Te, joilla on raikas ja hyväntuoksuinen koti!
Miten ja millä siivoatte/pidätte hyvää tuoksua yllä?
Minäkin haluan ihanan tuoksuisen kodin, tuntuu että tuoksu on silti aina sama, vaikka kuinka puunaan :/
Kommentit (35)
Osin likaiset vaatteet sitten tunkkaistuttavat muunkin vaatekomeron sisällön.
Kuten täällä on jo todettukin, minäkin koitan puhdistaa kaikki kaapit, eli vaatekaapit, keittiön kaapit, jääkaapin jne. ainakin pari kertaa vuodessa. Allaskaappi/roskiskaappi pestään ainakin kerran kuukaudessa.
Jätesangot pestään säännöllisesti, samoin kaikki altaat, tiskiharjat, jne. klorinilla. Tiskirättejä pyykkään myös melko usein.
Samoin sohvanpäälliset, tyynyn päälliset, (päivä)peitot, tyynyt ja matot pestään säännöllisesti. Kylpypyyhkeet, käsipyyhkeet ja astiapyyhkeet pestään usein. Onhan siinä hommaa, mutta kyllä siististä kodista sitten nauttiikin. Isoin osa tavarasta mahtuu onneksi pyykkikoneeseen.
Kaikki orgaaninen jäte lisää hajua asuntoon, siitä kannattaa siis pyrkiä eroon.
Ja itse imuroin kerran, pari viikossa, päivittäin keittiön ja eteisen.
WC:n lattian, WCpöntön (ulko- ja sisäpuolelta), ja seinät pyyhin kerran viikossa. Päivittäin pöntön sisältä ja reunat pyyhkäsen. Kerran, pari viikossa pyyhin myös lavuaarin ja peilikaapit.
Makuuhuoneessa tuuletan aamuisin, ja petivaatteet pesen kerran viikossa (lakanat, pussilakanat, tyynyliinat ja petauspatjansuojuksen). Tyynyt pesen kolmen kuukauden välein ja peitot pari, kolme kertaa vuodessa.
Keittion kaappien ovet pyyhin kerran viikossa, ja tarvittaessa tahrat pois. Samoin aina ruuanlaiton jälkeen pyyhin uunin lieden. Uuni pestään kerran vuodessa joulukinkun paiston jälkeen.
Jääkaapin pyyhin tarvittaessa, varamaan kolmen kuukauden välein. Pakastimen sulatan kerran vuodessa, paukkupakkasilla.
Lattiat pyyhin kerran viikossa imuroinnin jälkeen, samoin pölyt pyyhitään kerran viikossa.
Pyyhkeet vaihdan kerran viikossa. Ja pyykkiä pesen aina kun koneellinen tulee täyteen kerrytettyä. Ei jää pyykit haisemaan pyykkikoreihin.
Verhot ja matot pesetän pari kertaa vuodessa. Ikkunat pesen kolmisen kertaa vuodessa.
Eniten raikkaaseen tuoksuun vaikuttaa se, että talo on terve, ei esim. homeen hajua. Ei tupakointia sisällä. Meillä ei ole lemmikkieläimiä. Ja siis tärkeää on ruuanlaiton yhteydessä huolehtia tarvittavasta ilmanvaihdosta. Ja että makuuhuone on raikas. Ei mitään hikisiä, mällisiä peittoja tai tyynyjä.
Tärkeintä on pitää keittiö, wc ja makuuhuone siistinä ja puhtaina. Ruoka syödään vain keittiössä, ja likapyykki viedään heti likapyykkikoriin, ei siis kaappeihin takaisin tai laittialle/tuoleille odottamaan.
tuoksuuko teillä silti puhtaalle vai tunkkaiselle? Tunkkaista hajua tulee mm. biojätteestä, pyykkikorista, likaisista petivaatteista tai likaisista/tunkkaisista kodin tekstiileistä, viemäreistä jne jne. Pahaa hajua tai tunkkaisuutta on vaikea peittää jollain hajusteilla, tunkkaisuus pitää ensin eliminoida.
