Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kymmenen teesiä, joita noudattamalla kaikki pysyy oikeasti hoikkina!

Vierailija
21.08.2012 |

1. Syö vain sillon, kun on nälkä. Näläntunne ei ole mörkö, se ei tapa.

2. Syö rauhallisesti ja lopeta silloin, kun ei ole enää nälkä. Ähky ei ole sama kuin kylläinen.

3. Unohda välipalat ja napostelu, ellet tarvitse energiaa treeniä varten. Yksi hedelmä, tuoremehulasi, puuropussi tms. riittää antamaan riittävästi virtaa tunnin lenkkiin.

4. Syö kaksi ateriaa päivässä: yksi kevyt (esimerkiksi ruokaisa salaatti) ja yksi tukevampi.

5. Liiku monipuolisesti kuutena päivänä viikossa itsesi kunnon hikeen. Puolikin tuntia riittää, jos sen tekee tehokkaasti. Vaihtele lihaskuntoa ja aerobista.

6. Etsi itsellesi sopivat liikuntalajit. Jos vihaat juoksua, älä juokse. Mutta keksi jotain muuta tilalle.

7. Nuku vähintään seitsemän tuntia yössä.

8. Älä kiellä itseltäsi herkuttelua, mutta ole kohtuullinen. Makeanhimon taltuttaa yksi konvehti, ei tarvitse vetää koko levyä suklaata kerralla.

9. Jos haluat, juo toki alkoholia, mutta pidä annokset hallinnassa. Pieni lasi viiniä (12 cl) illallisen kanssa vaikka joka ilta! Unohda humalahakuisuus.

10. Kulje mahdollisimman usein omalla lihasvoimallasi, kävele tai pyöräile kauppaa ja kanna ostokset repussa.

Näin yksinkertaista se on. Ei mitään rakettitiedettä :)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Syö vain sillon, kun on nälkä. Näläntunne ei ole mörkö, se ei tapa.

Mistä tunnistaa nälän? Entä jos sekoittaa nälän janoon? Entä jos on koko ajan nälkä?

Jos on niin hukassa kroppansa kanssa, ettei tunnista nälkää tai sekoittaa sen janoon, niin asiat on aika lailla metsässä. Silloin kannattaa varmaan aina ensin juoda puoli litraa vettä ja odottaa puoli tuntia ennen kuin alkaa ahtaa ruokaa napaansa. Vinkkinä sanottakoon, että nälkä tuntuu mahassa tyhjyyden tunteena ja joskus jopa kurnimisena. Jano tuntuu paljon ylempänä eli suussa kuivuuden tunteena...

2. Syö rauhallisesti ja lopeta silloin, kun ei ole enää nälkä. Ähky ei ole sama kuin kylläinen.

Mikä on rauhallinen? Montako pureskelua per haarukallinen? Mistä tietää, milloin syö tarpeeksi rauhallisesti?

Aikoinaan peruskoulun opettajani sanoi, että 30 kertaa pitää pureskella yhtä suupalaa ;) Mutta ihan vakavissaan voisin sanoa, että lounaan rauhalliseen nauttimiseen menee puoli tuntia. Sinä aikana ehtii jo fiilistellä täyttymistä. Alle vartti on hurjaa hotkimista. Toki tämä on yksilöllistä ja sopiva tahti pitää itse opetella.

3. Unohda välipalat ja napostelu, ellet tarvitse energiaa treeniä varten. Yksi hedelmä, tuoremehulasi, puuropussi tms. riittää antamaan riittävästi virtaa tunnin lenkkiin.

Entä jos on nälkä? Eikös silloin pidä syödä (neuvo 1)

Nälkäisenä ei toki kannata lähteä treenaamaan. Silloin kannattaa syödä se välipala.

4. Syö kaksi ateriaa päivässä: yksi kevyt (esimerkiksi ruokaisa salaatti) ja yksi tukevampi.

Entä, jos noiden aterioiden välillä tulee nälkä. Noudatanko neuvoa 4. vai neuvoa 1.?

Aterioiden välillä kuuluukin tulla nälkä. Ei tietenkään tuntikausiksi, mutta ennen seuraavaa ateriaa pitäisi kyllä jo tuntea vähän nälkää.

5. Liiku monipuolisesti kuutena päivänä viikossa itsesi kunnon hikeen. Puolikin tuntia riittää, jos sen tekee tehokkaasti. Vaihtele lihaskuntoa ja aerobista.

Esimerkkejä lihaskunnosta ja aerobisesta? Mitä ne ovat? Miten niitä voi harrastaa? Entä, jos ei ole rahaa käydä kuntosalilla?

Kannattaa lukea liikuntablogeja ja -lehtiä. Aerobista ovat mm. juoksu, reipas kävely, pyöräily, hiihto, rullaluistelu, naruhyppely, jumppa jne. Lihaskuntoa ovat mm. painojen nostelu, punnerrukset, rutistukset, kyykyt jne. Eikä ole pakko käydä kuntosalilla treenatakseen lihaskuntoa, kotiin voi ostaa vaikka kahvakuulan!

