Ärsyttää luokkakaverin äiti
Meillä on kaksi lasta, minulla joustava työ ja asumme koulun vieressä.
Heidän lapsensa oli meillä ihan hirveästi koko viime lukuvuoden, välillä aamuseitsemältä alkoi soittelu, että nyt lapsi pitäisi saada meille heti jne.
Kutsuin heidän lapsensa myös toisen lapsemme synttäreille, olen tarjonnut vaikka mitä, tarkistanut läksyjä jne.
No, minun lapseni he ovat tuoneet kotiin tasan kerran, kun erikseen pyysin. Minun toista lastani ei kutsuttu heidän lapsensa synttäreille - ja kun keväällä jouduin leikkaukseen, heiltä tuli vain kysely meilillä, että minä päivinä heidän lapsensa silti pääsee meille.
Koko kesänä ei tarjouduttu ottamaan esimerkiksi meidän lapsia mökille, jotta saisin levätä. Olin sairauslomalla koko kesän.
Nyt sitten taas alkoi kinuaminen, että milloin lapsi pääsee meille.
Kommentit (65)
myös sitä moukkamaista luokkakaverin äitiä? Ei hän nyt mikään syytön tilanteeseen ole!
Röyhkeää!
Outoa ettei se kaverin äiti tajua, tai edes häpeä! Mun mielestä törkeintä toi, että kun toinen on sairas, hoidattaa silti. Olis siinä kohtaa odottanut vastavuoroisuutta!
Luokkakaverin äitikö on typistänyt sinut avuttoman lapsen asemaan, tahdotomaksi olennoski vailla vastuuta? Etkö ole itsenäinen toimiva subjekti, aikuinen, joka itse tekee päätöksiä, arvioita ja valintoja. Asemasi selittäminen vain toisten kautta ja ulkopuolisten rajaamana ei ole muuta, kun itsesesi typistämistä lapseksi, joka ei itse ole aktiivinen subjekti.
Hän on usean lapsen yksinhuoltaja ja on tällä hetkellä työkyvytön. Selkänsä ei kestänyt raskasta hoitotyötä ja on nyt ollut jo useita kuukausia sairaslomalla.
Ennen kuin tiesin äidin tilanteesta, olin kovin tympääntynyt siihen että lapset ovat aina meillä eikä heille koskaan saa mennä. Edes synttäreille ei kutsuttu. Mutta sen jälkeen kun kuulin perheen terveys- ja talousvaikeuksista olen ihan mielelläni ottanut lapset meille kylään ja tarjonnut heille välipalat.
Koska lapsemme ovat hyviä kavereita keskenään ja heillä on hienot leikit, en koe tilannetta erityisen ongelmalliseksi.
Jotkut ihmiset ei todellakaan näe mitä vaativat muilta.
Mulla oli myös tälläinen ystävä, joka suuttui järkyttävästi kun vihjasin hienovaraisesti, että olen häntä aika paljon auttanut, ja nyt minulla olisi mieluisampaa tekemistä kuin hänen asioidensa hoito.
Kun pöly laskeutui, tapasin hänet, ja hän kertoi ihan hirveästä naapuristaan. Naapuri oli luvannut viedä myös hänen lapsensa päivittäin kouluun, mutta sateiden tultua syksyllä mukaan oli otettu myös perheen kolmas lapsi, eikä autossa ollut enää hänen lapselleen tilaa. Koulumatka on tuolta asuinalueelta aika pitkä ja bussit kulkee huonosti.
Tunnen sattumalta tämän kyyditsijäperheen myös, ja he eivät olleet lupautuneet olemaan mikään kyytipalvelu, sillä heillä lähtee koko perhe aamulla samalla autolla.
Ystävättäreni oli kuitenkin sitä mieltä, että vanhin lapsi voisi ihan hyvin mennä pyörällä tai kävellä, että hänen mussukka pääsee helposti kouluun.
Suuttui taas kun sanoin, että etkö sinä itse voi viedä autollasi lasta kouluun? Liian hankalaa kuulemma, kun on toinen pieni lapsi vielä kotona.
Olin aika sanaton.
Eli jotkut ei vaan näe taulapäisyyttään, kuten ap:n tuttu. Niille täytyy vaan sanoa, että nyt EI sovi. Eikä selitellä mitään.
ihan ystävällisesti. Kerro että toivoisit tässä asiassa myös vastavuoroisuutta, että lapsesi voisi myös kyläillä luokkakaverinsa luona. Ja että lapsellesi tulee kovin paha mieli, kun luokkakaveri kyläilee usein ja silti ei tule kutsua synttäreille. Jos äiti tästä pahastuu, se on hänen oma ongelmansa.
hyväksikäyttäjä tai sitten vain häneltä puuttuu sosiaalista silmää. Jotkut ei oikeasti tajua, ja ajattelevat että jos toinen jotain "palveluksia" haluaa hän pyytää. Niinkuin itsekin tekee.
Mutta siis. Näitä ihmisiä on, ja tulee aina olemaan, joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa itse rajat. Jos ei laita, se on sitä töpeksimistä. Turha vastavuoroisuuden odottelu vain aiheuttaa ärsyyntymistä joka syö energiaa.
Olet jo todennut että vastavuoroisuus ei toimi joten mieti miten jatkossa toimit ITSE tämän asian suhteen. Kehtaisitko esim sanoa että kun teidän lapsenne on ollut meillä koko talven aika paljon hoidossa niin pääsisikö meidän lapsemme teidän mukaan esim mökille, tms?
nää vanhemmat on ihan terveitä ja työkykyisiä. Heillä asuu täällä myös molemmat isovanhemmat, terveitä ja työkykyisiä. Koulun vieressä asuu myös isän veli perheineen.