Minä pidän siitä huolen, että meillä ei ole koskaan esim. paljon likapyykkiä haisemassa pyykkikorissa, viemärit ei haise (jos pikkasenkin haiskahtaa, kaadan kodin putkimiestä), pesen vessanpöntön miltei joka päivä kloriitilla/mulla pesuaineella kauttaaltaan (perheen miesten pissaroiskeet haiskahtavat kuivuttuaankin ja niitä voi olla lattiallakin, eli pytyn ympäryksenkin pesen yhtä usein), huuhtelen astiat aina ennen koneeseen laittoa sillä likaiset astiat lemuavat koneessa, pesen usein sohvien tyynynpäälliset, päiväpeitot, viltit, verhot ym kodin tekstiilit, pesen myös täkit (siis sänkyjen peitot) sekä tyynyt ehkä kerran kuussa, mattoja käsittelen imuroinnin lisäksi matonpesurakeilla/jauheella, vaihdan kaikki petivaaatteet kerran viikossa, biojätteen vien päivittäin ja pidän roskakaapissa aina 1-2 ilmanraikastinta sellaisia geeliraikastimia. Pidän vaatehuoneessa hajustinpusseja, joissa hyvin neutraali tuoksu, myös liinavaatekaapissa ja vaatelaatikoissa pidän pussukoita. Tämän kaiken lisäksi pidän eteisessä ja kylpyhuoneessa/wc:ssä ilmanraikastimia.
Juu, olen siivoushullu, mutta näin ainakin kodissa tuoksuu todella raikkaalle ja puhtaalle aina. En tiedä vastasiko tämä kysymykseesi millään tasolla.
Ai niin ja ennen vieraiden tuloa yleensä suihkaisen sinne tänne jotain huonetuoksua tai laitan tuoksukynttilät palamaan. Ja siis kaikissa tuoksuissa käytän mietoja, neutraaleja tuoksuja en mitään voimakkaita ollenkaan.
taloissa on enemmän hajua ja tuulettaminen vaikuttaa myös. Itse on vaikeaa arvioida miltä oma koti tuoksuu tai haisee. Siivoamalla tulee tietysti hyviä tuoksuja jos pesuaineissa on hyvä tuoksu mutta se tuoksu ei kauan kestä. Raikkaus on tärkeintä. Ummehtunut huoneilma tuo ihmisen ikävän hajun mielestäni esiin.
Minä siivoan kyllä samalla tavalla kuin mitä täällä on lueteltu. Onkohan oma nenä sitten niin tottunut oman kodin tuoksuun, että ei huomaa sen raikkautta tms?
Minulla on joitakin ystäviä, joiden luokse on ihana mennä, kun siellä tuoksuu aina niin hyvälle, haluaisin meille saman tuoksun mutten kehtaa kysyä :D
He asuvat kyllä uusissa taloissa. Minä asun v. 2003 valmistuneessa talossa. Hometta, kosteusvauruota ym ei ole, tarkistettu on! :)
esim vastapaistetut sämpylät, pullat? vai joku kiva tuoksu, tulee esim. siitä millä aineella wc on pesty, tai lattiat pyyhitty.
Voi olla, että talonne on liian tiivisti rakennettu, että huoneilma on tunkkainen?
Kuulostamasi haluamasi tuoksuelämys, kuulostaa joltakin tietyltä tuoksulta mitä haluat omaankin kotiin, eli jonkun siivoustuotteen tuoksu.
Mene kauppaan, ja tuoksuttele lattianpesuaineet, ja kaakeleiden (wc) pesuaineet läpi. Mikä niistä tuoksuista on se tuoksu minkä haluat kotiisi. Kokeile vaihtaa myös pyykinhuuhteluainetta, ja laita sitä vähän enemmän, vaatteet tuoksuvat sitten ihanalle.
sohvat, verhot, matot, tyynyt ym. tekstiilit imevät perushajun ja pitävät sitä yllä, siivous ei siihen auta. Muut on helppo pestä, mutta topatut huonekalut vaihtoon vaan, jos ovat vanhat. Tietenkin haju voi olla talossa itsessään ja ilmanvaihto olla riittämätön, ammattilainen olisi hyvä kutsua tarkastamaan tilanne.
