Kuukuppiongelma! Onko muilla samanlaista (ov)
Hankin kuukupin, koska halusin päästä eroon jatkuvasta siteiden ja tampoonien kanssa räveltämisestä (kohtalaisen runsaat menkat), "haisevasta" olosta, roskaongelmasta ja hiivakierteestä.
Kaikkialla lukee, että kuukuppi ei vuoda yli, jos sen laittaa oikein. Tunkaisin siis kupin sisälle, pyörittelin ja kokeilin vielä sormellakin reunat, ettei ollut mitään "ryppyjä". Neljä tuntia kupin laiton jälkeen tajusin, että se perkele vuotaa yli. Onneksi olin laittanut siteen varulta.
Kuukuppi oli "imeytynyt" todella syvälle ja jouduin "synnyttämään" sitä, sekä vetämään melkein kaksin käsin sitä siitä nupista ulos.
Kuppi ei varsinaisesti vuotanut "yli", sillä verta itse kupissa ei ollut kovinkaan paljon. Se vaan vuotaa jostain mutta mistä?!
Kokeilin vielä kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tuli vuotoa pikkareihin ja kuukuppi oli tosi syvällä, vaikka kuinka olin tarkistanut että on ohjeiden mukaisesti laitettu paikalleen.
Harmittaa vietävästi, kun olisin halunnut päästä jo siteistä ja tamponeista eroon mutta niillä nyt on vaan pelattava.
Muilla kokemuksia? Mikä on auttanut?
Kommentit (15)
se kupin kiskominen on minullekin tuttua. Aluksi se tuntui tosi vaikealta kunnes tajusin tehdä sen oikein. Sitä ei siis kuulu kiskoa siitä antennista vaan kupin pohjaa puristetaan etusormella ja peukalolla, jolloin alipaine (vai mikä se on) lähtee pois ja kuppi lähtee helposti ulos. Ensin siis lantionpohjalihaksilla kuppia alemmaksi ja kun sormet ylettyvät painat ne paineet pois. Sitten se lähtee ihan helposti ulos.
A. kuppi ihan täynnä
B. kuppi tyhjä. Tässä tapauksessa väittäisin, että sitä verta on jäänyt sinne "tunneliin" jo ennen kupin asettamista ja sieltä se on valunut hiljalleen alas. Eli kupissa ei ole vikaa.
Älä siis heti luovutua, vaan jatka, sillä kuppi on maailman helpoin ja kätevin käyttää!
että tosiaan väliin jää joskus verta, siksi kannattaa aina pyyhkäistä kunnolla veri pois ennen kuin kupin jättää niille sijoilleen!
koska sinne on "seinille" voinut jäädä verta kupin alapuolelle. Jäähän tamponin kanssakin joskus. Ja tosiaan kupin ei kuulu olla kauhean ylhäällä. Ja siinä tpiää olla huolellinen, kun tarkistaa, ettei kuppi ole rutussa.
Mulla opetteluun meni ehkä neljät menkat, aina sujui paremmin. Enää en vaihtaisi siteisiin ja tamponeihin vaikka alussa turhautti.
koska sinne on "seinille" voinut jäädä verta kupin alapuolelle. Jäähän tamponin kanssakin joskus. Ja tosiaan kupin ei kuulu olla kauhean ylhäällä. Ja siinä tpiää olla huolellinen, kun tarkistaa, ettei kuppi ole rutussa.
Eihän sen kuulukaan olla ylhäällä. Mutta miten sen estää, ettei se sinne mene? Itse olen jättänyt sen tapin silleen, että saan siitä helposti sormilla kiinni mutta sitten tuntien päästä en löydä koko tappia, ilman että tungen räpylän rystysiä myöten sisälle ja/tai synnytän sitä kuppia alemmas.
Miten sen estää?
-ap
siitä että olet tunkenut sen liian ylös! Yksinkertaista. Tamponi laitetaan syvälle, kuukuppi hyvinkin alas.
siitä että olet tunkenut sen liian ylös! Yksinkertaista. Tamponi laitetaan syvälle, kuukuppi hyvinkin alas.
Olisit lukenut edellisen viestini. Laitan sen tähän uudestaan:
Eihän sen kuulukaan olla ylhäällä. Mutta miten sen estää, ettei se sinne mene? Itse olen jättänyt sen tapin silleen, että saan siitä helposti sormilla kiinni mutta sitten tuntien päästä en löydä koko tappia, ilman että tungen räpylän rystysiä myöten sisälle ja/tai synnytän sitä kuppia alemmas.
Miten sen estää?
-ap
Tiedän, tuntuu hullulta mutta niin se on. Kupin pohjan kuuluu olla juuri ja juuri sisälläsi, "antenni" jää periaatteessa ulkopuolelle. Siksi monet leikkaavat sitä lyhyemmäksi tai kokonaan pois.
Tiedän, tuntuu hullulta mutta niin se on. Kupin pohjan kuuluu olla juuri ja juuri sisälläsi, "antenni" jää periaatteessa ulkopuolelle. Siksi monet leikkaavat sitä lyhyemmäksi tai kokonaan pois.
Terv 11
Niin että tosiaan antenni roikkuu emättimen ulkopuolella. Jos otat peilin käteen ja katsot sillä, kuukupin pohjakin näkyy emättimestä, eikä ole syvällä sisällä.
-2-
Olen niin turhautunut hommasta (ja ehkä pieni PMS päällä kans ;P), että tulee tulistuttua nollasta sataan hetkessä. Nyt kun sai vähän tarkempaa kuvausta siitä, miten alas se pitää jättää niin johan välähti. Pitääkin kokeilla tuota alemmas jättämistä, jos se alkaisi sitten sujumaan.
-ap
"Eihän sen kuulukaan olla ylhäällä. Mutta miten sen estää, ettei se sinne mene? Itse olen jättänyt sen tapin silleen, että saan siitä helposti sormilla kiinni mutta sitten tuntien päästä en löydä koko tappia, ilman että tungen räpylän rystysiä myöten sisälle ja/tai synnytän sitä kuppia alemmas."
aluksi laitoin sinne antenniin noin metrin narun. pujotin sen vaatieden alle. kiskoin siitä kuppia tai pidin kii ettei se nousuut.
Vaan pitää painaa kupin pohjasta tai työntää sitä reunaa sisäänpäin, jotta se irtoaa reunasta, ei ole enää painetta, ja sitten vasta vedetään pohjasta kiinni pitäen pois. Se tappi on siinä ihan turha, itse leikkasin sen heti kokonaan pois.
En tajunnut käydä lukemassa missään kuukuppisivustoilla neuvoja, mun mielestä on se joku kuukuppi-info missä on ongelmaan tarjottu eri ratkaisuja. Mun kohdalla toi ohivuoto johtui siitä että olin asettanut kupin liian ylös.
Nykyään laitan sen sisään niin alas, että antenni jää sisempien häpyhuulien ulkopuolelle. Se nousee tuntien mittaan kyllä ylemmäs, mutta jos asetan sen melko alas, se ei jätä sinne aukkoa mihinkään seinään.
Yksi minusta ok vinkki on kokeilla asettamisen jälkeen vetää varovaisesti hieman alaspäin kuppia, siellä tuntuu pieni imu jos on oikein asetettu ja alipainetta syntynyt näin sinne emättimen puolelle, kuten kuuluukin.
Harjoitteluahan se vaatii, lue sieltä infosta tarkemmin eri tilanteista jos tuo mun vinkki ei auta. Itse harjoittelin kuudet kuukautiset ja nykyään voisin olla vaikka ihan ilman pikkareita menkkojen aikaan, niin varma on kuukuppi! :)