Meillä ei ole mitään tukiverkkoja, ja meidän nuorempi lapsi on kroonikko. Ja minä olen sairastellut.
Tilanne ei ole ongelma, jos lapsella käy kavereita. Heitä käy paljon joka tapauksessa.
Tilanteesta alkoi tulla ongelma, kun meidän perhe "valjastetaan" päivystämään heidän arjessaan ilmaisena tukiverkkona.
Ja vati valui yli siinä vaiheessa, kun meitä ei autettu edes todellisessa hädässä. Tai oikeastaan siinä vaiheessa, kun sen hädänkin keskellä ko. äitiä kiinnosti edelleen vain se oma napa - ei edes kysynyt miten voin! Siis edes symbolisesti.
Tai meidän lasta ei ikinä koskaan ole kutsuttu sinne.
ap
Meillä on kaksi lasta, minulla joustava työ ja asumme koulun vieressä. Heidän lapsensa oli meillä ihan hirveästi koko viime lukuvuoden, välillä aamuseitsemältä alkoi soittelu, että nyt lapsi pitäisi saada meille heti jne. Kutsuin heidän lapsensa myös toisen lapsemme synttäreille, olen tarjonnut vaikka mitä, tarkistanut läksyjä jne. No, minun lapseni he ovat tuoneet kotiin tasan kerran, kun erikseen pyysin. Minun toista lastani ei kutsuttu heidän lapsensa synttäreille - ja kun keväällä jouduin leikkaukseen, heiltä tuli vain kysely meilillä, että minä päivinä heidän lapsensa silti pääsee meille. Koko kesänä ei tarjouduttu ottamaan esimerkiksi meidän lapsia mökille, jotta saisin levätä. Olin sairauslomalla koko kesän. Nyt sitten taas alkoi kinuaminen, että milloin lapsi pääsee meille.
Mulla vastaavia kokemuksia. Hyväksikäyttäjään olet tosiaan törmännyt.
Ei ennen koulun alkua ketään teille, tai sovit jonkun toisen perheen kanssa niin sitovan aikataulun, ettei tuo kyseinen lapsi mahdu siihen. Niin että lapsesi pääsee jonkun kaverin luo silloin ja silloin sekä taas sovitusti vastaisesti se toinen teille.
Sanot vain tälle hyväksikäyttäjälle, että olette sopineet tällaisen vuorottelusysteemin ja piste.
Muista tehdä pesäero pikkuhiljaa, niin kyseinen tyyppi ei asiaa heti huomaakaan.
Mutta VARO! Voi olla kuoriutuessaan karutyyppi. Äläkä enää päästä ketään siipeilijää päälle. Siipeilijät huomaa siitä,että alkavat ehdotella kaikenlaista muka yhdessä hoidettavaa juttua suorastaan yliaktiivisesti, mutta lopulta käy niin että hänelle tuleekin esteitä ja äkillisiä menoja jne. Lopulta sinä oot ainut asiasta vastaava. Ja yks pointti vielä! EI yhteisiä harrastuksia, joihin pitää kuskata.
21, miljoonannen kerran... Minua on ihan turha syyttää. ap
Etkö kuitenkin ole tilanteessa itsekkin osapuoli?! Miksi olet tilanteessa tumput suorina hyväksikäytettävänä?!
Turha itkeä kun on jo p**kat housussa ;) mitäs läksit, kikkelis kokkelis! tee asialle otakin äläkä täällä ulise.
joka ei rupea hyväksikäytetyksi.
Ja tottakai tuo toinen toimii väärin/törkeästi/itsekkäästi tai sitten hän on vain sosiaalisesti täysi tampio. Mutta pointti onkin että sä et voi häntä muuttaa, muuta siis omaa käytöstäsi. Se on ainut mihin voit vaikuttaa.
Minua on ihan turha syyttää. ap
Eli minunko olisi pitänyt selvänäkijänä nähdä ennakkoon, millaisia he ovat?
Lapsillani on paljon kavereita, eikä heidän vanhempiensa kanssa ole tätä ongelmaa. Päältä en kuitenkaan edelleenkään näkisi perheissä mitään eroa.
Mistä sinä erotat tällaiset?
ap
21, miljoonannen kerran... Minua on ihan turha syyttää. ap
Etkö kuitenkin ole tilanteessa itsekkin osapuoli?! Miksi olet tilanteessa tumput suorina hyväksikäytettävänä?!
Mutta tosiasiahan on ettei ap ole lainkaan syyllinen mihinkään.
Huomattava asiahan on, että ap:lla selkeästi on paskanmaku suussa kyseisen perheen touhuista, joten Yhteys pitää katkaista, ei tuollaisilla kaveri/vanhemmuussuhteilla tee mitään. Oikeasti.
Näitä on pilvin pimein. Mutta kun kerran törmäät, niin sen jälkeen on pidettävä kova kovaa vasten.
Minun taktiikka on nykyään se että en ikäänkuin huomaa, jos joku niskaanhengittäjä vihjailee kaikenmaailman "yhteityökuvioista".
Ja ap:n suurin "vika" on liika ymmärtäminen. Se on normaalia ja hyväksi normaalien seurassa, mutta hyväksikäyttäjien kanssa paha. Siitä pitää päästä pois.
Käyttäytyjä vai käytöksen mahdollistaja?
syytät luokkakaverisi äitiä , vaikka todellinen syy ongelmallesi on oman selkärankasi puuttuminen?