Minä olen kyllä eri mieltä noista siivous- ja pyykinpesuaineiden "hyvistä" tuoksuista! En pidä ollenkaan, jos jonkun kodissa haisee noiden aineiden hajusteet. NE ovat todella äklöjä ja keinotekoisia. Minulle hyväntuoksuinen koti merkitsee "puhdasta" tuoksua (siivoan ilman puhdistusaineita mikrokuituliinoilla) ja pyykit pesen Ecoverilla, jossa on luonnon tuoksuaineet. Puutarhassa suosin tuoksuvia kukkia ja niillä tuoksutan kotini keväästä syksyyn. (Tällä hetkellä vieressäni on kimppu, jossa tuoksuu kissanminttu, lumikärhö ja oregano) Meille tulevat vieraat huudahtavat usein spontaanisti, että "täällä tuoksuu ihanalle!"
kuinka usein siis peset tekstiilejä? ja muuten siivoat? Lisävinkkejä noista tuoksuvista kasveista, voisin laittaa kasvamaan ensi vuonna!! :)
sohvat, verhot, matot, tyynyt ym. tekstiilit imevät perushajun ja pitävät sitä yllä, siivous ei siihen auta. Muut on helppo pestä, mutta topatut huonekalut vaihtoon vaan, jos ovat vanhat. Tietenkin haju voi olla talossa itsessään ja ilmanvaihto olla riittämätön, ammattilainen olisi hyvä kutsua tarkastamaan tilanne.
Minä olen kyllä eri mieltä noista siivous- ja pyykinpesuaineiden "hyvistä" tuoksuista! En pidä ollenkaan, jos jonkun kodissa haisee noiden aineiden hajusteet. NE ovat todella äklöjä ja keinotekoisia. Minulle hyväntuoksuinen koti merkitsee "puhdasta" tuoksua (siivoan ilman puhdistusaineita mikrokuituliinoilla) ja pyykit pesen Ecoverilla, jossa on luonnon tuoksuaineet. Puutarhassa suosin tuoksuvia kukkia ja niillä tuoksutan kotini keväästä syksyyn. (Tällä hetkellä vieressäni on kimppu, jossa tuoksuu kissanminttu, lumikärhö ja oregano) Meille tulevat vieraat huudahtavat usein spontaanisti, että "täällä tuoksuu ihanalle!"
tuoksuuko teillä silti puhtaalle vai tunkkaiselle? Tunkkaista hajua tulee mm. biojätteestä, pyykkikorista, likaisista petivaatteista tai likaisista/tunkkaisista kodin tekstiileistä, viemäreistä jne jne. Pahaa hajua tai tunkkaisuutta on vaikea peittää jollain hajusteilla, tunkkaisuus pitää ensin eliminoida.
Minä pidän siitä huolen, että meillä ei ole koskaan esim. paljon likapyykkiä haisemassa pyykkikorissa, viemärit ei haise (jos pikkasenkin haiskahtaa, kaadan kodin putkimiestä), pesen vessanpöntön miltei joka päivä kloriitilla/mulla pesuaineella kauttaaltaan (perheen miesten pissaroiskeet haiskahtavat kuivuttuaankin ja niitä voi olla lattiallakin, eli pytyn ympäryksenkin pesen yhtä usein), huuhtelen astiat aina ennen koneeseen laittoa sillä likaiset astiat lemuavat koneessa, pesen usein sohvien tyynynpäälliset, päiväpeitot, viltit, verhot ym kodin tekstiilit, pesen myös täkit (siis sänkyjen peitot) sekä tyynyt ehkä kerran kuussa, mattoja käsittelen imuroinnin lisäksi matonpesurakeilla/jauheella, vaihdan kaikki petivaaatteet kerran viikossa, biojätteen vien päivittäin ja pidän roskakaapissa aina 1-2 ilmanraikastinta sellaisia geeliraikastimia. Pidän vaatehuoneessa hajustinpusseja, joissa hyvin neutraali tuoksu, myös liinavaatekaapissa ja vaatelaatikoissa pidän pussukoita. Tämän kaiken lisäksi pidän eteisessä ja kylpyhuoneessa/wc:ssä ilmanraikastimia.
Juu, olen siivoushullu, mutta näin ainakin kodissa tuoksuu todella raikkaalle ja puhtaalle aina. En tiedä vastasiko tämä kysymykseesi millään tasolla.
Ai niin ja ennen vieraiden tuloa yleensä suihkaisen sinne tänne jotain huonetuoksua tai laitan tuoksukynttilät palamaan. Ja siis kaikissa tuoksuissa käytän mietoja, neutraaleja tuoksuja en mitään voimakkaita ollenkaan.
millaisia tuoksukynttilöitä käytät? merkki ja tuoksu ja millä tuotteella tuoksutat eteisen tai kylpyhuoneen/wc:n?
