Alle kouluikäisen äiti, miten pystyt harrastamaan liikuntaa?
En tajua, miten onnistuu.
Mulla on lapset 3 ja 5, enkä ole heidän syntymänsä jälkeen pystynyt esim käymään uimassa. Kävely on yhtä tyhjän kanssa, koska 5v haluaisi kuitenkin pyörineen mukaan ja se olisi yhtä matelua.
Sama uimisen kanssa. Kun uidaan, se tarkoittaa, että lillutaan tunti lastenaltaassa. Kerran viikossa käydään "uimassa".
Mies on lasten kanssa pari päivää viikossa kotona työnsä vuoksi (siis päivisin), eikä hän halua enää yhtään ylimääräistä lastenhoitovuoroa, joten en löydä aikaa sille, miten pääsisin liikkumaan.
Liikakiloja on +35kg verrattuna aikaan ennen raskauksia, mutta sillooin pystyin liikkumaan niin paljon kuin halusit.
En tiedä, mistä ihmeestä oikein repisin ajan liikkumiseen. Käyn siis töissä 5 päivänä viikossa.
Kommentit (29)
lapsen kanssa silloin, kun olen salilla, pyöräilemässä, lenkillä jne. Kerran viikossa mies käy pojan (4v) kanssa uimassa, joten sen ajan olen tietty itsekin jossain liikkumassa. Toisinaan poika vie minut lenkille, eli ajaa itse pyörällä ja minä juoksen (= ja siis todella siinä saa juosta ihan kunnolla, hyvä kun perässä pysyy.. ;) )
Kuntoklubillemme on onneksi viimein nyt tulossa lastenhoito, joten päästään vaikka kahdestaankin miehen kanssa urheilemaan kerran viikossa.
Käyn 3-5krt viikossa salilla, tekee hyvää. :)
Lapsi tykkää olla parkissa eikä välillä haluaisi lähteä ollenkaan mutta suostuu kun lupaan että huomenna mennään uudestaan. Loistava järjestely.
Ja tokihan kuntosalijäsenyys maksaa, mutta se on mun hemmottelua mulle.sit en syö ulkona niin paljoa eikä rahaa mene alkoholiinkaan. Mielummin käytän sen rahan terveelliseen elämäntapaan. :)
Mulla on kuntopyörä kotona, poljen sillä joko yksin iltaisin tai ihan lastenkin kanssa heidän leikkiessään. Iltaisin myös nostelen puntteja tai teen jumppa DVD:eitä. Lasten kanssa liikun aina kävellen/pyöräillen paikasta toiseen, jos kyse muutamasta kilometristä. Ei se vauhti, vaan se matka mitä kyllä kertyy viikossa ihan kivasti. Pienikin liike on parempi, kuin ainainen autolla ajelu. Mies kyllä vahtii meillä lapsia, jos käyn uimassa, mutta pääasiallinen kuntoilu tulee ihan muusta. Olen myös yleensä meillä vapaaehtoinen, jos tarvii jotain pihahommia tehdä, niilläkin saa hien pintaan.
T. Normipainoinen mutsi
Lapset voi pelata palloa kentällä tai jos ei ketään näy, pistä korkeushyppypaikalle pomppimaan patjalle. Viihtyvät siinä, kun itse kävelet kenttää ympäri.
Jumppaa ulkona, äläkä välitä muiden katseista. Lapset hiekkaboksiin ja mammalle verkkarit. Toimii!!
Pyörään peräkärry, mainio vekotin. Mulla oli 3 alle kouluikäistä, 2 kärryyn, yks tarakalle. Jessus, kun reidet pieneni.
Opeta 5 vee pyöräilemään kunnolla, vaikka hermo meneekin. Hetkessä se oppii ja 3 v rattaisiin ja juokse, nainen, juokse!
Mulla oli 3 lasta ja mies koko ajan töissä illat yö myöhään ja minä päivisin töissä. Ymmärrän sun yhtälön. Ota vain vinkeistä vaari ja eikun menox, tsemppiä!
Välillä käyn uimassa ennen kuin haen lapsen tarhasta. Meillä ei ole autoa, joten liikuntaa tulee ihan kauppamatkoistakin yms. Olen yksinhuoltajakin vielä. :)
sillä aikaa kun olen punttiksella/lenkillä. Vastavuoroisesti teen saman hänen ollessaan lenkillä tai salilla.
niin liiku sitten kotona. Itse olen kahden alle kouluikäisen yksinhuoltajana ja jumppailen kotona useasti viikossa aina vain kun on mahdollisuus ja mahdollisuuksia kyllä on. Esim. Illalla tai aamulla kun lapset nukkuvat, kun lapset leikkivät tai katsovat telkkaria jne. PItää vain osata ottaa se aika eikä jäädä paikoilleen miettimään. Ja itsekin siis käyn viitenä päivänä viikossa töissä.
Hyviä lajeja ovat erilaiset jumpat, jooga, pilates jne tai osta vaikka joku stepperi tms.
Laita pienempi rattaisiin ja isompi pyörällä. Meillä ajeli 5 vuotias jo 6-8-km lenkkejä.
Lapselle on myös selitetty se, mitä tarkoittaa kun äiti urheilee. Silloin ei siis tutkita mitään matkalla vaan mennään, puistoreissuilla sitten lasten ehdoilla. ihan hyvin on mennyt jakeluun.
Lapsi on vielä tuon tutkimusjutun ratkaissut niin, että viuhtoo pitkällä edessä ja tutkii mitä tutkii ja jatkaa taas matkaa sitten, kun äiti saa kiinni :)
Tjaah, kuulostaa vaikeammalta teillä mitä tarvis olla. Meillä sama tilanne; siis kumpikin 5pv/vko töissä, lapset 3 ja 5v. Meillä isäntä käy salilla 3x/vko ja minä käyn lenkillä 1h/kerta fiiliksen mukaan, vaikka joka pvä. En ymmärrä, miten voi olla niin vaikeeta laittaa lenkkarit jalkaan ja käydä lenkki sillä aikaa kun isä katsoo lasten perään pihalla. Tuon ikäiset nyt jo vähän aikaa kahdestaankin leikkii, eli eihän noita tarvi koko ajan "hoitaa". Pistä vaikka DVD pyörimään ja ilmoita lähteväsi lenkille. Kuulostaa että sun OMA kynnys lähteä liikkumaan on niin korkealla, että vaadit ympäristöltä jonkun ihme valmiustilan lähteäksesi. MENE äläkä kysele.