mä olen 18-vuotias. aikuinen. ja äiti. onko sulla jotain valittamista tähän??
Kommentit (41)
no voiko teidän mielestä lapsi olla sitten lapselle hyvä äiti?
kun teidän mielestä olen vielä niin lapsi kasvattamaan tota lasta =)
Toki voit olla hyvä äiti. Kyllähän sinä siinä lapsen mukana kasvat äitiyteen ja opit hoitamaan lasta. Et varmaan ole yhtään huonompi äiti kuin vaikka 40v. ensisynnyttäjä (joka on tottunut lapsettomaan arkeen). Ainut mikä voisi nuoruudessasi huolestuttaa on se, että alkaisit bilettää ja lapsi jäisi huomiotta.
Itse sain myös tuolloin ensimmäisen lapseni, ammatti oli ja vuoden päästä syntyi toinen lapsi. Hoitovapaan jälkeen sain vakipaikan. Nyt olen 23v ja minulla on ihanat iloiset tyttäret, ihana mies ja nätti omakotitalo. Olen tyytyväinen elämääni. :)
Ainakin osa ovat henkisestikin aikuisia.
Se että joku tällä palstalla ei ole ollut siinä iässä henkisesti aikuinen tuossa iässä, ei tarkoita, että ap ei olisi aikuinen.
psykologia tietää, että vasta 30-vuotiaana on ihminen lopullisesti aikuinen.
Vaikka ihmiset ovatkin erilaisia, ja erilaiset elämäntilanteet kasvattavat toisia meistä aikuisuuteen nopeammin kuin toisia - niin kukaan ei kasva aikuiseksi 12 vuotta muita ihmisiä aiemmin. Sellaisia elämänkokemuksia ei olekaan.
18v myös kykenee olemaan tarpeeksi kypsä aikuiseksi. Ja vastuullinen.
Mutta ei kylläkään kaikki. Osa tosiaan ovat tarpeeksi kypsiä vasta paljon myöhemmin.
Riippuu paljon ihmisestä.
bilettää.
miksi kaikilla on tämä helvetin oletus että kun on nuori niin täytyy hyvin usein. vaikka joka viikonloppu läträtä viinan kanssa?
ps. ja edelleen toistan että mä en ole lapsi joka kasvattaa lasta, koska lasten ei kuulu saada lapsia
^^ huomaatte kai miten typerältäkin toi kuulostaa?
mä olen 18-vuotias, aikuinen äiti. piste. harmi että joillekin ihmisille tämä on epäselvä asia, mutta ei kai näiden ihmisten luuloja millään voi purkaa, tai ainakin siihen tarvitaan todellinen raivaustraktori jos lähtis luulot muuttumaan sillonkaan!
" 18v myös kykenee olemaan tarpeeksi kypsä aikuiseksi. Ja vastuullinen.
Mutta ei kylläkään kaikki. Osa tosiaan ovat tarpeeksi kypsiä vasta paljon myöhemmin.
Riippuu paljon ihmisestä. "
sain idean tämän postauksen tekemiseen siitä kun huomasin erään toisen nuoren kirjoittaneen että häntä jotenkin "kiusaavat" 17-20vuotiaat ihmiset.
joten jos täysi-ikäinen ihminen vielä kiusaa jotakin niin se on kyllä ainakin sillon jälkeenjäänyt!
Kerta kerran jälkeen hän tekee avauksen, jossa kysyy, että onko hän aikuinen, vaikka on 18v. Kun sitten osa on eri mieltä, hän pahoittaa mielensä, suuttuu, joskus on käyttänyt ala-arvoista kieltä jne.
Aikuinen osaa myöntää itselleen, että vaikka itse kokisi olevansa oikeassa, niin todennäköisesti joku toinen ajattelee toisella tavalla asiasta kuin asiasta. Vielä kypsempi aikuinen myöntää, että vaikka pyrkii olemaan oikeassa, niin todennäköisesti useassa asiassa on kuitenkin väärässä.
Jos ap, ajattelee itsestään, että on aikuinen, niin mitä merkitystä on teoisten ajatuksilla? Yleensähän aikuiset eivät enää ajattele sitä, mitä muut heistä ajattelevat. Tämä kehitysvaihe kuuluu erityisesti nuoruuteen pohtia sitä, mitä muut ajattelevat...
