Onko muilla ekaluokkalaisia (tai jopa isompia), jotka eivät tiedä, miten vauvat saavat alkunsa?
Meillä nimittäin ekaluokan aloittanut poika ei tiedä. Ei ole koskaan kysynyt mitään enkä sitten ole oma-aloitteisesti alkanut selittämään. Tai siis toki tietää Olipa kerran elämä-sarjan kautta, että vauva alkaa kasvaa äidin vatsassa, kun kaksi erilaista solua yhdistyy, mutta ei ole koskaan kysysnyt, mistä ko. solut tulevat tms.
Mietin vaan, että onko se ihan tynnyrissä kasvanut, pitäiskö mun jotenkin jo ottaa asia puheeksi...
Kommentit (4)
tuota mä just mietin, kun koulussa kuulee väkisinkin vaikka mitä juttuja, ettei tule ihan outoja luuloja. Ja toki olisinkin jo kertonut, jos olisi tullut jotenkin asia esiin, vaan kun ei ole tullut...
Jos lapsi ei oma-aloitteisesti kysy, niin millaisessa tilanteessa ja miten sitä lähtisi selittämään? Meillä tokaluokkaa aloittavalla sama homma, tietää munasolun ja siittiön yhdistymisestä (lukenut lasten tietokirjoista ja katsonut olipa kerran elämästä) jne. muttei siitä varsinaisesta 'toimituksesta'.
ihmisen biologiassa. Ei häntä ole kiinnostanut koskaan kysyä tai puhua asiasta. Oli vielä eskarissakin autuaan tietämätön, että mikä on sen letkun pätkän nimi, jolla pojat pissaa. Ja minua ei ole haitannut asia yhtään, kylläpä hän on asian oppinut myöhemminkin.
Koulussa nimittäin kiertää jos jonkinlaista juttua ja on aika nihketä, jos pienelle tulee jotain väärinkäsityksiä. Ne voivat jäädä aika sitkeästi mieleen kummittelemaan ja pahimmillaan johtaa elämässä tosi huonoihin valintoihin.