Ja talo on myös uudenkarhea, vasta satavuotias hirsitalo. Seinissä ei mitään kosteudensulkuja, kaasut pääsevät kulkeutumaan muovittomien tapettien ja maalien läpi ulos ja takaisin. Puulattian alla puolimetriä rutikuivaa sammalta, sanomalehti ja laudoitus rossipohjan kattona. Rossipohjassa voi melkein seisoa ja siellä tuuli viuhuu, kun luukut ovat auki.
Kun pesen lattiat tai kalusteet mäntysuovalla, tulee aika mukava kostean puun tuoksu esille Pellavaöljymaali saattaa tuoksua lievästi aika pitkään, jopa kuukauden, jos joku huonekalu on maalattu. Joskus yritin saada lievää tervan tuoksua tervaamalla yhden saunajakkaran, mutta se haisi niin voimakkaalle että oli pakko viedä ulos. Muuten täällä ei "tuoksu" oikeastaan mikään ja samaa mieltä ovat myös tutut. Talo on kesällä viileä ja talvella kylmä, mutta ilma on raikas.
Kemikaaleja paremman tuoksun saa, jos keittiössä roikkuu yrttejä tms katossa kuivumassa tai kuistilla on ruusuja maljakossa. Tai omppuja korissa. Tai jos kesällä avaa sinne suuntaan ikkunat puutarhaan, jossa tuoksuu tuomi, syreeni, ruusut, narsissitupakka, illakko, jasmike, liljat tai vaikka apila. Eli tuoksukasveja kannattaa kasvatella vaikka parvekkeella ihan tarkoituksella.
Väite, että kaikki vanhat talot olisivat tunkkaisia on puppua. Uskon että raittiin ilman salaisuus on yksinkertaisesti normaali alipaineinen ilmanvaihto.
kaikki yrtit ovat ihania puutarhassa ja maljakossa; mintut, mäkimeirami, kangasajuruoho, sitruunamelissa, iisoppi, salviat...ne kasvavat minulla ruusutarhassa ja sopivat ihanasti kimppuihin yhteen. Liljat kukkivat nyt ja levittävät huumaavaa tuoksua, mutta sisätiloissa niiden kanssa saa olla varovainen, ettei ole liian voimakas.
Keväällä kukkivista ihania tietenkin kaikki narsissit ja tulppaanit, monet niistäkin tuoksuvat ihanasti. Meillä kasvaa myös syreenejä, jasmikkeita, pioneita...suurimman osan puutarhani kasveista olen valinnut tuoksun perusteella.
Koko kasvukaudeksi riittää tuoksuteltavaa sisälle kotiinkin!
Ja vielä kodin tekstiilien pesusta: meillä on valkoiset, ohuet räsymatot (miehen idea!). Lapsiperheessä ne likaantuvat nopeasti ja heitän ne pesukoneeseen parin viikon välein. Tyynyt, viltit ym. kuukauden-parin välein, riippuen likaisuudesta. Eipä ole tunkkaista hajua.
Varsinkin petivaatteet.
Vaihda ne usein, tuuleta myös patjat. Pidä matot puhtaina, samoin verhot, koristetyynyt ja sohvat.
Myös kylppärin ja wc:n lattiakaivot kannattaa puhdistaa usein!
Näillä pääsee jo pitkälle!
epäilen, että teillä ei ole talossa ilmavaihto riittävän suurella. Mistä tulee raikasta korvausilmaa? Eiväthän korvausilmaventtiilit ole kiinni? Vessoissa, pesutiloissa ja keittiössä pitäisi olla poistoilman imun niin suurella, että taloupaperiarkki pysyy kiinni poistoilmaventtiilissä. Pidättekö makuuhuoneiden ovia auki vai kiinni? Jos raikasta ilmaa tulee tuloilmaventtiileistä makuuhuoneisiin ja olohuoneeseen, niin sisäovien pitää olla auki, jotta ilmankierto ei esty.
Eihän teillä ole vanhoja haisevia nojatuoleja, patjoja, sohvia? Vietkö roskat ulos päivittäin? Eihän kukkaruukut haise? Oletko nuuhkinut viemärit, että siellä ei ole mätäneviä hiuksia?
Eihän pesuneestasi jää tekstiileihin tunkkaista hajua? Pesukoneen puhdistuspesu voi auttaa.
Eihän mikään vesijohto vuoda? Mädäntynyt lastulevy haisee tosi tunkkaiselle..