Toiseksi ihmisillä on aina eri käsityksia eri sanoista. Jokaisella vastaajalla varmaan tulee omannäköisensä tuoli mieleen, jos pyydetään ajattelemaan tuolia. samoinon aikuisen laita. Monella on hieman erilaiset kriteerit tuohon aikuisuuteen, johon ei riitä täysikäisyys, se, että koulun käynti on loppunut 16 vuoden ikäisenä, työapaikka, ja lapsensaanti. Aikuisuus kun ei monelle ole pelkästään oikeuksia tai tiettyjen asioiden suorittamista. Se on kypysymistä ja tietynlainen mielentila.
bilettää.
miksi kaikilla on tämä helvetin oletus että kun on nuori niin täytyy hyvin usein. vaikka joka viikonloppu läträtä viinan kanssa?
ps. ja edelleen toistan että mä en ole lapsi joka kasvattaa lasta, koska lasten ei kuulu saada lapsia
^^ huomaatte kai miten typerältäkin toi kuulostaa?
mä olen 18-vuotias, aikuinen äiti. piste. harmi että joillekin ihmisille tämä on epäselvä asia, mutta ei kai näiden ihmisten luuloja millään voi purkaa, tai ainakin siihen tarvitaan todellinen raivaustraktori jos lähtis luulot muuttumaan sillonkaan!
hyvää sinulle ja lapsellesi. Itse olin 18-vuotiaana lapsi, nyt 30-vuotiaana lähentelen aikuisuutta (toiset kypsyvät hitaammin).
Jos ap, ajattelee itsestään, että on aikuinen, niin mitä merkitystä on teoisten ajatuksilla? Yleensähän aikuiset eivät enää ajattele sitä, mitä muut heistä ajattelevat. Tämä kehitysvaihe kuuluu erityisesti nuoruuteen pohtia sitä, mitä muut ajattelevat...
Tätä voisimme miettiä.
Tämä palstahan on täynnä samanlaisia aloituksia kuin ap:lla. Aihe vain on eri.
Ja tiedän itsekin monen monta aikuista jotka piittaavat muiden mielipiteistä, oli asia mikä tahansa. Pukeutuminen, lastenkasvatus tmv.
Joko hyvällä tavalla piittaavat tai sitten ne muiden mielipiteet ohjailevat elämää.
Myös tuo oikeassa oleminen. Minä ikävä kyllä törmään useammin sellaiseen ihmiseen, jonka mielestä vain hänen mielipiteensä on oikea, kuin ihmiseen joka osaa myös myöntää olevansa väärässä.
Eikä sekään ole iästä kiinni.
Onhan tuo kirjoitus hyvä ja olisi todella kiva jos oikeasti olisi totta!! Mutta ikävä kyllä (taas) pakko sanoa, että tuo kuvaus sopii harvaan ihmiseen nykypäivänä.
no en minäkään kauheammin mieti tämän asian suhteen ainakaan mitä muut minusta ajattelevat.
mutta olen vaan niin iänikuisesti kyllästynyt siihen samaan paskavirteen että miksi joidenkin täytyy morkata 18-vuotiasta äitiä enemmän kuin 40v äitiä!!!!! se 18v on kuitenkin saavuttanut aikuisuuden rajan jo.
ja kertokaa toki että miksi se täysi-ikäisyyden raja on laskettu 21-vuodesta 18-vuoteen jos se 21v olisi ollut sitten enemmän sopiva. tää on niin hassu asia, että laki joka määrittää niin monen elämiseen liittyvän vaativan seikan täällä maapallolla niin katsoo että 18v on kypsä ottamaan vastuun ja kantamaan ne asiat aikuisen tavoin niin kuin kuuluukin. mutta sitten ihan normi kansalaisten mielestä jotka ei oo ollu näitä lakeja vaatimassa niin nämä 18v kultamussukat ovat vielä ihan vaippoihin kuuluvia hellanlettasia. näinhän sitä jokainen äiti varmaan haluaa ajatella että kivempaa kun lapsi on niin pitkään lapsi kun se voi vaan olla, koska sitten se lapsen aikuistuminen on vanhemmalle niin kipeä prosessi.
vieläkin kiusaamisesta vaikka toivottas et se ois loppu jo sillon!!!!!
" kaikkea
hyvää sinulle ja lapsellesi. Itse olin 18-vuotiaana lapsi, nyt 30-vuotiaana lähentelen aikuisuutta (toiset kypsyvät hitaammin). "
En käsitä niitä jotka kasvattavat lapsensa pumpulissa ja hokevat että ei ole aikuinen kuin vasta 30-vuotiaana. Jos ei ole aikuinen parikymppisenä, niin kasvatuksessa on jotain pahasti pielessä, kyllä ihmisen pitää viimeistään peruskoulun jälkeen alkaa itsenäistymään jo isoin askelin.
Minulla ainakin oli elämänkokemusta jo parikymppisenä enemmän kuin monella nelikymppisenä.
Ei pidä tehdä mitään oletuksia siitä minkälaisia 18-vuotiaat on, kun taitaa olla niin että kokemus kattaa vain muutaman yksilön ja tosi-tv:n.
Tule toimeen omillasi niin kuin muutkin aikuiset.
Oma äitini oli 18 v kun minä synnyin. Olen ehkä jäävi arvostelemaan, oliko se hyvä ikä.
empä olekkaan pyytänyt keltään rahaa. kun olen elättänyt itse itseni =)
lapseksihan lasketaan 17v 364 päivää oleva. Hänellähän on lain tuoma suoja ja häntä tulee suojella lapsena. Muuttuuko siis yhdessä yössä täysin vastuuntunnottomasta vaippoja käyttävästä aikuikseksi?
18-vuotiaana ihminen koetaan yleisesti ottaen kykeneväiseksi ottamaan vastuun elämästään ja ratkaisuistaan.
Mutta kuten 17-vuotias ei ole kaikilta osin lapsi, vaikka laillisesti lapsena pidetään, ei 18-vuotiaskaan ole kaikilta osin aikuinen, vaikka lain edessä täysi-ikäinen onkin.
Ja eihän 18-vuotias saa vielä kaikkea tehdäkään: Suomessa ei voi esim. adoptoida, eikä saada sterilisaatiota. Ja vasta 20-vuotiaana saa ostaa Alkosta kaikkia alkoholijuomia.
(18–19-vuotias voi ostaa enintään 22 %:n alkoholijuomia.)
no en minäkään kauheammin mieti tämän asian suhteen ainakaan mitä muut minusta ajattelevat.
mutta olen vaan niin iänikuisesti kyllästynyt siihen samaan paskavirteen että miksi joidenkin täytyy morkata 18-vuotiasta äitiä enemmän kuin 40v äitiä!!!!! se 18v on kuitenkin saavuttanut aikuisuuden rajan jo.
ja kertokaa toki että miksi se täysi-ikäisyyden raja on laskettu 21-vuodesta 18-vuoteen jos se 21v olisi ollut sitten enemmän sopiva. tää on niin hassu asia, että laki joka määrittää niin monen elämiseen liittyvän vaativan seikan täällä maapallolla niin katsoo että 18v on kypsä ottamaan vastuun ja kantamaan ne asiat aikuisen tavoin niin kuin kuuluukin. mutta sitten ihan normi kansalaisten mielestä jotka ei oo ollu näitä lakeja vaatimassa niin nämä 18v kultamussukat ovat vielä ihan vaippoihin kuuluvia hellanlettasia. näinhän sitä jokainen äiti varmaan haluaa ajatella että kivempaa kun lapsi on niin pitkään lapsi kun se voi vaan olla, koska sitten se lapsen aikuistuminen on vanhemmalle niin kipeä prosessi.
Itsensä elättäminen ja omien asioiden hoitaminen ja ns. henkinen kypsyys, jonka monet mieltävät aikuisuudeksi.
18-vuotias tai jopa 23-vuotias voivat olla hyvin itsenäisiä, tulla omillaan toimeen jne, mutta tietty kypsyys saavutetaan vasta noin 30v pintaan.
Poikkeuksia tietenkin aina on, mutta jokaisessa kehitysvaiheessa kannattaa keskittyä juuri sen kehitysvaiheen tehtäviin, eikä pyrkiä olemaan jotakin aivan muuta.
En käsitä niitä jotka kasvattavat lapsensa pumpulissa ja hokevat että ei ole aikuinen kuin vasta 30-vuotiaana. Jos ei ole aikuinen parikymppisenä, niin kasvatuksessa on jotain pahasti pielessä, kyllä ihmisen pitää viimeistään peruskoulun jälkeen alkaa itsenäistymään jo isoin askelin.
Minulla ainakin oli elämänkokemusta jo parikymppisenä enemmän kuin monella nelikymppisenä.
Ei pidä tehdä mitään oletuksia siitä minkälaisia 18-vuotiaat on, kun taitaa olla niin että kokemus kattaa vain muutaman yksilön ja tosi-tv:n.
onko teistä 18v täyttänyt henkilö joka kiusaa vielä toista niin jälkeenjäänyt?
mä olen 18-vuotias. aikuinen. ja äiti. onko sulla jotain valittamista tähän??
monta kirjoitusvirhettä sait sepostukseesi mahtumaan ja yhden selvän asiavirheenkin -et todellakaan ole vielä aikuinen vaan pahainen kakara vielä.
Jälkeenjääneillä tarkoitetaan yleensä kehitysvammaista tms. yleensä ne työpaikan kiusaavat eivät ole kuuluneet kehitysvammaisiin.
onko teistä 18v täyttänyt henkilö joka kiusaa vielä toista niin jälkeenjäänyt?
Se on joskus hiukan harmittanut että ammatin ois voinut hankkia ennen lapsia. 19 vuotiaana sain toisen lapsen...
Nyt 29v ja 6 lasta.
" Olet aikuinen
18 v. on aikuinen. Sehän tarkoittaa myös, että olet vastuussa tekemisistäsi ja taloudestasi. Jos et opiskele on ihan omaa syytäsi kun et saa kunnon työpaikkaa. Aikuinen osaa tehdä myös itse ruokansa ja ostaa sen kaupasta. Aikuinen ansaitsee itse rahansa. Kyllähän se äitiä helpottaa kun lapsi on kasvanut aikuiseksi. "
noniin komppi tälle! mä puolestaan tätä vastausta jo hainkin.
nimittäin mitä tulee tuohon ruuan valmistamistaitoonkin niin senkin olen oppinut jo 13v. kai teidän jokaikiset 13-vuotta täyttäneet lapset osaa tehdä perheelle joskus päivällisen?