6. Etsi itsellesi sopivat liikuntalajit. Jos vihaat juoksua, älä juokse. Mutta keksi jotain muuta tilalle.

Kuten mitä?

Voi ei, tämä sinun pitää ihan itse löytää satojen eri lajien joukosta. En osaa sitä sinulle kertoa, koska en tiedä mistä pidät. Kokeile kaikkea!

Näin yksinkertaista se on. Ei mitään rakettitiedettä :)

Mutta silti niin vaikeaa

Se on vaikeaa, jos sen haluaa tehdä vaikeaksi...

Vierailija
22/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Live and let live.

Minulla on treenattu vartalo ja terve iho, vaikka siinä on muutama prosentti enemmän rasvaa, kun pari vuotta sitten. Minä en enää halua hoikaksi, vaan terveeksi ja urheilulliseksi ja mieluiten vähän muodokkaaksikin.

Kannattaa opetella rakastamaan peilikuvaansa ja sitä ihmistä naamarin sisällä jo tänään.

En halua hukata upeita hetkiä, nimittäin tiedän, että on todella paljon muutakin, kuin pari ylimääräistä kiloa, jotka saattavat häiritä joitakin ihmisiä.

Jos olet tyytyväinen elämääsi ja kroppaasi sellaisena kuin se on, niin sitten sä voit unohtaa tän aloituksen. Tämä oli tarkoitettu lähinnä niille, jotka haluavat olla hoikkia ja kamppailevat painonhallinnan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos minulle ehtii nälkä päälle niin kellään ei ole kivaa!!

Ihan hullut ohjeet. Ja ei päde suurimmalleosallekaan vaikka ap kuinka näin uskoisi. Niin moni kun syö siihen nälkäänsä sitten suklaata, grillimässyä yms. Ja ne puuropussit on täynä sokeria, yöh!

Säännöllisellä syömisellä saa paremmin tuloksia. Ainakin minä olen laihtunut 10 kiloa kun olen vältellyt sitä nälkää ja syönyt säännöllisesti. Näin olen syönyt sopivia määriä enkä ahminut pöljänä sitä mitä ekana vastaan sattuu.

Ei nälkä ole mörkö, sinä olet :) Nälkä on tietenkin hyvä syy kiukutella, mutta aikuisena ihmisenä voisi toki hetken miettiä kuinka fiksua se on. Itsehallintaahan tämä koko elämä on!

Jos syö nälkäänsä suklaata ja grillimässyä, niin sitten on itsehallinnassa taas puutteita. Ellei sitten ole ihan tyytyväinen epäterveelliseen elämäänsä ja paskat nakkaa järkevästä ravinnosta. Yhdessä puuropussissa on muuten sokeria 6,3g ja elimistö muuten tarvitsee sokeria liikuntasuorituksen aikana. Eli puuropussin sokeri kyllä käytetään hyödyksi sitten siellä lenkillä! Ja onhan nämä ohjeet säännöllistä syömistä :) Kannattaa kasvattaa itsekuria, ettei heti pikkuisen nälkää tuntiessa juokse kiljuen Hesburgeriin...

Vierailija
24/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo "neljän tunnin sisään". Jos edellisestä ateriasta on 3-4 tuntia, niin se ei enää riitä lenkille tai liikuntaan energiaksi, näin siis minulla.

Tällaisissa tapauksissa välipala ennen lenkkiä onkin fiksua. Jos ei tuoremehu riitä, niin syö puuroa. Riippuen tietenkin siitä nälän asteesta.

Ja miksi minun pitäisi opetella tyytymään yhteen konvehtiin, kun en ole suklaata syömällä lihonut? Ei ole paino-ongelmia vaikka en ap:n teesejä noudatakaan.

Jos olet tyytyväinen elämääsi ja painoosi sellaisena kuin se nyt on, niin unohda tämä ketju. En ole missään vaiheessa väittänyt, että tämä olis AINOA tapa pysyä hoikkana...

Vierailija
25/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ravintoterapeutti ja ihan hyvät ohjeet, mutta yhdet ohjeet ei sovi kaikille ja ovat aika yksioikoiset.

Vierailija
26/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut viittäkymmentä liikuntamuotoa ja inhonnut jokaista.

Kärsin unettomuudesta.

Vierailija
27/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa muussa olen samaa mieltä paitsi tuossa ykköskohdassa eli "syö vain kun on nälkä". Itselläni ainakin esim. lounasaikaan ei välttämättä ole nälkä, ja jos jätän silloin syömättä, se kostautuu koko illan mättämisellä. Töissä kun ei voi pitää lounasta ihan milloin itse haluaa. Olen siis opetellut syömään lounaalla kasvis- ja kuitupitoisen aterian vaikka ei niin kamala nälkä olisikaan, ja näin olen saanut pidettyä illan syömisetkin normaaleina. Paino on pudonnut 10 kiloa.

Kuulostaa kaikin puolin järkevältä, jos tilanne on tosiaan se ettei töissä voi siirtää lounasta siihen kun on oikeasti nälkä.

Kaikki muu on mielestäni ok, tosin joskus itseäni ärsyttää kun joka puolella hölistään hyötyliikunnasta ja se ei esimerkiksi itselleni ole mahdollista. Työmatka on niin pitkä että se pitää mennä autolla, ja toisaalta asun ihan kaupungin keskustassa eli vaikka kuljen kauppareissut jne. kävellen/pyörällä, on sen merkitys mitätön. Rappusia ei ole töissä eikä kotona. Eli kyllä mun pitää lähteä oikein oikeasti liikkumaan, jotta saan kalorit kulumaan.

Itsekään en ole mikään hyötyliikunnan mallioppilas, kävelen kyllä joka paikkaan mutta matkat ovat lyhyitä. Siksi liikunkin 8 tuntia viikossa ihan aikuistenoikeasti.

Vierailija
28/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, että yhdet ohjeet sopii kaikille Mä olen ravintoterapeutti ja ihan hyvät ohjeet, mutta yhdet ohjeet ei sovi kaikille ja ovat aika yksioikoiset.

Vierailija
29/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin perustelit vastauksesi. Mutta et yritäkään ymmärtää toisten kantaa. Ylipäätänsä laihduttaminen ei ole mitään ihmetiedettä ja sen jokainen laihduttaja tietää kun lopulta laihtuu.

Mutta niiden puuropussien sokerimäärä on makeudessaan minulle liikaa. En lisää tavalliseenkaan puuroon sokeria, koska en vain pidä siitä. Keitän mielummin sen ihan oikean kaurapuuron kuin syön sen pussipuuron.

Ja kyllä minulla on itsehillintää. Nimenomaan sillä säännöllisellä syömisellä ja nälkää välttämällä olen LAIHTUNUT kun en ole siirtänyt sitä nälkää millään suklaapatukalla tai hesellä. Enkä syö silloin kun syöpötyttää vaan silloin kun on syömisen oikea aika.

Mutta kuten jo sanoin, sinulle ei ole millään muulla väliä kuin omilla teeseilläsi. Et lue muiden perusteluista niitä onnistumisia.

On vain SINÄ SINÄ SINÄ.

Siis jos minulle ehtii nälkä päälle niin kellään ei ole kivaa!!

Ihan hullut ohjeet. Ja ei päde suurimmalleosallekaan vaikka ap kuinka näin uskoisi. Niin moni kun syö siihen nälkäänsä sitten suklaata, grillimässyä yms. Ja ne puuropussit on täynä sokeria, yöh!

Säännöllisellä syömisellä saa paremmin tuloksia. Ainakin minä olen laihtunut 10 kiloa kun olen vältellyt sitä nälkää ja syönyt säännöllisesti. Näin olen syönyt sopivia määriä enkä ahminut pöljänä sitä mitä ekana vastaan sattuu.

Ei nälkä ole mörkö, sinä olet :) Nälkä on tietenkin hyvä syy kiukutella, mutta aikuisena ihmisenä voisi toki hetken miettiä kuinka fiksua se on. Itsehallintaahan tämä koko elämä on!

Jos syö nälkäänsä suklaata ja grillimässyä, niin sitten on itsehallinnassa taas puutteita. Ellei sitten ole ihan tyytyväinen epäterveelliseen elämäänsä ja paskat nakkaa järkevästä ravinnosta. Yhdessä puuropussissa on muuten sokeria 6,3g ja elimistö muuten tarvitsee sokeria liikuntasuorituksen aikana. Eli puuropussin sokeri kyllä käytetään hyödyksi sitten siellä lenkillä! Ja onhan nämä ohjeet säännöllistä syömistä :) Kannattaa kasvattaa itsekuria, ettei heti pikkuisen nälkää tuntiessa juokse kiljuen Hesburgeriin...

Vierailija
30/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä, että yhdet ohjeet sopii kaikille Mä olen ravintoterapeutti ja ihan hyvät ohjeet, mutta yhdet ohjeet ei sovi kaikille ja ovat aika yksioikoiset.

Vierailija
31/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa on se, että mun ei kannata odottaa siihen, että jo on nälkä. Silloin tulee syötyä enemmän. Kun pitää ruokarytmin tasaisena, ei tule nälkä, mutta ei myöskään tule syötyä liikaa.

Vierailija
32/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole se ravontoterapeutti, mutta esim. diabeetikolle nämä ei sovi ollenkaan.

No ylläri, ettei diabeetikoille sovi. Listataan nyt varmuuden vuoksi fibromyalgikotkin, kun niistä ei koskaan tiedä :D