Mitenkäs minun tilanne, kun osa-aika hoitoa suosittelevat puheterapeutti sekä lastenlääkäri? Vai onko esikoisen huono puheenkehitys minun keksimäni tekosyy? Esikoinen on siis kolmevuotias.

En edes tiedä miksi luen näitä ketjuja uudelleen ja uudelleen. En edes pahoita mieltäni näistä, tulen vain hemmetin pahalle tuulelle, kun asioita ei nähdä omien mielipiteiden takaa.

Luultavasti ap:n, ja muiden syyllistävällä sormella osoittavien, mielestä olen vain patalaiska ja esikoisesta piittaamaton kun toimin kuten lääkärit suosittelevat.

Vierailija
38/38 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi sikseen.

Älä sohaise muurahaispesää jos et kestä sitä että sinulle vastataan samalla mitalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi