Kuinka usein käydään katsomassa sairaalassa?
Arvoisa kaikki tietävä AV-raati: Kuinka usein tulisi käydä katsomassa sairaalassa makaavaa lähisukulaista?
Sukulainen on jommankumman puolison vanhempi, toinen vanhempi kuollut. On vuodepotilas, ollut sairaalassa 1,5 vuotta. Ei tule palaamaan kotiin.
Tarvitaanko lisätietoja?
Kommentit (31)
Ei ole annettu elinajan ennustetta. Mietin tuota kuukauden päästä. En usko, että tulisi syylli-syyttä. Kävisin mieluiten puolison kanssa, mutta se vaatii aina hoitojärjestelyt kotiin. Puoliso käy sairaalassa 1-3 krt viikko. Yritän antaa hänelle mahdollisuuden aina kun se vaan on mahdollista. Välillä osa lapsista mukana. Puoliso ei haluaisi heitä ottaa, koska pelkää tartuntavaaraa osastolta. Itse mietin välillä, että kuinka vieralut vaikuttavat lapsiin. Potilas makaa lähes puhumattomana sängyssä.
Kuvitteleeko hän että siellä hyppivät jotkut mikrobit heidän päälle? Kyllä se tilanne on niin päin että päiväkodissa ja koulussa on likaisempaa ja siellä lapset altistuvat mikrobeille enemmän kuin sairaalassa.
Miten vaikealta teidän kuvio kuulostaa;) Miksi ei vanhuksen lapsi voi käydä moikaamassa pari kertaa viikossa...ja jos ei jaksa käyt sinä pikaiseen. ei siellä kauaa tarvi olla...eikä todellakaan sen pitäisi niin hankalaa olla, et joka kerta pitää lapsenlikka hankkia;)
Kävitkö kotonakin joka päivä, silloin kun he eilivät?Jos et niin miksi et käynyt, mutta miksi taas sairaalassa kävisit?
meidän suvussa ainakin
Kiitoksia kaikille vastanneille! Mukava oli lukea vastauksianne.
Voimia kaikille teille, joilla on lähimmäisiä sairaalassa!
Kuvitteleeko hän että siellä hyppivät jotkut mikrobit heidän päälle? Kyllä se tilanne on niin päin että päiväkodissa ja koulussa on likaisempaa ja siellä lapset altistuvat mikrobeille enemmän kuin sairaalassa.
huono käsihygieniä ja epidemiat valloillaan.
itse pitkäaikaisvuodeosastolla, eli juuri vastaavalla osastolla jossa ap:n sukulainen on hoidettavana. Potilaista riippuen jotkut potilaat ovat osastolla vuosiakin. Olen huomannut, että valtaosaa ei käy kukaan koskaan katsomassa, johtuen siitä että omaisia ei ole, asuvat jossain kaukana tai eivät ole tekemisissä/väleissä. Tämä on hyvin yleistä ja varsin ikävää.
Itse hoitajana kokisin, että omaista on hyvä käydä katsomassa niin usein kuin se hyvältä tuntuu ja on mahdollista. Välillä voi käydä vanhempi yksin, joskus koko perheen voimin. Vanhuksia usein piristää vierailut ja etenkin pienet lapset.
Olen nähnyt tapauksia joissa lapsi ja/tai puoliso vierailevat joka päivä, käyvät aina syöttämässä. Valitettavasti lapset (aikuisia he usein tuossa iässä jo ovat) usein kokevat sen lähinnä velvollisuudeksi, eivät nauti käynnistä samalla tavalla kuin puoliso. Vierailut on hyvin pikaisia. Parempi kuitenkin sekin kuin ei mitään. Eli ei siitä käymisestä kannata pakkopullaakaan tehdä, itselleen vastenmielistä, etenkään käymällä liian usein.
Joten, pyrkikää käymään. Ei se olo vuodeosastolla herkkua ole, toki sairaalakin kehittelee mahdollisuuksien mukaan virikkeitä, mutta eihän ne kovin kummoisia ole, kun potilaitten yleiskunto on usein huono. Eikä hoitohenkilökunnalla aina ole aikaa hirveästi potilaitten kanssa seurustella. Jos potilas vielä kommunikoi niin toki hoitohenkilökunta silloin enemmän heidän kanssaan keskustelee.
Kuvitteleeko hän että siellä hyppivät jotkut mikrobit heidän päälle? Kyllä se tilanne on niin päin että päiväkodissa ja koulussa on likaisempaa ja siellä lapset altistuvat mikrobeille enemmän kuin sairaalassa.huono käsihygieniä ja epidemiat valloillaan.
millaisia epidemioita sinä olet vuodeosastoilla nähnyt?
- hoitaja
En tiedä mitä bakteereita mieheni pelkää sairaalasta lapsille tarttuvan. Ei ole pystynyt kertomaan tarkemmin. No välillä toki osastolla on lappuja mahataudeista tai eristyksestä.
Lähes puhumattoman vuodepotilaan luokse viemme lapsia harvemmin. Vanhin lapsista on alkanut reagoimaan tilanteeseen.
Hoitokodissa olevan vanhemman luoksen viemme lapsia mieluusti. Ja häntä myös ulkoilutamme. Hän taas hermostuu lapsien aiheuttamaan meteliin nopeasti. Ja käyttäytyy tällöin arvaamattomasti lapsia kohtaan.
Hoitotarve on vain silloin, jos molemmat haluamme mennä yhdessä. Kun ymmärtääkseni Suomessa ei ole soveliasta jättää alle kouluikäisiä lapsia keskenään kotia.
pelkäisi, olen itse työskennellyt vuodeosastolla enkä ole sieltä tauteja itselleni tai kotiin tuonut, vaikka olen hoitanut myös sairaalabakteereja kantavia potilaita. Nämä potilaat ovat kosketuseristettyjä, mutta heidänkin omaiset voivat käydä heitä syöttämässä kunhan vain muistavat käsihygienian. Eivät ne ole tauteja jotka vain hyppäävät sängystä vieressä seisovaan ihmiseen, eivät todellakaan.
Kun käytte osastolla niin käyttäkää käsidesiä, ne löytyvät usein jo oven vierestä. Laittakaa sitä käsiinne osastolle tullessa sekä sieltä lähtiessä. Se riittää. Siten ette tuo osastolle ripulitauteja tms ettekä myös vie sieltä ulos mitään. Mies voi läträtä vaikka kahteen kertaan jos bakteereja pelkää.
Itse pidän kauppojen kassajonoja pahimpina bakteeripesäkkeinä, en sairaalan pitkäaikaisvuodeosastoa.
Toki lapsia ei ole pakko viedä, etenkin jos lapset kokevat tilanteen epämiellyttävänä.
-hoitaja
Kun vanhus asui kävelymatkan päässä, kävin lähes joka päivä, ja oli pakkokin, koska vastasin myös hänen ruokahuollostaan. Silloin huolehdin hänestä yksin, vaikka kyseessä on mieheni omainen. Nykyään käymme laitoksessa häntä katsomassa autolla yhdessä kerran viikossa. Välillä mieheni käy yksinkin, joskus myös minä käyn yksin, jos mies on vaikkapa matkoilla. Mutta emme enä käy useammin kuin kerran viikossa. Lomalla saattaa tulla kahden viikonkin väli.
Yleensä vanhus ihmettelee, miten löysimme hänet. Hän ei enää juuri nouse vuoteestaan eikä esimerkiksi viihdy ulkona (kokeiltu on useita kertoja). Hän jaksaa jutella vain hetken ja alkaa sitten toistella lauseita. Puhelinkeskustelu ei häneltä enää onnistu, siksi ystävät ja sukulaiset ovat lakanneet soittamasta.
Teini-ikäiset lapsemme eivät suostu tulemaan mukaan (nähtyään paikan kerran) emmekä ole pakottaneet. Vanhus ei enää muista heitä, eipä tosin meitäkään.
Olen ymmärtänyt, että laitokseen tuodut bakteerit ovat isompi riski kuin laitoksesta mukaan saadut. Käytämme käsidesiä ohjeiden mukaan.
Jos et niin miksi et käynyt, mutta miksi taas sairaalassa kävisit?