Osin likaiset vaatteet sitten tunkkaistuttavat muunkin vaatekomeron sisällön.
Kuten täällä on jo todettukin, minäkin koitan puhdistaa kaikki kaapit, eli vaatekaapit, keittiön kaapit, jääkaapin jne. ainakin pari kertaa vuodessa. Allaskaappi/roskiskaappi pestään ainakin kerran kuukaudessa.
Jätesangot pestään säännöllisesti, samoin kaikki altaat, tiskiharjat, jne. klorinilla. Tiskirättejä pyykkään myös melko usein.
Samoin sohvanpäälliset, tyynyn päälliset, (päivä)peitot, tyynyt ja matot pestään säännöllisesti. Kylpypyyhkeet, käsipyyhkeet ja astiapyyhkeet pestään usein. Onhan siinä hommaa, mutta kyllä siististä kodista sitten nauttiikin. Isoin osa tavarasta mahtuu onneksi pyykkikoneeseen.
Kaikki orgaaninen jäte lisää hajua asuntoon, siitä kannattaa siis pyrkiä eroon.
onko pestävät ja irrotettavat päälliset? Kuin usein peset sohvan?
riittävän isolla, koska ap kuitenkin siivoaa ihan kunnolla.
väkiviinaetikkaa siivouksessa ja raikkaalta tuksuu koti:)
mutta minä valitsin sohvan sen mukaisesti, että on sekä kaunis, kestävä että pestävä! Eli sohvan kankaat on kaikki pestävissä pesukoneessa.
Parikertaa vuodessa tamppaan myös sohvatyynyt ulkona. Se on aika uskomaton määrä pölyä mikä niistä lähtee, vaikka kerran viikossa imuroin sohvan muun imuroinnin yhteydessä! Ja siis pesen ne sohvanpäälliset aika usein, aina kun on tarvetta. Eikä kyseessä siis ole mikään Ikean sohva.
mutta minä valitsin sohvan sen mukaisesti, että on sekä kaunis, kestävä että pestävä! Eli sohvan kankaat on kaikki pestävissä pesukoneessa.
Parikertaa vuodessa tamppaan myös sohvatyynyt ulkona. Se on aika uskomaton määrä pölyä mikä niistä lähtee, vaikka kerran viikossa imuroin sohvan muun imuroinnin yhteydessä! Ja siis pesen ne sohvanpäälliset aika usein, aina kun on tarvetta. Eikä kyseessä siis ole mikään Ikean sohva.
kaikilla ei varaa niihin vepsäläisten sohviin ja joutuu tyytymään askon tai ikean sohviin ja askon sohvat harvoin itse vesipestäviä.
että siellä sun kyläpaikoissa tuoksuu aina niin hyvälle. Kun meille on tulossa vieraita, niin imuroin tietysti, mutta ihan viimeisenä pyyhkäisen Tolulla tai Lidlin Ecopesuaineella (tuoksuu oikeasti ihan todella hyvälle, koivu tms.) eteisen ovenkarmit, oven, lattialistat, lattian ja vielä jotain muutakin jos ehdin. Vaikka näen ikkunasta, että joku on tulossa, niin kastan rätin pesuaineveteen, ja käyn pyyhkäisemässä eteisestä mitä ehdin. Joo vähän huijausta tavallaan, mutta pysyypä eteinen siistinä ja tuoksuu hyvälle. Muualla ei tuoksu välttämättä ollenkaan niin hyvälle, mutta ihminen unohtaa sen kun on ollut talossa hetken aikaa. Muistaa vain että tuoksuipa siellä hyvälle.
Mistäkö tiedän? No kun kysyin ystävältäni, miten heillä voi aina tuoksua niin hyvälle, vaikka tulen vaan yhtäkkiä käymään. Tämän vinkin sain, ja sitä olen noudattanut. Toki haluaisin, että kaikkialla olisi siistiä ja puhdasta, mutta neljä lasta ja liian vähän aikaa siivoukseen you know...
Joskus alkaa pesualtaiden putket haisemaan mullalle, joten altaan reikään noin purkki ruokasoodaa ja päälle puoli pulloa etikkaa. Odota kuohun laskeutumista ja sen jälkeen laske jonkin aikaa kuumaa vettä ja viiden minsan päästä kylmää vettä jonkin aikaa. Ei haise enää.